Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop
door
gdh
Vandaag
om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken
door
onmogelijkhier
Vandaag
om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:51:59
Zoekfunctie ?
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Dordrecht jaren 70
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Vorige
-
Volgende
-
1
...
10
11
[
12
]
13
14
...
22
Omlaag
Auteur
Topic: Dordrecht jaren 70 (gelezen 67511 keer)
Rob Hagg
Techniek is mijn passie!
Offline
Berichten: 280
Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
«
Reactie #165 Gepost op:
22 januari 2020, 18:31:25 »
Vanmiddag wat speciale catalogussen over rails opgehaald bij de plaatselijke treinshop.
Dan hoop je dat je er dan wel uitkomt maar nee.
Er blijken dus verschillende railscodes te bestaan en/of hoogtes.
Roco Line houdt een hoogte aan van 2,1 mm wat dus blijkbaar al hoger is dan het origineel en vermeld hierbij dat de hoogte tussen de wielflens en de rails 0,2 mm is.
Pico daarentegen verhoogd dit naar 2,5 mm waardoor er een vrije cap van 0,6 mm ontstaat.
Verder kom ik allemaal verschillende codes tegen 70, 75, 83 en 100.
Graag jullie ervaring of bv de 0,2 mm van Roco Line voldoende is of geeft dat met sommige locomotieven of wagens toch problemen?
En die codes zijn dat de Engelse maten voor de railhoogte of geven die ook nog wat anders aan?
Gelogd
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0
Rob Hagg
Techniek is mijn passie!
Offline
Berichten: 280
Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
«
Reactie #166 Gepost op:
24 januari 2020, 08:45:29 »
Hier
https://www.klassiekebeveiliging.com/home.htm
vindt je een schat aan informatie voor een ieder die een Nederlands station wil nabouwen.
Kijk vooral eens onder de knop "BVS".
«
Laatst bewerkt op: 24 januari 2020, 09:08:43 door Rob Hagg
»
Gelogd
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0
Marc tramt
Offline
Berichten: 10555
Re: Dordrecht jaren 70
«
Reactie #167 Gepost op:
24 januari 2020, 09:03:33 »
Railcode zegt alleen iets over de
hoogte
van de railstaaf. Code is de hoogte van de railstaaf in duizendsten van een inch; 25,4mm/1000 dus. Code 100 is dus 2,54mm hoog, enz.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Rob Hagg
Techniek is mijn passie!
Offline
Berichten: 280
Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
«
Reactie #168 Gepost op:
24 januari 2020, 09:06:12 »
Ok Marc dat is duidelijk maar hoe gaat het met een ruimte van 0,2mm in de praktijk, het lijkt mij zo weinig.
Loopt de flens dan nooit op de plastic bielzen?
«
Laatst bewerkt op: 24 januari 2020, 09:08:04 door Rob Hagg
»
Gelogd
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3306
Re: Dordrecht jaren 70
«
Reactie #169 Gepost op:
24 januari 2020, 12:49:35 »
Wielen die aan de NEM-normen voldoen hebben genoeg ruimte op Rocoline. Alle moderne modellen voldoen aan de NEM. Berucht zijn oude Lima- en Fleischmannmodellen, die hadden hogere flenzen en die rammelen over de railstoelen. Maar dan praten we over materieel van zeker enige tientallen jaren terug.
Gelogd
Reinier
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25183
Re: Dordrecht jaren 70
«
Reactie #170 Gepost op:
24 januari 2020, 13:22:57 »
Ik gebruik al jaren code 75 van Peco. Daar is de ruimte tussen flens en railstoel maar 0,1 mm, maar dat is genoeg. Zolang het meer is dan nul past het.
De railcode zegt ook niet alles, de hoogte van de railbevestiging speelt ook een rol. Bij code 75 hebben ze die heel dun gemaakt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Rob Hagg
Techniek is mijn passie!
Offline
Berichten: 280
Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
«
Reactie #171 Gepost op:
25 januari 2020, 18:21:21 »
Week aan het stoeien geweest met het programma Scarm om het sporenplan rond Dordrecht Centraal zo compleet mogelijk om te zetten naar een baanplan in H0.
Aangezien de ruimte te kort is voor het uitgestrekte emplacement volgen links en rechts van het station bochten om het passend te krijgen.
Tegenover het station zit een deur dus daar komt de hefbrug "de Vlinder".
Omdat ik vroeger vaak op Dordrecht Zuid opstapte op de trein naar Rotterdam komt na de brug niet station Zwijndrecht maar station Dordrecht Zuid met zijn karakteristieke sextant.
Aan de rechterkant van de baan is het de bedoeling dat de treinen naar een onderliggend schaduw station kunnen.
Omdat het mijn eerste poging is voor het ontwerp van een serieus baanplan is jullie aan- en opmerkingen van harte welkom, nu aanpassen is makkelijker dan straks als de rails vastligt.
Gelogd
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8474
Re: Dordrecht jaren 70
«
Reactie #172 Gepost op:
25 januari 2020, 19:21:33 »
Hoi,
Ik vind het er goed uitzien.
Ik weet niet hoe je de scenery wilt invullen en of je ook wilt kunnen rijden/rangeren met goederentreinen.
In dat geval zou je de ruimte misschien creatief kunnen benutten door bijvoorbeeld een havenkade een eindje in het midden te laten steken.
Suggestie is om de industrie wat meer te verspreiden zodat je je goederenvervoer meer kan verspreiden.
Maar vanaf 0 al helemaal top!
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Rob Hagg
Techniek is mijn passie!
Offline
Berichten: 280
Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
«
Reactie #173 Gepost op:
25 januari 2020, 19:40:27 »
Beste Koen,
Dank voor je reactie.
Ik houd mij mogelijk te strak aan het thema maar in de jaren 70 waren die havens er niet meer, dus heb ik ze niet geplaatst.
Wel is het de bedoeling dat de Van Gend en Loos loods er komt en is er een laadplaats.
Verdere invulling van de scenery heb ik nog niet.
Gelogd
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0
Jelmer
Offline
Berichten: 3804
Re: Dordrecht jaren 70
«
Reactie #174 Gepost op:
25 januari 2020, 19:56:06 »
Hoe wil je in het scaduwstation komen als je tegen de klok in rijdt?
Ga je daarvoor kopmaken in het station?
Verder mooi plan met veel rijlengte!
Groeten,
Jelmer
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8133
Re: Dordrecht jaren 70
«
Reactie #175 Gepost op:
25 januari 2020, 19:59:07 »
Geen opmerkingen maar wel een indrukwekkend sporenplan
Misschien nog wel een vraag: zijn de spoortjes aan de voorkant (dus als je met je gezicht naar het station staat) wel lang genoeg? Kun je daar iets van wagons opstellen?
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Rob Hagg
Techniek is mijn passie!
Offline
Berichten: 280
Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
«
Reactie #176 Gepost op:
25 januari 2020, 20:14:14 »
Beste Jelmer,
Het kopspoor rechts van het station werd en wordt alleen gebruikt voor de trein naar Sliedrecht en verder naar Gorinchem, dus de Plan U die daar toen reed kwam nooit in Dordrecht Zuid laat staan op de hef.
Daarom heb ik er voor gekozen dat deze trein in de richting Sliedrecht al snel naar het schaduwstation kan.
Dat betekend dat deze alleen op het kopspoor van het station te zien zal zijn.
Verder gebruikten de doorgaande treinen verschillende sporen op het station, dus kunnen ze dan verder rondrijden of van richting veranderen en alsnog naar het schaduw station rijden.
Dit heb ik gebaseerd op een zo natuurgetrouw mogelijke nabouw van de werkelijkheid, of dit zo werkbaar is verneem ik graag van jullie.
Gelogd
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0
Rob Hagg
Techniek is mijn passie!
Offline
Berichten: 280
Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
«
Reactie #177 Gepost op:
25 januari 2020, 20:17:54 »
Beste Martijn,
De onderste sporen zijn inderdaad niet zo lang, en dat is een compromis van het zo natuurgetrouw mogelijk nabouwen van het origineel.
Eigenlijk hadden er nog een paar sporen bij gemoeten maar die zijn gesneuveld omdat die echt te kort werden.
Dordrecht is een zeer langgerekt station/ emplacement.
Gelogd
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0
Rob Hagg
Techniek is mijn passie!
Offline
Berichten: 280
Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
«
Reactie #178 Gepost op:
28 januari 2020, 18:29:37 »
Mede spoorbouwers.
Na het getoonde ontwerp van het sporenplan van Station Dordrecht wil ik het schaduwstation gaan ontwerpen.
Mijn vraag is hoeveel lager moet dit liggen?
Je zit natuurlijk met de balken constructie onder de bovenplaat waar de treinen nog onderdoor moeten dus 30 cm of meer aanhouden om er nog bij te kunnen.
Wat houden jullie aan voor een nog werkbare tussenruimte.
Rob
Gelogd
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0
Remystoom
Offline
Berichten: 1189
Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Dordrecht jaren 70
«
Reactie #179 Gepost op:
28 januari 2020, 18:40:19 »
Zelf heb ik dit nog niet maar als je er optimaal bij wilt komen
(denkend aan bewegingen met je armen) zal ik er zeker 25 a 30 cm ruimte voor inschatten wanneer
de overige ruimte om onder de baan te kunnen dat toelaat.
Gr Remy
Gelogd
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Vorige
-
Volgende
-
1
...
10
11
[
12
]
13
14
...
22
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Dordrecht jaren 70