Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Joran
Vandaag om 13:13:26
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:12:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS264
Vandaag om 12:57:23
S88 alleen signaal als de loc rijdt door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:56:57
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:50:35
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:46:45
Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt? door NS1220
Vandaag om 12:44:44
Zware botsing met SNG-stel, 22-05-2020 door Thom
Vandaag om 12:41:25
Littfinski keerlus module: Schakelt met één lok niet, wel met de anderen door hgr
Vandaag om 12:26:48
Verlichting bij pendeltreinen door Gerke
Vandaag om 12:00:43
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door eezacque
Vandaag om 11:58:37
Baan in Los Angeles door NS264
Vandaag om 11:55:55
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 11:52:49
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door Reeks77
Vandaag om 11:18:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 11:17:43
Roco z21 verbinden met 10764 werkt niet ! door St00mboy
Vandaag om 11:16:43
wissel met decoder werkt maar één kant op door henk
Vandaag om 11:13:49
Station perron door Rob E.
Vandaag om 11:00:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:57:49
Rivarossi E424 oud model reparatie door Duizendpoot
Vandaag om 10:29:47
Testbaantje in een koffer, h0f door minibart
Vandaag om 10:09:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 09:43:25
Motordraaistellen, kant en klaar kopen of zelf bouwen? door Marc tramt
Vandaag om 09:15:35
Spoorbrug in Zaltbommel door Conner
Vandaag om 04:28:45
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Rik
26 mei 2020, 23:48:10
Wat zou inbouwen decoder kosten: Fleischmann Sprinter en Mat ‘64? door VAM65
26 mei 2020, 23:09:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Juroen
26 mei 2020, 22:42:10
BNLS-module: "Grasland" door Edsko Hekman
26 mei 2020, 22:39:34
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
26 mei 2020, 22:27:19
Celeb's en modelspoor door heuvelbaan
26 mei 2020, 22:21:29
  

Auteur Topic: NS 2264 van het NSM  (gelezen 3446 keer)

Sicco Dierdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2464
    • Flickr
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2019, 14:55:27 »
Trouwens, ik heb de afgelopen zomervakantie onder de parasol in de Franse zon weer veel plezier beleefd aan je 2200/2400 boek  :) (y) Ik haal het eens in de zoveel tijd uit de bieb omdat ik achter het net had gevist, het was snel uitverkocht. Mocht er een herdruk komen, dan sta ik vooraan om er één te bestellen  :)

Helaas is er vanuit de uitgever geen interesse in ondanks het razendsnel uitverkopen, tenminste dat is de indruk die ik inmiddels heb
Ondertussen heb ik inmiddels veel van de (digitale) bestanden toch niet meer omdat het onderhand wel eens tijd werd dat er wat opgeruimd werd, dus de kans dat..... is klein

Overigens over de motoren: deze werden nogal eens gewisseld omdat motorrevisies niet synchroon liepen met cascorevisies, dus de kans dat een loc zijn originele dieselmotor heeft behouden is eveneens klein....
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2019, 14:57:15 door Sicco Dierdorp »
Verzamelaar (NMBS, NS, DB, SNCF, BR, IR)

PlanE

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2019, 20:49:56 »
De motor van de 2328 zit nu in de 2225.

PlanE

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2019, 20:58:15 »
Helaas is er vanuit de uitgever geen interesse in ondanks het razendsnel uitverkopen, tenminste dat is de indruk die ik inmiddels heb
Ondertussen heb ik inmiddels veel van de (digitale) bestanden toch niet meer omdat het onderhand wel eens tijd werd dat er wat opgeruimd werd, dus de kans dat..... is klein

Overigens over de motoren: deze werden nogal eens gewisseld omdat motorrevisies niet synchroon liepen met cascorevisies, dus de kans dat een loc zijn originele dieselmotor heeft behouden is eveneens klein....

Ik heb het boek destijds niet gekocht omdat ik net in die periode een heel dik boek over de 2400-serie had gekocht. Achteraf heb ik toch spijt dat ik dit boek ook niet gekocht heb... Met name vanwege de uitvoerige beschrijving van de 2200/2300-serie... Had ik maar...

Zelf ben ik ook auteur... Ik heb samen met iemand twee boeken in eigen beheer (via een stichting) uitgegeven. Mijn ervaring is juist dat een herdruk juist niet interessant is, omdat bepaalde onderwerpen vrij specifiek zijn (dus er is een selecte groep geïnteresseerden) en de detailhandel daardoor weinig interesse heeft.

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #18 Gepost op: 21 augustus 2019, 21:55:45 »
Bij de 2301-2340 is de dieselmotor wel degelijk gebouwd door Schneider zelf*, maar de 2341-2350 hadden een motor die door Stork is aangeleverd en in Frankrijk ingebouwd.


*weet iemand trouwens of er ook "SCHNEIDER-SUPERIOR" op die motoren stond, zoals er "STORK-SUPERIOR" te lezen was op de motoren van de 2201-2300 en 2341-2350?
Ik heb daar nooit een afbeelding van gezien.



De motoren uit Frankrijk hadden alleen Superior op de deksels staan....

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: NS 2264 van het NSM
« Reactie #19 Gepost op: 22 augustus 2019, 13:44:17 »
Ha dank je wel! Leuk om te weten!

Het mag misschien een klein detail zijn, maar ik vind dat soort kleine verschillen nu juist aardig.
Uit het boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer heb ik bijvoorbeeld ook geleerd dat de nummerplaten van de Franse locs licht afweken, er werd een ander lettertype gebruikt.

De 2200 is altijd al mijn favoriete loc geweest. Ik zag ze vroeger, toen ik nog een klein ventje was en in de struiken langs het spoortalud van de IJmuidenlijn speelde, vaak van heel dichtbij voorbij bulderen met vistreinen en was eigenlijk een beetje bang van die enorme donkere gevaartes - ze waren toen nog meestal roodbruin. De treinen kwamen op hooguit drie, vier meter afstand voorbij, maar er zat een prikkeldraadhek tussen. Vaak hoorde je ze al loeien voordat je ze in de verte de hoek om zag komen. Eén keer stond er eentje vlak voor mijn neus stil, volgens mij omdat er aan de verderop gelegen overweg werd gewerkt, en ik probeerde de voor mij toen onbegrijpelijke maar intrigerende teksten op de fabrieksplaat te lezen. Ik weet nu dat daar Société des Forges et Ateliers du Creusot - Usines Schneider moet hebben gestaan. Sindsdien ben ik altijd wat geïntrigeerd geweest door deze subserie.

Wie in model zijn bruine Piko of Roco 2200 omnummert naar een nummer boven de 2300 moet er, als hij het helemaal goed wil doen, dus ook rekening mee houden dat de fabrieksplaat van een Schneider-loc een andere vorm had (kleiner en veel minder langwerpig) en lager geplaatst was dan de Heemaf-Stork-Allan plaat op de Nederlandse locs.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2019, 13:46:49 door Vislijn »