Doel:€250.00
Donaties:€310.00

Per saldo:€60.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 28-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

[BNLS-actie] Tolhuisje in H0 en N door sibbesuisje
Vandaag om 07:01:00
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Duvel
Vandaag om 06:46:31
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:50:54
Schwarzburg door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:38:34
Van Swarzach naar Swarzburg door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:37:33
Baanbouw Bosje77 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:35:22
BNLS-Werkspoor - DJH NS 5000 ex War Department 73755 (Longmoor) uit messing en witmetaal door meino
Vandaag om 01:06:38
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door Ivo tB
Vandaag om 01:06:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
Vandaag om 00:42:49
Buitenlust door roadster36
Vandaag om 00:21:23
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door roadster36
Vandaag om 00:19:31
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Klaas Zondervan
28 september 2020, 23:52:24
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Gerke
28 september 2020, 23:50:21
Murder on the Oriënt Express, Net 5. 28-09-2020 door Rondje_HO
28 september 2020, 23:47:08
NS 6100 van GM&S door Tomasso
28 september 2020, 23:36:47
Terschellinger Spoor door FritsT
28 september 2020, 23:22:50
Zoekplaatje NS 3726 door Daan Neijenhuis
28 september 2020, 23:14:58
Gezocht: kleine trekveertjes, 6mm, diameter 3mm? door stoombr38
28 september 2020, 23:14:31
Wat een baan... door raymond erdtsieck
28 september 2020, 23:06:39
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Peter Kleton
28 september 2020, 23:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 september 2020, 22:54:51
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door MOVisser
28 september 2020, 22:42:56
Roßnitz door Dennis.
28 september 2020, 22:24:40
Lux reinigingswagens, is het wat? door bask185
28 september 2020, 22:19:41
Projekt 083-338 door 44
28 september 2020, 22:12:49
Sprog software installeren door Vincent S
28 september 2020, 22:03:56
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door Tomasso
28 september 2020, 21:45:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
28 september 2020, 21:28:47
Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor. door ruudns
28 september 2020, 21:07:54
Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom, door Carel Ruysink
28 september 2020, 20:58:44
  

Auteur Topic: NS 2264 van het NSM  (gelezen 3706 keer)

Sicco Dierdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2643
    • Flickr
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2019, 14:55:27 »
Trouwens, ik heb de afgelopen zomervakantie onder de parasol in de Franse zon weer veel plezier beleefd aan je 2200/2400 boek  :) (y) Ik haal het eens in de zoveel tijd uit de bieb omdat ik achter het net had gevist, het was snel uitverkocht. Mocht er een herdruk komen, dan sta ik vooraan om er één te bestellen  :)

Helaas is er vanuit de uitgever geen interesse in ondanks het razendsnel uitverkopen, tenminste dat is de indruk die ik inmiddels heb
Ondertussen heb ik inmiddels veel van de (digitale) bestanden toch niet meer omdat het onderhand wel eens tijd werd dat er wat opgeruimd werd, dus de kans dat..... is klein

Overigens over de motoren: deze werden nogal eens gewisseld omdat motorrevisies niet synchroon liepen met cascorevisies, dus de kans dat een loc zijn originele dieselmotor heeft behouden is eveneens klein....
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2019, 14:57:15 door Sicco Dierdorp »

PlanE

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2019, 20:49:56 »
De motor van de 2328 zit nu in de 2225.

PlanE

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2019, 20:58:15 »
Helaas is er vanuit de uitgever geen interesse in ondanks het razendsnel uitverkopen, tenminste dat is de indruk die ik inmiddels heb
Ondertussen heb ik inmiddels veel van de (digitale) bestanden toch niet meer omdat het onderhand wel eens tijd werd dat er wat opgeruimd werd, dus de kans dat..... is klein

Overigens over de motoren: deze werden nogal eens gewisseld omdat motorrevisies niet synchroon liepen met cascorevisies, dus de kans dat een loc zijn originele dieselmotor heeft behouden is eveneens klein....

Ik heb het boek destijds niet gekocht omdat ik net in die periode een heel dik boek over de 2400-serie had gekocht. Achteraf heb ik toch spijt dat ik dit boek ook niet gekocht heb... Met name vanwege de uitvoerige beschrijving van de 2200/2300-serie... Had ik maar...

Zelf ben ik ook auteur... Ik heb samen met iemand twee boeken in eigen beheer (via een stichting) uitgegeven. Mijn ervaring is juist dat een herdruk juist niet interessant is, omdat bepaalde onderwerpen vrij specifiek zijn (dus er is een selecte groep geïnteresseerden) en de detailhandel daardoor weinig interesse heeft.

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #18 Gepost op: 21 augustus 2019, 21:55:45 »
Bij de 2301-2340 is de dieselmotor wel degelijk gebouwd door Schneider zelf*, maar de 2341-2350 hadden een motor die door Stork is aangeleverd en in Frankrijk ingebouwd.


*weet iemand trouwens of er ook "SCHNEIDER-SUPERIOR" op die motoren stond, zoals er "STORK-SUPERIOR" te lezen was op de motoren van de 2201-2300 en 2341-2350?
Ik heb daar nooit een afbeelding van gezien.



De motoren uit Frankrijk hadden alleen Superior op de deksels staan....

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #19 Gepost op: 22 augustus 2019, 13:44:17 »
Ha dank je wel! Leuk om te weten!

Het mag misschien een klein detail zijn, maar ik vind dat soort kleine verschillen nu juist aardig.
Uit het boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer heb ik bijvoorbeeld ook geleerd dat de nummerplaten van de Franse locs licht afweken, er werd een ander lettertype gebruikt.

De 2200 is altijd al mijn favoriete loc geweest. Ik zag ze vroeger, toen ik nog een klein ventje was en in de struiken langs het spoortalud van de IJmuidenlijn speelde, vaak van heel dichtbij voorbij bulderen met vistreinen en was eigenlijk een beetje bang van die enorme donkere gevaartes - ze waren toen nog meestal roodbruin. De treinen kwamen op hooguit drie, vier meter afstand voorbij, maar er zat een prikkeldraadhek tussen. Vaak hoorde je ze al loeien voordat je ze in de verte de hoek om zag komen. Eén keer stond er eentje vlak voor mijn neus stil, volgens mij omdat er aan de verderop gelegen overweg werd gewerkt, en ik probeerde de voor mij toen onbegrijpelijke maar intrigerende teksten op de fabrieksplaat te lezen. Ik weet nu dat daar Société des Forges et Ateliers du Creusot - Usines Schneider moet hebben gestaan. Sindsdien ben ik altijd wat geïntrigeerd geweest door deze subserie.

Wie in model zijn bruine Piko of Roco 2200 omnummert naar een nummer boven de 2300 moet er, als hij het helemaal goed wil doen, dus ook rekening mee houden dat de fabrieksplaat van een Schneider-loc een andere vorm had (kleiner en veel minder langwerpig) en lager geplaatst was dan de Heemaf-Stork-Allan plaat op de Nederlandse locs.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2019, 13:46:49 door Vislijn »