Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:54:59
Bahnstrecke 5867
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:37:53
Bouw Bührtal III
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:36:33
Schneidersein
door
MartinRT
Vandaag
om 00:00:05
NS/32
door
RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim.
door
Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
door
NS 1607
18 maart 2024, 23:28:28
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER
door
bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan
door
Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden
door
MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3
door
Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP
door
bask185
18 maart 2024, 22:00:49
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
18 maart 2024, 21:39:27
bezetmelder aantal lengte en treinstellen
door
Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen
door
Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann
door
Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand
door
Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land.
door
Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010
door
TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0
door
basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens
door
Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI
door
gdh
18 maart 2024, 19:15:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
...
100
Omlaag
Auteur
Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 (gelezen 211076 keer)
Zilte
Gast
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #90 Gepost op:
27 augustus 2019, 15:16:23 »
Zoals ik het lees loopt er geen leiding, maar is het een stangenstelsel.
De cilinder midden (blauw) heeft een zuiger, die wordt gestuurd met de bakschuif, welke op zijn beurt wordt bewogen door de ganghefboom. Deze zuiger zit vast aan de coulissen-as (as met scharnieren) die de bakschuiven van de machinedraaistellen zal bedienen. Dit scharnierend zal dus meer meer kracht behoeven met een ganghefboom om te kunnen bedienen, vandaar dat hij ook stoom-aangedreven is. Ik vermoed dat er dus wel een - waarschijnlijk kleine - stoomleiding naar deze cilinder gaat.
De aansturing zal een mogelijkheid moeten hebben om in een positie te kunnen blijven staan. Daarvoor gebruikt men de cilinder (groene pijl) en zoals ik het lees is deze gevuld met glycerine. Hier bovenop zit een soort van kogelkraan, die door de hefboom tussen beide cilinders een glycerine stroom links of rechts van de zuiger stuurt. Doordat de glycerine een hoge viscositeit heeft zal de zuiger in de cilinder pas bij bepaalde kracht weer gaan bewegen en dat zal pas het geval zijn als de machinist de ganghefboom bedient.
In mijn ogen is het dus een bekrachtiging van de bakschuiven van de machinedraaistelcilinders en is de glycerine-cilinder een soort van accumulator, die er voor zorgt, dat de ganghefboom in de gewenste stand blijft staan.
«
Laatst bewerkt op: 27 augustus 2019, 15:18:26 door Zilte
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9509
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #91 Gepost op:
27 augustus 2019, 19:51:09 »
Net ook weer een (niet kort) telefoongesprek gevoerd mbt dit item. En als ik het allemaal goed begrijp gaat het er om om een bestaand fysiek beeld van een ganghandel, zoals dat tussen de oren zit, weg te poetsen. Wat op de schematische tekening fysiek op een ganghandel lijkt (dus LIJKT) is in feite een knopje/handel om stoom in de stoomcylinder te laten. AAN/UIT. In feite twee knopjes in 1 handel voor stoom naar voren en stoom naar achter.
Wil je harder en harder, dan zal je steeds weer een tik tegen die handel moeten geven om meer stoom in de cylinder te laten.
En ja, ergens moet een stoomleiding lopen, alleen is die op tekening en foto's niet zichtbaar
Het systeem is er omdat alleen met stangen het letterlijk en figuurlijk te zwaar zou worden voor de machinist.
De glycerinebuffer is er alleen maar om de stoomschuif te stabiliseren
Heb ik het goed begrepen? Ik hoor het wel. Daar leren we van.
«
Laatst bewerkt op: 27 augustus 2019, 19:53:01 door FritsT
»
Gelogd
moonlicht
Offline
Berichten: 500
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #92 Gepost op:
27 augustus 2019, 20:01:10 »
Als ik alles zo lees klopt het helemaal
De glycerine werkt ook om de stand te fixeren , omdat vloeistof niet samendrukbaar is
Cor
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9509
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #93 Gepost op:
27 augustus 2019, 20:26:22 »
Hoe zit het brugframe nu in elkaar?
Kwestie van het lezen van de tekening en wegdenken wat er niet bij hoort.
8. brugframe-2
by
Nulpunt0
, on Flickr
Na veel knippen en plakken heb ik het aanschouwelijk gekregen.
De langsbalken worden dus aan de uiteinden verbonden door de "taatsstukken" en in het midden door 2 Y-platen.
Op tekening wordt niet duidelijk of de linker Y-paat exact dezelfde vorm heeft als de andere. Dat deel zou dan onder de kolenbak door lopen.
8f. brugframe-2f - kopie
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 27 augustus 2019, 20:31:26 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9509
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #94 Gepost op:
28 augustus 2019, 10:51:08 »
Misschien te overvloede, maar de naam
SERVO
houdt in dat er
geen mechanische verbinding
is in het systeem.
Dus realiseer je dat er tussen de handel en de zuigerstangen geen mechanische verbinding is.
In stappen weergegeven:
1. de handel bedient mechanisch met stangen de bakschuif van de stoomcylinder
2. de bakschuif laat stoom wel/niet toe in de stoomcylinder
3. de stoom in die stoomcylinder bedient de zuiger en het daaraan verbonden stangenstelsel
4. de glycerine stabiliseert (in een andere cylinder) de zuiger in de stoomcylinder.
5. aan de zuigerstang zit een wijzer die in het machinistenhuis de stand van de zuiger laat zien.
De handel is in feite te beschouwen als een instrument dat de zuiger telkens een trap onder zijn kont geeft om te bewegen. Geen trap, geen beweging. Veel trappen....hardlopen dus.
Wil je afremmen, moet je de andere kant op trappen (door de middenstand) en remmen met de echte remmen.
Wil je achteruit, dan doe je hetzelfde alleen aan de andere kant van de middenstand.
Iemand nog aanvullingen of correcties?
De enige onduidelijkheid nog is...waar loopt die stoomleiding? Ik gok er op dat die strak onder/tegen de voetplaat loopt, dan omhoog buigt in het machinistenhuis en dan naar het verdeelpunt boven op de ketel. Hoe anders? Als die door het frame zou gaan komt die niet verder want daar zit de vuurkist zowat strak tegen de frameplaten. Onder de beplating?....nee.
De leiding moet echt in dat grote zwarte gat lopen. De mechanische verbinding naar de bakschuiven lopen zowat in één vlak voor de zuigerstangen en kan je zien.
Nog een keer de foto,
1.foto servo IMG_4759
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 28 augustus 2019, 12:04:09 door FritsT
»
Gelogd
Zilte
Gast
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #95 Gepost op:
28 augustus 2019, 14:36:02 »
Zou dit de toevoer kunnen zijn en dan vlak onder het loopplatform naar de cilinder gaat? Strak langs het frame?
Ik probeer ook maar iets te bedenken.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9509
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #96 Gepost op:
28 augustus 2019, 16:55:16 »
Nog eens goed kijken op alle beschikbare foto's.
Onder de voetplaat, tegen het frame...ik twijfel want dan moet de leiding door de steunen lopen (groene rechthoek in bovenstaand plaatje) en die wil je nou net niet verzwakken.
Op de foto zie je de twee verticale steunen goed zitten.
en met een beetje goede wil zie ik een aftapje zitten onder aan de stoomcylinder.
IMG_3019
by
Nulpunt0
, on Flickr
Door de voetplaat heen en over de voetplaat naar het machinistenhuis:...Dit is de enige foto vanuit een standpunt gelijk aan of net boven de voetplaat. Vergelijk de diameter van de andere leiding op de ketel. Mijn conclusie....daar loopt niks.
IMG_2981
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 28 augustus 2019, 16:58:51 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9509
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #97 Gepost op:
28 augustus 2019, 18:29:27 »
Nu wordt er elders ook al over dit project geschreven en met illustratieve video's erbij.
https://www.facebook.com/search/top/?q=kniesoor%20verhoop&epa=SEARCH_BOX
«
Laatst bewerkt op: 28 augustus 2019, 19:06:33 door FritsT
»
Gelogd
moonlicht
Offline
Berichten: 500
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #98 Gepost op:
29 augustus 2019, 14:29:36 »
had je al wielen in gedachte van Slaters?
aandrijving had ik wel ergens gelezen.
dit omdat ik morgen wat ga bestellen bij slaters, kan ik wielen alvast mee gaan bestellen
Cor
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9509
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #99 Gepost op:
29 augustus 2019, 15:43:37 »
Ik heb hier nog wielen liggen voor het proefmodel 7833TV. Die zijn net iets te klein maar volstaan even. Site van Slaters ligt er momenteel uit (mogelijk nog last van de problemen ivm waterschade ?) dus ik kan nu geen goed advies geven over het nummer/soort van de "te grote" wielen. Daarnaast moeten we het frame en wat daar verder allemaal zit aan steunen nog ontwerpen.
2'9"= 19,25 mm. dus 1,4 te klein
3'1"= 21,58 mm. dus 1,0 te groot
90 cm wielen...20,69 mm in 1:43,5
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9509
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #100 Gepost op:
29 augustus 2019, 16:46:19 »
De site zie ik weer.
2'9" te klein
3'0" fractie te klein
3'1" te groot.
De beschikbaarheid van 3'0" wiel is een 8 spaaks met slag 8" en 9 spaaks met slag 10"
Aantal spaken wat ik tel op een foto bij de LTM 51, 9 stuks, maar op de tekening 10.
Het verschil in slag bij deze kleine wielen lijkt me niet zo belangrijk en die spaak wel of niet.... dan kom ik toch op
7836Y8
met in ieder geval de goede diameter.
Slaters wielen keuze
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 29 augustus 2019, 19:13:11 door FritsT
»
Gelogd
moonlicht
Offline
Berichten: 500
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #101 Gepost op:
29 augustus 2019, 21:33:19 »
dank je, ga ik deze bestellen
Cor
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9509
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #102 Gepost op:
29 augustus 2019, 22:16:57 »
Mijn beschikbare foto's blijken scherper te kunnen want ik ben gewezen op eenzelfde foto waarop je mogelijk iets kan zien van de leidingen. En waar anders zouden ze moeten lopen?
Vanuit de cylinder zijn twee leidingen naar beneden te zien die naar achteren afbuigen. Dan kunnen ze door of om de verticale verstevigingsplaat heen en daarna (je kan het zien als je het wilt zien) lopen ze verder naar achter en dan kan het niet anders dan met een boog naar boven.
Ik heb er nu vrede mee.
Schematisch:
servo stoomleiding
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 29 augustus 2019, 22:21:40 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9509
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #103 Gepost op:
30 augustus 2019, 14:00:22 »
Een
voorlopige
onderdelenlijst voor de Garratt
motor Slaters SG4
Assen-wielen Slaters 7836y8
handgreepknopjes deur Slaters 7951
Afsluiter rookkast L+R 3D-shapeways
schoorsteen 3D-shapeways
ketelklep dubbel 3D-shapeways
dom 3D-shapeways
veiligheid 3D-shapeways
railruimers met bezem 3D-shapeways
waterluik draaistel (vleugelmoer) 3D-shapeways
zandkisten 3D-shapeways
wasluiken Bauer 1500
oliepomp Bauer 3530
koppeling Bauer 3074
luchtpomp Bauer 1601
watertank afsluiter Bauer 1561
handwiel rookkastdeur Bauer 1013
handrailknop klein Bauer 6007
lamp Bauer 1014
bel klein schuin Bauer 1051
remcylinder Bauer 3509
bel op dak Bauer 1575
buffer Null Problemo 1203
remblokken kunststof Null Problemo 2332
Ladder 4 treden Null Problemo 2232
spuikraan Null Problemo 2219
remslang Null Problemo 1402
stoomverwarminskoppeling Null Problemo 1403
Ketelbuis 42 mm 13 cm salomons groningen
Vleugelmoer 3 per luik Knupfer ad-08
Krik 4 poten LG miniatures 180010
rookkastdeur LG miniatures 26-056 28mm
smeerpotjes voor/zijkant 3/4 zelf maken – gietdeel
smeerpotjes rookkast/kolenbak zelf maken – gietdeel
luchttank zelf maken – staf
ladder langs ketel rond zelf maken – etsplaat
Watertank buishoekstuk zelf maken
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9509
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #104 Gepost op:
30 augustus 2019, 18:22:26 »
Voor diegenen die verder willen neuzen in de verkrijgbaarheid van Spoor-0 onderdelen:
Mannfred Bauer:
http://www.bauermodellbau.de/bauteile-shop/
Null Problemo:
http://www.null-problemo-online.de/startseite/
LG Miniatures:
https://www.lgminiatures.co.uk/shop/
Knupfer Modellbau:
https://knupfer.info/shop/
Slaters 7mm:
Onderdelen:
https://slatersplastikard.com/others.php
aandrijvingen:
https://slatersplastikard.com/assets/pdfs/MotorGearboxFlyer.pdf
Omrekentabel Engelse maten-metrische maten:
https://slatersplastikard.com/assets/pdfs/conChart.pdf
Spoor-nul by Okke:
https://www.shapeways.com/shops/spoor-nul
Spoor 0 enzo:
https://www.shapeways.com/shops/spoor-0-enzo
Modelspoordesign:
https://www.shapeways.com/shops/modelspoor-design
Schnellenkamp:
https://spur-0-kaufhaus.de/epages/f9725276-ffe7-4b2e-aab8-fd80f674b4d6.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/f9725276-ffe7-4b2e-aab8-fd80f674b4d6/Categories/Shop/Fahrzeugbauteile
Rolf Hassler, voor alle soorten en maten profielen en veel meer.....
https://www.hassler-profile.li/
Roxey Mouldings, Wielen:
https://www.roxeymouldings.co.uk/category/73/7mm-scale-0-gauge-steel-wheels/
HBM, (juweliers)gereedschapppen, draaibanken, freesmachines enz. enz.
https://www.hbm-machines.com/?gclid=EAIaIQobChMI-4-Qt4Sr5AIVieJ3Ch0tIAX6EAAYASAAEgImQfD_BwE
«
Laatst bewerkt op: 30 augustus 2019, 18:42:55 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
...
100
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0