Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 00:09:10
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Had de NS4903 rangeerlicht? door prutser
27 October 2025, 23:21:06
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 October 2025, 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
27 October 2025, 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
27 October 2025, 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 October 2025, 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
27 October 2025, 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
27 October 2025, 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
27 October 2025, 16:55:39
  

Auteur Topic: Puntstuk polarisatie met DR4018  (gelezen 12422 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #15 Gepost op: 25 August 2019, 13:29:41 »
Precies zoals het er staat.
Parallel aan je wisselaansluitingen dus. De drie aansluitingen common en de beide spoelaansluitingen.
Een bistabiel relais heeft ook twee spoelen net als je wissel.
Bekijk het voorbeeld van Ronald Koerts maar eens goed.
Dan valt bij jou ook het kwartje  ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 25 August 2019, 16:08:16 door Remunj »
Gr.
Eric

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #16 Gepost op: 25 August 2019, 13:50:04 »
Kwartje is vallende

In het voorbeeld van Ronald sluit is dus aan op A1, A2 dan A3 met de Common op A2?

Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #17 Gepost op: 25 August 2019, 14:17:00 »
De termen A1 etc komen niet voor op De DR4018. Maar de beide spoelaansluitingen komen op 1 en 2 en de gemeenschappelijke aansluiting van de beide spoelen op C.
Identiek zoals je nu ook de wissel hebt aangesloten.

EDIT. je bedoelt dus de aansluitingen op het relais  ;D Ja A3 op common en A1 en A2 op aansluitingen 1 een 2. Eventueel omdraaien als de polarisatie verkeerd om is.
« Laatst bewerkt op: 25 August 2019, 14:20:10 door Remunj »
Gr.
Eric

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #18 Gepost op: 25 August 2019, 16:03:43 »
Hallo Remunj,

Om de verwarring bij Ton niet nog groter te maken:

Een instabiel relais heeft ook twee spoelen net als je wissel.

Ik neem aan dat je een bi-stabiel relais bedoelt?  ;D

Groetjes,
Bert

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #19 Gepost op: 25 August 2019, 16:09:12 »
Altijd fijn die spellingscontrole  :(
Heb het even aangepast  ;D
Gr.
Eric

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #20 Gepost op: 25 August 2019, 16:20:21 »
Hoi Ton,

IS inderdaad een betere oplossing met een bi stabiel relais.
Plaatje wordt dan als volgt

NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #21 Gepost op: 25 August 2019, 18:23:47 »
Yes, helemaal duidelijk.
Bert: mooi en duidelijk plaatje.
Vanavond maar bij Conrad paar relais bestellen.

Thnx
Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #22 Gepost op: 25 August 2019, 18:29:27 »
Toch nog even vraag (getriggert door de opmerking van Remunj)
Hoe kan ik nu het beste controleren of de polarisatie goed is?

Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #23 Gepost op: 25 August 2019, 18:51:10 »
Meten met een multimeter. Als het wissel rechtuit staat moet er spanning staan tussen de rechtdoorgaande buitenstaaf en het puntstuk. En als het wissel afbuigend staat tussen de gebogen buitenstaaf en het puntstuk.
Heb je geen multimeter, dan kan het ook met een gloeilampje.
Het kan ook op de brute manier, stuur een loc over het wissel. Als de centrale in kortsluiting gaat, dan zit het verkeerdom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #24 Gepost op: 25 August 2019, 19:17:02 »
Hallo Ton,

Bert: mooi en duidelijk plaatje.

Ere wie ere toekomt: Het plaatje is van Bart  ;)

Groeten,
Bert

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #25 Gepost op: 25 August 2019, 19:35:40 »
Hallo Ton,

Ere wie ere toekomt: Het plaatje is van Bart  ;)

Groeten,
Bert

 (y)
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #26 Gepost op: 25 August 2019, 19:39:53 »
Een hoop geleerd vandaag met dank aan allen.
Ik ga dan voor de softe manier met de multimeter.

Groet,
Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #27 Gepost op: 25 August 2019, 19:43:34 »
Aangezien je digitaal rijdt wel de meter op wisselspanning zetten. Op een gelijkspanningsbereik meet je waarschijnlijk niks.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #28 Gepost op: 25 August 2019, 19:52:34 »
Dat had ik al bedacht.
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #29 Gepost op: 27 August 2019, 16:23:26 »
Dit is 'm geworden. Mijn polarisatiemodule voor de DR4018 i.c.m. met magneetspoelen als wissel aandrijving.
Het relais moet vanaf de DR4018 worden gevoed met twee draden. Als ik de common er bijvoeg geeft dat kortsluiting.

Hier moet ik er dus te zijner tijd een stuk of 30 van maken als ik alle wissels van puntstukpolarisatie wil voorzien. Ben nu nog met een testbaan bezig om ervaring op te doen.
Eerst maar eens langdurig testen of de loc's de wissels goed overgaan zonder de polarisatie.

Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5