Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2025 door hmmglaser
Vandaag om 17:30:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:29:31
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:27:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:20:46
Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 16:58:24
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 16:45:50
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
  

Auteur Topic: Aansluitkast ATB-vv  (gelezen 12242 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Aansluitkast ATB-vv
« Gepost op: 02 October 2019, 12:33:06 »
Bij ATB-vv staan van die gele aansluitkasten (ASK). Het bijzondere aan die kasten is dat ze op isolatoren staan. Bij gewone relaiskasten b.v. bij overwegen is dat niet zo, die staan ongeïsoleerd op een betonnen sokkel en zijn waarschijnlijk ook geaard, aangezien er in de buurt van die kasten ook een putje zit met een aardrail er in.
Waarom staan de ASK's op isolatoren?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #1 Gepost op: 02 October 2019, 12:53:28 »
Als je zou aarden op die andere rail, kunnen er waarschijnlijk hoog frequent storing doorkomen, en dat wil je vast niet hebben bij een beveiligingssysteem.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #2 Gepost op: 02 October 2019, 13:05:11 »
Dit antwoord snap ik niet. De kast is toch maar een stalen omhulsel, waarom zou je die niet kunnen aarden. En wat bedoel je met aarden aan de andere rail? De rails zijn toch niet geaard?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #3 Gepost op: 02 October 2019, 14:52:15 »
de aardrail van dat putje wat jij bedoelt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #4 Gepost op: 02 October 2019, 15:29:56 »
Aha, ik wist niet dat er bij een ASK ook zo'n aardputje zit. Zal er de volgende keer eens op letten.
En die hoogfrequente storingen, is dat een reëel probleem, of is dat maar een veronderstelling? Ik snap nog steeds niet wat het geïsoleerd opstellen daarbij uitmaakt. Of is die kast "geaard" aan de spoorstaaf?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #5 Gepost op: 02 October 2019, 21:35:34 »

Dat zou mij niet verbazen aangezien de bakens die bij de kast horen direct aan de spoorstaaf bevestigd worden, ga je dan de kast aan wat anders aarden kun je leuke problemen krijgen met retourstromen die door de spoorstaven lopen.
« Laatst bewerkt op: 02 October 2019, 21:51:38 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #6 Gepost op: 02 October 2019, 21:50:41 »
Dat klinkt aannemelijk. Maar is dat ook de echte reden?  Iemand die dat zeker weet?
De baken zijn wel aan de spoorstaaf bevestigd, maar zijn daar toch niet elektrisch mee verbonden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #7 Gepost op: 03 October 2019, 11:07:26 »
Beveiligingsinstallaties zijn in de regel niet geaard, tenzij er een dringende noodzaak tot aarden is. Bij de overweg vraagt het storingsmeldsysteem (DOSS) om een aarde, de rest is niet geaard. Voordeel van niet aarden: je kunt de aarde gebruiken om je kabels te bewaken op aardfouten. En zoals gezegd: je wilt de retourstroom door de spoorstaven laten lopen en niet door de aarde.

Groeten,
Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #8 Gepost op: 03 October 2019, 12:29:07 »
Alles goed en wel, maar kan iemand dan eens uitleggen hoe die bakens in elkaar steken. Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom de kast bewust geïsoleerd is opgesteld. En hoe kan de tractieretourstroom door de aarde gaan lopen? Via welk pad gebeurt dat dan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #9 Gepost op: 03 October 2019, 19:41:15 »
Misschien moeten we eerder uitgaan van het ergste scenario: geen geleiding in normale toestand (waardoor de isolatiemaatregelen onlogisch lijken) maar juist geleiding in abnormale toestand door rijdraadbreuk waarbij de kast onder spanning kan komen te staan. Ik kan me voorstellen dat dát uiterst ongewenst is vanwege de risico's die andere aangesloten apparatuur dan loopt (of is zo'n kast niet galvanisch verbonden met andere apparatuur?)

Hoe dan ook Klaas: stel je vraag eens via de contactknop op energievoorziening.info . Heb ik ook al eens gedaan naar aanleiding van iets dat ik op station Sloterdijk waarnam: binnen de kortste keren had ik contact met Prorail. Blij met mijn bericht, want wat ik had gehoord duidde op een probleem. Weliswaar niet zo ernstig als ik dacht (overslag van bovenleidingspanning), maar zodanig dat er mogelijk snel naar gekeken ging worden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #10 Gepost op: 03 October 2019, 21:55:05 »
Menno, ik had al overwogen om bij andere instanties aan te kloppen, want het antwoord waar ik naar zoek wil er hier nog niet echt uit komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8599
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #11 Gepost op: 03 October 2019, 22:08:14 »
Misschien zoek ik niet goed, maar op internet vind ook meer een algemene beschrijving over ATB.
Jeroen

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #12 Gepost op: 03 October 2019, 22:18:53 »
De ATB-Vv-kast is aangesloten op de seinkabel en leest in welke lamp aangestuurd wordt. Seinen en bijbehorende kabels worden niet geaard, ze zijn wel voorzien van een doorslagveiligheid die aanspreekt bij blikseminslag of contact met de bovenleiding - in dat geval wordt de stroom afgevoerd via het retourcircuit (oftewel: een of beide spoorstaven). De ATB-Vv-kast wordt dus ook niet geaard om te voorkomen dat op wat voor wijze dan ook de zwevende installatie niet op aarde wordt aangesloten.

Groeten,
Peter

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7605
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #13 Gepost op: 03 October 2019, 22:40:17 »
Als ik je goed begrijp Peter, is de hele installatie dus geheel 'zwevend' t.o.v. aarde aangelegd/-gesloten?
Alleen in je laatste zin staat volgens mij een "niet" teveel...
(Als je voorkomt dat iets niet gebeurt, gebeurt het juist wel)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #14 Gepost op: 03 October 2019, 22:46:22 »
Peter, het is mij bekend dat bij een Nederlandse spoorweg eigenlijk niks echt geaard is. Maar wat mij intrigeert is waarom de ASK bewust op isolatoren is gezet. Dat is toch maar een omhulsel wat niet elektrisch aan de schakeling is verbonden. Gewone relaiskasten zijn misschien niet bewust geaard, maar er is ook geen moeite gedaan om ze te isoleren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.