Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RBlok
Vandaag om 01:10:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Peter J K
Vandaag om 00:50:31
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:06:23
Rondom Charlois door Alewijn
05 December 2025, 23:46:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
05 December 2025, 23:33:09
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door grossraumwagen
05 December 2025, 22:59:17
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door Jelmer
05 December 2025, 22:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 December 2025, 22:42:09
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Jelmer
05 December 2025, 22:38:53
Probleem bij inbouw decoder door Jelmer
05 December 2025, 22:36:32
Aachenau West door Jelmer
05 December 2025, 22:15:56
Piko 2025 door Menno de Vries
05 December 2025, 22:11:19
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
05 December 2025, 22:06:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 December 2025, 21:57:25
Extra functie in Zimo MS450P22 door robschuurhof
05 December 2025, 20:42:59
Roco AC modellen door Martijn193
05 December 2025, 20:12:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door René 4312
05 December 2025, 20:11:46
19 Toen door Benelux795
05 December 2025, 19:50:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
05 December 2025, 19:06:01
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 December 2025, 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
05 December 2025, 19:04:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
05 December 2025, 18:22:52
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
05 December 2025, 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
05 December 2025, 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
05 December 2025, 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
05 December 2025, 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 December 2025, 16:05:11
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
05 December 2025, 15:57:41
Wat is dit voor component door bellejt
05 December 2025, 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
05 December 2025, 14:59:26
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 82419 keer)

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #165 Gepost op: 22 January 2020, 18:31:25 »
Vanmiddag wat speciale catalogussen over rails opgehaald bij de plaatselijke treinshop.
Dan hoop je dat je er dan wel uitkomt maar nee.
Er blijken dus verschillende railscodes te bestaan en/of hoogtes.



Roco Line houdt een hoogte aan van 2,1 mm wat dus blijkbaar al hoger is dan het origineel en vermeld hierbij dat de hoogte tussen de wielflens en de rails 0,2 mm is.
Pico daarentegen verhoogd dit naar 2,5 mm waardoor er een vrije cap van 0,6 mm ontstaat.
 


Verder kom ik allemaal verschillende codes tegen 70, 75, 83 en 100.

Graag jullie ervaring of bv de 0,2 mm van Roco Line voldoende is of geeft dat met sommige locomotieven of wagens toch problemen?
En die codes zijn dat de Engelse maten voor de railhoogte of geven die ook nog wat anders aan?


Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #166 Gepost op: 24 January 2020, 08:45:29 »
Hier https://www.klassiekebeveiliging.com/home.htm vindt je een schat aan informatie voor een ieder die een Nederlands station wil nabouwen.
Kijk vooral eens onder de knop "BVS".
« Laatst bewerkt op: 24 January 2020, 09:08:43 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #167 Gepost op: 24 January 2020, 09:03:33 »
Railcode zegt alleen iets over de hoogte van de railstaaf. Code is de hoogte van de railstaaf in duizendsten van een inch; 25,4mm/1000 dus. Code 100 is dus 2,54mm hoog, enz.
No dress rehearsel, this is our life.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #168 Gepost op: 24 January 2020, 09:06:12 »
Ok Marc dat is duidelijk maar hoe gaat het met een ruimte van 0,2mm in de praktijk, het lijkt mij zo weinig.
Loopt de flens dan nooit op de plastic bielzen?
« Laatst bewerkt op: 24 January 2020, 09:08:04 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #169 Gepost op: 24 January 2020, 12:49:35 »
Wielen die aan de NEM-normen voldoen hebben genoeg ruimte op Rocoline. Alle moderne modellen voldoen aan de NEM. Berucht zijn oude Lima- en Fleischmannmodellen, die hadden hogere flenzen en die rammelen over de railstoelen. Maar dan praten we over materieel van zeker enige tientallen jaren terug.
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27014
    • Pagina van klaas
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #170 Gepost op: 24 January 2020, 13:22:57 »
Ik gebruik al jaren code 75 van Peco. Daar is de ruimte tussen flens en railstoel maar 0,1 mm, maar dat is genoeg. Zolang het meer is dan nul past het.
De railcode zegt ook niet alles, de hoogte van de railbevestiging speelt ook een rol. Bij code 75 hebben ze die heel dun gemaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #171 Gepost op: 25 January 2020, 18:21:21 »
Week aan het stoeien geweest met het programma Scarm om het sporenplan rond Dordrecht Centraal zo compleet mogelijk om te zetten naar een baanplan in H0.



Aangezien de ruimte te kort is voor het uitgestrekte emplacement volgen links en rechts van het station bochten om het passend te krijgen.
Tegenover het station zit een deur dus daar komt de hefbrug "de Vlinder".
Omdat ik vroeger vaak op Dordrecht Zuid opstapte op de trein naar Rotterdam komt na de brug niet station Zwijndrecht maar station Dordrecht Zuid met zijn karakteristieke sextant.
Aan de rechterkant van de baan is het de bedoeling dat de treinen naar een onderliggend schaduw station kunnen.



Omdat het mijn eerste poging is voor het ontwerp van een serieus baanplan is jullie aan- en opmerkingen van harte welkom, nu aanpassen is makkelijker dan straks als de rails vastligt.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9087
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #172 Gepost op: 25 January 2020, 19:21:33 »
Hoi,

Ik vind het er goed uitzien.

Ik weet niet hoe je de scenery wilt invullen en of je ook wilt kunnen rijden/rangeren met goederentreinen.

In dat geval zou je de ruimte misschien creatief kunnen benutten door bijvoorbeeld een havenkade een eindje in het midden te laten steken.

Suggestie is om de industrie wat meer te verspreiden zodat je je goederenvervoer meer kan verspreiden.

Maar vanaf 0 al helemaal top!  (y)

Gr Koen.

Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #173 Gepost op: 25 January 2020, 19:40:27 »
Beste Koen,

Dank voor je reactie.
Ik houd mij mogelijk te strak aan het thema maar in de jaren 70 waren die havens er niet meer, dus heb ik ze niet geplaatst.
Wel is het de bedoeling dat de Van Gend en Loos loods er komt en is er een laadplaats.
Verdere invulling van de scenery heb ik nog niet.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5587
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #174 Gepost op: 25 January 2020, 19:56:06 »
Hoe wil je in het scaduwstation komen als je tegen de klok in rijdt?
Ga je daarvoor kopmaken in het station?

Verder mooi plan met veel rijlengte!

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #175 Gepost op: 25 January 2020, 19:59:07 »
Geen opmerkingen maar wel een indrukwekkend sporenplan  (y)  Misschien nog wel een vraag: zijn de spoortjes aan de voorkant (dus als je met je gezicht naar het station staat) wel lang genoeg? Kun je daar iets van wagons opstellen?

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #176 Gepost op: 25 January 2020, 20:14:14 »
Beste Jelmer,

Het kopspoor rechts van het station werd en wordt alleen gebruikt voor de trein naar Sliedrecht en verder naar Gorinchem, dus de Plan U die daar toen reed kwam nooit in Dordrecht Zuid laat staan op de hef.
Daarom heb ik er voor gekozen dat deze trein in de richting Sliedrecht al snel naar het schaduwstation kan.
Dat betekend dat deze alleen op het kopspoor van het station te zien zal zijn.
Verder gebruikten de doorgaande treinen verschillende sporen op het station, dus kunnen ze dan verder rondrijden of van richting veranderen en alsnog naar het schaduw station rijden.
Dit heb ik gebaseerd op een zo natuurgetrouw mogelijke nabouw van de werkelijkheid, of dit zo werkbaar is verneem ik graag van jullie.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #177 Gepost op: 25 January 2020, 20:17:54 »
Beste Martijn,

De onderste sporen zijn inderdaad niet zo lang, en dat is een compromis van het zo natuurgetrouw mogelijk nabouwen van het origineel.
Eigenlijk hadden er nog een paar sporen bij gemoeten maar die zijn gesneuveld omdat die echt te kort werden.
Dordrecht is een zeer langgerekt station/ emplacement.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #178 Gepost op: 28 January 2020, 18:29:37 »
Mede spoorbouwers.

Na het getoonde ontwerp van het sporenplan van Station Dordrecht wil ik het schaduwstation gaan ontwerpen.
Mijn vraag is hoeveel lager moet dit liggen?
Je zit natuurlijk met de balken constructie onder de bovenplaat waar de treinen nog onderdoor moeten dus 30 cm of meer aanhouden om er nog bij te kunnen.
Wat houden jullie aan voor een nog werkbare tussenruimte.

Rob
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #179 Gepost op: 28 January 2020, 18:40:19 »
Zelf heb ik dit nog niet maar als je er optimaal bij wilt komen
(denkend aan bewegingen met je armen) zal ik er zeker 25 a 30 cm ruimte voor inschatten wanneer
de overige ruimte om onder de baan te kunnen dat toelaat.

Gr Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10