Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:43:48
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door AndrevdG
Vandaag om 23:38:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 23:33:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:27:25
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door San-Markos
Vandaag om 23:21:58
Wat zou inbouwen decoder kosten: Fleischmann Sprinter en Mat ‘64? door VAM65
Vandaag om 23:09:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Juroen
Vandaag om 22:42:10
BNLS-module: "Grasland" door Edsko Hekman
Vandaag om 22:39:34
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Edsko Hekman
Vandaag om 22:32:05
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 22:27:19
Celeb's en modelspoor door heuvelbaan
Vandaag om 22:21:29
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door St00mboy
Vandaag om 22:17:54
Roco z21 verbinden met 10764 werkt niet ! door St00mboy
Vandaag om 21:52:22
Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt? door Reinier Z.
Vandaag om 21:39:12
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door UKRyan
Vandaag om 21:32:46
Motordraaistellen, kant en klaar kopen of zelf bouwen? door Rob E.
Vandaag om 21:32:17
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 21:28:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS8714
Vandaag om 21:19:46
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door mdjr78
Vandaag om 21:12:26
Rivarossi E424 oud model reparatie door Pauldg
Vandaag om 20:58:31
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Hans1963
Vandaag om 20:50:37
Herstellen lakschade Roco NS 1100 door Rob E.
Vandaag om 20:50:11
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 20:45:20
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 20:24:42
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:25:39
Tal der Eichhörnchen. N door Gerhard64
Vandaag om 19:22:29
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Nulspul
Vandaag om 19:11:12
Verlichting bij pendeltreinen door H0eGenaamd
Vandaag om 18:24:44
Roco ICE 2 programmeren door NS1220
Vandaag om 17:20:06
Groterdamse projecten door MartinH0
Vandaag om 17:18:08
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 31513 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2644
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #195 Gepost op: 07 februari 2020, 22:17:27 »
Aha, dat woord heb ik jaren niet meer gehoord, :D
  Vroegah werd er gerangeerd in Dordt. Aangekomen  goederen treinen werden uitgesorteerd naar verschillende sporen ,laat ik zeggen 5,6,en 7 ongeveer. Ik denk voor stations langs de Betuwe Lijn tot Leerdam toe mss wel.
De lok trok een aangekomen ,te sorteren trein achteruit rijdend ri tunnel ,of er voorbij. dan koppelde de rangeerder de wagen(s) los, en gaf de mcn de wagen een zetje, dat was uitstoten, Omdat het spoor afloopt ri Dubbeldamse Overweg ,rolde de wagen een heel stuk vanzelf verder ,totdat hij op een remslof reed ,en stopte.
 De dwerg seinen werden door de Trdl veilig gezet in twee richtingen (Zie bedienings Voorschrift ,wat je laat zien hier ) ,de rangeerders konden de el .wissels met een paar drukknoppen ter plaatse zelf bedienen.
 Als je het niet helemaal snapt vertel ik het nog wel een keer.  ;D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3748
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #196 Gepost op: 07 februari 2020, 22:31:19 »
"Uitstoten" is heuvelen zonder heuvel Rob ;)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 156
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #197 Gepost op: 07 februari 2020, 22:33:29 »
ok duidelijk. (y)
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 156
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #198 Gepost op: 08 februari 2020, 08:20:14 »
Ik heb in de jaren tachtig een tekening van de NS ontvangen waar het hele emplacement van Dordrecht op staat hoe het begin jaren zeventig was, en daar kwam ik het volgende item op tegen, (zie rode aanduiding)



Het lijkt wel een slakkenkuil voor stoomlocomotieven, maar is dat ook zo of is het heel iets anders ?
Het lag helemaal achteraan op het emplacement dus niet iets wat opvalt.
En wanneer is het weggehaald ?
Het is niet de weegbrug, die lag meer naar het oosten.
Op die zelfde tekening stond achter het emplacement ook een sloot getekend wat ik mij ook niet meer kan herinneren. Ik weet nog wel dat de tunnel tussen de perrons eindigde bij perron 2 en later eind jaren tachtig is door getrokken naar het Weizigtpark, en toen was er geen sprake meer van een sloot.
Wel kregen we daardoor een achteringang in het Weizigtpark met die, in mijn ogen, afgrijselijke entree.



Dus kent iemand deze sloot nog of weet wanneer deze is gedempt ?
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2020, 08:23:11 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 156
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #199 Gepost op: 08 februari 2020, 08:50:26 »
Eén antwoord vond ik op de site www.topotijdreis.nl en dat is over de sloot.
Deze staat nog op de kaart van 1968 en is verdwenen op de kaart van 1969.
Kortom deze moet gedempt zijn voor 1969.

1968

1969

Hoewel ik op nieuwere kaarten de sloot wel weer tegenkom vanaf de achteringang van het station richting het westen.

« Laatst bewerkt op: 08 februari 2020, 08:57:05 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #200 Gepost op: 08 februari 2020, 11:10:56 »
Tja, zeg het maar:




Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2644
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #201 Gepost op: 08 februari 2020, 11:24:00 »
Dat is een mooie foto !
Is dus van voor de electrificatie in jaren 30. Waar die heer staat is de Markettenweg ,verderop zou later het onderstation komen. Ik heb daar in de jaren 50 naar de stoomtreinen staan te kijken. Ook vanaf de voetbrug kon dat goed.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #202 Gepost op: 08 februari 2020, 12:20:54 »
Hoi,

Een hoop info.  (y)

Weet niet of je al  weer bezig bent met wijzigingen in je plan.

Maar zou naast de eerder genoemde aanpassingen ook even kritisch naar de bochten kijken.

Misschien volsta je met maximaal 2 a3 bochten de hoek om en de baan rond op elke hoek.
5 is wel veel, en oogt niet zo mooi.

Ruimte die overschiet kun je dan voor opstel en rangeersporen gebruiken.

Je plan blijft sowieso dan wel in takt.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18872
    • Pagina van klaas
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #203 Gepost op: 08 februari 2020, 12:52:32 »
Hoewel ik op nieuwere kaarten de sloot wel weer tegenkom vanaf de achteringang van het station richting het westen.
Inderdaad, aan de westelijke kant is een deel van die sloot er nog steeds. Het beste te zien op https://spoorkaart.mwnn.nl/. Even naar Dordrecht schuiven en dan maximaal inzoomen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 156
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #204 Gepost op: 08 februari 2020, 13:58:28 »

Dat is een mooie site Klaas, dank.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2020, 15:33:53 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18872
    • Pagina van klaas
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #205 Gepost op: 08 februari 2020, 15:05:13 »
Oja, nog even vermelden dat die sloot daar daadwerkelijk ligt. Nog niet zo lang geleden heb ik geprobeerd vanuit het park dichterbij de sporen te komen, maar die sloot sneed mij de pas af.

Wat mij opvalt: op jouw oude kaarten heet het Weizichtpark, maar op de nieuwere kaarten is het Weizigtpark.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #206 Gepost op: 08 februari 2020, 16:04:37 »
Rob ik heb gefascineerd je draadje gelezen, Dordrecht is echt een hele mooie keuze zowel wat betreft rollend materieel wat je daar langs zag komen (van blauwe engelen tot de treinen naar Parijs en Keulen en zelfs de Edelweiss) als de typische topografie - top!

De keuze tussen óf de baan ietsje van de achterwand vandaan trekken om erbij te kunnen, óf rijlengte, is lastig. Zolang je het simpel wilt houden lijkt geen goede keuze mogelijk. Als je er niet goed bij kunt ga je er sowieso ontzettend spijt van krijgen (en later alsnog de boel slopen / omgooien?)

Iets minder simpel zou het wel kunnen: de delen links en rechts van de deur loskoppelbaar, en dan uitneembaar of omhoog of omlaag verplaatsbaar, zodat je vervolgens de rest van de baan, op wieltjes, van de achterwand een metertje naar je toe kan trekken. Nadeel is dat je overgangen moet wegmoffelen in de scenery, en dat het kwetsbaarder wordt voor ontsporingen vanwege  al die railsovergangen van het ene naar het andere segment, die _allemaal_ zo goed als perfect moeten zijn. Maar hé, niets is onmogelijk!

(Haha van Weizichtpark naar Weizigtpark - wat een kitsch... verschrikkelijk...) 
gr, Diederik

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 156
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #207 Gepost op: 08 februari 2020, 19:50:20 »
Wat mij opvalt: op jouw oude kaarten heet het Weizichtpark, maar op de nieuwere kaarten is het Weizigtpark.

Vroeger had je daar ook werkelijk "zicht op de wei"  ;)


Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #208 Gepost op: 08 februari 2020, 20:06:30 »
Inderdaad, aan de westelijke kant is een deel van die sloot er nog steeds. Het beste te zien op https://spoorkaart.mwnn.nl/. Even naar Dordrecht schuiven en dan maximaal inzoomen.
Op GoogleMaps is de sloot ook te zien.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18872
    • Pagina van klaas
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #209 Gepost op: 08 februari 2020, 20:45:17 »
Inderdaad, maar daar wordt de sloot grotendeels afgeschermd door de bomen. En bij het stukje dat wel te zien is twijfelde ik of dar misschien een weg is. Daarom uitgeweken naar de spoorkaart (basis openstreetmap)
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.