Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 20:04:41
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
door
AlbertG
Vandaag
om 19:54:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:47:21
Probleem met inloggen
door
VAM65
Vandaag
om 19:43:02
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:23:37
3D print wagons: de benodigde onderdelen
door
Floris Dilz
Vandaag
om 19:18:38
Wat hebben treintjes met Kerst te maken?
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:06:26
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:03:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
roco
Vandaag
om 18:49:12
LS Models 2025
door
Corné81
Vandaag
om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen
door
TonM
Vandaag
om 18:04:28
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 17:59:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht
door
R1954
Vandaag
om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:39:49
Goede wensen voor 2026
door
Alewijn
Vandaag
om 17:22:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:49:24
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles
door
MathynK
Vandaag
om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Silvolde
Vandaag
om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0
door
Frits C
Vandaag
om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting
door
Remunj
Vandaag
om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0)
door
Jelmer
Vandaag
om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
BramFokke
Vandaag
om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
the_gold
Vandaag
om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
door
moonlicht
Vandaag
om 12:45:01
Koemo ballastlijm; welk alternatief?
door
Ronald69
Vandaag
om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
FritsT
Vandaag
om 11:18:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Aansluitkast ATB-vv
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1
]
2
3
...
6
Omlaag
Auteur
Topic: Aansluitkast ATB-vv (gelezen 12973 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27047
Aansluitkast ATB-vv
«
Gepost op:
02 October 2019, 12:33:06 »
Bij ATB-vv staan van die gele aansluitkasten (ASK). Het bijzondere aan die kasten is dat ze op isolatoren staan. Bij gewone relaiskasten b.v. bij overwegen is dat niet zo, die staan ongeïsoleerd op een betonnen sokkel en zijn waarschijnlijk ook geaard, aangezien er in de buurt van die kasten ook een putje zit met een aardrail er in.
Waarom staan de ASK's op isolatoren?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
JKER
Offline
Berichten: 94
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #1 Gepost op:
02 October 2019, 12:53:28 »
Als je zou aarden op die andere rail, kunnen er waarschijnlijk hoog frequent storing doorkomen, en dat wil je vast niet hebben bij een beveiligingssysteem.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27047
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #2 Gepost op:
02 October 2019, 13:05:11 »
Dit antwoord snap ik niet. De kast is toch maar een stalen omhulsel, waarom zou je die niet kunnen aarden. En wat bedoel je met aarden aan de andere rail? De rails zijn toch niet geaard?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
JKER
Offline
Berichten: 94
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #3 Gepost op:
02 October 2019, 14:52:15 »
de aardrail van dat putje wat jij bedoelt.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27047
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #4 Gepost op:
02 October 2019, 15:29:56 »
Aha, ik wist niet dat er bij een ASK ook zo'n aardputje zit. Zal er de volgende keer eens op letten.
En die hoogfrequente storingen, is dat een reëel probleem, of is dat maar een veronderstelling? Ik snap nog steeds niet wat het geïsoleerd opstellen daarbij uitmaakt. Of is die kast "geaard" aan de spoorstaaf?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Thom
Offline
Berichten: 4088
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #5 Gepost op:
02 October 2019, 21:35:34 »
Dat zou mij niet verbazen aangezien de bakens die bij de kast horen direct aan de spoorstaaf bevestigd worden, ga je dan de kast aan wat anders aarden kun je leuke problemen krijgen met retourstromen die door de spoorstaven lopen.
«
Laatst bewerkt op: 02 October 2019, 21:51:38 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27047
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #6 Gepost op:
02 October 2019, 21:50:41 »
Dat klinkt aannemelijk. Maar is dat ook de echte reden? Iemand die dat zeker weet?
De baken zijn wel aan de spoorstaaf bevestigd, maar zijn daar toch niet elektrisch mee verbonden?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Zaandam-Zuid
Offline
Berichten: 226
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #7 Gepost op:
03 October 2019, 11:07:26 »
Beveiligingsinstallaties zijn in de regel niet geaard, tenzij er een dringende noodzaak tot aarden is. Bij de overweg vraagt het storingsmeldsysteem (DOSS) om een aarde, de rest is niet geaard. Voordeel van niet aarden: je kunt de aarde gebruiken om je kabels te bewaken op aardfouten. En zoals gezegd: je wilt de retourstroom door de spoorstaven laten lopen en niet door de aarde.
Groeten,
Peter
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27047
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #8 Gepost op:
03 October 2019, 12:29:07 »
Alles goed en wel, maar kan iemand dan eens uitleggen hoe die bakens in elkaar steken. Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom de kast bewust geïsoleerd is opgesteld. En hoe kan de tractieretourstroom door de aarde gaan lopen? Via welk pad gebeurt dat dan?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Menno
Offline
Berichten: 3465
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #9 Gepost op:
03 October 2019, 19:41:15 »
Misschien moeten we eerder uitgaan van het ergste scenario: geen geleiding in normale toestand (waardoor de isolatiemaatregelen onlogisch lijken) maar juist geleiding in abnormale toestand door rijdraadbreuk waarbij de kast onder spanning kan komen te staan. Ik kan me voorstellen dat dát uiterst ongewenst is vanwege de risico's die andere aangesloten apparatuur dan loopt (of is zo'n kast niet galvanisch verbonden met andere apparatuur?)
Hoe dan ook Klaas: stel je vraag eens via de contactknop op energievoorziening.info . Heb ik ook al eens gedaan naar aanleiding van iets dat ik op station Sloterdijk waarnam: binnen de kortste keren had ik contact met Prorail. Blij met mijn bericht, want wat ik had gehoord duidde op een probleem. Weliswaar niet zo ernstig als ik dacht (overslag van bovenleidingspanning), maar zodanig dat er mogelijk snel naar gekeken ging worden.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27047
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #10 Gepost op:
03 October 2019, 21:55:05 »
Menno, ik had al overwogen om bij andere instanties aan te kloppen, want het antwoord waar ik naar zoek wil er hier nog niet echt uit komen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8628
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #11 Gepost op:
03 October 2019, 22:08:14 »
Misschien zoek ik niet goed, maar op internet vind ook meer een algemene beschrijving over ATB.
Gelogd
Jeroen
Zaandam-Zuid
Offline
Berichten: 226
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #12 Gepost op:
03 October 2019, 22:18:53 »
De ATB-Vv-kast is aangesloten op de seinkabel en leest in welke lamp aangestuurd wordt. Seinen en bijbehorende kabels worden niet geaard, ze zijn wel voorzien van een doorslagveiligheid die aanspreekt bij blikseminslag of contact met de bovenleiding - in dat geval wordt de stroom afgevoerd via het retourcircuit (oftewel: een of beide spoorstaven). De ATB-Vv-kast wordt dus ook niet geaard om te voorkomen dat op wat voor wijze dan ook de zwevende installatie niet op aarde wordt aangesloten.
Groeten,
Peter
Gelogd
Eric B
Online
Berichten: 8023
NS tijdperk II(c)/III
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #13 Gepost op:
03 October 2019, 22:40:17 »
Als ik je goed begrijp Peter, is de hele installatie dus geheel 'zwevend' t.o.v. aarde aangelegd/-gesloten?
Alleen in je laatste zin staat volgens mij een "niet" teveel...
(Als je voorkomt dat iets niet gebeurt, gebeurt het juist wel)
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27047
Re: Aansluitkast ATB-vv
«
Reactie #14 Gepost op:
03 October 2019, 22:46:22 »
Peter, het is mij bekend dat bij een Nederlandse spoorweg eigenlijk niks echt geaard is. Maar wat mij intrigeert is waarom de ASK bewust op isolatoren is gezet. Dat is toch maar een omhulsel wat niet elektrisch aan de schakeling is verbonden. Gewone relaiskasten zijn misschien niet bewust geaard, maar er is ook geen moeite gedaan om ze te isoleren.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1
]
2
3
...
6
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Aansluitkast ATB-vv