Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 22:46:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 22:43:21
Time-of-flight module door Joz
Vandaag om 22:41:33
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
Vandaag om 22:37:34
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
Vandaag om 22:35:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:33:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 22:25:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:44:35
Piko 2025 door Die Bahn
Vandaag om 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
Vandaag om 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
Vandaag om 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
Vandaag om 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 238696 keer)

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #420 Gepost op: 31 December 2020, 21:44:46 »
Frits, moed houden we zeker dat we weer kunnen beurzen en beppen en elkaars werk kunnen bewonderen. En ondertussen daaraan bouwen! 🎉 Beste wensen voor 2021 !!!
Groet, René

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #421 Gepost op: 31 December 2020, 22:24:41 »
Dan ga ik dat ook toepassen bij de 600 (y)

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #422 Gepost op: 31 December 2020, 22:29:30 »
Super Jan, jij ook de beste wensen! Ben ook zeer benieuwd naar jouw 600 🥳

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #423 Gepost op: 01 January 2021, 11:41:43 »
Veel vuurwerk, dwarse mensen en toch ook weer ziekenhuisopnames....... :'(
Maar goed, ik ga weer bouwen want ik (moet) binnenblijven. Kan het me niet veroorloven.

De framesteun  achter de vuurkist.
Is dit een kinderziekte of niet?
IMG_9003b by Nulpunt0, on Flickr

De tekening geeft twee antwoorden... Ja en Nee. Zeg het maar.

1. Ja, de plaat is langer dan de framebalk. (langsligger)
Technisch Maandblad 1933-03 LTM Garratt nr 51 - kopie - kopie - kopie - kopie (4) by Nulpunt0, on Flickr

2. Nee, de plaat reikt precies tot de onderkant van de framebalk (langsligger)
Technisch Maandblad 1933-03 LTM Garratt nr 51 - kopie - kopie - kopie - kopie (5) - kopie by Nulpunt0, on Flickr

Gewoon kijken hoe het gaat en staat.
IMG_9004 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9005 by Nulpunt0, on Flickr

Ik vind het maar niks...
Strip er af, vijl er over en een L-profiel 1,5
IMG_9008 by Nulpunt0, on Flickr

Bij het andere frame heb ik de strip tegen de voetplaat verwijderd en daar het L-profiel gezet. Voorkomt krassen op de langsligger.
IMG_9009 by Nulpunt0, on Flickr


43594
« Laatst bewerkt op: 01 January 2021, 12:27:47 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #424 Gepost op: 01 January 2021, 14:34:36 »
Toch maar aan de slag met het maken van het in hoogte instelbare zadel. Dat zit dus niet in het ontwerp, maar je zal zien....wordt er beter van.

Zoals gezegd, de stripjes uit de steunen geknipt en uit TT-profiel geleiders gemaakt aan de binnenkant van het frame gesoldeerd. De afstand komt overeen met de lengte van het plaatje met de ovale gaten.
IMG_9012 by Nulpunt0, on Flickr

Het zadel komt uit een buis. Om exact de passing te krijgen heb ik hem uitgegloeid en gevormd over de toekomstige ketel.
IMG_9019 by Nulpunt0, on Flickr

Vervolgens de twee steunen op maat gebracht.
IMG_9017 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9018 by Nulpunt0, on Flickr

Uurtje bezig geweest hoe ik het het beste kon solderen. Zo dus.
IMG_9020 by Nulpunt0, on Flickr

en dan heb je dit,
IMG_9021 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9022 by Nulpunt0, on Flickr

Je zou het kunnen monteren, maar iets in me zeg...wachten.
IMG_9016 by Nulpunt0, on Flickr

43689

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #425 Gepost op: 01 January 2021, 14:43:55 »
Een bijkomend voordeel van het zadel is dat ik er straks 2 gaatjes in boor en in de ketel (rookkast) 2 tapjes. Zo zit de boel straks vast.
In het midden onder de ketel komen de leidingen, vandaar dat de schroefjes aan de zijkanten zitten.

IMG_9023b by Nulpunt0, on Flickr

Kon ook niet anders, maar er is ruimte om de uitholling "boven" de Y-plaat te krijgen.
IMG_9024 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 01 January 2021, 14:50:46 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #426 Gepost op: 01 January 2021, 19:11:54 »
Het aantal sorteerbakjes met onderdelen neemt snel af. Nog 1 bakje met onderdelen voor de brug.

Op de hoeken zitten verstevigingsplaten.
fram driehoeken b by Nulpunt0, on Flickr

En daar op het model,
Als de draaistellen gemonteerd zijn, wat zie je er van?.......helemaal niks, noppes, nul. Maar we zijn bouwers of we zijn het niet. (wel dus)
IMG_9025 by Nulpunt0, on Flickr

43793
« Laatst bewerkt op: 01 January 2021, 19:14:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #427 Gepost op: 01 January 2021, 20:25:38 »
Volgende fase.... eerst maar weer eens goed nadenken wat en hoe. Eén ding weet ik zeker...de draaibank gaat gebruikt worden.

IMG_9027 by Nulpunt0, on Flickr

43836

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #428 Gepost op: 01 January 2021, 22:54:38 »
Zo is het bedacht:

De ketelbuis wordt aan de beide einden (etsplaatdikte) afgedraaid zodat delen b en d gelijk met de buis komen.

a: vuurkistfront. met de "onderdelen" naar BINNEN. De cirkel bestaat 1:1 niet.
b: vuurkist in S vorm
b2: ketel deel, rondom de buis wikkelen
c.: voorplaat vuurkist
d: rookkastbeplating
e: rookkast front
f: ketel.
g: inwendige buis zodat er een ronding aan de vuurkist gevijld kan worden zonder dunne  plekken/gaten.

De rookkastdeur ligt in zijn geheel boven de voetplaat en stoort niet.

IMG_9028c by Nulpunt0, on Flickr




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #429 Gepost op: 02 January 2021, 15:39:32 »
Die maat moet het worden.
IMG_9030 by Nulpunt0, on Flickr

Natuurlijk te mooi om waar te zijn dat de buis perfect rond zou zijn. Even proefdraaien op het uiteinde leerde dat er een hoogte/diepte verschil van 0,15 in de buis zit. Ovaal dus en geen perfecte aansluiting van de platen als ik het heeeeeeeeeeeeeeeel precies zou willen (en kunnen uitvoeren). Dus zit er niks anders op dan de hele buis af te draaien en daarna pas de insteek voor de platen.

IMG_9032 by Nulpunt0, on Flickr

Dat is glad en de diameter is gekomen op 41,9.
Die 0,1 verschil wordt meer dan ruimschoots opgevangen door de afdicht-klinknagel-strip bij het machinistenhuis.
De twee zwarte lijnen staan op 55 mm, dus ruim voldoende om 53,4 over te houden.
IMG_9033 by Nulpunt0, on Flickr

en nu eerst koffie ;D

« Laatst bewerkt op: 02 January 2021, 15:52:09 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #430 Gepost op: 02 January 2021, 19:55:00 »
Na een leuk draaiwerkje was ik tevreden met het resultaat. En dan nog afsteken.... dat is een kunst en aan mij niet besteed (al te vaak fout gegaan) dus ik kies voor een veilige en eerder bewandelde weg van markeren, slijpen en schuren.

Net buiten die pijlen  gaan slijpen.
IMG_9035b by Nulpunt0, on Flickr

Per omwenteling ben ik maximaal maar 2 minuten aan het slijpen, dat is het probleem dus niet.
IMG_9037 by Nulpunt0, on Flickr

En dan exact op maar schuren met de haakse slijper, ook 2 minuten.
IMG_9036 by Nulpunt0, on Flickr

Dan staat er dit:  :D :D :D :D :D
De tape is er om krassen te voorkomen.
IMG_9040 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9041 by Nulpunt0, on Flickr

Maar er klopt iets niet  ???
Er is iets met het zadel.
IMG_9039 by Nulpunt0, on Flickr

Volgens tekening staat dat rechts van de (rode) ketelband. Dan passen de klinknagels van de rookkastbeplating er ook nog net naast. Het zadel zie je op het zijaanzicht niet, maar op het frontaanzicht wel.
Ik heb het zadel links en en rechts laten uitsteken ..ok, dat is er af te vijlen/slijpen.
Maar dan nog staat het te ver naar achter maar niet naar voren... Dus, de plaat met de 2 ovalen is iets te lang en de markering op de voetplaat idem. Kinderziekte !

Dus ik moet:
1. het zadel losmaken van de steun
2. achterste TT-glijprofiel 3 mm naar voren zetten
3. zadel (ingekort) weer monteren
4. gatenplaat aan beide zijden 1,5 mm inkorten. Dat kan. De gaten kleiner maken.....helaas veel pindakaas. Zo maar laten.

zadel2 by Nulpunt0, on Flickr

44170
« Laatst bewerkt op: 02 January 2021, 20:01:53 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #431 Gepost op: 02 January 2021, 20:20:24 »
Goh je doet een consessie  ;D (y)

Voor dat afsteken met een beitel zou je dan een bril er bij moeten hebben toch?
Nou ga je idd rare dingen krijgen als je bijna door de plaat heen bent.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2021, 20:22:46 door roadster36 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #432 Gepost op: 02 January 2021, 20:53:00 »
Komt er nog een Vs.2.?  ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #433 Gepost op: 02 January 2021, 21:48:21 »
Half uurtje later......

afstandmalletje gemaakt en achterste profiel verplaatst,
IMG_9046 by Nulpunt0, on Flickr

Zadel opnieuw solderen,
IMG_9047 by Nulpunt0, on Flickr

weghalen wat niet meer nodig is,
IMG_9048 by Nulpunt0, on Flickr

en ik heb weer ruimte.  ;D
IMG_9049 by Nulpunt0, on Flickr

Klinknagels passen er nu goed achter,
IMG_9050 by Nulpunt0, on Flickr

44245
« Laatst bewerkt op: 02 January 2021, 22:05:11 door FritsT »

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #434 Gepost op: 02 January 2021, 23:50:15 »
 (y)

Wow
, blijt indrukwekkend dit te zien Frits, mis nu wel,ff dat ik het niet kan zien met een beurs of dat je daar live mee bezig bent.

Top, goed bezig