Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 00:03:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
US diorama in H0 door Jelmer
05 July 2025, 23:58:24
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Raadplaatje door Nohome
05 July 2025, 22:24:05
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
wisselaandrijving MTB door Overet
05 July 2025, 21:33:20
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
05 July 2025, 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
05 July 2025, 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
05 July 2025, 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
05 July 2025, 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 July 2025, 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
05 July 2025, 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
05 July 2025, 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
05 July 2025, 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
05 July 2025, 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 July 2025, 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
05 July 2025, 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
05 July 2025, 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
05 July 2025, 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
05 July 2025, 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
05 July 2025, 03:26:20
  

Auteur Topic: NS 2264 van het NSM  (gelezen 6698 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3586
    • Flickr
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #15 Gepost op: 21 August 2019, 14:55:27 »
Trouwens, ik heb de afgelopen zomervakantie onder de parasol in de Franse zon weer veel plezier beleefd aan je 2200/2400 boek  :) (y) Ik haal het eens in de zoveel tijd uit de bieb omdat ik achter het net had gevist, het was snel uitverkocht. Mocht er een herdruk komen, dan sta ik vooraan om er één te bestellen  :)

Helaas is er vanuit de uitgever geen interesse in ondanks het razendsnel uitverkopen, tenminste dat is de indruk die ik inmiddels heb
Ondertussen heb ik inmiddels veel van de (digitale) bestanden toch niet meer omdat het onderhand wel eens tijd werd dat er wat opgeruimd werd, dus de kans dat..... is klein

Overigens over de motoren: deze werden nogal eens gewisseld omdat motorrevisies niet synchroon liepen met cascorevisies, dus de kans dat een loc zijn originele dieselmotor heeft behouden is eveneens klein....
« Laatst bewerkt op: 21 August 2019, 14:57:15 door Sicco Dierdorp »

PlanE

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #16 Gepost op: 21 August 2019, 20:49:56 »
De motor van de 2328 zit nu in de 2225.

PlanE

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #17 Gepost op: 21 August 2019, 20:58:15 »
Helaas is er vanuit de uitgever geen interesse in ondanks het razendsnel uitverkopen, tenminste dat is de indruk die ik inmiddels heb
Ondertussen heb ik inmiddels veel van de (digitale) bestanden toch niet meer omdat het onderhand wel eens tijd werd dat er wat opgeruimd werd, dus de kans dat..... is klein

Overigens over de motoren: deze werden nogal eens gewisseld omdat motorrevisies niet synchroon liepen met cascorevisies, dus de kans dat een loc zijn originele dieselmotor heeft behouden is eveneens klein....

Ik heb het boek destijds niet gekocht omdat ik net in die periode een heel dik boek over de 2400-serie had gekocht. Achteraf heb ik toch spijt dat ik dit boek ook niet gekocht heb... Met name vanwege de uitvoerige beschrijving van de 2200/2300-serie... Had ik maar...

Zelf ben ik ook auteur... Ik heb samen met iemand twee boeken in eigen beheer (via een stichting) uitgegeven. Mijn ervaring is juist dat een herdruk juist niet interessant is, omdat bepaalde onderwerpen vrij specifiek zijn (dus er is een selecte groep geïnteresseerden) en de detailhandel daardoor weinig interesse heeft.

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #18 Gepost op: 21 August 2019, 21:55:45 »
Bij de 2301-2340 is de dieselmotor wel degelijk gebouwd door Schneider zelf*, maar de 2341-2350 hadden een motor die door Stork is aangeleverd en in Frankrijk ingebouwd.


*weet iemand trouwens of er ook "SCHNEIDER-SUPERIOR" op die motoren stond, zoals er "STORK-SUPERIOR" te lezen was op de motoren van de 2201-2300 en 2341-2350?
Ik heb daar nooit een afbeelding van gezien.



De motoren uit Frankrijk hadden alleen Superior op de deksels staan....

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #19 Gepost op: 22 August 2019, 13:44:17 »
Ha dank je wel! Leuk om te weten!

Het mag misschien een klein detail zijn, maar ik vind dat soort kleine verschillen nu juist aardig.
Uit het boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer heb ik bijvoorbeeld ook geleerd dat de nummerplaten van de Franse locs licht afweken, er werd een ander lettertype gebruikt.

De 2200 is altijd al mijn favoriete loc geweest. Ik zag ze vroeger, toen ik nog een klein ventje was en in de struiken langs het spoortalud van de IJmuidenlijn speelde, vaak van heel dichtbij voorbij bulderen met vistreinen en was eigenlijk een beetje bang van die enorme donkere gevaartes - ze waren toen nog meestal roodbruin. De treinen kwamen op hooguit drie, vier meter afstand voorbij, maar er zat een prikkeldraadhek tussen. Vaak hoorde je ze al loeien voordat je ze in de verte de hoek om zag komen. Eén keer stond er eentje vlak voor mijn neus stil, volgens mij omdat er aan de verderop gelegen overweg werd gewerkt, en ik probeerde de voor mij toen onbegrijpelijke maar intrigerende teksten op de fabrieksplaat te lezen. Ik weet nu dat daar Société des Forges et Ateliers du Creusot - Usines Schneider moet hebben gestaan. Sindsdien ben ik altijd wat geïntrigeerd geweest door deze subserie.

Wie in model zijn bruine Piko of Roco 2200 omnummert naar een nummer boven de 2300 moet er, als hij het helemaal goed wil doen, dus ook rekening mee houden dat de fabrieksplaat van een Schneider-loc een andere vorm had (kleiner en veel minder langwerpig) en lager geplaatst was dan de Heemaf-Stork-Allan plaat op de Nederlandse locs.
« Laatst bewerkt op: 22 August 2019, 13:46:49 door Vislijn »