Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant. door barry1972
Vandaag om 17:49:41
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Karst Drenth
Vandaag om 17:48:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 17:47:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 17:44:59
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
Vandaag om 17:37:44
Gezocht: Roco motor 85113, of soortgelijk door Erik Baas
Vandaag om 17:28:55
Modelspoorbaan Fleischmann door Arjen52
Vandaag om 17:22:58
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Chris
Vandaag om 17:06:41
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
Vandaag om 17:04:24
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 16:42:23
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 16:39:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:31:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 16:27:48
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 16:24:38
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
Vandaag om 16:19:36
Service Roco, voor kleine reparatie MultiMaus door Bouwer
Vandaag om 16:11:15
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 16:04:27
Roco tractie voor Lima mat '46 door GMA70
Vandaag om 16:00:23
Werkplaats - (Baanplan H0) door Frans Peeters
Vandaag om 15:39:24
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door Rob Ellerman
Vandaag om 15:31:34
Problemen met faller car system aansluitingen door Te 2/2
Vandaag om 15:18:48
NS 6100 van GM&S door sander1985
Vandaag om 14:49:29
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 14:36:31
Schroemershage door HidanNL
Vandaag om 14:19:46
Faller verdeelplaatje 18080X -verbindingen komen los door DannyG
Vandaag om 14:10:01
Roco z21: eerste ervaringen en problemen. door Zsjoske
Vandaag om 14:08:31
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:55:44
tentoonstelling RAMMA in Sedan Frankrijk verschoven naar 2023 door hansberekvam
Vandaag om 13:51:46
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door spoorijzer
Vandaag om 13:22:36
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door nighttrain1
Vandaag om 13:09:14
  

Auteur Topic: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve  (gelezen 11848 keer)

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Gepost op: 02 januari 2020, 23:17:18 »
Hallo allemaal.
Ik wil mij eerst maar even voorstellen, ik ben Bart.
Al jaren voornamelijk bezig met LGB, dat gebeurt allemaal in de tuin.
52 jaar en getrouwd, twee volwassen kinderen waarvan de oudste net het huis uit is.
Mooie gelegenheid om zijn kamer meteen in te pikken en daar mijn werk en hobbykamer van te maken.

Er is een Nederlandse baan in voorbereiding waar op de hoofdbaan bovenleiding aangebracht gaat worden voor mijn elektische loks maar ook Nederlands stoom komt er te rijden.
Alles in H0.
Mijn vader heeft mij een flink aantal dozen met materieel achter de deur geschoven, hier zat veel in wat ik kon gebruiken.
Helaas ook flink wat Lima spul waar ik minder over te spreken ben, wat we daarmee gaan doen zie ik nog wel.

Wat wel zeer bruikbaar is op mijn baan zijn twee 1200 serie loks van Fleischmann, een sikje van Roco, een blokkendoos van Roco en ik heb ook nog een tweetje staan naast het vele Lima spul.
Railmateriaal is allemaal Fleischmann Profirail.

Op dit moment ben ik de bovenleiding aan het verzamelen en aan het opbouwen.
Ik heb gekozen voor Sommerfeldt, mooi in metaal uitgevoerd, stevig en goed soldeerbaar.

Het is mijn bedoeling om voorlangs twee naar buiten openslaande balkondeuren een uitneembaar gedeelte te maken van 160 cm waar toch de bovenleiding gewoon moet werken, dubbelspoors portalen er op net als in het echt.

Binnenkort zal ik even een paar foto's plaatsen als er interesse is.

Voor nu heb ik nog wel een vraagje.

Een gedeelte gaat enkelspoors uitgevoerd worden, ook dat wil ik geloofwaardig maken.
Hoe zit het in Nederland bij enkelspoors trajecten, zijn dan de masten aan een zijde geplaatst of worden ze om en om dan links dan rechts geplaatst ?

Ik hoor het wel.

Bart

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1389
    • Baan in Los Angeles
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2020, 05:13:32 »
Hoi Bart,

Welkom op het forum, interessante vraag, met hier het antwoord op het forum

André

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 4221
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2020, 07:15:18 »
Hallo Bart, ook van mij een welkom.

André heeft je al een mooie link naar de encyclopedie gegeven m.b.t. je bovenleidingsvraag, een ander bron van informatie zijn de diverse video's van treinritten die op YouTube te vinden zijn van diverse trajecten, zoals onderstaande van Machinist Stefan, van Den Helder naar Alkmaar.
We beginnen de reis op het punt waar we de enkelsporige lijn op gaan.

<a href="https://www.youtube.com/v/JTdyfh-Jjmc&amp;feature=youtu.be&amp;t=99" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/JTdyfh-Jjmc&amp;feature=youtu.be&amp;t=99</a>
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2020, 09:49:17 »
Dank je voor het welkom en jullie tips, hier kan ik wat mee......

Mijn soldeerskills worden momenteel getest, de Sommerfeldt bouwpakketjes zijn goed te solderen.
De eersten schieten al mooi op.



Ik heb een soort mal gemaakt om ze gemakkelijk op te kunnen bouwen:



Hier heb ik de komende tijd nog wel even werk mee.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2020, 10:19:07 »
Mooi bovenleiding portaal!

Incl. nette wielafspanners.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20316
    • Pagina van klaas
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2020, 10:54:24 »
Aan welke kant de masten staan wisselt wel eens, en het waarom is ook niet altijd even duidelijk. Bij een boog zou je verwachten dat ze aan de buitenkant van de boog staan, maar dat is niet altijd zo. In het eerste stukje van de Sloelijn staan ze juist aan de binnenkant:


Maar een stuk verderop is een boog waar ze aan de buitenkant staan. Het zou kunnen dat het iets te maken heeft met de bereikbaarheid, hoe makkelijk kunnen hulptroepen er bij komen als er aan gewerkt moet worden. Als modelspoorder heb je de vrijheid om je eigen keuze te maken en daar een reden bij te verzinnen.

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2020, 14:21:58 »
Dat maakt het allemaal een stuk duidelijker.

Bedankt voor je reactie.

Ik zal de zonen maar eens lief aankijken, deze maand ben ik jarig.
Hopelijk investeren ze wat in de hobby van hun pa....

Bij Sommerfeldt kun je ook onderdelen los bijbestellen, hiermee kom ik straks uit op minimaal 10 portalen voor dubbelspoor.
Een leuk begin.

groeten, Bart

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2020, 21:38:21 »
De hobbykamer is nog niet helemaal af maar ik kon het niet laten alvast een stukje rails uit te leggen.
Puur om even een idee te krijgen van de mogelijkheden.
Valt me een beetje tegen, de radius van de bochten is ook niet echt groot....



Het gedeelte voor de balkondeuren is een stuk van 160 cm waar ik dus een uitneembaar dubbelspoors gedeelte wil hebben.



De baan komt op de hoogte van de onderste plank, ook daar tweebaans (340 cm) overheen.



Onder de planken heb ik inmiddels een werkblad/tafel gemaakt zodat ik daar kan thuiswerken en mijn hobby's kan uitvoeren.
Rechts daarvan komt nog een module te staan.
Eigenlijk dus twee modules verbonden door een uitneembaar gedeelte en een wandplank.



Ik heb via MP vandaag 13 Piko NS twee assers weten te scoren, mijn dag is weer goed.



Morgen verder met de plinten en misschien nog wat hobby.....

Bart


valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #8 Gepost op: 05 januari 2020, 21:13:09 »
Mocht er interesse in zijn, vandaag heb ik de hobbykamer afgemaakt, de laatste plinten zitten er aan.

Even een eerste opzet gedaan om een wisselstraat/opstelspoor te maken boven de werktafel.

Veel ruimte heb ik helaas niet maar we doen het er maar mee.



Van de zijkant geschoten.



Direct vooraan twee delen flexrails die ik als testbaantje heb gedacht, ik heb gemerkt dat het perfect op ooghoogte is als ik aan de tafel zit.

Ik sta open voor suggesties en tips. Het is voor mij zeker 40 jaar geleden dat ik me met H0 heb beziggehouden namelijk.

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2020, 21:49:32 »
Even een klein vraagje over de Fleischmann wissels.

Ik heb er eentje waar het palletje verkeerd om gemonteerd zit zodat de wisselmotor er niet op past.
Kwestie van er uit trekken ?

Ik meen gezien te hebben dat deze er ingeklikt zit maar weet het niet zeker en wil niet de wissel beschadigen.

Iedere tip is welkom.

groeten,  Bart

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 4221
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #10 Gepost op: 05 januari 2020, 21:55:56 »
Inderdaad eruit trekken, omdraaien en er weer in drukken.
Deze constructie is bedoeld om de aandrijving onder "het maaiveld" te kunnen laten verdwijnen.
Je moet dan wel een linkse aandrijving voor een rechts wissel gebruiken en vise versa.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #11 Gepost op: 05 januari 2020, 23:02:53 »
Hee, wat een goed idee Eric.

Dank je wel voor de tip, daar ga ik eens mee experimenteren want die wisselaanderijvingen zijn op schaal wel ongelooflijk groot.

Ondertussen heb ik een beetje rails uitgelegd om een idee te krijgen voor de module rechts van mijn werktafel.

Niks is hier definitief in dit stadium maar het lijkt wel wat te worden zo.



twee opstelsporen vooraan, een aftakking naar mijn oude draaischijf met gewone raillassen.
Dat past nog niet maar ik ga er van uit dat ik dat ook wel passend ga krijgen.

Vanaf de draaischif, net niet op de foto te zien, twee sporen naar een lokloodsje, asput en een waterkraan.

Vanwege de ruimte ben ik waarschijnlijk aan R1 en R2 gebonden, mogelijk dat het anders gaat worden zodra ik de twee tafels gebouwd heb.

Volgende klus is hout verzamelen dus.

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3955
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #12 Gepost op: 05 januari 2020, 23:09:58 »
Je moet dan wel een linkse aandrijving voor een rechts wissel gebruiken en vise versa.

Gelukkig hoeft dat niet, de aandrijvingen hebben 2 montage-mogelijkheden. Dus gewoon omdraaien is voldoende..

Gr, Bert

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #13 Gepost op: 06 januari 2020, 09:02:15 »
Goeiemorgen Bert.

Bedankt voor je reactie, als ik het omdraai komt de opening aan de andere kant te zitten, ik geloof dat omwisselen dan wel aan de orde moet zijn.

groeten,  Bart

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 4221
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve
« Reactie #14 Gepost op: 06 januari 2020, 09:51:41 »
Hangt van de leeftijd van de aandrijving af, de huidige generatie heeft zoals Bert terecht opmerkt 2 openingen voor het palletje.
De oude uitvoering heeft er maar één en daar dien je dus de omwisseltruc R=L en L=R bij toe te passen.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.