Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Puntstuk polarisatie met DR4018  (gelezen 10879 keer)

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
    • Numansbaan
Puntstuk polarisatie met DR4018
« Gepost op: 24 augustus 2019, 09:13:08 »
Hallo
Wie kan mij verder helpen met onderstaande vraag?

Ik wil mijn Tillig wissels voorzien van puntstukpolarisatie.
De wissels worden aangestuurd door een Digikeijs DR4018 en een Tillig magneetspoel.
Nu lijkt het logisch om hiervoor een DR4102 te gebruiken.
Echter alle berichten die ik op het forum heb gevonden gaan uit van de combinatie DR4102 en DR4024 (aansturing voor servo’s of wisselmotoren).
Is er een manier om de puntstukken te polariseren in combinatie met de DR4018 aangesloten op een DR5000 centrale.

Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2019, 09:49:18 »
Hoi Ton,

Volgens mij moet het gewoon kunnen, elke wissel gebruikt 2 uitgangen (links en rechts) van je DR4018 deze sluit je aan op je wisselaandrijving.
Een derde uitgang per wissel gebruik je om je relais (bijv DR4102 aan te sturen. Het enige wat je in de DR4018 moet verzorgen is dat de uitgang van het relais altijd wordt ingeschakeld met of de links afbuigende of de rechtsafbuigende stand. Het relais stuur je dus met een 3e uitgang. Hierbij mag hij pas uitgeschakeld worden als de andere stand van de wissel wordt gekozen.
Maximaal 5 wissels dus inclusief puntstuk polarisatie.


Groeten Bart
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2019, 09:52:12 door Bart spruitje »
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2019, 15:14:16 »
Hallo Ton,

Waarom gebruik je voor de hartstukpolarisatie niet een "gewoon" bistabiel relais dat je parallel op de bewuste wisselaansluitingen van de DR4018 mee laat schakelen?

Welke Preset heb je op de DR4018 ingesteld?

Groeten Bert

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
    • Numansbaan
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2019, 20:02:11 »
@Bart: mijn wissels hebben3 draden, 1 common, 1 rechts en 1 links. De DR4018 uiteraard per wissel 3 uitgangen.
Het mij niet duidelijk waar ik de DR4102 op moet aansluiten.

@Bert: De DR4102 is volgens mij ook een relais.
Parallel aansluiten lijkt mij ook de oplossing maar weet even (ben nog niet helemaal thuis in de materie) hoe.
De DR4102 heeft aan een zijde 3 en aan de andere zijde twee aansluitingen.
Voor de voeding naar het puntstuk heb ik denk ik 3 aansluitingen nodig. 2 van de spoorstaven (+ en -) en de derde naar het puntstuk.
Maar hoe zit het dan met de andere dubbele aansluiting. Hoe wordt dus het relais aangestuurd.
Is dit de bekende oplossing met de 2 diodes? En gebruik ik dan de drie draden uit de DR4018 (1 common en de twee draden voor afbuigen en rechtdoor bij elkaar met de diodes?

De DR4018 is standaard uit de verpakking. Ik heb verder niets ingesteld.

Ton
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2019, 20:08:17 door tonp7 »
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10226
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2019, 21:24:54 »
De DR4102 is niet geschikt voor puntstukpolariatie icm de DR4018.

Daarvoor heb je, zoals Bert_apd al opmerkte, een bi-stabiel relais nodig.

Grtzz,
Karst

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2019, 21:26:05 »
Beste Ton,

Hierbij even een snelle schets.


Verder moet je wel met je digitale centrale de DR4018 instellen dat je uitgangen wilt gebruiken voor het aansturen van wissels en dat je diverse uitgangen wilt gebruiken voor het aansturen van een relais.
DE twee aansluitingen gaan naar de DR4018 en de drie zijn voor je puntstuk

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2019, 21:45:08 »
Bart, ik denk dat dat een mogelijke oplossing is, maar zo heb je dus per wissel anderhalve wisseluitgang nodig. Eén uitgang voor het wissel zelf, een halve voor het relais. Kun je dan die andere helft voor het relais van een ander wissel gebruiken?
Ik heb nog niet aan de prijzen gerekend, maar ik denk dat een bistabiel relais dat meeschakelt met het wissel een goedkopere oplossing is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2019, 09:57:55 »
Ik begrijp dat er gebruik wordt gemaakt van de Tillig spoelenaandrijvingen. Volgens de omschrijving hebben die een potentiaalvrij omschakelcontact aan boord. Waarom dat contact niet benutten?

https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-82511.html
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
    • Numansbaan
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2019, 10:01:05 »
Bart
Waar sluit ik de twee draden van de DR4102 aan op de Dr4018?
Deze heeft 3 uitgangen per poort.

Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
    • Numansbaan
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2019, 10:05:21 »
Henk
Ik maak gebruik van de 83531.
https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-83531.html
In de handleiding wordt wel gesproken over een terugmeldfunctie..
Zou dat betekenen dat ik de rode en groene draad kan aftakken als ingang naar de DR4102 relais?

Ton
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2019, 10:11:00 door tonp7 »
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2019, 10:17:32 »
Ah, die had ik niet gevonden. Daar lees ik niet over een omschakelcontact. Dan houdt die mogelijkheid op.
Dan wat Klaas zegt, een bistabiel relais mee laten schakelen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #11 Gepost op: 25 augustus 2019, 11:08:54 »
hoi,

Waar sluit ik de twee draden van de DR4102 aan op de Dr4018?
Deze heeft 3 uitgangen per poort.

De DR4102 is een relais dat aangetrokken (monostabiel) moet worden. Dus dan zal je een tweede uitgang op de DR4018 moeten gebruiken om het puntstuk te polariseren. Deze uitgang moet je dan instellen als een schakelaar (Aan / Uit). Het gemakkelijkste is een Bi-stabiel-relaistje te kopen, bijvoorbeeld: TE Connectivity RT314F12 Printrelais 12 V/DC 16 A 1x wisselcontact 1 stuks. Met minimaal 12 volt. Via de Chinees zijn ze ook wel te krijgen. Dan kan je hem in het schakeldraad naar je wissel opnemen en gelijktijdig met het schakelen met je wissel.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Erik Mijd

  • Offline Offline
  • Berichten: 693
    • flickr
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2019, 11:43:16 »
Ton, ik zet mijn Tillig wissels om met een MTB MP1 wisselmotor. Deze heeft 6 aansluitingen, 3 gaan naar het wissel en 3 gaan naar de DR 4018. Het puntstuk wordt tijdens het omzetten gepolariseerd door de wisselmotor.
Mvg.Erik.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #13 Gepost op: 25 augustus 2019, 13:07:21 »
Hallo Ton,

Er is al door een aantal personen gemeld dat de DR4102 niet de "handigste" oplossing is om in jouw geval het puntstuk te polariseren. Het is een zg. mono-stabiel relais dat je alleen via een aan/uit schakeling met de DR4018 kunt aansturen met de volgende consequenties:

- Het kost je per wissel een extra uitgang op de DR4018
- Je moet deze uitgang in de DR4018 als aan/uit schakelaar definiëren
- Je moet de Functionmapping van de DR4018 zodanig aanpassen dat deze uitgang samen met het betreffende wissel schakelt
- En als je dat dan uiteindelijk werkend hebt gekregen kun je per DR4018 nog maar maximaal 5 wissels schakeken in plaats van 8...

Waarom ontzettend moeilijk doen als het met een bi-stabiel relais (zie de link van Ronald Koerts) heel eenvoudig kan worden opgelost?

Dit is tevens de goedkoopste oplossing die zonder aanpassingen op de DR4018 kan worden aangesloten: relais gewoon parallel op de wisselaansluitingen van de DR4018 zodat het relais netjes meeschakelt met het wissel.

Met deze oplossing kun je nog steeds 8 wissels per DR4018 schakelen en je hebt de door jouw gewenste puntstukpolarisatie...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2019, 13:13:11 door Bert_Apd »

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
    • Numansbaan
Re: Puntstuk polarisatie met DR4018
« Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2019, 13:20:45 »
Bert en Ronald,
Ik snap ‘m nu en stap af van de DR4102.
Wat betekent parallel aan de wissel aansluiten?
Welke aansluitingen van de DR4018 moet ik dan gebruiken?

Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5