Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Info gezocht voor vakantie Dresden 2026 door 741230
Vandaag om 16:53:41
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door moonlicht
Vandaag om 16:28:00
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door basjuh1981
Vandaag om 16:18:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:04:16
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 15:47:01
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door grossraumwagen
Vandaag om 15:36:38
hoe programmeer ik een Uhlenbrock 76150 PLUX16 decoder zonder motor door Josephes
Vandaag om 15:26:22
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 15:12:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 15:09:00
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:04:22
Camp 3 door GD
Vandaag om 14:50:37
Probleem bij inbouw decoder door Marcel112
Vandaag om 14:38:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:32:01
Show je realistische treinsamenstelling door ES44C4
Vandaag om 14:13:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edsko Hekman
Vandaag om 14:06:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:47:07
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door R1954
Vandaag om 12:23:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Bert V
Vandaag om 12:12:54
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Alewijn
Vandaag om 12:07:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:47:30
Speno ongeluk Stavoren 2010 door KNed
Vandaag om 11:32:43
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door henk
Vandaag om 11:18:42
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:55:04
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RBlok
Vandaag om 01:10:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:06:23
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
05 December 2025, 23:33:09
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door grossraumwagen
05 December 2025, 22:59:17
Aachenau West door Jelmer
05 December 2025, 22:15:56
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
05 December 2025, 22:06:59
  

Auteur Topic: NS 2264 van het NSM  (gelezen 7079 keer)

PlanE

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
NS 2264 van het NSM
« Gepost op: 18 August 2019, 21:17:06 »
Het NSM is al een kleine 20 jaar in het bezit van de 2264. Ik heb eens begrepen dat deze loc opgeknapt zou worden in Blerick en dat hij weer bruin gaat worden. Het is al heel erg lang stil rond deze locomotief. In ieder geval is de pluk-2300 inmiddels gesloopt en is de 2215 weer netjes geel/grijs gemaakt. Ik ben best wel benieuwd hoe het de 2264 vergaat.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2543
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #1 Gepost op: 18 August 2019, 21:44:39 »
Volgens de site locaalspoor.nl staat de 2264 in de loods in Blerick waar de loc gereviseerd zou worden. Dus er zijn vast mensen die op de open dag in Blerick foto's hebben gemaakt waarop de loc te zien is en dus hoe deze er bijstond.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #2 Gepost op: 18 August 2019, 23:25:16 »
De lok staat idd in blerick, maar in het nog niet toegankelijk gedeelte.

De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #3 Gepost op: 19 August 2019, 00:37:38 »
Daarnaast is het geen actief project meer en zijn er, vooralsnog, wat andere keuzes gemaakt.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #4 Gepost op: 19 August 2019, 11:26:37 »
In het boek "D.E.locomotieven serie 2200/2300 en 2400/2500" van Sicco Dierdorp en Davy Beumer staat op pagina 430 een foto van de 2264 in Blerick toen die even buiten stond op 16 december 2007.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #5 Gepost op: 19 August 2019, 14:55:11 »
In ieder geval is de pluk-2300 inmiddels gesloopt en is de 2215 weer netjes geel/grijs gemaakt. Ik ben best wel benieuwd hoe het de 2264 vergaat.

Geen idee welke 2300 je precies bedoeld,maar als dat de 2368 (Ex 2296) is dan bestaat die in ieder geval nog.
De 2368 staat nu op de Waalhaven bij Shunter.
De locomotief is naar verluid begin 2019 verkocht aan het Oyfo Techniekmuseum in Hengelo.

http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/1880
Mvg Jamie

« Laatst bewerkt op: 19 August 2019, 14:58:08 door Jamie »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #6 Gepost op: 19 August 2019, 17:15:43 »
Goede vraag, ik was ook al een tijd benieuwd. Misschien is er niet zoveel prioriteit omdat er intussen best een aantal 2200'en in rijvaardige staat bewaard zijn gebleven.
Maar dat brengt me wel bij het volgende:

[...] In ieder geval is de pluk-2300 inmiddels gesloopt [...]

Bedoel je de loc met nummer 2300 of 'een 2300'?

Jammer dat er (volgens mij) geen enkele locomotief uit de (bij Schneider in Frankrijk gebouwde, maar verder vrijwel identieke) serie 2301-2350 bewaard is gebleven. Alle nog bestaande 2200'en zijn Allan-locs. Ik heb ook het idee dat de 2300'en over het algemeen eerder buiten dienst waren gegaan en ik vraag me al een tijdje af wat daarvan de reden was. Was dat toeval (bijvoorbeeld dat de revisietermijnen van deze locs net verstreken toen er minder behoefte aan diesels was), waren de Franse locs misschien toch minder degelijk gebouwd (kan ik me nauwelijks voorstellen) of hadden ze een zwaarder leven omdat ze aanvankelijk allemaal vanuit de wpl Maastricht werden ingezet (zware kolentreinen in heuvelachtig terrein)?


« Laatst bewerkt op: 19 August 2019, 17:21:06 door Vislijn »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #7 Gepost op: 19 August 2019, 17:32:17 »
De 302328 is er nog, alhoewel flink verbouwd en thans terzijde staand, maar het frame en delen van de cabine zijn nog van Schneider  ;)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

PlanE

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #8 Gepost op: 19 August 2019, 18:00:01 »
Ik doelde op de 2352, de ex-2268. Die was van het NSM als donor.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3679
    • Flickr
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #9 Gepost op: 19 August 2019, 18:01:12 »
Goede vraag, ik was ook al een tijd benieuwd. Misschien is er niet zoveel prioriteit omdat er intussen best een aantal 2200'en in rijvaardige staat bewaard zijn gebleven.
Maar dat brengt me wel bij het volgende:

Bedoel je de loc met nummer 2300 of 'een 2300'?

Jammer dat er (volgens mij) geen enkele locomotief uit de (bij Schneider in Frankrijk gebouwde, maar verder vrijwel identieke) serie 2301-2350 bewaard is gebleven. Alle nog bestaande 2200'en zijn Allan-locs. Ik heb ook het idee dat de 2300'en over het algemeen eerder buiten dienst waren gegaan en ik vraag me al een tijdje af wat daarvan de reden was. Was dat toeval (bijvoorbeeld dat de revisietermijnen van deze locs net verstreken toen er minder behoefte aan diesels was), waren de Franse locs misschien toch minder degelijk gebouwd (kan ik me nauwelijks voorstellen) of hadden ze een zwaarder leven omdat ze aanvankelijk allemaal vanuit de wpl Maastricht werden ingezet (zware kolentreinen in heuvelachtig terrein)?

Nee, inderdaad gewoon toeval met de revisietermijnen. Voor het bewust afvoeren van Maastrichtse '2300-en' ten opzichte van andere 2200-en toen de mijnen dicht gingen heb ik nooit enig bewijs of zelfs maar een logische verklaring gevonden. Die relatie is dus indirect.
« Laatst bewerkt op: 19 August 2019, 18:07:40 door Sicco Dierdorp »

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #10 Gepost op: 19 August 2019, 20:23:44 »
Misschien is er niet zoveel prioriteit omdat er intussen best een aantal 2200'en in rijvaardige staat bewaard zijn gebleven.

Dat is eigenlijk ook mijn mening, volgens mij kunnen ze bij het NSM beter investeren in ander materieel dan weer een 2200 rijvaardig maken. Er zijn er inmiddels al genoeg rijdend aan te treffen en datzelfde geldt ook voor de 2400-2500.
Beter kunnen ze dan het geld bewaren en investeren in het rijdend houden van materieel waarvan alleen het NSM types heeft, zoals de Kameel en DE1.

Nieuw plafond is ook nodig ;D

P.S. Misschien is sparen om de 3737 weer rijdend te krijgen nog beter :angel: :P

« Laatst bewerkt op: 19 August 2019, 20:25:18 door Chrisjantje »
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #11 Gepost op: 19 August 2019, 20:36:22 »
Ik doelde op de 2352, de ex-2268. Die was van het NSM als donor.

Ter aanvulling.

De heuvellocomotieven op de Kijfhoek hadden de nummers 2301 tot en met 2304.

Op een gegeven moment begin jaren negentig zijn er twee heuvellocomotieven frontaal op elkaar gebotst.

De onderdelen van het heuvelsysteem zijn overgezet op onder andere de ex 2268 en de serie is vernummerd in 2351 tot en met 2354.

Overigens heeft de oude 2302 een kleine week met een naam op de cabine rondgereden namelijk "Flappie". 

De uitvoering was door verf waar ook de vrijbalken mee werden gewit ;D


Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #12 Gepost op: 21 August 2019, 09:20:25 »
De 302328 is er nog, alhoewel flink verbouwd en thans terzijde staand, maar het frame en delen van de cabine zijn nog van Schneider  ;)

Ah, dat wist ik niet. Ik was in de veronderstelling dat deze intussen wel was gesloopt. Inderdaad was deze lok wel flink verbouwd, maar nog wel als 2200 te herkennen. Enig idee waar deze loc nu staat? En zou hij nog de originele 'Schneider-Superior' motor hebben?

Nee, inderdaad gewoon toeval met de revisietermijnen. Voor het bewust afvoeren van Maastrichtse '2300-en' ten opzichte van andere 2200-en toen de mijnen dicht gingen heb ik nooit enig bewijs of zelfs maar een logische verklaring gevonden. Die relatie is dus indirect.

Ha dank je wel! Duidelijk! Ik vroeg me dat al jaren af.
Trouwens, ik heb de afgelopen zomervakantie onder de parasol in de Franse zon weer veel plezier beleefd aan je 2200/2400 boek  :) (y) Ik haal het eens in de zoveel tijd uit de bieb omdat ik achter het net had gevist, het was snel uitverkocht. Mocht er een herdruk komen, dan sta ik vooraan om er één te bestellen  :)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #13 Gepost op: 21 August 2019, 14:35:55 »
Juist de drie 3022xx lokken zijn rigoreus verbouwd en is niet veel meer origineel aan anders dan draaistellen, bodemplaat en cabinehuis.

Verder lijkt het mij dat de in Frankrijk gebouwde lokken ook hun dieselmotor gewoon toegeleverd hebben gekregen van Stork en niet door Schneider zelf gebouwd zijn.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #14 Gepost op: 21 August 2019, 14:48:10 »
Bij de 2301-2340 is de dieselmotor wel degelijk gebouwd door Schneider zelf*, maar de 2341-2350 hadden een motor die door Stork is aangeleverd en in Frankrijk ingebouwd.


*weet iemand trouwens of er ook "SCHNEIDER-SUPERIOR" op die motoren stond, zoals er "STORK-SUPERIOR" te lezen was op de motoren van de 2201-2300 en 2341-2350?
Ik heb daar nooit een afbeelding van gezien.

« Laatst bewerkt op: 21 August 2019, 15:15:37 door Vislijn »