Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:14:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 08:51:19
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Menno 1846
Vandaag om 08:44:50
Roco 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:14:28
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:34:24
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:34:00
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tothebeach
Vandaag om 06:33:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 05:59:51
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:43
RTM in 0m door Jan den Haan
24 August 2025, 23:45:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
24 August 2025, 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 August 2025, 23:16:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
24 August 2025, 22:58:40
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 August 2025, 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
24 August 2025, 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
24 August 2025, 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
24 August 2025, 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
24 August 2025, 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
24 August 2025, 21:42:43
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
24 August 2025, 21:24:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
24 August 2025, 21:01:37
Au bord de la Cèze door Frank 123
24 August 2025, 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 August 2025, 20:01:32
Trix DXI van DC naar AC door wob
24 August 2025, 19:49:25
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
24 August 2025, 18:03:55
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
24 August 2025, 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
24 August 2025, 17:45:38
  

Auteur Topic: NS 2264 van het NSM  (gelezen 6764 keer)

PlanE

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
NS 2264 van het NSM
« Gepost op: 18 August 2019, 21:17:06 »
Het NSM is al een kleine 20 jaar in het bezit van de 2264. Ik heb eens begrepen dat deze loc opgeknapt zou worden in Blerick en dat hij weer bruin gaat worden. Het is al heel erg lang stil rond deze locomotief. In ieder geval is de pluk-2300 inmiddels gesloopt en is de 2215 weer netjes geel/grijs gemaakt. Ik ben best wel benieuwd hoe het de 2264 vergaat.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2486
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #1 Gepost op: 18 August 2019, 21:44:39 »
Volgens de site locaalspoor.nl staat de 2264 in de loods in Blerick waar de loc gereviseerd zou worden. Dus er zijn vast mensen die op de open dag in Blerick foto's hebben gemaakt waarop de loc te zien is en dus hoe deze er bijstond.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #2 Gepost op: 18 August 2019, 23:25:16 »
De lok staat idd in blerick, maar in het nog niet toegankelijk gedeelte.

De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #3 Gepost op: 19 August 2019, 00:37:38 »
Daarnaast is het geen actief project meer en zijn er, vooralsnog, wat andere keuzes gemaakt.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #4 Gepost op: 19 August 2019, 11:26:37 »
In het boek "D.E.locomotieven serie 2200/2300 en 2400/2500" van Sicco Dierdorp en Davy Beumer staat op pagina 430 een foto van de 2264 in Blerick toen die even buiten stond op 16 december 2007.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #5 Gepost op: 19 August 2019, 14:55:11 »
In ieder geval is de pluk-2300 inmiddels gesloopt en is de 2215 weer netjes geel/grijs gemaakt. Ik ben best wel benieuwd hoe het de 2264 vergaat.

Geen idee welke 2300 je precies bedoeld,maar als dat de 2368 (Ex 2296) is dan bestaat die in ieder geval nog.
De 2368 staat nu op de Waalhaven bij Shunter.
De locomotief is naar verluid begin 2019 verkocht aan het Oyfo Techniekmuseum in Hengelo.

http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/1880
Mvg Jamie

« Laatst bewerkt op: 19 August 2019, 14:58:08 door Jamie »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #6 Gepost op: 19 August 2019, 17:15:43 »
Goede vraag, ik was ook al een tijd benieuwd. Misschien is er niet zoveel prioriteit omdat er intussen best een aantal 2200'en in rijvaardige staat bewaard zijn gebleven.
Maar dat brengt me wel bij het volgende:

[...] In ieder geval is de pluk-2300 inmiddels gesloopt [...]

Bedoel je de loc met nummer 2300 of 'een 2300'?

Jammer dat er (volgens mij) geen enkele locomotief uit de (bij Schneider in Frankrijk gebouwde, maar verder vrijwel identieke) serie 2301-2350 bewaard is gebleven. Alle nog bestaande 2200'en zijn Allan-locs. Ik heb ook het idee dat de 2300'en over het algemeen eerder buiten dienst waren gegaan en ik vraag me al een tijdje af wat daarvan de reden was. Was dat toeval (bijvoorbeeld dat de revisietermijnen van deze locs net verstreken toen er minder behoefte aan diesels was), waren de Franse locs misschien toch minder degelijk gebouwd (kan ik me nauwelijks voorstellen) of hadden ze een zwaarder leven omdat ze aanvankelijk allemaal vanuit de wpl Maastricht werden ingezet (zware kolentreinen in heuvelachtig terrein)?


« Laatst bewerkt op: 19 August 2019, 17:21:06 door Vislijn »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #7 Gepost op: 19 August 2019, 17:32:17 »
De 302328 is er nog, alhoewel flink verbouwd en thans terzijde staand, maar het frame en delen van de cabine zijn nog van Schneider  ;)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

PlanE

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #8 Gepost op: 19 August 2019, 18:00:01 »
Ik doelde op de 2352, de ex-2268. Die was van het NSM als donor.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #9 Gepost op: 19 August 2019, 18:01:12 »
Goede vraag, ik was ook al een tijd benieuwd. Misschien is er niet zoveel prioriteit omdat er intussen best een aantal 2200'en in rijvaardige staat bewaard zijn gebleven.
Maar dat brengt me wel bij het volgende:

Bedoel je de loc met nummer 2300 of 'een 2300'?

Jammer dat er (volgens mij) geen enkele locomotief uit de (bij Schneider in Frankrijk gebouwde, maar verder vrijwel identieke) serie 2301-2350 bewaard is gebleven. Alle nog bestaande 2200'en zijn Allan-locs. Ik heb ook het idee dat de 2300'en over het algemeen eerder buiten dienst waren gegaan en ik vraag me al een tijdje af wat daarvan de reden was. Was dat toeval (bijvoorbeeld dat de revisietermijnen van deze locs net verstreken toen er minder behoefte aan diesels was), waren de Franse locs misschien toch minder degelijk gebouwd (kan ik me nauwelijks voorstellen) of hadden ze een zwaarder leven omdat ze aanvankelijk allemaal vanuit de wpl Maastricht werden ingezet (zware kolentreinen in heuvelachtig terrein)?

Nee, inderdaad gewoon toeval met de revisietermijnen. Voor het bewust afvoeren van Maastrichtse '2300-en' ten opzichte van andere 2200-en toen de mijnen dicht gingen heb ik nooit enig bewijs of zelfs maar een logische verklaring gevonden. Die relatie is dus indirect.
« Laatst bewerkt op: 19 August 2019, 18:07:40 door Sicco Dierdorp »

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #10 Gepost op: 19 August 2019, 20:23:44 »
Misschien is er niet zoveel prioriteit omdat er intussen best een aantal 2200'en in rijvaardige staat bewaard zijn gebleven.

Dat is eigenlijk ook mijn mening, volgens mij kunnen ze bij het NSM beter investeren in ander materieel dan weer een 2200 rijvaardig maken. Er zijn er inmiddels al genoeg rijdend aan te treffen en datzelfde geldt ook voor de 2400-2500.
Beter kunnen ze dan het geld bewaren en investeren in het rijdend houden van materieel waarvan alleen het NSM types heeft, zoals de Kameel en DE1.

Nieuw plafond is ook nodig ;D

P.S. Misschien is sparen om de 3737 weer rijdend te krijgen nog beter :angel: :P

« Laatst bewerkt op: 19 August 2019, 20:25:18 door Chrisjantje »
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #11 Gepost op: 19 August 2019, 20:36:22 »
Ik doelde op de 2352, de ex-2268. Die was van het NSM als donor.

Ter aanvulling.

De heuvellocomotieven op de Kijfhoek hadden de nummers 2301 tot en met 2304.

Op een gegeven moment begin jaren negentig zijn er twee heuvellocomotieven frontaal op elkaar gebotst.

De onderdelen van het heuvelsysteem zijn overgezet op onder andere de ex 2268 en de serie is vernummerd in 2351 tot en met 2354.

Overigens heeft de oude 2302 een kleine week met een naam op de cabine rondgereden namelijk "Flappie". 

De uitvoering was door verf waar ook de vrijbalken mee werden gewit ;D


Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #12 Gepost op: 21 August 2019, 09:20:25 »
De 302328 is er nog, alhoewel flink verbouwd en thans terzijde staand, maar het frame en delen van de cabine zijn nog van Schneider  ;)

Ah, dat wist ik niet. Ik was in de veronderstelling dat deze intussen wel was gesloopt. Inderdaad was deze lok wel flink verbouwd, maar nog wel als 2200 te herkennen. Enig idee waar deze loc nu staat? En zou hij nog de originele 'Schneider-Superior' motor hebben?

Nee, inderdaad gewoon toeval met de revisietermijnen. Voor het bewust afvoeren van Maastrichtse '2300-en' ten opzichte van andere 2200-en toen de mijnen dicht gingen heb ik nooit enig bewijs of zelfs maar een logische verklaring gevonden. Die relatie is dus indirect.

Ha dank je wel! Duidelijk! Ik vroeg me dat al jaren af.
Trouwens, ik heb de afgelopen zomervakantie onder de parasol in de Franse zon weer veel plezier beleefd aan je 2200/2400 boek  :) (y) Ik haal het eens in de zoveel tijd uit de bieb omdat ik achter het net had gevist, het was snel uitverkocht. Mocht er een herdruk komen, dan sta ik vooraan om er één te bestellen  :)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #13 Gepost op: 21 August 2019, 14:35:55 »
Juist de drie 3022xx lokken zijn rigoreus verbouwd en is niet veel meer origineel aan anders dan draaistellen, bodemplaat en cabinehuis.

Verder lijkt het mij dat de in Frankrijk gebouwde lokken ook hun dieselmotor gewoon toegeleverd hebben gekregen van Stork en niet door Schneider zelf gebouwd zijn.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #14 Gepost op: 21 August 2019, 14:48:10 »
Bij de 2301-2340 is de dieselmotor wel degelijk gebouwd door Schneider zelf*, maar de 2341-2350 hadden een motor die door Stork is aangeleverd en in Frankrijk ingebouwd.


*weet iemand trouwens of er ook "SCHNEIDER-SUPERIOR" op die motoren stond, zoals er "STORK-SUPERIOR" te lezen was op de motoren van de 2201-2300 en 2341-2350?
Ik heb daar nooit een afbeelding van gezien.

« Laatst bewerkt op: 21 August 2019, 15:15:37 door Vislijn »