Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:46:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Boertje
Vandaag om 18:45:22
Koploper overzetten naar iTrain door Dave.......
Vandaag om 18:41:45
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 18:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:23
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
Vandaag om 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 16:22:59
Wat doen jullie als het koud wordt? door Dick55
Vandaag om 16:03:09
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door hervé
Vandaag om 14:56:14
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 14:53:47
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
Vandaag om 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:27:39
NS-1000 in spoor-1 door moonlicht
Vandaag om 12:58:08
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Wim1969
Vandaag om 12:40:28
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
Vandaag om 10:21:22
Piko 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 08:27:57
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
Vandaag om 05:26:25
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
19 September 2025, 22:52:08
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
19 September 2025, 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Syb030
19 September 2025, 22:31:17
Onbekend analoog bouwsteentje door Bahn-AG
19 September 2025, 22:20:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RetroJack
19 September 2025, 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 September 2025, 21:40:34
  

Auteur Topic: Puntstuk polarisatie met DR4018  (gelezen 12153 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #15 Gepost op: 25 August 2019, 13:29:41 »
Precies zoals het er staat.
Parallel aan je wisselaansluitingen dus. De drie aansluitingen common en de beide spoelaansluitingen.
Een bistabiel relais heeft ook twee spoelen net als je wissel.
Bekijk het voorbeeld van Ronald Koerts maar eens goed.
Dan valt bij jou ook het kwartje  ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 25 August 2019, 16:08:16 door Remunj »
Gr.
Eric

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #16 Gepost op: 25 August 2019, 13:50:04 »
Kwartje is vallende

In het voorbeeld van Ronald sluit is dus aan op A1, A2 dan A3 met de Common op A2?

Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #17 Gepost op: 25 August 2019, 14:17:00 »
De termen A1 etc komen niet voor op De DR4018. Maar de beide spoelaansluitingen komen op 1 en 2 en de gemeenschappelijke aansluiting van de beide spoelen op C.
Identiek zoals je nu ook de wissel hebt aangesloten.

EDIT. je bedoelt dus de aansluitingen op het relais  ;D Ja A3 op common en A1 en A2 op aansluitingen 1 een 2. Eventueel omdraaien als de polarisatie verkeerd om is.
« Laatst bewerkt op: 25 August 2019, 14:20:10 door Remunj »
Gr.
Eric

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #18 Gepost op: 25 August 2019, 16:03:43 »
Hallo Remunj,

Om de verwarring bij Ton niet nog groter te maken:

Een instabiel relais heeft ook twee spoelen net als je wissel.

Ik neem aan dat je een bi-stabiel relais bedoelt?  ;D

Groetjes,
Bert

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #19 Gepost op: 25 August 2019, 16:09:12 »
Altijd fijn die spellingscontrole  :(
Heb het even aangepast  ;D
Gr.
Eric

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #20 Gepost op: 25 August 2019, 16:20:21 »
Hoi Ton,

IS inderdaad een betere oplossing met een bi stabiel relais.
Plaatje wordt dan als volgt

NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #21 Gepost op: 25 August 2019, 18:23:47 »
Yes, helemaal duidelijk.
Bert: mooi en duidelijk plaatje.
Vanavond maar bij Conrad paar relais bestellen.

Thnx
Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #22 Gepost op: 25 August 2019, 18:29:27 »
Toch nog even vraag (getriggert door de opmerking van Remunj)
Hoe kan ik nu het beste controleren of de polarisatie goed is?

Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #23 Gepost op: 25 August 2019, 18:51:10 »
Meten met een multimeter. Als het wissel rechtuit staat moet er spanning staan tussen de rechtdoorgaande buitenstaaf en het puntstuk. En als het wissel afbuigend staat tussen de gebogen buitenstaaf en het puntstuk.
Heb je geen multimeter, dan kan het ook met een gloeilampje.
Het kan ook op de brute manier, stuur een loc over het wissel. Als de centrale in kortsluiting gaat, dan zit het verkeerdom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #24 Gepost op: 25 August 2019, 19:17:02 »
Hallo Ton,

Bert: mooi en duidelijk plaatje.

Ere wie ere toekomt: Het plaatje is van Bart  ;)

Groeten,
Bert

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #25 Gepost op: 25 August 2019, 19:35:40 »
Hallo Ton,

Ere wie ere toekomt: Het plaatje is van Bart  ;)

Groeten,
Bert

 (y)
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #26 Gepost op: 25 August 2019, 19:39:53 »
Een hoop geleerd vandaag met dank aan allen.
Ik ga dan voor de softe manier met de multimeter.

Groet,
Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #27 Gepost op: 25 August 2019, 19:43:34 »
Aangezien je digitaal rijdt wel de meter op wisselspanning zetten. Op een gelijkspanningsbereik meet je waarschijnlijk niks.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #28 Gepost op: 25 August 2019, 19:52:34 »
Dat had ik al bedacht.
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #29 Gepost op: 27 August 2019, 16:23:26 »
Dit is 'm geworden. Mijn polarisatiemodule voor de DR4018 i.c.m. met magneetspoelen als wissel aandrijving.
Het relais moet vanaf de DR4018 worden gevoed met twee draden. Als ik de common er bijvoeg geeft dat kortsluiting.

Hier moet ik er dus te zijner tijd een stuk of 30 van maken als ik alle wissels van puntstukpolarisatie wil voorzien. Ben nu nog met een testbaan bezig om ervaring op te doen.
Eerst maar eens langdurig testen of de loc's de wissels goed overgaan zonder de polarisatie.

Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5