Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 407848 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #555 Gepost op: 20 oktober 2020, 12:16:32 »
Ik zal de onzekerheid en vertwijfeling maar meteen wegnemen:

Sprong is bij de overgang van de hellingbaan (niet zichtbaar) naar het zichtbare deel. Op dit zichtbare deel ga ik niet direct op de 9 mm plex plaat bouwen maar lijm ik hier eerst 20mm xps op zodat in het landschap wat kan spelen met greppeltjes en dat soort zaken (en bv bomen makkelijk kan plaatsen).

Dus nee, de treinen hoeven niet te gaan springen  :o

Als ik het allemaal goed bedacht en uitgevoerd heb loopt het spoor straks naadloos over....

En dat staat allemaal ook onder de foto.  :-[  :-[
De tip van 20mm XPS ga ikonthouden. Ik heb nu mijn meertje inderdaad boven maaiveld liggen.  (y)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4570
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #556 Gepost op: 20 oktober 2020, 19:45:11 »
Ik moet er nog even mee gaan experimenteren. Dus of het een succes gaat worden gaan we in dit “theater” zien. Ergens in februari 2021 schat ik zo.... ;D

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4570
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #557 Gepost op: 20 oktober 2020, 20:45:44 »
Deze zou ik nog even plaatsen

De afstand “blokken” van 11 mm dik



En op hun plaats en alles aan elkaar geschroefd



Koppeling is nu zo stijf dat je net als een strook uit 1 stuk een soepele overgang krijgt tussen horizontaal en helling. Maar dus ook meteen de 20 mm sprong die ik nodig heb om de xps plaat te kunnen toevoegen.

Noot: ook deze kant moet ik nog exact op hoogte stellen dus loopt nu nog niet perfect.


Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4570
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #558 Gepost op: 20 oktober 2020, 21:18:42 »
Kurkbedding 1e helling bijna gereed...




Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #559 Gepost op: 21 oktober 2020, 16:15:32 »
Hoi Frank,
Je gaat als een speer en het houtwerk ziet er erg verzorgd uit.  (y)

Stijging dus circa 3,0 cm per meter (3%).

Heb uiteraard nog niet kunnen proefrijden maar verwacht dus geen problemen met de tractie, zeker nier omdat vrijwel hele hellingbaan recht ligt en de treinen straks maximaal 2 meter lang zullen zijn(opstelsporen schaduwstation zijn 2,3 meter).
3% helling vind ik erg steil, zeker voor treinen van 2 m lang (dat is nou niet een typisch kort treintje). Heb je dit al getest? Je refereerde naar een vorige baan waar het goed gaat, maar lukt het ook met nieuwere loks? En het hangt ook van de wagens/rijtuigen in de trein af. Veel rijtuigen met stroomafname (verlichting) vormen al snel een behoorlijke belasting voor de loks.
Je kunt het snel testen door wat rail op een lange lat te leggen en die schuin te leggen. Dan kun je snel uitproberen welke loks eventueel een probleem geven.

Het zou toch jammer zijn als straks een deel van je loks niet inzetbaar is en je de baan deels moet afbreken om de hellingen minder steil te maken...
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #560 Gepost op: 21 oktober 2020, 17:24:38 »
Ik heb ook een helling van iets van 3%.
Alles gaat er makkelijk op en ik heb samenstellingen van 4 meter lang..
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4570
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #561 Gepost op: 21 oktober 2020, 19:56:16 »
Hoi Wim,

Nee, niet getest (= dus risico). Maar als ik alle info op het www lees en mijn ervaring uit verleden dan ben ik redelijk positief op goed resultaat. Dat van de wagon verlichting (en daardoor zwaarder lopende wagons) heb ik ook recent bedacht. Kan dus zeker issue worden (heb ik nu nog niet maar die wagons gaan uiteindelijk allemaal verlichting krijgen). Heb wel al bedacht dat ik dan maar moet gaan voor vaste wagon stammen met stroom voerende koppelingen.

Kan nu wel even test spoortje op helling leggen maar kan nu toch al niet meer terug (althans, zou heel niveau 1 technisch gezien nog paar cm naar beneden kunnen draaien) .. denk dat volgende maand eerste helling wel berailst (zal wel niet in de dikke Van Dalen staan  :police:) en dan gaan we het testen...

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4570
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #562 Gepost op: 29 oktober 2020, 20:53:35 »
Nog een stukje rails leggen..



Wel met iets minder high-end (zeg maar low-end) audio er bij (is dan wel weer van Sony)





Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4570
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #563 Gepost op: 31 oktober 2020, 16:45:05 »
Nog even wat rails en voedingsdraad voor deze hellingbaan gehaald.



Komend weekend 2 dagen langer dan standaard dus dan moet ik een eind komen aan deze kant en kan ik gaan beleven of de treinen goed omhoog komen 😬


Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #564 Gepost op: 31 oktober 2020, 20:10:18 »
Ziet er alvast goed uit Frank.
Hoeveel meter spoor heb je nu al liggen ? Lijkt me toch al een mooi aantal metertjes :)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4570
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #565 Gepost op: 31 oktober 2020, 20:19:09 »
Denk meter of 50....  Ohhh   :o dan ben ik zo ongeveer op de helft.
Tijd voor een feestje 🍻🎃

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15260
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #566 Gepost op: 01 november 2020, 09:54:40 »
.. en kan ik gaan beleven of de treinen goed omhoog komen 😬

Het was 3%? Dat is denk ik net de grens van wat verantwoord is. Men raadt meestal max 2,5% aan dus die 0,5 extra zal best lukken. Je rijdt met Europees spul waarvan het meeste volgens mij nog steeds antislipbandjes heeft. Dus tractie is er dan wel.

Ik ben benieuwd naar je vorderingen  ;)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4570
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #567 Gepost op: 01 november 2020, 10:18:12 »
Ik heb het nog maar even nagemeten, lengte van de helling (stijgend spoor) = 6,18 meter, stijging is 18,1 cm. Kom ik uit op een stijging van 2,9%...

Ik zou het hele 1e niveau nog 2 cm kunnen laten zakken, heb nu 17 cm ruimte tussen de lagen. Dan kom je op 2,6% stijging.


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15260
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #568 Gepost op: 01 november 2020, 10:25:14 »
Dat laatste is altijd beter... zou het alleen doen als je er niet de halve baan voor af moet breken ;) Als het weinig moeite kost dan zou ik het toch aanpassen. 2,6 is gewoon beter als 2,9, het scheelt altijd :)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4570
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #569 Gepost op: 01 november 2020, 10:59:56 »
Hi Ronald,

Alles staat op draadeinden en moet toch nog afgesteld worden. Dus wat dat betreft valt het wel mee... moet dan alleen we stuk of 20 draadeinden afkorten omdat ze anders straks doorsteken door de xps laag van 20 mm die nog op het multiplex komt.

Denk dat het me al met al een dag gaat kosten.... valt dus wel mee in een bouwplanning van tenminste 5 jaar.  Denk dat ik dus nog stukje ga zakken met niveau 1....