Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 15:30:57
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:24:06
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Herb73
Vandaag om 15:21:55
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:21:10
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Pauldg
Vandaag om 15:12:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeronimos
Vandaag om 15:01:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Gezocht decals wit op transparant door prutser
Vandaag om 14:23:25
20 jaar BNLS jubileum door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:19:16
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 13:08:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Rondom Charlois door Hans GJ
Vandaag om 12:08:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:34:08
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 09:33:26
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 09:06:45
Probleem met inloggen iTrain Forum door Modeltreinmulder
Vandaag om 08:07:27
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 253935 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #495 Gepost op: 01 March 2025, 13:05:02 »
28.02.2025, 11:05
Berlijn-Amsterdam ICE 3-neo: Binnenkort stopt nieuw type trein ook in Bad Bentheim


De ICE 3neo op Amsterdam Centraal, het centraal station van de Nederlandse hoofdstad. Foto: Deutsche Bahn AG

De nieuwe ICE 3-neo zal vanaf december 2025 stoppen in Bad Bentheim. Deutsche Bahn AG (DB) wil met de dienstregelingswijziging het nieuwe treintype op de lijn gebruiken Berlijn – Amsterdam in plaats van de "verouderde Intercity's". Dit maakte het bedrijf donderdag bekend en belooft niet alleen meer comfort voor reizigers, maar ook "aanzienlijk verbeterde betrouwbaarheid" van de verbinding.
Eigenlijk zou de ICE-L worden ingezet tussen de twee steden met een stop in Bad Bentheim. Maar door leveringsproblemen van de Spaanse fabrikant Talgo heeft dit jarenlang vertraging opgelopen. Meest recent werd gezegd dat de ICE-L vanaf medio 2025 moeten stoppen in Bad Bentheim. Nu vertrouwt DB op de nieuwe treinen van de fabrikant Siemens Mobility en geeft geen exact tijdsbestek wanneer de treinen van de Spaanse fabrikant zouden kunnen worden gebruikt.

De ICE 3neo op Amsterdam Centraal, het centraal station van de Nederlandse hoofdstad. Foto: Deutsche Bahn AG
Berlijn-Amsterdam
ICE 3-neo: Binnenkort stopt nieuw type trein ook in Bad Bentheim

De nieuwe ICE 3-neo zal vanaf december 2025 stoppen in Bad Bentheim. Deutsche Bahn AG (DB) wil met de dienstregelingswijziging het nieuwe treintype op de lijn gebruiken Berlijn – Amsterdam in plaats van de "verouderde Intercity's". Dit maakte het bedrijf donderdag bekend en belooft niet alleen meer comfort voor reizigers, maar ook "aanzienlijk verbeterde betrouwbaarheid" van de verbinding.
Eigenlijk zou de ICE-L worden ingezet tussen de twee steden met een stop in Bad Bentheim. Maar door leveringsproblemen van de Spaanse fabrikant Talgo heeft dit jarenlang vertraging opgelopen. Meest recent werd gezegd dat de ICE-L vanaf medio 2025 moeten stoppen in Bad Bentheim. Nu vertrouwt DB op de nieuwe treinen van de fabrikant Siemens Mobility en geeft geen exact tijdsbestek wanneer de treinen van de Spaanse fabrikant zouden kunnen worden gebruikt.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ploeger

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #496 Gepost op: 03 March 2025, 06:44:20 »
Interessant om te lezen. Gronau was lang geleden (1981) mijn eerste kennismaking met de BE. Het was nogal een verrassing om op een mistige ochtend, bij de overweg, plots een onbekend locomotiefje van een onbekende maatschappij voorbij te zien rijden. Wat was dat??? Dat was de tijd van voor het internet, en informatie moest je uit boeken en tijdschriften zien te vergaren.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #497 Gepost op: 03 March 2025, 08:52:10 »
    Duitsland heeft een vergelijkbaar systeem als het Nederlandse Kadaster. Het Duitse equivalent heet het Grundbuch (grondboek), dat wordt beheerd door de Grundbuchämter (kadasterkantoren), die deel uitmaken van de lokale rechtbanken (Amtsgerichte).

    Bor
Weet ik alles van! Heb net weer mijn aanslag voor 2025 binnen gekregen.[/list]
« Laatst bewerkt op: 03 March 2025, 09:55:42 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #498 Gepost op: 04 March 2025, 16:34:30 »
Liefhebbers van de Bentheimer Eisenbahn.
Het leek mij een goed idee om het tweede deel van de reactivering, zijnde Bad Bentheim--Gronau een eigen draadje te geven.
Daarom heb ik het hier weggehaald, even geduld hebben.
Commentaar, positief als negatief zie ik gaarne tegemoet.

Hans
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #499 Gepost op: 12 March 2025, 09:53:09 »

De IC zoals wij hem nu nog kennen verbindt Bad Bentheim met de hoofdstad Berlijn


 Vanaf december 2025 bovenstaand IC  vervangen door de nieuwe ICE 3 neo. Archieffoto DB

160 zitplaatsen minder: Is de nieuwe hoofdstad ICE te klein?

Reizen wordt betrouwbaarder en aangenamer als de ICE 3 neo vanaf december 2025 tussen Amsterdam, Osnabrück, Hannover en Berlijn gaat rijden. In de modernste hogesnelheidstrein van Duitsland passen echter veel minder passagiers dan in de oude Intercity (IC) die tot nu toe hebben gereden. Een probleem? Vertegenwoordigers van passagiers zeggen ja. Maar de spoorwegen zien dat anders.
Volgens de officiële factsheet biedt een ICE 3 neo precies 439 zitplaatsen. In de huidige "Holland-IC" zijn er 600 – "hoewel dat vaak al niet genoeg is. De vraag is hoe de Deutsche Bahn (DB) van plan is het aantal passagiers op deze belangrijke internationale verbinding te verhogen met het oog op een capaciteitsverlies van bijna 27 procent. Bovendien: "Meer dan een kwart van de stoelen ontbreekt in vergelijking met vandaag, wat waarschijnlijk ook een impact zal hebben op de ticketprijzen", speculeert de expert. De ICE 3 neo (408-serie) zou immers "meer geld in de schatkist van het staatsbedrijf moeten pompen dan de vorige IC's".

Waarom een ICE 3 neo als dubbele trein slecht zou zijn voor Osnabrück
Zou DB daarom zijn vlaggenschip uit één stuk niet gewoon in dubbele tractie tussen de hoofdsteden kunnen laten rijden, met andere woorden, twee treinen van dit type aan elkaar koppelen? Dan zou het aantal zetels verdubbelen, tot 878. Maar de trein zou ineens 400 meter lang zijn in plaats van de normale 200 meter, en dat is teveel lengte om in Osnabrück of Bad Bentheim te kunnen haltyeren.
Pro-Bahn-woordvoerder Sturm legt uit: "Twee gekoppelde ICE 3 neo-treinen zouden na Berlijn een stop kunnen maken, eerst in Hannover en dan op zijn vroegst weer in Hengelo." Ter vergelijking: Holland-IC 148 – bestaande uit negen rijtuigen plus een locomotief – is zo'n 260 meter lang. En maakt dus bijna volledig gebruik van het langst beschikbare perron in het hoofdstation van Osnabrück (ruim 280 meter).
DB ziet sowieso geen noodzaak om de lijn Amsterdam-Hannover-Berlijn in de toekomst met dubbele treinen te bedienen. Desgevraagd zei het bedrijf: "De 439 zitplaatsen van de ICE 3 neo zijn meer dan voldoende om aan de vraag naar de verbinding Berlijn-Amsterdam te voldoen." Een woordvoerder van de spoorwegen verwees naar de huidige gemiddelde bezetting. Van de 600 zitplaatsen in de Intercity blijft "gemiddeld ongeveer de helft" vrij. Bovendien wordt de ICE 3 neo gekenmerkt door "bijzonder hoge betrouwbaarheid". Dit is onder meer te zien op de routes Frankfurt-Amsterdam en Frankfurt-Brussel, waar de trein sinds de zomer van 2024 rijdt. Het aantal kortstondige storingen, zoals die zich keer op keer voordoen bij de vorige IC met zijn rijtuigen, waarvan sommige enkele decennia oud zijn, zal volgens de woordvoerder van de spoorwegen "sterk worden verminderd" door de overschakeling op ICE 3 neo. Dit alleen al heeft een positief effect op het totale aantal zitplaatsen op de lijn Amsterdam-Berlijn per dag. Over de tarieven in de nieuwe Capital Express legde hij uit: "Net als op andere lijnen beheersen we de bezettingsgraad, onder meer door goedkopere aanbiedingen voor treinen waar minder vraag naar is."
« Laatst bewerkt op: 12 March 2025, 09:58:53 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 924
  • Steel is king!
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #500 Gepost op: 12 March 2025, 11:41:18 »
Met een knipoog zeg ik dan jammer....
Het tijdperk van een NS-loc in het Hauptbahnhof van Berlijn is dan weer gebeurd. Dat heeft wel iets speciaals vind ik zelf.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

wibi

  • Online Online
  • Berichten: 593
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #501 Gepost op: 12 March 2025, 11:46:55 »
Die fotografeer ik iedere dag, in Bünde, als ik ff naar de supermarkt ga

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #502 Gepost op: 13 March 2025, 11:49:52 »
Gemeindehaushalt 2025 steht: Emlichheim investiert in Infrastruktur
Samenvatting van de voor ons belangrijke zaken in de gemeente begroting van Eimlichheim



Zoals het "Station" er nu uitziet! Een perron en dat achter hekken!

Vooruitlopend op het reactiveren van het personenvervoer per spoor investeert de Gemeente Eimlichheim 3,3 miljoen euro in de "infrastructuur" rond het station. Voor het ontlaste van het stadscentrum, en de herinrichting van de binnenstad staat ongeveer 565.000 euro gereserveerd. De totale investeringen van de gemeente Emlichheim bedraagt ongeveer 4,5 miljoen euro voor het jaar 2025.
Emlichheim zal dit jaar geen belangrijke toewijzingen van de staat ontvangen vanwege de inkomsten, 1,1 miljoen euro, uit de verkoop van grond in het industriepark Nord IV. Ook de 1,2 miljoen euro voor de hulpweg Obenholt speeld hier bij mee. Emlichheim profiteert ook nog van de aantrekkelijke subsidies voor de investeringen die nog gedaan moeten worden. de SPD-fractie ziet de investeringen van dit jaar in de hulpwegen Obenholt en Huskamp/Ladestraße als een toekomstige "massale ontlasting van het binnenstedelijke verkeer” Bündnis 90/Die Grünen ziet de hoge inkomsten uit de handelsbelasting ook als een goede basis voor de financiering van duurzame projecten zoals de inrichting van het stationsgebied en de kinderopvang. Maar: veel handel betekent ook veel verkeer en hoge investeringen in de wegenbouw, waar de Groenen fundamenteel kritisch over zijn. In plaats daarvan zouden ze graag meer geld zien voor "meetbare bijdragen aan klimaatbescherming en aanpassing aan de klimaatimpact".
Financiën maakt vervolgens nogmaals duidelijk dat geld in de toekomst steeds schaarser zal worden, ondanks de momenteel evenwichtige cijfers: Door moeilijke randvoorwaarden zoals inflatie, de onduidelijke economische koers van de komende federale en huidige Amerikaanse regeringen, wordt ook het "vermogen om te handelen en te investeren ernstig bedreigd" voor de gemeenten.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #503 Gepost op: 13 March 2025, 19:09:23 »
Uit de krant Grafschafter Nachrichten van 13-03-2025

Toestemming verleend: Regiopa mag gaan rijden in Nederland




Tijdens een bijzondere reis vorig jaar heeft de Regiopa de nieuwe route al verkend. De trein, die op deze foto nog rood is, wordt nog steeds blauw geverfd tot de officiële lancering eind 2026. Archieffoto: Jürgen Lüken

Het was het laatste puzzelstukje dat nog ontbrak om de Regiopa in de toekomst van Neuenhaus naar Coevorden te mogen laten rijden: de exploitatievergunning voor de Duitse trein om op het Nederlandse spoor te rijden. Die vraag is nu opgehelderd, zo meldt Joachim Berends, bestuurslid van de Bentheimer Spoorweg, in reactie op een GN-onderzoek. "Volgens de krant is alles klaar, nu moet alleen nog het contract worden ondertekend." Dit zal naar verwachting begin april gebeuren.
Het hele reactiveringsproject was uiteindelijk afhankelijk van deze exploitatievergunning. De Duitse subsidies zijn namelijk gekoppeld aan de voorwaarde dat de hele route van Neuenhaus naar Coevorden wordt gereactiveerd - en niet alleen het deel naar de grens. En zonder de subsidies zou het project, dat in totaal zo'n 50 miljoen euro kost (de Nederlanders betalen 20 miljoen voor hun deel, 30 miljoen voor het Duitse deel), niet worden gefinancierd.
Volgens Joachim Berends is het de bedoeling dat de bouwwerkzaamheden aan de lijn tussen Neuenhaus en Laarwald in mei beginnen. "Een deel van de signalisatiesystemen moet worden verplaatst en er moeten nieuwe wissels worden geïnstalleerd", legt de BE-baas uit. Ook wordt er gewerkt aan het tracé zelf, waar het wegdek bijvoorbeeld slecht is. Vanaf het najaar staat ook de renovatie van station Laarwald op de agenda.
Ook de drie extra treinen die dan tussen Bad Bentheim en Coevorden gaan rijden, zijn in de zomer van 2026 klaar. En tegen die tijd is ook het extra personeel opgeleid, laat Joachim Berends weten. Niets staat de geplande start van de Regiopa-trein naar Coevorden in december 2026 dan nog in de weg.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6145
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #504 Gepost op: 13 March 2025, 19:12:46 »
Mooie berichten Hans.

Ga ook daar eens kijken als ik in de buurt ben. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

emmenaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #505 Gepost op: 16 March 2025, 15:42:09 »
Bedankt voor het delen van dit bericht. Ik ben nieuw op dit forum en volg de reactivering van het traject Neuenhaus Coevorden met grote interesse.  Ik zal ook zeker vaak van deze verbinding gebruik van maken. Ik reis nu enkele keren per mand per trein vanaf Meppen naar Turnov in Tsjechië. Hopelijk eind volgend jaar  vanaf Emmen via Coevorden.
Begin volgende maand wordt waarschijnlijk het contract getekend voor het gebruik van het Nederlandse deel van het traject en komt er dan ook nieuws over de aanbesteding van aanpassingen in Coevorden door ProRail. Ben ook benieuwd hoe de draaibrug opgeknapt en bedient gaat worden.
Johan.

emmenaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #506 Gepost op: 19 March 2025, 16:30:11 »
Vandaag ook een bericht in het Dagblad van het Noorden.
In april gaat Prorail de werkzaamheden voor het Nederlandse deel aanbesteden.
Passagierstrein tussen Coevorden en Bad Bentheim komt dichterbij

https://dvhn.nl/drenthe/coevorden/Grensoverschrijdende-personentrein-tussen-Coevorden-en-Bad-Bentheim-komt-dichterbij-45889642.html

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #507 Gepost op: 19 March 2025, 17:45:23 »
Was ik vanmiddag nog in Coevorden en Laar om met eigen ogen te zien of dat er al enige voortgang in de reactivering zat, niets  gezien dus, kom ik thuis en vind deze duitse boodschap, die ik vertaald heb, op mijn PC staan. Het gaat dus de goede kant op!!!



Het sein voor de Regiopa richting Coevorden staat nog op rood, maar daar komt volgend jaar al verandering in. Foto: Hans Reints

Reactivering
Regiopa naar Coevorden:

De reactivering van de spoorlijn tussen Neuenhaus en Coevorden heeft een belangrijke hindernis genomen: afgelopen vrijdag gaf de Duits-Nederlandse stuurgroep "groen licht" om de uitvoeringsfase van het grensoverschrijdende project te starten. Dit betekent dat de aanbestedingen voor de opwaardering van de benodigde spoorinfrastructuur op korte termijn kunnen worden uitgeschreven. Het doel van alle bij het project betrokkenen partijen is dat er vanaf 13 december 2026 een directe lokale verbinding voor personenvervoer per spoor komt tussen de deelstaat Nedersaksen en de Nederlandse provincie Drenthe. Het Grafschaft Bentheim, is verheugd over de voortgang van dit belangrijke reactiveringsproject: "Voor het Grafschaft Bentheim is deze verbinding een belangrijke stap in de verdere versterking van de duurzame mobiliteit in onze regio. Tegelijkertijd zullen we de netwerkvorming met onze Nederlandse buren intensiveren en de economische ontwikkeling verder bevorderen."
Met het genomen besluit heeft de internationale projectgroep, waarin het ministerie van Verkeer en Waterstaat van Nedersaksen, de regionale vervoersmaatschappij in Nedersaksen, het district Grafschaft Bentheim, de spoorwegexploitanten Bentheimer Eisenbahn AG en ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in Nederland en de provincie Drenthe zijn vertegenwoordigd, de vorige planningsfase afgerond. Nu ligt de focus op de uitvoering van verschillende infrastructuurmaatregelen aan beide zijden van de grens. Zo gaat het Nederlandse bedrijf ProRail werkzaamheden uitvoeren op het station van Coevorden en langs de hoofdlijn in Nederland. De Bentheimer Eisenbahn voert werkzaamheden uit langs haar spoorlijn in de gemeente Bentheim en Coevorden, maar is ook – samen met ProRail – verantwoordelijk voor de aanleg van een grensoverschrijdende verbinding tussen de Duitse en Nederlandse seinhuizen. Daarnaast moeten de voertuigen van de Bentheimer Eisenbahn worden omgebouwd voor het toekomstige spoorvervoer naar Coevorden.
De nieuwe spoorverbinding zal de reistijden voor reizigers in het openbaar vervoer aanzienlijk verkorten en daarmee onder meer de sociaaleconomische samenwerking in de grensregio versterken, aldus het rapport. De minister van Verkeer van Nedersaksen, Olaf Lies, benadrukt: "Met het reactiveringsproject Neuenhaus-Coevorden creëren we een duidelijke meerwaarde voor de mensen en de economie in de Nedersaksen-Nederlandse grensregio. Tegelijkertijd is het project een 'pilot' voor ons huidige reactiveringsprogramma, waarmee we routes door het hele land bekijken voor een mogelijke heringebruikname. Hierover is met de regionale vervoersmaatschappij spreken gesproken. Henk Jumelet, gedeputeerde van de provincie Drenthe, bevestigt: "Dit is een belangrijke mijlpaal voor de realisatie van deze grensoverschrijdende spoorverbinding. De complexiteit van het project, met inbegrip van de verschillen in IGS'en en juridische kwesties tussen twee landen, vormde een bijzondere uitdaging. De goede samenwerking tussen Nederland en Duitsland heeft geleid tot een concreet resultaat, en nu kunnen we door naar de volgende fase."
Volgens de huidige planning zullen ProRail en Bentheimer Eisenbahn de aanbestedingen voor het spoorproject in april publiceren - met als doel de gereactiveerde spoorlijn vanaf 13 december 2026 in gebruik te nemen.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #508 Gepost op: 22 March 2025, 10:10:06 »
Uit de GN van vandaag 33 maart 2025



De "Regiopa" trein in het gebied van de specialistische kliniek in het Bentheimer Bos. De halte moet hier medio 2026 gebouwd zijn. Foto: Jürgen Lüken

De discussie over een mogelijke grondruil voor de aanleg van de zogenaamde "Bentheim Oostboog" gaat door. Zoals gemeld had het Prinselijk Huis, als eigenaar van de grond, ermee ingestemd grond ter beschikking te stellen voor de aanleg van de spoorlijnen door het Bentheimer Bos en de aanleg van een spoorweghalte bij de gespecialiseerde kliniek. De acties van het Prinselijk Huis, dat publiek de onderhandelingen over onroerend goed had geïnitieerd en een deadline voor het district had gesteld, hadden voor verbazing gezorgd. In een brief van begin februari had bosbouwdirecteur Henning Buss gevraagd om een lijst van alle percelen die eigendom zijn van het district die zich in de stad Bad Bentheim en in de gezamenlijke gemeente Schüttorf bevinden. Met zo'n lijst wil het Prinselijk Huis een "ruilaanbod van gelijke waarde" creëren. In de brief werd eind februari een deadline gesteld voor het verzenden van deze lijst.
Tot nu toe is aan dit verzoek geen gehoor gegeven. In antwoord op de vraag van GN zei het districtshuis van Nordhorn: "Het district Grafschaft Bentheim heeft de afgelopen weken het verzoek van Henning Buss om een grondruilprocedure binnen de administratie onderzocht en is fundamenteel geïnteresseerd in een constructieve oplossing. De mate waarin gebieden die eigendom zijn van de wijk of zo nodig gebieden van derden in aanmerking komen voor een ruilprocedure, vraagt om verdere coördinatie." Het district staat in dit verband in contact met Henning Buss.
Bij de Bentheimer Eisenbahn heeft bestuurslid Joachim Berends er alle vertrouwen in dat hij de planning kan doorzetten. Momenteel worden de planningsvereisten gecoördineerd met de Lagere Natuurbeschermingsautoriteit. "Dan kunnen we beginnen met de goedkeuringsprocedure, die vervolgens twee tot drie jaar zal duren." Gedurende deze tijd moeten volgens Joachim Berends de landkwesties met de prins worden opgehelderd. Het doel is om "tegen het einde van het decennium" met de activiteiten te kunnen beginnen. Volgens Joachim Berends zijn de 400 vierkante meter die nodig zijn voor de bouw van de halte bij de gespecialiseerde kliniek uitgesloten van deze grondonderhandelingen. Hierin wordt afgesproken dat de halte al medio volgend jaar klaar moet zijn. Om de werking van het kuuroord niet te verstoren, zal langs de sporen een moderne geluidswering worden gebruikt, kondigt Joachim Berends aan. Dit moet het geluid in de buurt van de sporen absorberen en het landschap niet aantasten.
Met de aanleg van de boog door het Bentheimer Wald wil de Bentheimer Eisenbahn haar netwerk beter laten aansluiten op dat van Deutsche Bahn. Zoals meermaals gemeld, is de boog bedoeld om een directe verbinding te bieden met het spoorwegnet van Deutsche Bahn in de richting van Schüttorf/Rheine en dus met de knooppunten voor langeafstandsvervoer in Rheine, Osnabrück en Münster. De boog is echter vooral ook bedoeld om het station van Bentheim te ontlasten, omdat het steeds toenemende goederenverkeer een steeds grotere impact heeft op het reizigersverkeer op het BE-spoor. Zo moet het goederenverkeer uit de richting Rheine eerst het station binnenrijden, waar de locomotief moet omlopen en opnieuw aan het andere einde van de trein moet worden aangekoppeld, alvorens in de tegenovergestelde richting over het BE-spoor in de richting van Europark/Coevorden te rijden.
"De regionale express verbindt middelgrote centra en regionale centra." Tot nu toe is dit geëindigd in Rheine. Een verbinding tussen Nordhorn en Osnabrück is tot nu toe alleen mogelijk via de overstap op station Bad Bentheim. De regionale express kan via de "Bentheimer Kurve" rechtstreeks van Osnabrück/Rheine naar Nordhorn rijden. Joachim Berends noemt het 'een kleine maatregel met een groot effect'. Het Regiopa-verkeer tussen Bad Bentheim en Nordhorn blijft onaangetast, verzekert het bestuur van BE.
De oostelijke boog gaat ook gepaard met de bouw van een apart perron voor de Regiopa-trein op het BE-spoor op het station van Bentheim, wat moet leiden tot een verdere ontlasting van het station en de "Regiopa" zal niet langer gebruik hoeven te maken van spoor 3 van de Deutsche Bahn zoals voorheen.
Voor Joachim Berends is de "Bentheim-curve" ook onmisbaar met het oog op het vervolg van de "Regiopa" van Bentheim naar Gildehaus. De planning heeft een belangrijke hobbel genomen door de route door het Nedersaksische ministerie van Verkeer en Toerisme als "economisch verstandig" te classificeren, samen met vijf andere routes in de deelstaat, en heeft dus goede voorwaarden voor federale financiering. "Dit is de voorlaatste etappe", zegt Joachim Berends verheugd. Deze verbinding is echter alleen mogelijk als het goederenverkeer verstandig via de "Bentheimer Kurve" kan stromen en het traject in de richting van Gildehaus niet belast, legt het BE-bestuur uit. Wat de bouw van de "Bentheimer Kurve" betreft, zou de lijn Bentheim-Gildehaus "tegen het einde van het decennium" klaar moeten zijn, aldus Joachim Berends.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #509 Gepost op: 29 March 2025, 20:01:46 »
Vandaag, zaterdag 29 maart 2025, naar Bad Bentheim geweest om mij persoonlijk te kijken of dat er wat te melden valt over evt. vordering t.b.v. de reactiveringen. Onderweg naar Bentheim hoorde ik van een goed ingelichte bron dat de BE 22 met een zware goederentrein van Coevorden naar Bad Bentheim was vertrokken. De BE 22 moest van de werkplaats Nordhorn nog een 1ste klas SEL rijtuig ophalen daar dit rijtuig in Bad Bentheim nodig is. Bij aankomst Nordhorn-BE zag ik nog net de BE22, met direct achter de loc het voornoemde SEL rijtuig, op het verst van het station gelegen spoor binnenlopen. Het transport liep zover mogelijk door in de richting van Rheine, voor foto's maken erg moeilijk bereikbaar.


1239-0809. In een eerder bericht maakte ik melding dat de BE goederen sporen definitief waren verwijderd, nu blijkt dat dat opnemen alleen bedoeld was om alles, rails wissels en bielsen, te kunnen vernieuwen. . Foto is genomen vanaf het dieseltankplaat.


1240-0810 Het spoor ligt er mooi vlak en strak bij. zie ook bericht 470 van zaterdag 10 december  2024


1241-0811 Aan de Armoe en Ellende borden te zien word er ook aan het doorgaande hoofdspoor druk gewerkt.


1242-0820 Panoramisch overzicht van het hele emplacement gezien van Oost naar West. Let eens op de hoeveelheid aan tractie en rijtuigen wat er vandaag te zien is! 


1243-0819 Heel voorzichtig zien we aan de linkerkant de kop van de BE22 te voorschijn komen. Hierover later meer.


1244-0818 Iets verder van deze locatie moet ongeveer de aansluiting met de Oostboog en de geplande stopplaats voor de Fachkliniek komen. Dubbelspoor kan zo doorgetrokken worden!


1245-0812 Achterzijde van het Oude BE Station, nu Hotel, wat nog veelvuldig door de treinen van de BE gebruikt word.


1246-0821 Er liggen nog voldoende moderne hoofdsignalen voor de doortrekking naar Coevorden of de reactivering naar Gronau


1247-0822 Dit gaat ook op voor de voorsignalen/lokaalspoor beveiliging


1248-0823 Zo kruizen ze hier seinen af!!


1249-0815 VT113 vertrekt in de richting Nordhorn


1250-0816  VT113


1251-0817 VT113 Passeert hier de overloop veiligheid wissel.


1252-0824 De rangerende DE22, maar nu aan het andere eind van zijn trein


1253-01225  Het is best wel een lange trein.


1254-0228. Over dit spoor is in eerste instantie de DE22 binnen gelopen, heeft zich samen met 1klas rijtuig van de trein los gemaakt, heeft het rijtuig op het spoor er naast gezet, is omgelopen en heeft de trein het hoofdspoor, richting Rheine gedrukt. Heeft de trein hierna tot aan de overloop in de oost getrokken en daarna terug naar et oude aankomstspoor gegaan. Hier is de DE22 bedankt voor zijn goede diensten.


1255 En daar is de verrassing


1256


1257


1258


1259


1260


1261


1262


1263


1264


1265


1266

1267

1268


1269


1270


1271
« Laatst bewerkt op: 30 March 2025, 13:35:57 door Hans Reints. Reden: nummering aangepast »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.