Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spijkers door Luc2000
Vandaag om 21:26:53
Leuke film over een restauratierijtuig door Arnold van Heyst
Vandaag om 21:21:26
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
Vandaag om 21:04:40
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 20:44:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:37:17
Programmering Dr4018 door Technodirk
Vandaag om 20:32:45
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Erik Mijd
Vandaag om 20:13:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:05:19
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Edsko Hekman
Vandaag om 19:51:49
Verbindingsstukjes voor houten treinbaan door knar46
Vandaag om 19:47:14
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:41:58
ACME 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 19:26:34
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 19:16:57
Olympische trein 2012, welke sluitsein? door Arnold van Heyst
Vandaag om 19:11:37
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door tijgernootje
Vandaag om 18:39:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 18:30:42
Baan in Los Angeles door tijgernootje
Vandaag om 18:24:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 18:23:27
Afbeeldingen van lokomotieven op Z21 zetten! door maverick4
Vandaag om 16:31:07
Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan door jandcargo
Vandaag om 16:26:47
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 16:10:53
Door de hitte moet Goes-Borselen vandaag de treindienst staken door BartvD
Vandaag om 15:29:40
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 15:29:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 15:11:39
Koploper Delft stopt (update 2020: online verder) door Reinout van Rees
Vandaag om 14:57:01
Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel? door Ronald Halma
Vandaag om 14:41:43
Lettertype Duitse spoorwegen door basjuh1981
Vandaag om 14:40:31
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door BrightonBelle
Vandaag om 14:09:28
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door MMTB
Vandaag om 14:08:55
Beneluxforum Kalender 2021 door Wim Vink
Vandaag om 12:57:46
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 23090 keer)

Zilte

  • Gast
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #90 Gepost op: 27 augustus 2019, 15:16:23 »
Zoals ik het lees loopt er geen leiding, maar is het een stangenstelsel.



De cilinder midden (blauw) heeft een zuiger, die wordt gestuurd met de bakschuif, welke op zijn beurt wordt bewogen door de ganghefboom. Deze zuiger zit vast aan de coulissen-as (as met scharnieren) die de bakschuiven van de machinedraaistellen zal bedienen. Dit scharnierend zal dus meer meer kracht behoeven met een ganghefboom om te kunnen bedienen, vandaar dat hij ook stoom-aangedreven is. Ik vermoed dat er dus wel een - waarschijnlijk kleine - stoomleiding naar deze cilinder gaat.
De aansturing zal een mogelijkheid moeten hebben om in een positie te kunnen blijven staan. Daarvoor gebruikt men de cilinder (groene pijl) en zoals ik het lees is deze gevuld met glycerine. Hier bovenop zit een soort van kogelkraan, die door de hefboom tussen beide cilinders een glycerine stroom links of rechts van de zuiger stuurt. Doordat de glycerine een hoge viscositeit heeft zal de zuiger in de cilinder pas bij bepaalde kracht weer gaan bewegen en dat zal pas het geval zijn als de machinist de ganghefboom bedient.
In mijn ogen is het dus een bekrachtiging van de bakschuiven van de machinedraaistelcilinders en is de glycerine-cilinder een soort van accumulator, die er voor zorgt, dat de ganghefboom in de gewenste stand blijft staan.
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2019, 15:18:26 door Zilte »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5084
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #91 Gepost op: 27 augustus 2019, 19:51:09 »
Net ook weer een (niet kort) telefoongesprek gevoerd mbt dit item. En als ik het allemaal goed begrijp gaat het er om om een bestaand fysiek beeld van een ganghandel, zoals dat tussen de oren zit,  weg te poetsen. Wat op de schematische tekening fysiek op een ganghandel lijkt (dus LIJKT) is in feite een knopje/handel om stoom in de stoomcylinder te laten. AAN/UIT. In feite twee knopjes in 1 handel voor stoom naar voren en stoom naar achter.
Wil je harder en harder, dan zal je steeds weer een tik tegen die handel moeten geven om meer stoom in de cylinder te laten.

En ja, ergens moet een stoomleiding lopen, alleen is die op tekening en foto's niet zichtbaar

Het systeem is er omdat alleen met stangen het letterlijk en figuurlijk te zwaar zou worden voor de machinist.

De glycerinebuffer is er alleen maar om de stoomschuif te stabiliseren

Heb ik het goed begrepen? Ik hoor het wel. Daar leren we van.
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2019, 19:53:01 door FritsT »

moonlicht

  • Online Online
  • Berichten: 236
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #92 Gepost op: 27 augustus 2019, 20:01:10 »
Als ik alles zo lees klopt het helemaal
De glycerine werkt ook om de stand te fixeren , omdat vloeistof niet samendrukbaar is
Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5084
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #93 Gepost op: 27 augustus 2019, 20:26:22 »
Hoe zit het brugframe nu in elkaar?
Kwestie van het lezen van de tekening en wegdenken wat er niet bij hoort.

8. brugframe-2 by Nulpunt0, on Flickr

Na veel knippen en plakken heb ik het aanschouwelijk gekregen.
De langsbalken worden dus aan de uiteinden verbonden door de "taatsstukken" en in het midden door 2 Y-platen.
Op tekening wordt niet duidelijk of de linker Y-paat exact dezelfde vorm heeft als de andere. Dat deel zou dan onder de kolenbak door lopen.
8f. brugframe-2f - kopie by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2019, 20:31:26 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5084
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #94 Gepost op: 28 augustus 2019, 10:51:08 »
Misschien te overvloede, maar de naam SERVO houdt in dat er geen mechanische verbinding is in het systeem.

Dus realiseer je dat er tussen de handel en de zuigerstangen geen mechanische verbinding is.
In stappen weergegeven:
1. de handel bedient mechanisch met stangen de bakschuif van de stoomcylinder
2. de bakschuif laat stoom wel/niet toe in de stoomcylinder
3. de stoom in die stoomcylinder bedient de zuiger en het daaraan verbonden stangenstelsel
4. de glycerine stabiliseert (in een andere cylinder) de zuiger in de stoomcylinder.
5. aan de zuigerstang zit een wijzer die in het machinistenhuis de stand van de zuiger laat zien.


De handel is in feite te beschouwen als een instrument dat de zuiger telkens een trap onder zijn kont geeft om te bewegen. Geen trap, geen beweging. Veel trappen....hardlopen dus.
Wil je afremmen, moet je de andere kant op trappen (door de middenstand) en remmen met de echte remmen.
Wil je achteruit, dan doe je hetzelfde alleen aan de andere kant van de middenstand.

Iemand nog aanvullingen of correcties?

De enige onduidelijkheid nog is...waar loopt die stoomleiding? Ik gok er op dat die strak onder/tegen de voetplaat loopt, dan omhoog buigt in het machinistenhuis en dan naar het verdeelpunt boven op de ketel. Hoe anders? Als die door het frame zou gaan komt die niet verder want daar zit de vuurkist zowat strak tegen de frameplaten. Onder de beplating?....nee.
De leiding moet echt in dat grote zwarte gat lopen. De mechanische verbinding naar de bakschuiven lopen zowat in één vlak voor de zuigerstangen en kan je zien.

Nog een keer de foto,
1.foto servo IMG_4759 by Nulpunt0, on Flickr



« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2019, 12:04:09 door FritsT »

Zilte

  • Gast
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #95 Gepost op: 28 augustus 2019, 14:36:02 »
Zou dit de toevoer kunnen zijn en dan vlak onder het loopplatform naar de cilinder gaat? Strak langs het frame?



Ik probeer ook maar iets te bedenken.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5084
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #96 Gepost op: 28 augustus 2019, 16:55:16 »
Nog eens goed kijken op alle beschikbare foto's.

Onder de voetplaat, tegen het frame...ik twijfel want dan moet de leiding door de steunen lopen (groene rechthoek in bovenstaand plaatje) en die wil je nou net niet verzwakken.
Op de foto zie je de twee verticale steunen goed zitten.
en met een beetje goede wil zie ik een aftapje zitten onder aan de stoomcylinder.
IMG_3019 by Nulpunt0, on Flickr

Door de voetplaat heen en over de voetplaat naar het machinistenhuis:...Dit is de enige foto vanuit een standpunt gelijk aan of net boven de voetplaat. Vergelijk de diameter van de andere leiding op de ketel. Mijn conclusie....daar loopt niks.
IMG_2981 by Nulpunt0, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2019, 16:58:51 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5084
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #97 Gepost op: 28 augustus 2019, 18:29:27 »
Nu wordt er elders ook al over dit project geschreven en met illustratieve video's erbij.

https://www.facebook.com/search/top/?q=kniesoor%20verhoop&epa=SEARCH_BOX
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2019, 19:06:33 door FritsT »

moonlicht

  • Online Online
  • Berichten: 236
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #98 Gepost op: 29 augustus 2019, 14:29:36 »
had je al wielen in gedachte van Slaters?
aandrijving had ik wel ergens gelezen.
dit omdat ik morgen wat ga bestellen bij slaters, kan ik wielen alvast mee gaan bestellen
Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5084
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #99 Gepost op: 29 augustus 2019, 15:43:37 »
Ik heb hier nog wielen liggen voor het proefmodel 7833TV. Die zijn net iets te klein maar volstaan even. Site van Slaters ligt er momenteel uit (mogelijk nog last van de problemen ivm waterschade ?) dus ik kan nu geen goed advies geven over het nummer/soort van de "te grote" wielen. Daarnaast moeten we het frame en wat daar verder allemaal zit aan steunen nog ontwerpen.

2'9"= 19,25 mm. dus 1,4 te klein
3'1"= 21,58 mm. dus 1,0 te groot

90 cm wielen...20,69 mm in 1:43,5

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5084
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #100 Gepost op: 29 augustus 2019, 16:46:19 »
De site zie ik weer.

2'9" te klein
3'0" fractie te klein
3'1" te groot.

De beschikbaarheid van 3'0" wiel is een 8 spaaks met slag 8" en 9 spaaks met slag 10"
Aantal spaken wat ik tel op een foto bij de LTM 51, 9 stuks, maar op de tekening 10.
Het verschil in slag bij deze kleine wielen lijkt me niet zo belangrijk en die spaak wel of niet.... dan kom ik toch op 7836Y8 met in ieder geval de goede diameter.

Slaters wielen keuze by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2019, 19:13:11 door FritsT »

moonlicht

  • Online Online
  • Berichten: 236
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #101 Gepost op: 29 augustus 2019, 21:33:19 »
dank je, ga ik deze bestellen
Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5084
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #102 Gepost op: 29 augustus 2019, 22:16:57 »
Mijn beschikbare foto's blijken scherper te kunnen want ik ben gewezen op eenzelfde foto waarop je mogelijk iets kan zien van de leidingen. En waar anders zouden ze moeten lopen?

Vanuit de cylinder zijn twee leidingen naar beneden te zien die naar achteren afbuigen. Dan kunnen ze door of om de verticale verstevigingsplaat heen en daarna (je kan het zien als je het wilt zien) lopen ze verder naar achter en dan kan het niet anders dan met een boog naar boven.

Ik heb er nu vrede mee.

Schematisch:
servo stoomleiding by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2019, 22:21:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5084
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #103 Gepost op: 30 augustus 2019, 14:00:22 »
Een voorlopige onderdelenlijst voor de Garratt   
   
motor                           Slaters SG4
Assen-wielen                   Slaters 7836y8
handgreepknopjes deur   Slaters 7951
   
Afsluiter rookkast L+R          3D-shapeways
schoorsteen                            3D-shapeways
ketelklep dubbel                          3D-shapeways
dom                                          3D-shapeways
veiligheid                                  3D-shapeways
railruimers met bezem           3D-shapeways
waterluik draaistel (vleugelmoer)   3D-shapeways
zandkisten                                   3D-shapeways
   
wasluiken                                   Bauer 1500
oliepomp                                   Bauer 3530
koppeling                                   Bauer 3074
luchtpomp                                   Bauer 1601
watertank afsluiter                    Bauer 1561
handwiel rookkastdeur           Bauer 1013
handrailknop klein                   Bauer 6007
lamp                                    Bauer 1014
bel klein schuin                           Bauer 1051
remcylinder                           Bauer 3509
bel op dak                                   Bauer 1575
   
buffer                                        Null Problemo 1203
remblokken kunststof                        Null Problemo 2332
Ladder 4 treden                                Null Problemo 2232
spuikraan                                        Null Problemo 2219
remslang                                        Null Problemo 1402
stoomverwarminskoppeling                Null Problemo 1403
   
Ketelbuis 42 mm 13 cm                salomons groningen
Vleugelmoer 3 per luik                Knupfer ad-08
Krik 4 poten                                LG miniatures 180010
rookkastdeur                                LG miniatures 26-056 28mm
   
smeerpotjes voor/zijkant 3/4            zelf maken – gietdeel
smeerpotjes rookkast/kolenbak        zelf maken – gietdeel
luchttank                                        zelf maken – staf
ladder langs ketel rond                    zelf maken – etsplaat
Watertank buishoekstuk                   zelf maken

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5084
    • nulpunt
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2019, 18:42:55 door FritsT »