Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Roco model 63138 door Casmir
Vandaag om 19:17:37
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Duvel
Vandaag om 18:52:38
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Charles_
Vandaag om 17:57:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:45
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door VAM65
Vandaag om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 243695 keer)

Wil uit ZO drenthe

• Offline Offline
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #510 Gepost op: 29 March 2025, 20:47:48 »
Ik heb vanmiddag in de Coevorder Courant gelezen, dat er in december 2026 weer treinen van Coevorden naar Bad Bentheim gaan rijden.
Het is niet vreemd, dat die spoorlijn weer geactiveerd wordt, want met die hoge brandstofprijzen is autorijden voor veel mensen onbetaalbaar geworden.

Groetjes
Wil
« Laatst bewerkt op: 30 March 2025, 07:52:39 door Wil uit ZO drenthe. Reden: het was 2026 »
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit ZO drenthe

• Offline Offline
« Reactie #511 Gepost op: 30 March 2025, 07:59:28 »
Hier het bericht uit de Coevorder Courant.

Dit is Nederlands en dit artikel bewaar ik in mijn plakboek. (y)

Groetjes
Wil
« Laatst bewerkt op: 31 March 2025, 09:56:30 door Wil uit ZO drenthe. Reden: Eerste zin was niet zo positief, dus weg gehaald »
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

martijnhaman

• Offline Offline
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
« Reactie #512 Gepost op: 30 March 2025, 11:26:42 »
Op de Facebook-pagina van Schlünß Eisenbahn Logistik (SEL) is te zien dat de BR 120 met deze trein een charter naar Domodossola rijdt: https://www.facebook.com/people/Schl%C3%BCn%C3%9F-Eisenbahn-Logistik-SEL/100083293059530/
In de trein rijdt ook restauratierijtuig 88-90 509 WRmz134.5 mee waarop als voortuighouder D-HAPPY staat aangegeven (voorheen D-TCS).

Martijn

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Hoogstede vandaag
« Reactie #513 Gepost op: 03 April 2025, 13:36:58 »
Hoogstede 3 april 2025
Begin van de week kreeg ik van mijn Nederlandse correspondent de informatie dat er werkjzaamheden/veranderingen gaande zijn in Hoogstee. Vandaag maar eens polshoogte gaan nemen en enkele plaatjes gemaakt.

1272-0850 Om het geheugen even op te frissen, in 2023 liet de Bentheimer via deze borden  al weten dat er in de zeer nabije toekomst grote veranderingen opkomst waren!

1273-6627 Zo stonden de goederenloodsen aan de Bahnhofstrasse in 2024 er in Hoogstee nog bij. We kijken hier in de richting van Groot Ringe

1274-8416 En hier gezien in de richting van Emmelkamp (Nederduits)

1275-8414 Op deze warme dag in 2023  ademt het geheel de landelijke rust en gemoedelijk uit van een  echte lokaalbaan.

1276-0847 Helaas is dat nu allemaal verdwenen. Op de achtergrond de gebouwen (langs het spoor) van de Coöperatieve Raiffeisen  en rechts daarvan de plaatselijke Brandweerkazerne.

1277- Voor de gelegenheid hebben ze hier ook maar eens hekken geplaatst. foto  Bertholdowitsch

1278-0846 Zoals op voorgaande plaatjes te zien is word er hard aan de signalering van het baanvak tot Laarwald gewerkt. Aan de nummers op de kasten kan je afleiden waar of dat zij komen te staan. BÜ
 staat hier voor overweg beveiliging.

1279-0854 Netjes verpakt liggen deze seinen te wachten op plaatsing

1280-0854 Ik heb het vermoeden dat deze seinen vervangen gaan worden door nieuwe. (zie de voet van de nieuwe seinpalen)

1281- Wat hier direct opvalt is het aan de rechterkant zichtbaar geworden raccordementsspoor wat langs de loodsen heeft gelopen. Foto Bertholdowitsch

1282-0852 Nu van de andere kant gezien.

1283-0851 Hier hebben de loodsen dus gestaan. Er is nu ruim zicht op de Boerenbond en rechts daarvan de plaatselijke brandweerkazerne

1284-0856 Net voor bij de gebouwen van de Raiffeissen moet het wissel naar het raccordement/straatspoor hebben gelegen. Kijken in de richting van Emmelkamp (Nederduits)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

emmenaar

• Offline Offline
« Reactie #514 Gepost op: 05 April 2025, 11:04:58 »
Ik vond op internet onderstaand document van ingenieurs bureau Lindschulte over de uit te voeren maatregelen om het traject Neuenhaus Coevorden geschikt te maken voor personenvervoer. inclusief een nieuw passeerspoor in Frenswegen.

https://www.strassenbau.niedersachsen.de/download/215510
« Laatst bewerkt op: 05 April 2025, 11:45:16 door emmenaar »

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #515 Gepost op: 05 April 2025, 23:19:58 »

Een plaatje uit betere tijden toen de Landhandel nog bedient werd. De rij zelflossers achter de loc is bestemd voor de Landhandel. De gesloten wagens gaan naar Coevorden voor belading met aardappels. Begin jaren 90. Let op de conditie van het rangeerspoor! Helaas is dit voorbij. Foto Jan Dul
« Laatst bewerkt op: 05 April 2025, 23:22:33 door jandcargo »

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #516 Gepost op: 06 April 2025, 12:52:04 »
Mooi plaatje Jan :)
Gisterenmiddag de auto gepakt en even naar de Heeg in Coevorden gereden. Onderweg goed opgelet maar vanaf Emlichheim geen bijzonderheden aan het spoor opgemerkt. In de Heeg aan de Mars stond nog maar een rode VT en het aantal SEL rijtuigen was ook wat verminderd. Het uitzichtrijtuig stond ook dees maal goed verstopt achter en tussen rijen gesloten goederenwagens. Ik kon alleen de kop maar waarnemen. Verder onderzoek werd mij niet gegund daar ik een spoedoproep uit Apeldoor kreeg om daar zo snel mogelijk te verschijnen. Normaal ga ik van uit huis over Almelo naar de A1 en een klein stukje A50 en je bent er. Nu moest ik van uit de Heeg (Coevorden nl) via allerlij polderwegen naar Vriezeveen waar een N-weg genomen kon worden, via Hardenberg en Zwolle. Wat een drama is dat. Maar ja, volgende keer beter.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #517 Gepost op: 10 April 2025, 20:49:09 »
Hallo, toch nog even uit de oude doos en de vertaling naar model

In de jaren 90 werden via de Graaf transportbedrijf in Coevorden veel wissellaadbakken vervoerd via de Bentheimer Eisenbahn. De  bakken had ik al sinds die tijd in huis maar nu zijn ze toch af omdat mijn vrouw de opschriften heeft gemaakt. Het zijn 10 bakken geworden met ieder een ander nummer in een trein getrokken door een locomotief van de Bentheimer Eisenbahn in een situatie uit de jaren 90

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #518 Gepost op: 11 April 2025, 09:22:08 »
Leuk omgezet  (y)

Die voorbeeld foto is ook een heel modelspoor vriendelijk treintje qua lengte  ;D

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #519 Gepost op: 26 April 2025, 13:51:35 »
SPOORWEG PROJECT
Nederland stelt 1,9 miljard euro ter beschikking voor Nedersaksenlijn

De spoorverbinding tussen Groningen en Enschede wordt uitgebreid. Symbolische foto: dpa
Het kabinet trekt zo'n 1,9 miljard euro uit voor de uitbreiding van de zogeheten Nedersaksenlijn. Dit melden Nederlandse media, daarbij verwijzend naar het financiële voorjaarsoverzicht van de Nederlandse regering dat dinsdag is gepresenteerd. Concreet komt er een nieuwe spoorverbinding tussen Groningen en Enschede - met een nieuw traject van zo'n 30 kilometer tussen Emmen en Veendam. Hierdoor is een continue treinverbinding van de Nederlandse noordelijke naar de oostelijke provincies mogelijk.
De supporters van het project waren zeer verrast. "We waren vanochtend compleet verrast door het nieuws", zegt Roel Barkhof van de Stichting Nedersaksenlijn tegen RTV Noord. Het initiatief zet zich al jaren in voor de nieuwe spoorverbinding. "We konden het bijna niet geloven. We moesten eerst aan elkaar bevestigen dat we goed hadden gelezen." Jarenlang zag het ernaar uit dat het project zou mislukken – vooral omdat andere begrotingsposten zoals defensie voorrang zouden krijgen. "En nu is het geld er ineens. We zijn gewoon blij."

Langs de grens met Duitsland slingert de geplande Nedersaksenlijn (rood de geplande nieuwe lijn). Samen met de bouwprojecten van de BE (zwart gestippeld) wordt een grensoverschrijdend onderling verbonden netwerk gecreëerd. Grafiek: GN/Lügtenaar

Het project is ook relevant voor het graafschap Bentheim: na de geplande uitbreiding van de Regiopa-verbinding van de Bentheimbahn (BE) van Neuenhaus naar Coevorden, wordt de verbinding met de Nedersaksenlijn aangelegd. Perspectiefvol maakt dit een verbinding via Coevorden en Veendam in de richting van Leer en Oldenburg denkbaar.
Volgens berichten in de media zou er nog kritiek kunnen zijn op de vrijgave van het geld: De nu goedgekeurde middelen kwamen oorspronkelijk uit het budget voor de Lelylijn, een snelle verbinding tussen Groningen en de Randstad via Lelystad, waar ook al lang over wordt gesproken. Het tracé moet nu uit andere middelen worden gefinancierd.
Bron GN
« Laatst bewerkt op: 03 May 2025, 09:19:30 door Hans Reints »

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #520 Gepost op: 26 April 2025, 13:54:20 »
BENTHEIM SPOORWEG
Regiopa: Dit is het plan voor de uitbreiding vanuit Neuenhaus

De start van de bouw van de benodigde werkzaamheden om de Regiopa-trein van Neuenhaus naar Coevorden voort te zetten staat voor de deur. Dit werd bij de ondertekening van het contract bevestigd door de verantwoordelijken voor de Bentheimer Bahn en de uitvoerende Stefen GmbH & Co. KG. Het bedrijf uit Oldenburg, dat al tientallen jaren contracten uitvoert voor de Bentheimer Bahn (BE), heeft in de aanbesteding de opdracht voor de infrastructuurwerkzaamheden gegund. Het volume bedraagt netto 23,5 miljoen euro – de grootste order in de geschiedenis van Stefen GmbH. De eerste werkzaamheden moeten al in mei beginnen.
Het contract omvat bouwmaatregelen van Neuenhaus tot aan de grens in Laarwald. "Alles wat op en rond het spoor gebouwd moet worden, zodat treinen er in de toekomst met 100 kilometer per uur op kunnen rijden. Dit omvat onder meer de bouw van de perrons bij de haltes Hoogstede, Laarwald, Veldhausen en Emlichheim, elk met een perronlengte van ongeveer 120 meter. Het eerste wat gebeurd is de halte in Hoogstede aanpakken en Emlichheim krijgt op het middenperron een overkapping van ongeveer 40 meter.
Omdat de snelheid op het spoor wordt verhoogd van 50 naar 100 km/u, moet bijna twee kilometer rails en zo'n 3000 dwarsliggers worden vervangen. "We kunnen een redelijke rotatie van de trein tussen Gildehaus naar Coevorden alleen garanderen als we de baansnelheid van 100 kilometer per uur op de lijn kunnen aanhouden. Hiervoor moeten delen van het spoor opgegradeerd worden. Bij station Veldhausen komt een extra kruisingsspoor met een nuttige lengte van 750 meter . Daarnaast zijn er 25 Overwegen technisch beveiligd en 13 nieuwe wissels geïnstalleerd of vernieuwd. Bovendien moeten er geluidsbeschermingsmaatregelen worden uitgevoerd met een lengte van ongeveer 1500 meter.

"Voordat we de grens met Nederland kunnen oversteken, moeten er relatief grote maatregel genomen worden zodat het Europark ook in de toekomst goed bereikbaar blijft en de ontwikkeld niet tegengewerkt worden kunnen houden. Ter bescherming van het milieu worden op de route zeven hagediskastelen en andere amfibieënduikers gebouwd.
Dankzij een vervroegde goedkeuring kunnen de werkzaamheden al beginnen, hoewel het benodigde planningsgoedkeuringsbesluit nog niet is afgegeven.. "De goedkeuringsprocedure voor de planning was net voor Pasen gesloten. Het is nu afwachten welke bezwaren er zijn geweest. Een openbare hoorzitting hierover is gepland voor het najaar.
Volgens het plan zal de eerste trein op het ongeveer 28 kilometer lange traject op 13 december 2026kunnen rijden. In het komende jaar verwacht Joachim Berends ook een definitief besluit van de deelstaat en de federale regering om de lijn tussen Bentheim en Gildehaus te reactiveren. "Als alles in Nederland is geïmplementeerd, kun je met één overstap van Gildehaus naar Groningen reizen", blikt Joachim Berends vooruit.
Bron en foto;GN
« Laatst bewerkt op: 03 May 2025, 09:18:50 door Hans Reints »

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #521 Gepost op: 27 April 2025, 14:43:48 »
Ik neem aan dat ze het traject tussen Veendam en Musselkanaal gaan renoveren.

Afgelopen jaar ben ik daar nog overheen gereden met een 52 van de Star.
Ik moet zeggen dat het traject er nu niet bepaald strak bij ligt.  ;D

Maar wat dan ook nog even de vraag is : wat gaat er met de Star gebeuren ?
Krijgen die dan bepaalde rijdagen, of worden die zo even aan de kant gezet ?  ::)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #522 Gepost op: 03 May 2025, 09:17:03 »
Met de start van de bouw zal de Regiopa II eindelijk zichtbaar worden

De afgelopen maanden is er veel aangekondigd. Er zijn financieringsberichten binnengekomen, vergunningen verleend, conflicten opgelost en onzekerheden opgehelderd. Stap voor stap zijn de verantwoordelijken dichter bij de reactivering van het regionale spoorvervoer van Neuenhaus naar Coevorden gekomen.
Met de  start van de werkzaamheden aan en aan de lijn, die is aangekondigd voor mei, wordt het project nu eindelijk zichtbaar voor de burgers. Bij de haltes worden nieuwe perrons gebouwd, rails moeten worden versterkt, wissels moeten worden geïnstalleerd of vernieuwd en overwegen moeten worden beveiligd. Vanaf 13 december rijdt de Regiopa- dan over het nieuwe traject.
En er was onlangs nog meer goed nieuws uit ons buurland: de Nederlandse regering wil ongeveer 1,9 miljard euro investeren in de aanleg van de zogenaamde "Nedersaksenlijn" om een directe spoorverbinding tussen Enschede en Groningen mogelijk te maken. Als het ook lukt met de reactivering van de lijn Bentheim – Gildehaus – en de kans is groot – is het waarschijnlijk mogelijk om met één overstap in tien jaar met de trein van Gildehaus naar Groningen te reizen. Een aantrekkelijke kans voor bijvoorbeeld jonge inwoners van de provincie die geïnteresseerd zijn in een studie in Groningen. Een dergelijke verbinding zou ook een winst zijn voor het toerisme in de provincie.
Langs de route Neuenhaus – Coevorden zullen de buurgemeenten in de toekomst profiteren. Dit is een ervaring die Neuenhaus al heeft gehad na de eerste reactiveringsfase, omdat bijvoorbeeld de woonwijken interessanter worden door een goede aansluiting op het openbaar vervoer. Met al het gejuich over de Regiopa mag Uelsen echter niet vergeten worden. Daar voelen mensen zich vaak achtergelaten, (ik niet) omdat de gezamenlijke gemeente noch aan het spoor, noch aan een snelweg ligt. Hier moeten het stadsdeelbestuur en de politiek oplossingen vinden om de structurele achterstand te compenseren.
(Persoonlijk vind ik het niet aan een snelweg liggen geen bezwaar)
Bron GN, foto Hans Reints

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #523 Gepost op: 03 May 2025, 10:00:44 »
Beste Hans

Ten eerste wil ik je bedanken voor je informatieve en uitgebreide berichten. Omdat de bouw (Coevorden, Gronau) nog wel een tijdje gaat duren, hoop ik ook in de toekomst dergelijke verhalen te mogen lezen.

Als ik de bouwactiviteiten van de BE zie, dan zijn die voor mijn gevoel van een vergelijkbare orde als die voor de Nedersaksen lijn. In beide gevallen moet bestaande infrastructuur vernieuwd worden, en nieuw spoor worden aangelegd. Ik lees echter ook dat het kabinet 1,9 miljard voor de Nedersaksen lijn uittrekt, en dat de BE een opdracht van 23,5 Miljoen aan Stefen GMBH heeft gegund. Kan je aangeven waar deze verschillen vooral in zitten?

Groet, Aiko

Bertholdowitsch

• Offline Offline
« Reactie #524 Gepost op: 05 May 2025, 08:30:46 »
Beste AP3737,

de bouwactiviteiten van de BE ter heropening van het personenvervoer tussen Neuenhaus en Coevorden zijn niet van een vergelijkbare orde als die voor de Nedersaksenlijn. Aangaande de Nedersaksenlijn mist er tussen Emmen en Stadskanaal nog ongeveer 30 km spoor, terwijl op de 28 km tussen Neuenhaus en Coevorden al spoor ligt, en de afgelopen jaren al veel is geïnvesteerd in spoorstaven, bielzen, seinen en actieve beveiliging van overwegen. Tot kort na de Tweede Wereldoorlog waren Emmen en Stadskanaal via een spoorlijn met elkaar verbonden, maar die is stukje bij beetje opgebroken. Nieuwbouw is vanwege het nodige opkopen van land en alle procedures die eromheen hangen veel duurder, en duurt langer. Bovendien zijn de eisen die in Nederland worden gesteld hoger dan in Duitsland. In Nederland moeten bijvoorbeeld alle actief beveiligde overwegen van spoorbomen worden voorzien, in Duitsland niet.

Berthold
« Laatst bewerkt op: 05 May 2025, 09:39:33 door Bertholdowitsch »