Doel:€250.00
Donaties:€310.00

Per saldo:€60.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 28-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Reinier Z.
Vandaag om 16:01:29
Weinert mein Gleis door Reinier Z.
Vandaag om 15:59:48
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Duikeend
Vandaag om 15:51:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 15:46:36
Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom, door MR
Vandaag om 15:45:22
"Hör das Signal, Berlin!" protesttrein van 100.000kW komt naar Berlijn. door Silver Fox 2512
Vandaag om 15:38:27
Rusty Rail Painter, waar te koop? door Wim Janse
Vandaag om 15:36:27
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 15:32:55
Problemen met LokSound decoder door Roofje59
Vandaag om 15:18:08
Baanderhoek H0 3 x 1,3 m door Juroen
Vandaag om 15:15:48
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 15:02:08
Nieuwe voorraad BULLFROG SNOT door Nighttrain
Vandaag om 15:02:04
Trix C-rails: denkende wissels zoals bij Fleischmann ? door Wil uut Drenthe
Vandaag om 15:01:47
Wat een baan... door tothebeach
Vandaag om 14:42:46
[BNLS-actie] Tolhuisje in H0 en N door Edsko Hekman
Vandaag om 14:37:50
Nederlands Indisch spoor 1864 - 1942 door ingenium
Vandaag om 14:34:12
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 14:09:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Floris
Vandaag om 13:53:42
D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie door MathieuN
Vandaag om 13:37:58
Vraag over kortsluitmelding “MRDirect” Edits Booster (A. van Laar versie) door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:22:29
Onze 3d printer door BartvD
Vandaag om 13:18:15
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:04:19
DR4088 aansluiten en mogelijkheden door Remunj
Vandaag om 12:53:01
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 12:31:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:21:12
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 12:14:49
Verfraaien D-trein rijtuigen door Ronald69
Vandaag om 12:10:20
Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt door Sander.
Vandaag om 12:09:26
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Gerke
Vandaag om 12:04:25
De Hef in N schaal... door MOVisser
Vandaag om 11:52:44
  

Auteur Topic: NS 2264 van het NSM  (gelezen 3704 keer)

Sicco Dierdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2643
    • Flickr
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2019, 14:55:27 »
Trouwens, ik heb de afgelopen zomervakantie onder de parasol in de Franse zon weer veel plezier beleefd aan je 2200/2400 boek  :) (y) Ik haal het eens in de zoveel tijd uit de bieb omdat ik achter het net had gevist, het was snel uitverkocht. Mocht er een herdruk komen, dan sta ik vooraan om er één te bestellen  :)

Helaas is er vanuit de uitgever geen interesse in ondanks het razendsnel uitverkopen, tenminste dat is de indruk die ik inmiddels heb
Ondertussen heb ik inmiddels veel van de (digitale) bestanden toch niet meer omdat het onderhand wel eens tijd werd dat er wat opgeruimd werd, dus de kans dat..... is klein

Overigens over de motoren: deze werden nogal eens gewisseld omdat motorrevisies niet synchroon liepen met cascorevisies, dus de kans dat een loc zijn originele dieselmotor heeft behouden is eveneens klein....
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2019, 14:57:15 door Sicco Dierdorp »

PlanE

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2019, 20:49:56 »
De motor van de 2328 zit nu in de 2225.

PlanE

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2019, 20:58:15 »
Helaas is er vanuit de uitgever geen interesse in ondanks het razendsnel uitverkopen, tenminste dat is de indruk die ik inmiddels heb
Ondertussen heb ik inmiddels veel van de (digitale) bestanden toch niet meer omdat het onderhand wel eens tijd werd dat er wat opgeruimd werd, dus de kans dat..... is klein

Overigens over de motoren: deze werden nogal eens gewisseld omdat motorrevisies niet synchroon liepen met cascorevisies, dus de kans dat een loc zijn originele dieselmotor heeft behouden is eveneens klein....

Ik heb het boek destijds niet gekocht omdat ik net in die periode een heel dik boek over de 2400-serie had gekocht. Achteraf heb ik toch spijt dat ik dit boek ook niet gekocht heb... Met name vanwege de uitvoerige beschrijving van de 2200/2300-serie... Had ik maar...

Zelf ben ik ook auteur... Ik heb samen met iemand twee boeken in eigen beheer (via een stichting) uitgegeven. Mijn ervaring is juist dat een herdruk juist niet interessant is, omdat bepaalde onderwerpen vrij specifiek zijn (dus er is een selecte groep geïnteresseerden) en de detailhandel daardoor weinig interesse heeft.

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #18 Gepost op: 21 augustus 2019, 21:55:45 »
Bij de 2301-2340 is de dieselmotor wel degelijk gebouwd door Schneider zelf*, maar de 2341-2350 hadden een motor die door Stork is aangeleverd en in Frankrijk ingebouwd.


*weet iemand trouwens of er ook "SCHNEIDER-SUPERIOR" op die motoren stond, zoals er "STORK-SUPERIOR" te lezen was op de motoren van de 2201-2300 en 2341-2350?
Ik heb daar nooit een afbeelding van gezien.



De motoren uit Frankrijk hadden alleen Superior op de deksels staan....

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #19 Gepost op: 22 augustus 2019, 13:44:17 »
Ha dank je wel! Leuk om te weten!

Het mag misschien een klein detail zijn, maar ik vind dat soort kleine verschillen nu juist aardig.
Uit het boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer heb ik bijvoorbeeld ook geleerd dat de nummerplaten van de Franse locs licht afweken, er werd een ander lettertype gebruikt.

De 2200 is altijd al mijn favoriete loc geweest. Ik zag ze vroeger, toen ik nog een klein ventje was en in de struiken langs het spoortalud van de IJmuidenlijn speelde, vaak van heel dichtbij voorbij bulderen met vistreinen en was eigenlijk een beetje bang van die enorme donkere gevaartes - ze waren toen nog meestal roodbruin. De treinen kwamen op hooguit drie, vier meter afstand voorbij, maar er zat een prikkeldraadhek tussen. Vaak hoorde je ze al loeien voordat je ze in de verte de hoek om zag komen. Eén keer stond er eentje vlak voor mijn neus stil, volgens mij omdat er aan de verderop gelegen overweg werd gewerkt, en ik probeerde de voor mij toen onbegrijpelijke maar intrigerende teksten op de fabrieksplaat te lezen. Ik weet nu dat daar Société des Forges et Ateliers du Creusot - Usines Schneider moet hebben gestaan. Sindsdien ben ik altijd wat geïntrigeerd geweest door deze subserie.

Wie in model zijn bruine Piko of Roco 2200 omnummert naar een nummer boven de 2300 moet er, als hij het helemaal goed wil doen, dus ook rekening mee houden dat de fabrieksplaat van een Schneider-loc een andere vorm had (kleiner en veel minder langwerpig) en lager geplaatst was dan de Heemaf-Stork-Allan plaat op de Nederlandse locs.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2019, 13:46:49 door Vislijn »