Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke winkel in Nederland heeft ee behoorlijk Weinert assortiment? door sneek
Vandaag om 23:51:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:51:29
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 23:51:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Station W
Vandaag om 23:43:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:40:06
Rivarossi E424 oud model reparatie door Station W
Vandaag om 23:33:47
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 23:22:47
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 23:21:02
Neutraal Moresnet in H0 door Martin Hornis
Vandaag om 23:19:34
Bouw NS 532 spoor 1 door peterha
Vandaag om 23:06:49
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 23:05:54
's-Heer Heinkenspolder door Duikeend
Vandaag om 23:05:43
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door RICROO
Vandaag om 22:57:57
Welke perronbreedte voor Roco line door emanje
Vandaag om 22:57:25
Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt? door 44
Vandaag om 22:54:07
Raadplaatje door Kronefan
Vandaag om 22:53:06
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:39:10
25 jaar geleden door Martin Hornis
Vandaag om 22:35:05
Doornvliet door Deetrein
Vandaag om 22:29:51
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 22:16:53
Digikeijs DR4018: Seinen aansturen door Martin Hornis
Vandaag om 22:14:44
Fleischmann lok1381 rijdt tegenovergesteld t.o.v. andere loks. door stoombr38
Vandaag om 22:12:06
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door janw
Vandaag om 22:07:29
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door AlexanderR
Vandaag om 22:06:51
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 21:53:18
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door Forever Rocofan
Vandaag om 21:43:04
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Overet
Vandaag om 21:34:09
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door Tulpendaal
Vandaag om 21:31:52
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Eric B
Vandaag om 21:24:47
OC 32, 3-lichtsein (CH) van Schneider aansluiten? door Remunj
Vandaag om 21:19:44
  

Auteur Topic: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve  (gelezen 9491 keer)

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Gepost op: 02 januari 2020, 23:17:18 »
Hallo allemaal.
Ik wil mij eerst maar even voorstellen, ik ben Bart.
Al jaren voornamelijk bezig met LGB, dat gebeurt allemaal in de tuin.
52 jaar en getrouwd, twee volwassen kinderen waarvan de oudste net het huis uit is.
Mooie gelegenheid om zijn kamer meteen in te pikken en daar mijn werk en hobbykamer van te maken.

Er is een Nederlandse baan in voorbereiding waar op de hoofdbaan bovenleiding aangebracht gaat worden voor mijn elektische loks maar ook Nederlands stoom komt er te rijden.
Alles in H0.
Mijn vader heeft mij een flink aantal dozen met materieel achter de deur geschoven, hier zat veel in wat ik kon gebruiken.
Helaas ook flink wat Lima spul waar ik minder over te spreken ben, wat we daarmee gaan doen zie ik nog wel.

Wat wel zeer bruikbaar is op mijn baan zijn twee 1200 serie loks van Fleischmann, een sikje van Roco, een blokkendoos van Roco en ik heb ook nog een tweetje staan naast het vele Lima spul.
Railmateriaal is allemaal Fleischmann Profirail.

Op dit moment ben ik de bovenleiding aan het verzamelen en aan het opbouwen.
Ik heb gekozen voor Sommerfeldt, mooi in metaal uitgevoerd, stevig en goed soldeerbaar.

Het is mijn bedoeling om voorlangs twee naar buiten openslaande balkondeuren een uitneembaar gedeelte te maken van 160 cm waar toch de bovenleiding gewoon moet werken, dubbelspoors portalen er op net als in het echt.

Binnenkort zal ik even een paar foto's plaatsen als er interesse is.

Voor nu heb ik nog wel een vraagje.

Een gedeelte gaat enkelspoors uitgevoerd worden, ook dat wil ik geloofwaardig maken.
Hoe zit het in Nederland bij enkelspoors trajecten, zijn dan de masten aan een zijde geplaatst of worden ze om en om dan links dan rechts geplaatst ?

Ik hoor het wel.

Bart

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1090
    • Baan in Los Angeles
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2020, 05:13:32 »
Hoi Bart,

Welkom op het forum, interessante vraag, met hier het antwoord op het forum

André

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3747
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2020, 07:15:18 »
Hallo Bart, ook van mij een welkom.

André heeft je al een mooie link naar de encyclopedie gegeven m.b.t. je bovenleidingsvraag, een ander bron van informatie zijn de diverse video's van treinritten die op YouTube te vinden zijn van diverse trajecten, zoals onderstaande van Machinist Stefan, van Den Helder naar Alkmaar.
We beginnen de reis op het punt waar we de enkelsporige lijn op gaan.

<a href="https://www.youtube.com/v/JTdyfh-Jjmc&amp;feature=youtu.be&amp;t=99" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/JTdyfh-Jjmc&amp;feature=youtu.be&amp;t=99</a>
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2020, 09:49:17 »
Dank je voor het welkom en jullie tips, hier kan ik wat mee......

Mijn soldeerskills worden momenteel getest, de Sommerfeldt bouwpakketjes zijn goed te solderen.
De eersten schieten al mooi op.



Ik heb een soort mal gemaakt om ze gemakkelijk op te kunnen bouwen:



Hier heb ik de komende tijd nog wel even werk mee.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 698
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2020, 10:19:07 »
Mooi bovenleiding portaal!

Incl. nette wielafspanners.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18866
    • Pagina van klaas
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2020, 10:54:24 »
Aan welke kant de masten staan wisselt wel eens, en het waarom is ook niet altijd even duidelijk. Bij een boog zou je verwachten dat ze aan de buitenkant van de boog staan, maar dat is niet altijd zo. In het eerste stukje van de Sloelijn staan ze juist aan de binnenkant:


Maar een stuk verderop is een boog waar ze aan de buitenkant staan. Het zou kunnen dat het iets te maken heeft met de bereikbaarheid, hoe makkelijk kunnen hulptroepen er bij komen als er aan gewerkt moet worden. Als modelspoorder heb je de vrijheid om je eigen keuze te maken en daar een reden bij te verzinnen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2020, 14:21:58 »
Dat maakt het allemaal een stuk duidelijker.

Bedankt voor je reactie.

Ik zal de zonen maar eens lief aankijken, deze maand ben ik jarig.
Hopelijk investeren ze wat in de hobby van hun pa....

Bij Sommerfeldt kun je ook onderdelen los bijbestellen, hiermee kom ik straks uit op minimaal 10 portalen voor dubbelspoor.
Een leuk begin.

groeten, Bart

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2020, 21:38:21 »
De hobbykamer is nog niet helemaal af maar ik kon het niet laten alvast een stukje rails uit te leggen.
Puur om even een idee te krijgen van de mogelijkheden.
Valt me een beetje tegen, de radius van de bochten is ook niet echt groot....



Het gedeelte voor de balkondeuren is een stuk van 160 cm waar ik dus een uitneembaar dubbelspoors gedeelte wil hebben.



De baan komt op de hoogte van de onderste plank, ook daar tweebaans (340 cm) overheen.



Onder de planken heb ik inmiddels een werkblad/tafel gemaakt zodat ik daar kan thuiswerken en mijn hobby's kan uitvoeren.
Rechts daarvan komt nog een module te staan.
Eigenlijk dus twee modules verbonden door een uitneembaar gedeelte en een wandplank.



Ik heb via MP vandaag 13 Piko NS twee assers weten te scoren, mijn dag is weer goed.



Morgen verder met de plinten en misschien nog wat hobby.....

Bart


valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #8 Gepost op: 05 januari 2020, 21:13:09 »
Mocht er interesse in zijn, vandaag heb ik de hobbykamer afgemaakt, de laatste plinten zitten er aan.

Even een eerste opzet gedaan om een wisselstraat/opstelspoor te maken boven de werktafel.

Veel ruimte heb ik helaas niet maar we doen het er maar mee.



Van de zijkant geschoten.



Direct vooraan twee delen flexrails die ik als testbaantje heb gedacht, ik heb gemerkt dat het perfect op ooghoogte is als ik aan de tafel zit.

Ik sta open voor suggesties en tips. Het is voor mij zeker 40 jaar geleden dat ik me met H0 heb beziggehouden namelijk.

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2020, 21:49:32 »
Even een klein vraagje over de Fleischmann wissels.

Ik heb er eentje waar het palletje verkeerd om gemonteerd zit zodat de wisselmotor er niet op past.
Kwestie van er uit trekken ?

Ik meen gezien te hebben dat deze er ingeklikt zit maar weet het niet zeker en wil niet de wissel beschadigen.

Iedere tip is welkom.

groeten,  Bart

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3747
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #10 Gepost op: 05 januari 2020, 21:55:56 »
Inderdaad eruit trekken, omdraaien en er weer in drukken.
Deze constructie is bedoeld om de aandrijving onder "het maaiveld" te kunnen laten verdwijnen.
Je moet dan wel een linkse aandrijving voor een rechts wissel gebruiken en vise versa.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #11 Gepost op: 05 januari 2020, 23:02:53 »
Hee, wat een goed idee Eric.

Dank je wel voor de tip, daar ga ik eens mee experimenteren want die wisselaanderijvingen zijn op schaal wel ongelooflijk groot.

Ondertussen heb ik een beetje rails uitgelegd om een idee te krijgen voor de module rechts van mijn werktafel.

Niks is hier definitief in dit stadium maar het lijkt wel wat te worden zo.



twee opstelsporen vooraan, een aftakking naar mijn oude draaischijf met gewone raillassen.
Dat past nog niet maar ik ga er van uit dat ik dat ook wel passend ga krijgen.

Vanaf de draaischif, net niet op de foto te zien, twee sporen naar een lokloodsje, asput en een waterkraan.

Vanwege de ruimte ben ik waarschijnlijk aan R1 en R2 gebonden, mogelijk dat het anders gaat worden zodra ik de twee tafels gebouwd heb.

Volgende klus is hout verzamelen dus.

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3787
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #12 Gepost op: 05 januari 2020, 23:09:58 »
Je moet dan wel een linkse aandrijving voor een rechts wissel gebruiken en vise versa.

Gelukkig hoeft dat niet, de aandrijvingen hebben 2 montage-mogelijkheden. Dus gewoon omdraaien is voldoende..

Gr, Bert

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #13 Gepost op: 06 januari 2020, 09:02:15 »
Goeiemorgen Bert.

Bedankt voor je reactie, als ik het omdraai komt de opening aan de andere kant te zitten, ik geloof dat omwisselen dan wel aan de orde moet zijn.

groeten,  Bart

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3747
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #14 Gepost op: 06 januari 2020, 09:51:41 »
Hangt van de leeftijd van de aandrijving af, de huidige generatie heeft zoals Bert terecht opmerkt 2 openingen voor het palletje.
De oude uitvoering heeft er maar één en daar dien je dus de omwisseltruc R=L en L=R bij toe te passen.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.