Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door 44
Vandaag om 10:46:37
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door Karst Drenth
Vandaag om 10:45:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door mass am see
Vandaag om 10:42:26
Ledverlichting aansluiten door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:40:26
VERPLAATST: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer door 44
Vandaag om 10:39:26
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door mass am see
Vandaag om 10:37:22
Afsluitdoppen voor tankwagons? door Hendrik Jan
Vandaag om 10:31:25
Doornvliet door MOVisser
Vandaag om 10:28:53
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 10:09:59
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door spoorijzer
Vandaag om 09:56:16
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Syb030
Vandaag om 09:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 09:11:05
De Hondsrugbaan, H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:54:32
Raadplaatje door Falkenberg
Vandaag om 08:32:01
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 08:29:48
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 08:04:56
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:33:45
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
20 september 2020, 23:44:54
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Antoine.
20 september 2020, 23:24:13
Zonder fouten een Arduino programmeren door meino
20 september 2020, 23:14:23
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
20 september 2020, 22:36:40
Frans loodsje et cetera door Noordernet
20 september 2020, 22:28:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
20 september 2020, 21:58:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS1220
20 september 2020, 21:25:55
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Edgy
20 september 2020, 21:05:36
NL baan: Frotterdam in h0 door basjuh1981
20 september 2020, 20:39:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 september 2020, 20:18:22
Beurs Joure, 18 juli 2020... door gdh
20 september 2020, 19:49:11
Westlandbaan door Wim Vink
20 september 2020, 19:36:04
SPitfire & SPoor-1 door Wim Vink
20 september 2020, 19:34:39
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 59395 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1179
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #15 Gepost op: 01 december 2019, 21:15:25 »
De poten krijgen vorm.
Moeten er uiteindelijk 4 stuks worden voorzien van zwenkwielen.
Wat er nu staat komt nog uit de onderbouw van de Bröckenbahn.
Komen straks 2400 mm h.o.h. te staan. Daaronder straks de opslag van de bakken met trein- en hobbyspul en het gereedschap dat nu nog her en der in de ruimte staat.

En we stomen door....

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
  • Carpe diem
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #16 Gepost op: 01 december 2019, 21:22:28 »
Ik ga je ook nieuwsgierig volgen.
 (y)
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html: DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fl

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3539
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #17 Gepost op: 02 december 2019, 13:13:19 »
Frank,

Sorry voor de late reactie, maar in het weekend leef ik zoveel mogelijk analoog. Het enige digitale is dan mijn trein en telefoon.

Je baanplan zoals jij die zelf hebt gegeven met daar in rode en blauwe lijnen:

Zoals ik al verwacht zijn de groene en paarse lijn op het bovenliggende nieveau verbonden en kan de trein dus rechtstreeks door steken van paars naar groen. Zoals je ziet bij het begin van de paarse en groene lijn (waar ze de helix in gaan) staat daar de polariteit voor een rechtstreekse verbinding. Als je de beide lijnen volgt naar de wisselstraat zie je aan de kleuren dat aan beide zijden van het blauwe lijntje dat de polariteit tegengesteld is. Dus of in de paarse helling of in de groene helling nog een keerlus schakeling opnemen. Verder zou ik nog eens goed nadenken waar je de andere keerlusschakelingen gaat plaatsen. Zowel paars als groen zijn al keerlussen op zich.


@tijgernootje:
Ruim de boel maar op, want dit is wat mij betreft de laatste keer dat ik er over post.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 875
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #18 Gepost op: 02 december 2019, 15:37:02 »
ik ook.

groet Bram.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1179
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #19 Gepost op: 02 december 2019, 19:46:39 »
Zo, de stroken voor de basis zijn ook binnen..

18 mm populieren multiplex netjes door de lokale Praxis in stroken van 150mm en130mm breed gezaagd.
Zelf ook weer aan de beterende hand en komend weekend 4 dagen vrij (wel nog met mijn verjaardag er bij) dus zal dit weekend een eind opgeschoten zijn met de onderbouw.
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1179
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #20 Gepost op: 02 december 2019, 20:46:49 »
Nog even over de polarisatie versus benodigde keerlusmodules:
Ik heb het hele schaduwstation en de opzet van de hoofdlijn op het zichtbare deel voorzien van rode en groen rail..(jammer dat dit niet in Anyrail kan )

Mijn conlclusie, met de 2 al geplande keerlussen (voorzien van Rosoft xtreme keerlus module dus 2 kanten op te berijden) gaat het goed. Bij de korte verbindingssporen (geel omcirkeld) is de polaritiet gelijk.
De roze delen zijn de locaties voor de ompoling.

 ???
En we stomen door....

Erik Baas

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #21 Gepost op: 02 december 2019, 21:01:17 »
[..] rode en groen rail..(jammer dat dit niet in Anyrail kan )

Dat kan wél: rechtsklik op een rail (of een groep geselecteerde rails), en klik "Create section". Je kunt dan voor die sectie een Name en Usage invullen en een kleur kiezen.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1179
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #22 Gepost op: 02 december 2019, 21:56:20 »
@Erik: bedoelde het aangeven van de polariteit (linker & rechter spoorstaaf) zodat je kan zien of je een kortsluiting creëert in je baanplan.

Intussen wordt het hier de komende week een timmerwerkplaats.


3 van de 4 poten zijn af (behoudens de wielen maar die schijn ik komend weekend voor mijn verjaardag te krijgen  :o. Is overigens mijn eigen schuld vanmiddag het aanbod voor een BR23 afgeslagen ::)) en gestart met het 1 frame. Daar zit nog wel even wat tijd in ivm de half/hout verbindingen die in de tussenliggers moeten komen. Wil ook meteen alle doorvoeren voor de ringleidingen goed positioneren zodat alles straks mooi strak langs de rand aangelegd kan worden.
Dus dat wordt nog passen en meten (en weer passen en meten etc etc)
« Laatst bewerkt op: 03 december 2019, 11:54:34 door Bert van Gelder »
En we stomen door....

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3539
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #23 Gepost op: 03 december 2019, 11:44:50 »
Frank,

Je hebt helemaal gelijk. Ik had deze manier over het hoofd gezien, was in de war gebracht door je opmerking over rondrijden.
De twee getekende keerlussen zijn voor deze layout de benodigde twee keerlussen  (y)

Groet,

Gerard van der Sel.

PS: Die eraan denkt om deze schaduwstation constructie ook toe te passen.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8867
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #24 Gepost op: 03 december 2019, 11:49:31 »
Kom maar op met de suggesties en meningen  ;D
Gr Frank
Ik zou het blauwe stukje spoor wat verzorging en "industrie spoor" verbind,weglaten.
Een loc vanuit industrie je verzorging spoor op laten rijden kan in verkeerde aard vallen bij personeel wat net na die aansluiting een loc verzorgd,ook de mcn van die loc die erheen rijd en niet verder kan,zal niet blij zijn.
Die moet immers terug naar waar die vandaan kwam  ;D
Voordeel van die aanpassing,je bespaart een wissel,kan je rangeersporen iets langer maken(linker wissel iets naar links schuiven)
Als je alles iets naar boven schuift,dan zou je zelfs kunnen overwegen om er een 3e rangeerspoortje bij te plaatsen,dat is afhankelijk van je soort geplande industrie wellicht handig.
Verder kan je als je die verbinding weg laat vallen waarover ik het had,de industriesporen langer maken,paars wissel 1 of 2 railstukken opschuiven naar rechts en je kan ook daar misschien nog een 3e spoortje bij plaatsen voor meer industrie.
Tot zover mijn suggestie's voor het moment  ;)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1179
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #25 Gepost op: 03 december 2019, 21:46:06 »
Zo, eerste van de 3 frames zit in elkaar

Als ze straks op hun poten staan komen er wel nog een paar schoortjes in de hoeken zodat het nog wat stabieler wordt.

Intussen bedankt voor de tips op het baanplan. Ga ik mee aan de slag.
En we stomen door....

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8867
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #26 Gepost op: 04 december 2019, 16:00:54 »
@tijgernootje:
Ruim de boel maar op, want dit is wat mij betreft de laatste keer dat ik er over post.

Groet,

Gerard van der Sel.
Weet niet wat je daarmee bedoelt  ???
Ik wilde met mijn 1ste berichtje in dit draadje enkel zeggen dat ik er voor ga zitten om de bouw van deze nieuwe baan te gaan volgen,niet meer en niet minder  :angel:
Wat dacht jij dan dat ik bedoelde ?,misverstanden help ik graag uit de weg,daar heeft niemand wat aan.

@ Frank,
Het zijn zomaar wat suggestie's,je MOET er niks mee,maar ik ben in elk geval wel benieuwd hoe je het zelf vind als je het zo als proef tekening voor je neus hebt.
Wellicht heb je er iets aan,vind je t niks,dat kan evengoed,niet geschoten bespaart kogels zeg maar  ;D ;)
Suc6 met de verder opbouw van je onderbouw  (y)
« Laatst bewerkt op: 04 december 2019, 16:05:59 door tijgernootje »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1179
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #27 Gepost op: 04 december 2019, 18:13:01 »
Hoi Floris,

Ik moet zeker niets maar neem graag goede suggesties ter harte. En moet zeggen dat die van jou wel hier onder valt. Heb dit spoortje er bij gezet om omloop te creëren maar dat doe je ook door derde opstelspoor te maken.
Ik ga dit dus zeker eens uitwerken in het plan.

Maar als je het niet erg vindt ga ik de komende beschikbare uren eerst aan de onderbouw spenderen. ;D

En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1179
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #28 Gepost op: 06 december 2019, 13:03:03 »
na verbouwing van de hobbyzolder moest er nog een nieuwe plek komen waar o.a. de computer tbv baanbesturing en wat opslagruimte.
Deze vandaag dus eerst maar eens in elkaar geffrut met overbodige kast, rest plaaatmateiaal en poten die nog in een hoekje van de schuur lagen.

Nu de electra van rechts nog even stukje  doortrekken en dan begint het wat te worden
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1179
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #29 Gepost op: 06 december 2019, 16:36:35 »
Voor het idee even het eerste frame (tijdelijk)op zijn plaats gezet.

Voor definitieve plaatsing moet ik poten eerst nog voorzien van wielen en extra schoren.
Staat voor maandag op de planning.
En we stomen door....