Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Remunj
Vandaag om 15:08:01
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Pieter Bregman
Vandaag om 15:07:00
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 14:45:49
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 213619 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9610
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #450 Gepost op: 04 januari 2021, 10:47:15 »
Carel,

Dank.
Ik ken het artikel. Marcel Vleugels.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9610
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #451 Gepost op: 04 januari 2021, 12:31:37 »
Dit moet dus perfect worden uitgelijnd en vastgezet..oeps, 3e, 4e en 5e handje nodig.
IMG_9112 by Nulpunt0, on Flickr

Het blokje boetseer (René  (y)) helpt enorm.
IMG_9113 by Nulpunt0, on Flickr

en 2 hulp profieltjes aan het front van het machinistenhuis helpen ook enorm.
Dan kunnen de twee ketelsteunen gesoldeerd worden.
IMG_9119 by Nulpunt0, on Flickr

Vervolgens uitlijnen met de hoogtemeter.
IMG_9117 by Nulpunt0, on Flickr

en het zadel vastzetten.
Ik heb hier 70-graden soldeer gebruikt voor geval ik toch nog zou moeten corrigeren. Hoef ik niet alles te slopen.
IMG_9118 by Nulpunt0, on Flickr

45165

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9610
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #452 Gepost op: 04 januari 2021, 14:43:56 »
Proefmodel in kunststof van de apparatenkast.
IMG_9123 by Nulpunt0, on Flickr

De radius van de voet is exact passend op de ketelbuis en je ziet, op de gebogen plaat "net" niet goed.
Dus of de beplating bijbuigen (als dat kan),
of,
onder de holle apparatenkast twee boutjes die de beplating strak tegen de afgedraaide buis trekken,
of,
de voet van het printdeel dikker zodat je het in vorm kan schuren.

Wat te doen ?
Ik zeg maar steeds, dit is waterbed-denken. Hier drukken en ergens anders ontstaat een onvoorzien probleem. Koffie dus.

IMG_9126 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9125 by Nulpunt0, on Flickr

De dom en schoorsteen waren echt de eerste test exemplaren en zijn inmiddels fijner geworden. De rookkastdeur is een mislukt exemplaar en daar kan ik weinig van zeggen.
IMG_9127 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2021, 15:10:38 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9610
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #453 Gepost op: 05 januari 2021, 18:33:05 »
Schijn bedriegt....zo eenvoudig is het dus niet.
IMG_9144 by Nulpunt0, on Flickr

Dit is een testopstelling op een exacte kopie van de voetplaat.
IMG_9145 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9135 by Nulpunt0, on Flickr

Ook hier het waterbed-effect... een onnauwkeurigheid aan de ene kant leidt tot een fout aan de andere kant.
Waar te beginnen met de achterkant?..... nou aan de voorkant van het machinistenhuis en van daaruit naar achter werken.
Ik vermoedde een onnauwkeurigheid in de maatvoering en vandaar de testopstelling waarbij ik de zijkant los heb geknipt van de achterewand/gangpad.

En wel hierom... het etsdeel is in het midden te lang.
Overigens zou ik het zowieso hebben losgeknipt om een scherpe hoek te krijgen. Geluk bij een ongeluk. ;)
IMG_9137 by Nulpunt0, on Flickr

Zo zit het goed.
IMG_9138 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9139 by Nulpunt0, on Flickr



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9610
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #454 Gepost op: 05 januari 2021, 19:58:51 »
Bij de uiteindelijke assemblage plaats ik eerst de ketel en schuif ik het complete machinistenhuis van achter naar voren. De ketel schuift dus door de voorkant. Deze plaat ga ik met boutjes M1,4 aan de voetplaat zetten. Althans, dat is het uitgangspunt.
Bij de Maffei heb ik geleerd dat een stevige bodem altijd van pas komt, dus...een 2,0 mm dikke plaat.

De Dremel slijpschijven en de HBM hangmotor doen wonderen. ;)
Gewoon met de hand en goed langs het lijntje.

IMG_9146 by Nulpunt0, on Flickr

De maten zijn zo genomen dat het plaatwerk tegen de zijkanten aangebracht moet worden. De achterzijde van het machinistenhuis kort ik 2,0 mm in en komt er dus "op".
De afronding aan de achterkant van de kolenbunker moet er nog afgeslepen worden.

IMG_9147 by Nulpunt0, on Flickr

Nog even ruimte maken voor de ketelsteunen.
IMG_9148 by Nulpunt0, on Flickr

45573

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9610
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #455 Gepost op: 05 januari 2021, 22:41:41 »
Voorzijde, met hoekprofielen, zit en schuift vrij over de ketel (vuurkist).
IMG_9150 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9149 by Nulpunt0, on Flickr

En dan staat de rem er weer op, want nu moet eerst het dak gebogen worden  en dat betekent dat ik  een buigmal moet maken.
Ivm het buigen hebben we in het ontwerp het etsdeel wat langer gemaakt. Later wordt dat ingekort en komt het echte dak er overheen.
IMG_9152 by Nulpunt0, on Flickr

dus nog even geen kolenbunkers.........Ik zei al, van voren naar achter werken.
Eigenlijk: van voren naar boven en dan naar achter werken. Waterbed-effect.

en ik moet ook  nog de 2e ketel maken en dat gaat eigenlijk voor.

45647
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2021, 23:39:14 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9610
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #456 Gepost op: 06 januari 2021, 11:25:42 »
Nog even een aanvulling op de voorkant.

Als ik het machinistenhuis over de ketel ga schuiven lukt het vrijwel niet om een "zuigende" passing te vijlen. Je blijft, net zoals 1:1, een kier houden.
IMG_9156 by Nulpunt0, on Flickr

Dit is een test en voorbeeld met een tochtstrip die op de vuurkist gesoldeerd gaat worden. Maar dat komt later. ;D
De apparatenkast, boven op de ketel, heeft zo'n strip al in zich.
IMG_9154 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9610
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #457 Gepost op: 06 januari 2021, 12:04:10 »
In de voorstudie en tijdens het ontwerp was de achterste Y-plaat al menig maal onderwerp van discussie. Nu ik de vloer van het machinistenhuis heb gemaakt is het heel aanschouwelijk geworden. Geen nep afdichting, maar open dat ding.

IMG_9157 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9159 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9158 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9610
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #458 Gepost op: 06 januari 2021, 13:12:38 »
In de "afvalbak" of restanten van de fret zitten altijd wel stukjes plaat waarmee je de onderkant van de aslade dicht kunt zetten.
IMG_9160 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9610
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #459 Gepost op: 06 januari 2021, 17:07:58 »
"Under construction" heet dat.

IMG_9161 by Nulpunt0, on Flickr

45968

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6174
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #460 Gepost op: 06 januari 2021, 18:28:17 »
Ik vind het er wel heel schoon uitzien allemaal.

Dat zou mijn tijdens de "Under Construction" periode niet lukken.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9610
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #461 Gepost op: 06 januari 2021, 18:57:02 »
Ronald,

Wat niet is, kan nog komen. ;D
Structureel en gedisciplineerd werken. Dat is nog leuk ook want je ziet het resultaat.

Net nog de buis exact op lengtemaat gebracht en zo past hij heel mooi (met 0,3 speling) in de voetplaat.
Dat is echt een leuk, maar wel een geduld werkje. Schuren op de haakse slijper en fracties afdraaien. Stapje voor stapje, letterlijk en figuurlijk. Niet gauw even rats-flas en doorschieten.
En nu zeg ik heel bewust...neerleggen, koffie en nagenieten van het resultaat.
IMG_9162 by Nulpunt0, on Flickr

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #462 Gepost op: 06 januari 2021, 19:02:24 »
Fris,
Vind je draadje over de bouwbeschrijving over de Garratt perfect..........lees begrijpelijk...ben benieuwd naar het eindresultaat.

Cees.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9610
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #463 Gepost op: 06 januari 2021, 20:09:04 »
Cees,

Dank, maar ook dank aan al die andere lezers. Juist doordat ik het verslag zo doe en zie dat het in grote getalen gelezen wordt, houd ik mezelf scherp.  Iedere lezer draagt zo bij aan het eindresultaat. Hoe dat er uit zal gaan zien weet ik natuurlijk nog niet, maar ik (en Edwin en John) zal er wel trots op zijn.

en nu weer aan de slag ;D


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9610
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #464 Gepost op: 07 januari 2021, 20:22:54 »
Al de hele dag bezig met de 2e ketel... bijna klaar.

Bij de eerste ketel heb ik de broekplaat door midden geknipt en verlengd. Kan.
Bij de tweede ketel heb ik  een compleet nieuwe gemaakt. Staat wel netter, maar veel meer (vijl)werk om dat echt netjes passend te krijgen.
IMG_9163 by Nulpunt0, on Flickr

Wat ik ook tegenkwam is dat de ketel in de vuurkist kan kantelen en dat daardoor de vuurkist niet meer naadloos aan de echte ketel aansluit. Dat klopt ook, want aan de onderzijde (in de vuurkist) wordt de buis niet ondersteund. Daar kan je heel eenvoudig voor zorgen, maar wel voordat je de aslade maakt.
IMG_9170 by Nulpunt0, on Flickr

46497