Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

loc rijdt niet met multimaus. door bjorn33
Vandaag om 23:01:42
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 22:55:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door ModelWessel
Vandaag om 22:44:08
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 22:43:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 22:28:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:26:23
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 21:45:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 21:32:58
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
Vandaag om 21:31:40
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 21:27:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 21:08:28
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door Reinout van Rees
Vandaag om 21:04:03
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 20:59:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:52:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door basjuh1981
Vandaag om 20:37:40
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Jeronimos
Vandaag om 20:13:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 20:09:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:53
Trix DXI van DC naar AC door Ben
Vandaag om 18:58:23
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 18:42:26
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:29:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:52:29
Roco 2025 door hmmglaser
Vandaag om 17:30:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
  

Auteur Topic: Aansluitkast ATB-vv  (gelezen 12281 keer)

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #60 Gepost op: 12 October 2019, 14:49:50 »
Statische spanningsverschillen kunnen al ontstaan door de wind die langs de kast waait. Daarom dienen alle metalen (kast)delen elektrisch met elkaar verbonden te zijn.
En ja dit is bij een kast met aardaansluiting belanrijker maar toch...
Groetjes Gert

Soest in H0


Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #61 Gepost op: 12 October 2019, 14:58:13 »
Dat vind ik wel vergezocht. De kast, de deur en de scharnieren zijn van RVS. Er moet heel wat gebeuren wil daartussen een statische spanning opbouwen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #62 Gepost op: 12 October 2019, 16:53:38 »
Het bronmateriaal misschien wel, maar de buitenkant, de coating, is dat kunststof poedercoating? Op m'n werk maken we kasten uit aluminium die vervolgens van een poedercoating voorzien worden. Een enkele keer moet er nog geboord worden na het poedercoaten en gaat er speciaal folie op tegen beschadiging. Als je dat folie daarna verwijdert en even niet oplet, krijg je een geweldige 'pets' als je de kast nadert (en nee, dat ligt niet aan het feit dat je zelf geladen raakt, ook een collega krijgt een klap, de lading vereffent zich gewoon)

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #63 Gepost op: 12 October 2019, 17:32:12 »
Beste Klaas,

De reden dat deuren van kasten worden geaard is om ervoor te zorgen dat in geval van een storing of fout de deur op de juiste wijze is geaard.
Zie onderstaande tekst van installatie en bouw.

begin tekst "Aardingskabels aanbrengen
Om zo’n potentiaalvereffening door te voeren, waarbij alle metalen onderdelen met de aarding verbonden zijn, worden gewoonlijk aardingskabels uit koperdraad voorzien. Deze zijn flexibel en kunnen ook beweeglijke onderdelen – bijvoorbeeld een deur – veilig met de behuizing verbinden. Zijn alle aardingskabels correct aangebracht? Dan is de potentiaalvereffening een feit en kunnen alle schakelkastonderdelen worden geaard via de beschermende geleider van de stroomtoevoer. Omdat de aardingskabels bij de montage manueel aangebracht moeten worden, is dit ook een mogelijke bron voor fouten. Zou een aardingskabel vergeten worden, is de afgewerkte schakelkast weliswaar klaar voor gebruik, maar bij een eventuele storing kan een risico voor personen ontstaan." einde tekst

In geval van een metalen kast (staal, RVS wel of niet geconserveerd) mag en kun je er niet vanuit gaan dat de kastdeur op een juiste manier geleidend is met de rest van de kast (en dus het aardpunt). Boutverbindingen kunnen losraken en of oxideren waardoor de elektrische geleidbaarheid niet gegarandeerd is. Dat is ook de reden dat binnen de spoorwegen aardverbindingen worden uitgevoerd met een RVS aardnok en vertinde kabelschoenen.
Alles om ervoor te zorgen dat in ieder geval het gehele metalen omhulsel met het aardpunt is verbonden. Hierbij is het binnen het spoor niet altijd het aardpunt in de zin van een lokaal geslagen aardpunt maar bijv de spoorstaaf.

Verder kan lokaal aarden ook andere problemen met zich meebrengen. Binnen de spoorwegen willen we zeker weten en doen daar ook alles aan om ervoor te zorgen dat er geen stroom anders kan gaan lopen dan op de plekken zoals die van te voren bedacht zijn. In het materieel worden bijvoorbeeld afgeschermde kabel maar aan 1 zijde met aarde verbonden. Dit om te voorkomen dat zwerfstromen geen mogelijkheid te geven door de afscherming te gaan lopen. Dit terwijl het aan twee zijde aarden van een afgeschermde kabel vaak EMC technisch zeer wenselijk is.

Aarden en potentiaalvereffenen zijn verschillende zaken en vragen beide een eigen aanpak.

Groeten Bart

NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #64 Gepost op: 12 October 2019, 18:47:24 »
Bart, even concreet over de ATB-vv kasten: uit jouw verhaal zo je kunnen afleiden dat de kast geaard is, maar daar geloof ik niks van. Want waarom staat hij dan op isolatoren? En hoe is hij dan geaard? Via de mantel van de voedingskabel?
Niet aan de spoorstaaf, want daar is ter plekke niks van te zien.

Dus even mijn oorspronkelijke vraag herhalen: waarom staan die kasten op isolatoren, en zijn ze wel of niet geaard? En zo ja, hoe dan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #65 Gepost op: 12 October 2019, 18:55:17 »
Beste Klaas,

ik denk dat de kasten zeker geaard zijn en dat de aarde meeloopt in de kabel die naar de kast gaat. Zoals ook in mijn verhaal vermeld willen we binnen
het spoorweg wereldje niet aarden aan de lokale aarde maar altijd aan het aardpunt van het spoor.
Tussen het aardpunt (de prorail aarde) en bijvoorbeeld gebouwaarde kan gewoon een spanningsverschil staan of optreden.
Door de kast op isolatoren te zetten voorkom je dat er bij een fout een stroom naar de plaatselijke aarde gaat lopen.
Nu gaat door een fout de stroom via de kast naar het interne aardpunt in de kast en via de voedingskabel terug naar waar hij vandaan komt. Op deze wijze kunnen bijv. beveiligingen aanspreken.

De prorail aarde is dus ook een andere aarde als gebouwaarde (of eigenlijk alles buiten prorail is een andere aarde).
Ooit een keer gehoord dat in OB zaanstaat het mogelijk was om een bout te laten opgloeien als hij tussen prorail aarde en gebouwen aarde werd gehouden. Hier stond dan weliswaar een zeer klein spanningsverschil maar het vermogen erachter was behoorlijk groot.

Groeten Bart

NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8600
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #66 Gepost op: 12 October 2019, 19:04:05 »
Het aarden is dus voorschrift. Niets anders.



Jeroen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #67 Gepost op: 12 October 2019, 19:43:26 »
ik denk dat de kasten zeker geaard zijn en dat de aarde meeloopt in de kabel die naar de kast gaat.
Je schrijft: "ik denk dat ….. ". Maar is het alleen maar denken of weet je het zeker?
In het geschrift wat ik heb gekregen staat dat een eventuele aardkabel direct aan de aardrail verbonden moet worden. Maar er staat niet bij waar die aardkabel vandaan komt. En het woord "eventuele" geeft te denken dat er niet altijd  een aardkabel aanwezig is. 

Citaat
Zoals ook in mijn verhaal vermeld willen we binnen het spoorweg wereldje niet aarden aan de lokale aarde maar altijd aan het aardpunt van het spoor.
Kun je wat concreter aangeven wat het verschil is? Wat is de lokale aarde en wat is het aardpunt van het spoor?

Ik hoop nog steeds dat ik eens langs zo'n kast kom terwijl er iemand aan werkt, dan kan ik vragen of ik er eens in mag kijken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 572
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #68 Gepost op: 12 October 2019, 21:15:25 »
Er loopt geen aarding via de kabels vanuit het relaishuis of de relaiskast.

De bouw van Berkendam is begonnen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3988
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #69 Gepost op: 12 October 2019, 21:22:24 »
Het aardpunt van het spoor is in het onderstation meende  ik altijd , maar in het boek    van       Ir Koster over electrische spoorwegen zie ik in twee schema's wel de minus rail getekend en die is niet aan aarde getekend. Het hele spul "zweeft ".

 Hier dus,kan je het schema zelf zien :
http://www.energievoorziening.info/onderstation/onderstations1.htm

  Peter
« Laatst bewerkt op: 12 October 2019, 21:27:10 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #70 Gepost op: 12 October 2019, 21:40:34 »
Peter, dat schema kende ik al en dat het systeem van de tractiestroom niet geaard is wist ik ook al. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3988
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #71 Gepost op: 12 October 2019, 21:43:13 »
Hoi Klaas ,
Van jou verwacht ik niet anders   ;)   ,maar anderen weten het misschien niet goed.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #72 Gepost op: 12 October 2019, 21:47:41 »
Peter, ik heb ook lang gedacht dat de min van het tractiecircuit in het OS aan aarde zou liggen. Leek me heel logisch, maar niet dus. Aan de andere kant, ik ken een  SS (schakelstation) waar rond het gebouwtje 4 spoorstaven vertikaal in de grond geramd zijn en daar zitten aardkabels aan. Geen idee waar die naartoe gaan, kon het ook niet uitzoeken want ik heb geen sleutel van dat hok. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3988
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #73 Gepost op: 12 October 2019, 21:51:07 »
 Ha Ha,die sleutels krijg jij niet,  ;)
Maar dat is wel verwarrend ,of mss zijn ze voor het aarden van de                 hoogspanningskooi ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #74 Gepost op: 12 October 2019, 21:54:03 »
In een schakelstation zit toch geen hoogspanning?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.