Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
MOVisser
Vandaag
om 08:41:48
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 08:39:10
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 08:30:51
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Benelux795
Vandaag
om 08:12:28
Spoor 0 meterspoor
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:51:30
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:44:30
Wissel decoder WD8D
door
henk
Vandaag
om 07:40:18
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366)
door
trainiac
Vandaag
om 06:14:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Lobomotion69
Vandaag
om 03:00:03
RTM in 0m
door
Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje
door
Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
mitchell2000
26 August 2025, 23:03:43
VSM Oostenrijkers
door
WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
741230
26 August 2025, 22:55:30
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
door
prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
26 August 2025, 22:24:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
26 August 2025, 22:06:32
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
26 August 2025, 21:38:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
26 August 2025, 20:20:56
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen.
door
Luc2000
26 August 2025, 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts
door
Corné81
26 August 2025, 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Olav
26 August 2025, 19:14:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
26 August 2025, 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
puntenglijder
26 August 2025, 18:22:05
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
26 August 2025, 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Vislijn
26 August 2025, 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
AP3737
26 August 2025, 17:28:09
Veevervoer ss/ ns
door
Mar-Cas
26 August 2025, 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
AP3737
26 August 2025, 13:53:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
101
Omlaag
Auteur
Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 (gelezen 242663 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11350
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #75 Gepost op:
18 August 2019, 13:07:55 »
Wat een gepuzzel, maar er ik zie licht aan het eind.... En voor het model moet je toch concessies doen, dus ik werk nu toe naar het resultaat dat ik verwacht.
IMG_3124
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_3125
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11350
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #76 Gepost op:
18 August 2019, 13:34:59 »
Gemonteerd:
De taats (met bout M3) zit verlaagd en het achterste deel van de (voet)plaat die in H0 gesloten is, is hier opengewerkt zodat de remcylinders er doorheen en de stoomleidingen er net boven passen.
Twee dwarsverbindingen in het frame van het bruggedeelte. De voorste is een rechthoek, de achterste een V-vormige.
IMG_3130
by
Nulpunt0
, on Flickr
Door het verlaagde middengedeelte aan de achterkant van het draaistel, komt het brugdeel van de loc vlak bij de voetplaat van het draaistel.
IMG_3129
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 18 August 2019, 13:37:28 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11350
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #77 Gepost op:
18 August 2019, 14:39:05 »
Messing bel bij Old Pullman,
https://www.oldpullman.ch/kleinteile-rollmaterial-metall/15228-190-3002-o-bell.html
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11350
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #78 Gepost op:
18 August 2019, 20:20:29 »
De principe oplegging in model heb ik nu ook in beeld.
Buisje met schroefdraad om de bout. Een iets ruimer buisje (kantelen) in het draaistel. Zijdelings plaatjes als glijplaten en in het bovenframe twee veertjes in buisjes verankerd.
IMG_3131b
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_3133
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11350
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #79 Gepost op:
23 August 2019, 15:06:33 »
In het Nationaal Arrchief in Den Haag is dit boven water gekomen....en dit is nog niet alles, maar het is ook niet "alles" wat we zoeken.
Vanmorgen op Amersfoort Centraal (NVBS) werkoverleg gehad met "wijze" mannen.
2.IMG_3162
by
Nulpunt0
, on Flickr
1.IMG_3164
by
Nulpunt0
, on Flickr
en het gedonteerde proefmodel als referentie bij de tekeningen,
3.IMG_3163
by
Nulpunt0
, on Flickr
en ik heb maar een paar foto's van de tekeningen vanaf het scherm gemaakt, kon niet wachten op de digitale versies.
Maar het ene antwoord riep weer nieuwe vragen op...
IMG_3152
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_3153
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_3154
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_3160
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_3161
by
Nulpunt0
, on Flickr
vooralsnog weer (meer)werk aan de winkel.
4652
«
Laatst bewerkt op: 23 August 2019, 15:09:58 door FritsT
»
Gelogd
rolfm
Offline
Berichten: 177
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #80 Gepost op:
23 August 2019, 16:20:52 »
Dat is goed is goed nieuws Frits.
Ondanks dat deze tekeningen misschien niet op alle openstaande vragen een antwoord geven is het denk ik toch een hele grote stap in de goede richting.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11350
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #81 Gepost op:
23 August 2019, 17:10:33 »
Aan de linkerzijde zit het ganghandel "servosysteem" met stangen. Door een foto en twee tekeningen te combineren zie je hoe de stangen moeten lopen.
Nu alleen nog uitzoeken hoe overal de bewegingen waren en waar eventueel vaste punten zaten om te scharnieren.
Aan de kopse kant loopt de stang om het hoekje SCHUIN naar beneden en komt in het midden onder de (blauwe) stoomleidingen uit.
3.IMG_3019b - kopie
by
Nulpunt0
, on Flickr
Op deze tekening loopt de stang niet schuin (is dus wel zo), maar door het perspectief recht naar beneden.
Stangen
by
Nulpunt0
, on Flickr
Na een knik naar voren loopt er 1 stang naar voren die aansluit op de oranje dwarsstang en die stuurt weer 2 (gele) stangen naar de cyliders aan.
tek (7a1)
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 23 August 2019, 17:15:38 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11350
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #82 Gepost op:
25 August 2019, 11:36:34 »
Als voorbereiding op het tekenwerk heb ik de tekening uit het Technisch Maandblad gecontroleerd op afwijkingen in hoogte-breedte. Dat bleek gelukkig enorm mee te vallen. De met de schuifmaat gevonden maten hadden een marge van 99,5-99,9% van de opgegeven maten, afhankelijk van de positie van de schuifmaat. Bij een controle op de gefotografeerde tekening uit het Nationaal Archief lagen die marges duidelijk lager.
IMG_3170b
by
Nulpunt0
, on Flickr
Dit soort detail tekeningen met maten ga ik nu dus maken voor de gehele locomotief.
IMG_3173
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11350
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #83 Gepost op:
25 August 2019, 19:16:18 »
Het styreen proefmodel is ongeveer 10% te klein en ik dacht met het bepalen van de passing van de SG-4 aandrijving te wachten tot het definitieve tekenen. Maar nu blijkt al dat de motor/gearbox binnen de grenzen van de (te kleine) tekening in het boek van Overbosch past. Dan is de conclusie...het past.
In ieder draaistel natuurlijk een aandrijving, want net zoals bij het origineel... we willen trekkracht door 2x3 gekoppelde assen.
Door de uitstekende as van de motor is er nu gelijk een imitatie van de stoomleiding met verse stoom
IMG_3177
by
Nulpunt0
, on Flickr
Schermopname (621)
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 25 August 2019, 19:22:26 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11350
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #84 Gepost op:
25 August 2019, 22:57:29 »
Het maken van de maatbladen is een secuur werkje, maar gaat goed. Systematisch de loc/tekening afwerken. Ik heb nu 4 secties af.
IMG_3178
by
Nulpunt0
, on Flickr
5259
«
Laatst bewerkt op: 25 August 2019, 22:59:16 door FritsT
»
Gelogd
moonlicht
Offline
Berichten: 581
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #85 Gepost op:
26 August 2019, 07:16:54 »
petje af voor deze voorbereiding.
Cor
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11350
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #86 Gepost op:
26 August 2019, 14:28:10 »
Hoe verder ik kom (stap voor stap) zie ik dingen, of soms ook NIET. Op de tekening Algemeen Plan staan de leidingen dus niet getekend en op de foto's....... ja, de grote. En het ketelfront houdt op bij de voetplaat. Daaronder één groot leeg gat.
Dat wordt dus uitzoeken, stuk voor stuk. Wat ik zeker weet heb ik met messing draad aangebracht, maar dan zijn er nog een aantal die nog even moeten. Irritant en leuk tegelijkertijd.
IMG_3179b
by
Nulpunt0
, on Flickr
De remleidingen (aan beide zijden) moeten dus ook nog naar het midden. In het artikel van De Ingenieur (blz.77) wordt over flexibele gummislang en opgerolde buigbare metalen slangen gesproken. Nu nog even kijken waar en hoe want op de foto's.........
Ik snap nu in ieder geval dat grote gat in de achterzijde van het draaistel.
IMG_3180b
by
Nulpunt0
, on Flickr
remcylinder
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 26 August 2019, 19:53:38 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11350
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #87 Gepost op:
26 August 2019, 20:25:15 »
Het zijn de details die het hem doen..
Tekening 6.Maatvoering framebalk.
Bij de oranje lijnen zie je de positie van 2 verticale steunen in de framebalk. In tekening 6b zie je de vorm.
Verder zie je een aantal "groene" steunen die de voetplaat ondersteunen.
Garratt maat 6001
by
Nulpunt0
, on Flickr
De framebalk wil ik net zo maken als het origineel. Uit een plaat wigvormige delen snijden (in de rode lijnen) en omvouwen om de zwarte lijn (vouwnaad etsen). Alleen dan niet zoals 1:1 gaan lassen, maar solderen.
Zie De Ingenieur 1932, blz 35, rechter kolom.
framebalk principe
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 26 August 2019, 20:31:23 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11350
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #88 Gepost op:
26 August 2019, 23:03:37 »
Op de tekening uit Technisch Mandblad staat dit frontaanzicht...prima
7. front machinistenhuis
by
Nulpunt0
, on Flickr
en als je dan even wat wegpoetst wat het beeld verstoort.....een deurtje (voor de kijkers rechts).
Die bobbel bovenop de ketel is een kast die er echt staat. Het is geen frontaanzicht van een opening.
Garratt maat 7001
by
Nulpunt0
, on Flickr
en een bevestiging van de rekenmethode want de diameter van de ketel klopt ook nu weer. 41,7-42 mm. (buis bij Salomons = 42 mm)
5610
«
Laatst bewerkt op: 26 August 2019, 23:11:42 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11350
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #89 Gepost op:
27 August 2019, 14:16:36 »
Meedenkers gevraagd.
Het gaat om de "servo motor" zoals die wordt genoemd in het artikel van De Ingenieur. Ik kom er niet uit hoe welk onderdeel onmiskenbaar hoe genoemd wordt en waar zich dat bevindt. Op de machine in het draaistel zelf zie ik niets meer en minder dan dat er gewoonweg hoort, dus daar lijken er geen extra onderdelen te zitten. Het moet dus om het onderdeel(en) op de foto gaan.
Er wordt gesproken over een stoomcylinder, maar ik zie nergens een leiding. Van binnen uit?
Wat voor voordeel heeft deze constructie voor de machinist. Een soort stuurbekrachtiging?. Maar dan in welke mate?
Om verwarring te voorkomen. ik noem de linker cylinder nummer 1 en de rechter cylinder nummer 2.
Wie kan het me in "stap voor stap" uitleggen wat we hier zien? Zo nodig met opeenvolgende schetsen/tekeningen.
En ten overvloede, meer tekeningen (pijpenplan enz.) zijn momenteel nog niet gevonden dus met deze info moeten we het doen.
Tekst uit De Ingenieur:
Servomotor voor de stoomschuifmechaniek.
Een servomotor, bestaande uit een stoomcylinder voor verzadigde stoom met glycerine-buffer buiten op het verlengde van de zuigerstang, is aangebracht om gemakkelijk en zonder krachtsinspanning de beide gekoppelde mechanismen voor beweging van de stoomschuiven van de twee machinedraaistellen te kunnen bedienen. (Fig.10).
De stoomzuiger wordt met de hand vóór en achteruit gestuurd door middel van een hefboom in het machinistenhuis, welke is verbonden met een bakschuif op de cylinder.
Bij de glycerinebuffer wordt tijdens de plaatsing van de bakschuif in de stand vóóruit of achteruit gelijktijdig door een kraan een nauw omloopkanaal tussen de beide cylinderhelften ter weerszijden van de zuiger gepend.
De beweging van de stoomzuiger wordt door de doorgaande zuigerstang op de hefboom van de coulissen-as van elk machinedraaistel overgebracht. Hierbij moet de glycerine in de buffer door het omloopkanaal van de ene zijde van de zuiger naar de andere vloeien. Een wijzer naast de hefboom in het machinistenhuis geeft de stand aan van de stoomzuiger in de cylinder, bijgevolg ook die van de coulissen-as en dus ook de vullingsgraad van de arbeidcylinders in de draaistellen.
Door de hefboom in de middenstand te plaatsen, wordt de stoomtoevoer tot de stoomcylinder afgesloten. Gelijktijdig wordt dan het omloopkanaal in de glycerine-buffer gesloten, zodat de stoomzuiger en bijgevolg ook de coulissen-as niet verder van stand kunnen veranderen. Op deze wijze is het mogelijk met elke constante vulling te rijden
1. IMG_3166
by
Nulpunt0
, on Flickr
1.foto servo IMG_4759
by
Nulpunt0
, on Flickr
5742
«
Laatst bewerkt op: 27 August 2019, 14:19:28 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
101
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0