Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:43:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door NS2408
Vandaag om 21:40:25
Project seaside Germany door Sikko
Vandaag om 21:29:36
Overstap naar HTM door Miniature Holland
Vandaag om 21:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:15:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
Vandaag om 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 21:12:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:09:41
Op Zuid (NL H0) door Tom Z.
Vandaag om 21:06:38
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 20:58:15
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 20:52:09
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 249253 keer)

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 323
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #420 Gepost op: 31 December 2020, 21:44:46 »
Frits, moed houden we zeker dat we weer kunnen beurzen en beppen en elkaars werk kunnen bewonderen. En ondertussen daaraan bouwen! 🎉 Beste wensen voor 2021 !!!
Groet, René

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5548
  • Team Mitropa
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #421 Gepost op: 31 December 2020, 22:24:41 »
Dan ga ik dat ook toepassen bij de 600 (y)

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 323
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #422 Gepost op: 31 December 2020, 22:29:30 »
Super Jan, jij ook de beste wensen! Ben ook zeer benieuwd naar jouw 600 🥳

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11473
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #423 Gepost op: 01 January 2021, 11:41:43 »
Veel vuurwerk, dwarse mensen en toch ook weer ziekenhuisopnames....... :'(
Maar goed, ik ga weer bouwen want ik (moet) binnenblijven. Kan het me niet veroorloven.

De framesteun  achter de vuurkist.
Is dit een kinderziekte of niet?
IMG_9003b by Nulpunt0, on Flickr

De tekening geeft twee antwoorden... Ja en Nee. Zeg het maar.

1. Ja, de plaat is langer dan de framebalk. (langsligger)
Technisch Maandblad 1933-03 LTM Garratt nr 51 - kopie - kopie - kopie - kopie (4) by Nulpunt0, on Flickr

2. Nee, de plaat reikt precies tot de onderkant van de framebalk (langsligger)
Technisch Maandblad 1933-03 LTM Garratt nr 51 - kopie - kopie - kopie - kopie (5) - kopie by Nulpunt0, on Flickr

Gewoon kijken hoe het gaat en staat.
IMG_9004 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9005 by Nulpunt0, on Flickr

Ik vind het maar niks...
Strip er af, vijl er over en een L-profiel 1,5
IMG_9008 by Nulpunt0, on Flickr

Bij het andere frame heb ik de strip tegen de voetplaat verwijderd en daar het L-profiel gezet. Voorkomt krassen op de langsligger.
IMG_9009 by Nulpunt0, on Flickr


43594
« Laatst bewerkt op: 01 January 2021, 12:27:47 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11473
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #424 Gepost op: 01 January 2021, 14:34:36 »
Toch maar aan de slag met het maken van het in hoogte instelbare zadel. Dat zit dus niet in het ontwerp, maar je zal zien....wordt er beter van.

Zoals gezegd, de stripjes uit de steunen geknipt en uit TT-profiel geleiders gemaakt aan de binnenkant van het frame gesoldeerd. De afstand komt overeen met de lengte van het plaatje met de ovale gaten.
IMG_9012 by Nulpunt0, on Flickr

Het zadel komt uit een buis. Om exact de passing te krijgen heb ik hem uitgegloeid en gevormd over de toekomstige ketel.
IMG_9019 by Nulpunt0, on Flickr

Vervolgens de twee steunen op maat gebracht.
IMG_9017 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9018 by Nulpunt0, on Flickr

Uurtje bezig geweest hoe ik het het beste kon solderen. Zo dus.
IMG_9020 by Nulpunt0, on Flickr

en dan heb je dit,
IMG_9021 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9022 by Nulpunt0, on Flickr

Je zou het kunnen monteren, maar iets in me zeg...wachten.
IMG_9016 by Nulpunt0, on Flickr

43689

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11473
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #425 Gepost op: 01 January 2021, 14:43:55 »
Een bijkomend voordeel van het zadel is dat ik er straks 2 gaatjes in boor en in de ketel (rookkast) 2 tapjes. Zo zit de boel straks vast.
In het midden onder de ketel komen de leidingen, vandaar dat de schroefjes aan de zijkanten zitten.

IMG_9023b by Nulpunt0, on Flickr

Kon ook niet anders, maar er is ruimte om de uitholling "boven" de Y-plaat te krijgen.
IMG_9024 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 01 January 2021, 14:50:46 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11473
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #426 Gepost op: 01 January 2021, 19:11:54 »
Het aantal sorteerbakjes met onderdelen neemt snel af. Nog 1 bakje met onderdelen voor de brug.

Op de hoeken zitten verstevigingsplaten.
fram driehoeken b by Nulpunt0, on Flickr

En daar op het model,
Als de draaistellen gemonteerd zijn, wat zie je er van?.......helemaal niks, noppes, nul. Maar we zijn bouwers of we zijn het niet. (wel dus)
IMG_9025 by Nulpunt0, on Flickr

43793
« Laatst bewerkt op: 01 January 2021, 19:14:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11473
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #427 Gepost op: 01 January 2021, 20:25:38 »
Volgende fase.... eerst maar weer eens goed nadenken wat en hoe. Eén ding weet ik zeker...de draaibank gaat gebruikt worden.

IMG_9027 by Nulpunt0, on Flickr

43836

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11473
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #428 Gepost op: 01 January 2021, 22:54:38 »
Zo is het bedacht:

De ketelbuis wordt aan de beide einden (etsplaatdikte) afgedraaid zodat delen b en d gelijk met de buis komen.

a: vuurkistfront. met de "onderdelen" naar BINNEN. De cirkel bestaat 1:1 niet.
b: vuurkist in S vorm
b2: ketel deel, rondom de buis wikkelen
c.: voorplaat vuurkist
d: rookkastbeplating
e: rookkast front
f: ketel.
g: inwendige buis zodat er een ronding aan de vuurkist gevijld kan worden zonder dunne  plekken/gaten.

De rookkastdeur ligt in zijn geheel boven de voetplaat en stoort niet.

IMG_9028c by Nulpunt0, on Flickr




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11473
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #429 Gepost op: 02 January 2021, 15:39:32 »
Die maat moet het worden.
IMG_9030 by Nulpunt0, on Flickr

Natuurlijk te mooi om waar te zijn dat de buis perfect rond zou zijn. Even proefdraaien op het uiteinde leerde dat er een hoogte/diepte verschil van 0,15 in de buis zit. Ovaal dus en geen perfecte aansluiting van de platen als ik het heeeeeeeeeeeeeeeel precies zou willen (en kunnen uitvoeren). Dus zit er niks anders op dan de hele buis af te draaien en daarna pas de insteek voor de platen.

IMG_9032 by Nulpunt0, on Flickr

Dat is glad en de diameter is gekomen op 41,9.
Die 0,1 verschil wordt meer dan ruimschoots opgevangen door de afdicht-klinknagel-strip bij het machinistenhuis.
De twee zwarte lijnen staan op 55 mm, dus ruim voldoende om 53,4 over te houden.
IMG_9033 by Nulpunt0, on Flickr

en nu eerst koffie ;D

« Laatst bewerkt op: 02 January 2021, 15:52:09 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11473
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #430 Gepost op: 02 January 2021, 19:55:00 »
Na een leuk draaiwerkje was ik tevreden met het resultaat. En dan nog afsteken.... dat is een kunst en aan mij niet besteed (al te vaak fout gegaan) dus ik kies voor een veilige en eerder bewandelde weg van markeren, slijpen en schuren.

Net buiten die pijlen  gaan slijpen.
IMG_9035b by Nulpunt0, on Flickr

Per omwenteling ben ik maximaal maar 2 minuten aan het slijpen, dat is het probleem dus niet.
IMG_9037 by Nulpunt0, on Flickr

En dan exact op maar schuren met de haakse slijper, ook 2 minuten.
IMG_9036 by Nulpunt0, on Flickr

Dan staat er dit:  :D :D :D :D :D
De tape is er om krassen te voorkomen.
IMG_9040 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9041 by Nulpunt0, on Flickr

Maar er klopt iets niet  ???
Er is iets met het zadel.
IMG_9039 by Nulpunt0, on Flickr

Volgens tekening staat dat rechts van de (rode) ketelband. Dan passen de klinknagels van de rookkastbeplating er ook nog net naast. Het zadel zie je op het zijaanzicht niet, maar op het frontaanzicht wel.
Ik heb het zadel links en en rechts laten uitsteken ..ok, dat is er af te vijlen/slijpen.
Maar dan nog staat het te ver naar achter maar niet naar voren... Dus, de plaat met de 2 ovalen is iets te lang en de markering op de voetplaat idem. Kinderziekte !

Dus ik moet:
1. het zadel losmaken van de steun
2. achterste TT-glijprofiel 3 mm naar voren zetten
3. zadel (ingekort) weer monteren
4. gatenplaat aan beide zijden 1,5 mm inkorten. Dat kan. De gaten kleiner maken.....helaas veel pindakaas. Zo maar laten.

zadel2 by Nulpunt0, on Flickr

44170
« Laatst bewerkt op: 02 January 2021, 20:01:53 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5548
  • Team Mitropa
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #431 Gepost op: 02 January 2021, 20:20:24 »
Goh je doet een consessie  ;D (y)

Voor dat afsteken met een beitel zou je dan een bril er bij moeten hebben toch?
Nou ga je idd rare dingen krijgen als je bijna door de plaat heen bent.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2021, 20:22:46 door roadster36 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11473
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #432 Gepost op: 02 January 2021, 20:53:00 »
Komt er nog een Vs.2.?  ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11473
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #433 Gepost op: 02 January 2021, 21:48:21 »
Half uurtje later......

afstandmalletje gemaakt en achterste profiel verplaatst,
IMG_9046 by Nulpunt0, on Flickr

Zadel opnieuw solderen,
IMG_9047 by Nulpunt0, on Flickr

weghalen wat niet meer nodig is,
IMG_9048 by Nulpunt0, on Flickr

en ik heb weer ruimte.  ;D
IMG_9049 by Nulpunt0, on Flickr

Klinknagels passen er nu goed achter,
IMG_9050 by Nulpunt0, on Flickr

44245
« Laatst bewerkt op: 02 January 2021, 22:05:11 door FritsT »

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #434 Gepost op: 02 January 2021, 23:50:15 »
 (y)

Wow
, blijt indrukwekkend dit te zien Frits, mis nu wel,ff dat ik het niet kan zien met een beurs of dat je daar live mee bezig bent.

Top, goed bezig