Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ontwikkelingen "IJzeren Rijn" door Modellbahnwagen
Vandaag om 23:37:45
Stootjuk printen door orientexpress
Vandaag om 23:37:04
Loklantaarns voor sikjes door Maarten65
Vandaag om 23:28:33
Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen door R v/d Hoven
Vandaag om 23:14:32
Mooi weer om buiten te spelen door St00mboy
Vandaag om 22:48:33
Piko & Artitec Hondekop verschil?? door lrrw
Vandaag om 22:48:14
Anicubic advies nodig door MOVisser
Vandaag om 22:45:47
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Haradigi
Vandaag om 22:45:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Alexander
Vandaag om 22:44:28
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:28:41
Het grote “Raad het gevonden onderdeel” topic. door GerardvV
Vandaag om 22:16:39
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
Vandaag om 21:48:53
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:48:26
Falkenheim door Frank 123
Vandaag om 21:32:49
Cobalt probleem door HJ
Vandaag om 21:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:21:54
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door 44
Vandaag om 21:21:33
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 21:19:59
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Frycio82
Vandaag om 21:11:11
Wie herkent deze (bus)halte? door HuubvG
Vandaag om 20:52:42
Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn) door Bart Donker
Vandaag om 20:35:36
Dieselstadt door V200-G2000
Vandaag om 20:20:47
Keuze soldeerstation, advies gevraagd. door Olav
Vandaag om 20:06:53
Messerschmitt Kabinenroller superen door ronald1956
Vandaag om 19:28:48
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 18:54:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door 1200blauw
Vandaag om 17:45:03
Geschikte kabel voor 2 compoorten? door borotof
Vandaag om 16:58:46
Onderstel en motor voor messing kappen van SIG Tram H0 en N door San10
Vandaag om 16:43:17
Je koopt een oud boek.... door Cc72000
Vandaag om 16:16:19
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 16:06:04
  

Auteur Topic: KNed's baan  (gelezen 1680 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2793
    • nederlof.net
KNed's baan
« Gepost op: 06 maart 2012, 23:37:59 »
Zo, eindelijk is het zo ver! Nadat de meeste grote en kleine verbouwingsklussen in huis klaar zijn is het tijd om aandacht te gaan besteden aan de treinkamer.
In dit topic zal ik op onregelmatige basis verslag doen van de vorderingen...

Kamer
De kamer is een compacte kamer op de zolder.
Ongeveer 2,5 bij 2,5 meter breed. Gelukkig gaat de deur naar buiten toe open. Daar heb ik dus mooi geen last van. Binnenkort zal ik hier een tekening van de kamer plaatsen.
Op een paar laatste verfklusjes na is het helemaal klaar om aan de slag te gaan!
Een zijde wordt voor het grootste deel in beslag genomen door een dakkapel, daarnaast rest nog een klein stukje schuin dak, maar dat begint op ongeveer een meter hoogte. Daar heb ik dus niet zoveel last van.
Wel is er een balk op de scheiding van de dakkapel met het schuine dak die op ongeveer 75 cm hoogte begint, daar moet ik wel goed rekening mee houden.

Baan
Ik heb inmiddels al een poosje nagedacht over hoe de baan moet worden.
Ik heb een aantal feiten, wensen en/of eisen op een rijtje gezet:
  • Er zal metalen Märklin rails gebruikt worden (niet ideaal maar simpelweg omdat ik daar het nodige van heb en aanschaffen van andere rails te kostbaar is)
  • Om de ruimte zo goed mogelijk te benutten zal de baan langs de muren in een U vorm gemaakt worden (niet helemaal symmetrisch)
  • De uiteinden van de U worden door een wegneembare brug verbonden
  • Als voorbeeld voor de brug wordt de Dintelhavenspoorbrug gebruikt, geen exacte kopie maar redelijk gelijkend
  • Grofweg moet er een soort dubbelsporige ring zijn waar reizigersmaterieel rond kan rijden en een deel waar goederentreinen kunnen rangeren. Deze delen moeten natuurlijk met elkaar verbonden zijn.
  • Het thema is Nederlands vanaf ongeveer 1980
  • De besturing gebeurd via een Marklin Central Station I
  • Experimenteren met de computer is ook leuk dus mogelijk wordt er direct bezetmelding ingericht.
  • Scenery heeft niet de grootste nadruk maar er wordt zeker wel aandacht aan besteed.
  • Er moet een (minimaal) dubbelsporig station komen met ruimte voor een locomotief met vier rijtuigen
  • Beperkte opstelmogelijkheden zijn gewenst.
  • Liefst moet het mogelijk zijn om treinen te kunnen keren.
De eerst aanzet voor een tekening is gemaakt, ik kom er al achter dat ik volgens mij teveel wil  ;)

Wordt vervolgd!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Tomtomtom18

  • Offline Offline
  • Berichten: 234
Re:KNed's baan
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2012, 15:15:07 »
komt er een update..?

Anoniem

  • Gast
Re:KNed's baan
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2012, 15:18:12 »
In dit topic zal ik op onregelmatige basis verslag doen van de vorderingen...

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2793
    • nederlof.net
Re:KNed's baan
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2012, 20:00:48 »
Inderdaad, zeer onregelmatig verwacht ik :)

Ik heb inmiddels wel wat te melden:

Eerst maar eens een plattegrond van de treinkamer.
Klik op onderstaande afbeelding om de PDF te openen.
Er staat een plattegrond en een zij aanzicht in.
In hoop dat het een beetje duidelijk is.



Het baanplan volgt binnenkort, daar ben ik nog hard mee bezig...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2793
    • nederlof.net
Re: KNed's baan
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2020, 23:26:50 »
Even een heeeeeeel oud draadje nieuw leven inblazen.

Ik heb na de berichten hierboven een M-rail baan neergelegd. Best leuk, maar bij nader inzien een paar problemen:
  • m-rail blijft een probleem voor sommige niet-Marklin locs en wagens
  • ook door een kruiswissel op een kritische plek
  • geen goede mogelijkheden om met meerdere treinen tegelijk te rijden

Na lang aandringen van m'n zoontje toch gaan nadenken om alles opnieuw met c-rail te gaan maken.
En dan de volgende "eisen":
  • Liefst met twee treinen tegelijk rond kunnen rijden. En daarnaast nog wat rangeermogelijkheden
  • Containerterminal en lokloods
  • keermogelijkheid
En dit alles op een oppervlak van ruim 2,5x2,5 meter   :o

Daar is >dit plan< uit gekomen.
Ik weet het, belachelijk veel rails, bijna geen mogelijkheid voor scenery. Maar dat is dan maar zo.
Je komt dus aan de rechterkant de kamer in, dan moet je gelijk onder een brug door duiken (brug wordt uitneembaar voor gevallen dat het echt nodig is). Rechtdoor kan je dan tussen de u-vorm van de baan staan/zitten.

Ik hoor graag jullie op-of-aanmerkingen.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2793
    • nederlof.net
Re: KNed's baan
« Reactie #5 Gepost op: 03 februari 2021, 16:25:52 »
Wie geinteresseerd is kan beter op het 3rail forum de bouw van mijn baan volgen. Daar geef ik wat vaker een update.
Ook zonder login te lezen...

De highlights sinds mij vorige bericht hier:
  • Eind 2019 heb ik een plan gemaakt waar met wat goede suggesties op het 3rail forum best iets heel leuks uit gekomen is.
    Op een relatief klein oppervlak toch veel mogelijkheden.
    Dit is het huidige baanplan:


  • De rails ligt inmiddels allemaal, een deel van de wissels is aangesloten. En er is ook een voorzichtig begin gemaakt met scenery

  • Hier nog een foto van hoe het er nu ongeveer uit ziet. Hier ontbreekt alleen nog het spoortje in de U wat op de tekening wel te zien is. Dat spoortje ligt er nu dus al wel.
    Foto is in panorama stand genomen dus flink vervormd. In werkelijkheid is de brug recht  :)


  • Hier nog een recent filmpje vanuit machinist-perspectief:
    <a href="https://www.youtube.com/v/UY9moBT76UY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/UY9moBT76UY</a>

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch