Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 12:23:05
Lettertype Duitse spoorwegen door Ronald69
Vandaag om 12:23:02
versterker uitgang LocSound5 door Gerke
Vandaag om 12:19:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:17:38
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:16:59
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Ronald Halma
Vandaag om 12:12:58
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door TonM
Vandaag om 12:09:38
Falkenheim door Dave.......
Vandaag om 12:04:42
oude filmopnamen van Rotterdam door St00mboy
Vandaag om 11:43:13
Programmering Dr4018 door Bert_Apd
Vandaag om 11:42:04
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Davos
Vandaag om 11:36:27
afmetingen NS borden door meino
Vandaag om 11:33:31
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door meino
Vandaag om 11:29:59
Wanneer verschenen schakelkasten langs de baan? door Peter Kleton
Vandaag om 11:29:35
Beneluxforum Kalender 2021 door Luit
Vandaag om 11:18:50
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Paalsteek
Vandaag om 10:26:59
ACME 2020, nieuws van de fabrikant. door Bahn-AG
Vandaag om 10:26:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door dh3201
Vandaag om 10:12:05
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
Vandaag om 10:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS8714
Vandaag om 09:51:58
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door NS8714
Vandaag om 09:07:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 augustus 2020, 23:24:24
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Whis
10 augustus 2020, 23:06:15
Projekt 083-338 door 44
10 augustus 2020, 22:44:47
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
10 augustus 2020, 21:55:34
Leuke film over een restauratierijtuig door Carel Ruysink
10 augustus 2020, 21:42:34
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door chrvdv37402
10 augustus 2020, 21:32:09
Spijkers door Luc2000
10 augustus 2020, 21:26:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
10 augustus 2020, 20:37:17
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Erik Mijd
10 augustus 2020, 20:13:53
  

Auteur Topic: NS 2264 van het NSM  (gelezen 3635 keer)

PlanE

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
NS 2264 van het NSM
« Gepost op: 18 augustus 2019, 21:17:06 »
Het NSM is al een kleine 20 jaar in het bezit van de 2264. Ik heb eens begrepen dat deze loc opgeknapt zou worden in Blerick en dat hij weer bruin gaat worden. Het is al heel erg lang stil rond deze locomotief. In ieder geval is de pluk-2300 inmiddels gesloopt en is de 2215 weer netjes geel/grijs gemaakt. Ik ben best wel benieuwd hoe het de 2264 vergaat.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1650
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2019, 21:44:39 »
Volgens de site locaalspoor.nl staat de 2264 in de loods in Blerick waar de loc gereviseerd zou worden. Dus er zijn vast mensen die op de open dag in Blerick foto's hebben gemaakt waarop de loc te zien is en dus hoe deze er bijstond.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1441
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2019, 23:25:16 »
De lok staat idd in blerick, maar in het nog niet toegankelijk gedeelte.

De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3157
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2019, 00:37:38 »
Daarnaast is het geen actief project meer en zijn er, vooralsnog, wat andere keuzes gemaakt.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2038
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2019, 11:26:37 »
In het boek "D.E.locomotieven serie 2200/2300 en 2400/2500" van Sicco Dierdorp en Davy Beumer staat op pagina 430 een foto van de 2264 in Blerick toen die even buiten stond op 16 december 2007.
Niels

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1325
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2019, 14:55:11 »
In ieder geval is de pluk-2300 inmiddels gesloopt en is de 2215 weer netjes geel/grijs gemaakt. Ik ben best wel benieuwd hoe het de 2264 vergaat.

Geen idee welke 2300 je precies bedoeld,maar als dat de 2368 (Ex 2296) is dan bestaat die in ieder geval nog.
De 2368 staat nu op de Waalhaven bij Shunter.
De locomotief is naar verluid begin 2019 verkocht aan het Oyfo Techniekmuseum in Hengelo.

http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/1880
Mvg Jamie

« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2019, 14:58:08 door Jamie »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2019, 17:15:43 »
Goede vraag, ik was ook al een tijd benieuwd. Misschien is er niet zoveel prioriteit omdat er intussen best een aantal 2200'en in rijvaardige staat bewaard zijn gebleven.
Maar dat brengt me wel bij het volgende:

[...] In ieder geval is de pluk-2300 inmiddels gesloopt [...]

Bedoel je de loc met nummer 2300 of 'een 2300'?

Jammer dat er (volgens mij) geen enkele locomotief uit de (bij Schneider in Frankrijk gebouwde, maar verder vrijwel identieke) serie 2301-2350 bewaard is gebleven. Alle nog bestaande 2200'en zijn Allan-locs. Ik heb ook het idee dat de 2300'en over het algemeen eerder buiten dienst waren gegaan en ik vraag me al een tijdje af wat daarvan de reden was. Was dat toeval (bijvoorbeeld dat de revisietermijnen van deze locs net verstreken toen er minder behoefte aan diesels was), waren de Franse locs misschien toch minder degelijk gebouwd (kan ik me nauwelijks voorstellen) of hadden ze een zwaarder leven omdat ze aanvankelijk allemaal vanuit de wpl Maastricht werden ingezet (zware kolentreinen in heuvelachtig terrein)?


« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2019, 17:21:06 door Vislijn »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2038
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2019, 17:32:17 »
De 302328 is er nog, alhoewel flink verbouwd en thans terzijde staand, maar het frame en delen van de cabine zijn nog van Schneider  ;)
Niels

PlanE

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2019, 18:00:01 »
Ik doelde op de 2352, de ex-2268. Die was van het NSM als donor.

Sicco Dierdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2597
    • Flickr
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2019, 18:01:12 »
Goede vraag, ik was ook al een tijd benieuwd. Misschien is er niet zoveel prioriteit omdat er intussen best een aantal 2200'en in rijvaardige staat bewaard zijn gebleven.
Maar dat brengt me wel bij het volgende:

Bedoel je de loc met nummer 2300 of 'een 2300'?

Jammer dat er (volgens mij) geen enkele locomotief uit de (bij Schneider in Frankrijk gebouwde, maar verder vrijwel identieke) serie 2301-2350 bewaard is gebleven. Alle nog bestaande 2200'en zijn Allan-locs. Ik heb ook het idee dat de 2300'en over het algemeen eerder buiten dienst waren gegaan en ik vraag me al een tijdje af wat daarvan de reden was. Was dat toeval (bijvoorbeeld dat de revisietermijnen van deze locs net verstreken toen er minder behoefte aan diesels was), waren de Franse locs misschien toch minder degelijk gebouwd (kan ik me nauwelijks voorstellen) of hadden ze een zwaarder leven omdat ze aanvankelijk allemaal vanuit de wpl Maastricht werden ingezet (zware kolentreinen in heuvelachtig terrein)?

Nee, inderdaad gewoon toeval met de revisietermijnen. Voor het bewust afvoeren van Maastrichtse '2300-en' ten opzichte van andere 2200-en toen de mijnen dicht gingen heb ik nooit enig bewijs of zelfs maar een logische verklaring gevonden. Die relatie is dus indirect.
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2019, 18:07:40 door Sicco Dierdorp »

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2019, 20:23:44 »
Misschien is er niet zoveel prioriteit omdat er intussen best een aantal 2200'en in rijvaardige staat bewaard zijn gebleven.

Dat is eigenlijk ook mijn mening, volgens mij kunnen ze bij het NSM beter investeren in ander materieel dan weer een 2200 rijvaardig maken. Er zijn er inmiddels al genoeg rijdend aan te treffen en datzelfde geldt ook voor de 2400-2500.
Beter kunnen ze dan het geld bewaren en investeren in het rijdend houden van materieel waarvan alleen het NSM types heeft, zoals de Kameel en DE1.

Nieuw plafond is ook nodig ;D

P.S. Misschien is sparen om de 3737 weer rijdend te krijgen nog beter :angel: :P

« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2019, 20:25:18 door Chrisjantje »
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2019, 20:36:22 »
Ik doelde op de 2352, de ex-2268. Die was van het NSM als donor.

Ter aanvulling.

De heuvellocomotieven op de Kijfhoek hadden de nummers 2301 tot en met 2304.

Op een gegeven moment begin jaren negentig zijn er twee heuvellocomotieven frontaal op elkaar gebotst.

De onderdelen van het heuvelsysteem zijn overgezet op onder andere de ex 2268 en de serie is vernummerd in 2351 tot en met 2354.

Overigens heeft de oude 2302 een kleine week met een naam op de cabine rondgereden namelijk "Flappie". 

De uitvoering was door verf waar ook de vrijbalken mee werden gewit ;D


Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2019, 09:20:25 »
De 302328 is er nog, alhoewel flink verbouwd en thans terzijde staand, maar het frame en delen van de cabine zijn nog van Schneider  ;)

Ah, dat wist ik niet. Ik was in de veronderstelling dat deze intussen wel was gesloopt. Inderdaad was deze lok wel flink verbouwd, maar nog wel als 2200 te herkennen. Enig idee waar deze loc nu staat? En zou hij nog de originele 'Schneider-Superior' motor hebben?

Nee, inderdaad gewoon toeval met de revisietermijnen. Voor het bewust afvoeren van Maastrichtse '2300-en' ten opzichte van andere 2200-en toen de mijnen dicht gingen heb ik nooit enig bewijs of zelfs maar een logische verklaring gevonden. Die relatie is dus indirect.

Ha dank je wel! Duidelijk! Ik vroeg me dat al jaren af.
Trouwens, ik heb de afgelopen zomervakantie onder de parasol in de Franse zon weer veel plezier beleefd aan je 2200/2400 boek  :) (y) Ik haal het eens in de zoveel tijd uit de bieb omdat ik achter het net had gevist, het was snel uitverkocht. Mocht er een herdruk komen, dan sta ik vooraan om er één te bestellen  :)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3157
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2019, 14:35:55 »
Juist de drie 3022xx lokken zijn rigoreus verbouwd en is niet veel meer origineel aan anders dan draaistellen, bodemplaat en cabinehuis.

Verder lijkt het mij dat de in Frankrijk gebouwde lokken ook hun dieselmotor gewoon toegeleverd hebben gekregen van Stork en niet door Schneider zelf gebouwd zijn.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #14 Gepost op: 21 augustus 2019, 14:48:10 »
Bij de 2301-2340 is de dieselmotor wel degelijk gebouwd door Schneider zelf*, maar de 2341-2350 hadden een motor die door Stork is aangeleverd en in Frankrijk ingebouwd.


*weet iemand trouwens of er ook "SCHNEIDER-SUPERIOR" op die motoren stond, zoals er "STORK-SUPERIOR" te lezen was op de motoren van de 2201-2300 en 2341-2350?
Ik heb daar nooit een afbeelding van gezien.

« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2019, 15:15:37 door Vislijn »