Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Kans op kortsluiting?  (gelezen 4400 keer)

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Kans op kortsluiting?
« Gepost op: 06 december 2019, 07:11:22 »
Hoi
Een 'spannend' vraagje.

Ik rijd analoog met profirails. De wissels zijn denkend; oftewel de wisselstand bepaalt welke richting spanning heeft.'
Sinds kort heb ik de binnenbaan en buitenbaan apart gevoed met 2 trafo's.
Bij de verbindingssporen tussen de beide banen blijkt de verbindingsbaan tussen de wissels ook spanning te hebben als de wissels zo zijn ingesteld dat er GEEN verbinding is tussen de beide trafo's/banen.

Komt dat doordat trafo I het ene been van het verbindingsspoor voedt met + en trafo II de Min-pool is? (zie schetsje!)



Kan deze situatie of is er een kans op kortsluiting (muv het verbinden van beide banen met trafo aan in verschilende rijrichtingen!)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2019, 10:01:47 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2019, 10:25:44 »
Het 'denken' gaat alleen over de stukjes rails die op het puntstuk aansluiten. Bij deze combinatie is het natuurlijk zo dat de verbindingsrails telkens bij het ene wissel op het puntstuk aansluit en bij het andere wissel juist niet, zodat de verbindingsrails vanuit dat andere wissel wordt gevoed. Bij de scheiding tussen twee trafo's moet je ook hier beide railstaven isoleren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2019, 12:51:32 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.


Precies.


@Jeroen, welk merk wissels heb je Fleischmann of Peco of iets anders?
Jeroen

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2019, 13:03:01 »
Profirails, staat er in de openingspost. Denkend uitgevoerd.

Reinier

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2019, 14:47:02 »
Bij analoog zul je altijd een isolatie moeten aanbrengen, wil je met twee treinen onafhankelijk kunnen rijden.
Tenminste als je geen rookgenerator ter hoogte van je regelaars wilt hebben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2019, 15:12:53 »
heren,
bedankt; de overgavesporen zijn geisoleerd.
heb ik de afgelopen 2 dagen geluk gehad; er zijn geen pluimen geweest