Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 14:01:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:59
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 191433 keer)


Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 832
  • Steel is king!
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #481 Gepost op: 12 February 2025, 09:21:13 »
Dat rijtuig heeft een verkeerd controle nummer. Ik dacht eerst een 0 te veel maar nagerekend is 03 fout en moet daar 8 staan.


Het controlecijfer voor een rijtuignummer zoals 61 80 19-95 109 kan worden berekend met behulp van de **Luhn-algoritme**. Dit algoritme wordt vaak gebruikt voor het valideren van identificatienummers.

Hier is een korte uitleg over hoe je het controlecijfer kunt berekenen:

1. **Vermenigvuldig** elk tweede cijfer van rechts naar links met 2.
2. **Tel** de cijfers van de producten samen (bijvoorbeeld, als je 14 krijgt, tel je 1 + 4).
3. **Tel** alle cijfers samen.
4. **Neem** het totaal modulo 10 (de rest bij deling door 10).
5. **Het controlecijfer** is het getal dat je moet optellen bij het totaal om een veelvoud van 10 te krijgen.

Voor het rijtuignummer 61 80 19-95 109 zou je de stappen als volgt uitvoeren:

1. Rijtuignummer zonder controlecijfer: 61801995109
2. Vermenigvuldig elk tweede cijfer: 6, 1, 8, 0, 1, 9, 9, 5, 1, 0, 9
3. Resultaten van de vermenigvuldiging: 6, 2, 8, 0, 2, 9, 18, 5, 2, 0, 18
4. Tel de cijfers van de producten samen: 6 + 2 + 8 + 0 + 2 + 9 + 1 + 8 + 5 + 2 + 0 + 1 + 8 = 52
5. Neem het totaal modulo 10: 52 % 10 = 2
6. Het controlecijfer is: 10 - 2 = 8

Uitgerekend is het controlecijfer voor het rijtuignummer 61 80 19-95 109 dan **8**.

MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #482 Gepost op: 12 February 2025, 12:36:17 »
Afgelopen nacht, na de laatste trein, was het te donker (en koud) om getuigen te zijn van het weghalen door J+B Kupers, van de twee AWO 3by rijtuigen in Nordhorn. Vanmorgen ben ik even gaan kijken op de oude standplaats en vond daar inderdaad geen rijtuigen meer! Het enige wat nog aan de rijtuigen herinnerde was het verlaten stuk rails, wat ooit onderdeel uitmaakte van de enorme hoeveelheid rangeersporen van de BE, en een enorme hoop vuil en ongeregeld. Waar de rijtuigen gebleven zijn dat weet ik niet, maar zij zijn niet over de rails afgevoerd naar het depot van de BE, in ieder geval zijn zij daar niet te ontdekken!
Onderstaand wat plaatjes van deze morgen (12-02-2025)


1196


1197


1198


1199


1200
« Laatst bewerkt op: 12 February 2025, 14:47:35 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #483 Gepost op: 12 February 2025, 14:42:54 »

1201 Bomensnoeien langs de B403 tussen Norhhorn en Neuenhaus


1202 Overweg thv de overgang B403 Birkenstrasse-Erlenstrasse


1203


1204Tijdens het passeren van de trein is de arm van de wagen in ruste.
« Laatst bewerkt op: 12 February 2025, 18:52:06 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #484 Gepost op: 12 February 2025, 14:50:04 »
Waar staat  dan SEL dan voor? Al wat gezocht maar nog niet gevonden.
Jeroen

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #485 Gepost op: 12 February 2025, 14:56:46 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #486 Gepost op: 12 February 2025, 19:04:25 »
Helaas moet ik terug komen op enkele omissies in mijn vorige verslag over de OWA rijtuigen. Ik stelde dat deze rijtuigen niet over het spoor vervoerd waren daar ik daar geen enkelbewijs van had gevonden even zo heb IK geen enkelspoor van de rijtuigen aan de Otto Hahnstrasse kunnen ontdekken. Volgens het hier onderstaand verslag wat ik vrij vertaald heb uit de GN, waar ook de foto’s vandaan komen, is het er toch ietsje anders aan toegegaan.


1206 De eerste wagon zweeft in de lucht. Foto: Marcel Brandt

Dinsdagavond laat zijn er gemengde gevoelens in de Friedrich-Ebert-Straße in Nordhorn. De medewerkers van de Bentheimer Bahn (BE) zijn ervan overtuigd dat de wielen van de oude 3by AWO-rijtuigen nog kunnen draaien, maar niemand weet het echt zeker. De rijtuigen staan er immers al meer dan 40 jaar en zijn nooit verplaatst. Nu is het de bedoeling dat de rijtuigen over het spoor naar het depot van de Bentheimer Bahn aan de Otto Hahnstrasse gebracht worden.
"Natuurlijk rijden ze nog steeds", lacht een BE-medewerker zelfverzekerd.  Ook wij geloven erin zegt een experts van het kraanbedrijf J+B Küpers.  De rijtuigen moeten ’s nachts, na de laatste trein, nog verplaatst worden, want morgenochtend moet het spoor weer vrij zijn om de Regiopa en het vrachtverkeer vrije doorgang te verlenen.
De 3by rijtuigen zijn begin jaren 1980 door de Deutsche Bahn met pensioen gestuurd. In april 1984 kwamen ze naar de Friedrich-Ebert-Straße en aan het eind van dat jaar werden ze officieel ingehuldigd door de AWO.


Precies 40 jaar zitten ertussen: de wagons voor hun inhuldiging in 1984 en in hun laatste zeer vervallen staat in 2024. Foto's: GN-Archiv/Jürgen Lüken

Maar hoe komen deze historische rijtuigen van hun vaste plaats? Met de trein, natuurlijk! Rond 22.00 uur arriveren twee zware kranen bij de rijtuigen. Tijdens het opzetten van de kranen rolt de laatste Regiopa van de avond over de rail achter de AWO wagons langs. Rond 23.00 uur kan het spoor worden afgesloten en zorgen medewerkers van de Bentheimer Bahn dat de werkzaamheden vlot en veilig verlopen.
Het daadwerkelijk hijsen van de rijtuigen is voor het specialistische bedrijf Küpers geen probleem: Het werken met de twee kranen is niets bijzonders, alleen de vracht is bijzonder. Rond 23.15 uur wordt een van de rijtuigen aan beide kranen vastgemaakt. Voor de twee zware kranen, die samen meer dan 100 ton wegen, is een rijtuig van 18 ton geen grote uitdaging. Nadat de lading een paar meter boven de grond zweeft, wordt deze achterwaarts op de rails gezet.


1207 Millimeterwerk voor de kraanmachinisten en de medewerkers van BE. Foto: Marcel Brandt
Van het depot aan de Otto-Hahn-Straße is de Mercedes Unimog gearriveerd om de rijtuigen straks verder naar het depot te trekken
De spoorwegdeskundigen krijgen gelijk. Zonder een enkele piep, blokkade of andere verstoring komt het eerste rijtuig in beweging. En dit na meer dan 40 jaar stilstand.


1208 De laatste rit begint: de speciaal omgebouwde Unimog trekt de wagons naar het depot. Foto: Marcel Brandt
Hetzelfde geldt voor de tweede wagon. Even later landt deze ook op de rails, wordt aangekoppeld en de laatste reis van de oude drie asser kan beginnen. Ruim een half uur nadat de eerste wagon is aangehaakt, kan de trein in beweging komen en naar het depot van BE rijden. Daar worden de wagons nu gekannibaliseerd







« Laatst bewerkt op: 13 February 2025, 10:32:37 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5855
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #487 Gepost op: 12 February 2025, 19:21:48 »
Mooi verslag Hans.

Het is natuurlijk wel triest om te zien dat de rijtuigen ( of wat er van over is ) naar de schroot gaan.
Weer en stukje Eisenbahn geschicht naar de ratsmodee.  :(

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5232
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #488 Gepost op: 13 February 2025, 08:59:25 »
Na 40 jaar stilstand gewoon rolbaar...  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #489 Gepost op: 13 February 2025, 11:02:16 »
Ach dat ratsmodee valt wel mee. Bij menige museumbaan in Duitsland hebben ze wel enkele exemplaren van de DB (A)B(D)3yg(e)'s. Ook van de vierassige variant, B4yg is wat bewaard.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #490 Gepost op: 13 February 2025, 11:53:08 »
Dat rijtuig heeft een verkeerd controle nummer. Ik dacht eerst een 0 te veel maar nagerekend is 03 fout en moet daar 8 staan.


Het controlecijfer voor een rijtuignummer zoals 61 80 19-95 109 kan worden berekend met behulp van de **Luhn-algoritme**. Dit algoritme wordt vaak gebruikt voor het valideren van identificatienummers.

Hier is een korte uitleg over hoe je het controlecijfer kunt berekenen:

1. **Vermenigvuldig** elk tweede cijfer van rechts naar links met 2.
2. **Tel** de cijfers van de producten samen (bijvoorbeeld, als je 14 krijgt, tel je 1 + 4).
3. **Tel** alle cijfers samen.
4. **Neem** het totaal modulo 10 (de rest bij deling door 10).
5. **Het controlecijfer** is het getal dat je moet optellen bij het totaal om een veelvoud van 10 te krijgen.

Voor het rijtuignummer 61 80 19-95 109 zou je de stappen als volgt uitvoeren:

1. Rijtuignummer zonder controlecijfer: 61801995109
2. Vermenigvuldig elk tweede cijfer: 6, 1, 8, 0, 1, 9, 9, 5, 1, 0, 9
3. Resultaten van de vermenigvuldiging: 6, 2, 8, 0, 2, 9, 18, 5, 2, 0, 18
4. Tel de cijfers van de producten samen: 6 + 2 + 8 + 0 + 2 + 9 + 1 + 8 + 5 + 2 + 0 + 1 + 8 = 52
5. Neem het totaal modulo 10: 52 % 10 = 2
6. Het controlecijfer is: 10 - 2 = 8

Uitgerekend is het controlecijfer voor het rijtuignummer 61 80 19-95 109 dan **8**.
Helaas is dat fout en klopt het controlecijfer wel. Je vermenigvuldigt namelijk vanaf het eerste cijfer om het cijfer met twee. Dus krijg je: (1+2)+1+(1+6)+0+2+9+(1+8)+5+2+0+(1+8)= 47. Plus drie om bij het navolgende tiental te komen.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2025, 11:57:25 door spoorzeven. Reden: Andere berekening »
Groet, Frank

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #491 Gepost op: 13 February 2025, 13:40:23 »
Door wat externe problemen heb ik een tijdje niets kunnen plaatsen en stapelde de informatie zich langzaam op. Ik heb alle info die ik opgespaard had bij elkaar gezocht en er het volgende verhaal van gemaakt.

Met de trein door het Bentheimerwald, maar hoe? En wat er aan vooraf ging!

Ontlasting voor het Deutsche Bahn station van Bad Bentheim en een onbelemmerd doorgang, zonder rangeren, op het traject naar Nordhorn. Dit zijn in het kort de bedoelingen van een geplande spoorboog door het Bentheimerwald. Deze zgn "Bentheimer Kurve", is bedoeld om een directe aansluiting te creëren op de doorgaande verbindingen van de nu Deutsche Bahn, in de richting van Schüttorf/Rheine. De Bentheimer Eisenbahn geeft de voorkeur aan een oostelijke boog door de zuidelijke rand van het Bentheimerwald. Helaas maakt de gespecialiseerde Bentheimerheilkliniek en het Prinselijk Huis van Bentheim met Fürst zu Bentheim und Steinfurt als hoofdaandeelhouder, zich zorgen over evt. geluidsoverlast en houden daarom van hun kant alle ontwikkelingen tegen. Als alternatief stellen zij voor om de hele BE-route naar het oosten van het Bentheimerwald te verleggen. De gespecialiseerde kliniek en de Domeinkamer Fürst zu Bentheim stellen voor om het hele BE-traject naar het oosten te verschuiven. "De ecologisch en economisch favoriete routevariant loopt ongeveer 500 meter ten oosten van de huidige bestaande weg", aldus een brief van de Prinselijke Stichting. Deze ongeveer 3,5 kilometer lange nieuwe route loopt dus door het midden van het Bentheimerwald, maar volgt de loop van een bestaand bospad. Deze ingreep moet onder meer worden gecompenseerd door de repatriatie van de 1,9 kilometer lange bestaande weg. "Om een snelle aansluiting van de stad Nordhorn op het bovenregionale treinverkeer mogelijk te maken, rekening houdend met de belangen van de Thermalsole- und Schwefelbad Bentheim GmbH", schrijft Kamerdirecteur Henning Buss, "stelt de Landschaftskamer Fürst zu Bentheim haar grond ter beschikking voor de aanleg van een rondweg ten oosten van de huidige spoorlijn in een ruilprocedure."


1209 Het kaartje met de voorgestelde tracés

Het Deutsche Bahn -station in Bad Bentheim is al jaren een knelpunt voor het goederenverkeer in oost-westrichting. Het voortdurend groeiende vrachtverkeer op de DB-lijn verstopt de sporen van het station steeds meer. Dit heeft tot gevolg een regelmatige uitval en vertraging van de "Regio- en Eurobahn".In de huidige situatie moeten alle goederentreinen vanuit de richting Rheine, die via het BE-spoor richting Coevorden willen rijden, in het DB-station van Bad Bentheim stoppen. De tractie, als die niet elektrisch is, moet omlopen en dit kost tijd en spoor capaciteit en daar zijn de klanten, Ongeveer de helft van deze treinen wordt niet meer door de Bentheimer Eisenbahn afgehandeld, maar rechtstreeks door particuliere spoorwegmaatschappijen niet blij mee. Door de aanleg van de oostelijke boog zou het station van Bad Bentheim enorm ontlast worden. Een directe spoorverbinding naar het oosten biedt ook de mogelijkheid om over een paar jaar meer passagierstreinen van en naar Nordhorn te laten rijden.


1210 Zoals de Bentheimer het graag had gezien

Er wordt al gesproken over een regionale expresdienst van Münster via Rheine naar Nordhorn. Een regionale expreslijn Nordhorn-Rheine-Osnabrück zou ook denkbaar zijn. De BE wil graag een directe verbinding met de DB in de richting van Schüttorf/Rheine via de Oostboog tot stand brengen. Een ingenieursbureau is bezig om een ongeveer 2,3 kilometer lange boog te ontwerpen die iets ten zuiden van de gespecialiseerde kliniek begint en langs de zuidelijke rand van het Bentheimer Wald/ FFH-gebied naar het oosten afbuigt. Via wissels met overlopen kan de boog bereikt worden. Als de planningsprocedure snel verloopt, kan in 2026 een besluit tot goedkeuring van de planning worden genomen en kan de boog in 2027/28 worden gebouwd. Er moet met de besluitvorming wel opgeschoten worden daar de Du Deutsche Bahn rond 2028 geïnformeerd moet zijn waar of dat de boog gaat aansluiten op het bestaande DB-spoor, zodat hiermee rekening kan worden gehouden bij de geplande digitalisering van de spoor en seintechnologie.


1211 De Regio en Eurobahn als toekomstmuziek

Bentheimer Thermalsole- und Schwefelbad GmbH en haar hoofdaandeelhouder, de Stichting Fürst zu Bentheim und Steinfurt, maken zich zorgen over de belasting van het treinverkeer voor de ziekenhuisactiviteiten. Zij vrezen vooral voor aantasting van het stroomgebied van de zwavelhoudende mineraalwaterbron. In tegenstelling tot de thermische pekel, die ook wordt gebruikt, wordt deze gevoed door het grondwater in de buurt van het oppervlak. De gespecialiseerde kliniek had al overeenkomstige zorgen geuit tijdens de opwaardering van het BE-traject voor de "Regiopa". Er wordt nu gevreesd dat het verder toenemen van het vrachtverkeer op het BE-spoor zwaardere funderingsmaatregelen van de onderbouw nodig maken wat de waterbalans kan aantasten.


1212 Overzicht in de richting van Lingen van het Benheimerwaldt

Een gespecialiseerd bureau uit Frankfurt onderzocht de kansen van implementatie en de voordelen van zowel de BE-variant als van de alternatieve route. Er wordt ook gekeken naar een volledig nieuwe aanleg van het BE-spoor van Nordhorn langs de Baumwollstraße naar Gildehaus. De politiek had dit voorstel al enige tijd geleden ter discussie gesteld. Alle drie de varianten zijn vergeleken met variant nul: het afzien van elke nieuwe constructie.
Het is nu al duidelijk dat de variant van de specialistische kliniek en die van de politiek een volledig nieuwbouw behelst . Dit zou niet alleen veel duurder zijn dan het BE-voorstel, maar zou ook een veel complexere en dus langdurige goedkeuringsprocedure vereisen. Door de te verwachten procedures en inspraakrondes kan deze nieuwbouw op een vertraging van 15 jaar rekenen!  Ondertussen wijzen de specialistische kliniek en de Domeinkamer erop dat hun variantvoorstel "aanzienlijke kosten zou besparen door langdurige gerechtelijke procedures te voorkomen".

De realiteit van vandaag

Nu het Prinselijk Huis zich eind vorig jaar als aandeelhouder bijna volledig heeft teruggetrokken uit de gespecialiseerde kliniek in Bentheim, zij hebben nog maar 2% van de aandelen, is de Domeinkamer Fürst zu Bentheim van mening dat de weg vrij is voor de aanleg van de zogenaamde “bentheimerkurve. De boog maakt een directe verbinding in de richting van Schüttorf/Rheine mogelijk en daarmee de weg naar de langeafstandsvervoersknooppunten in Rheine, Osnabrück en Münster mogelijk. Maar bovenal is dit ook bedoeld om het station van Bentheim te ontlasten. Goederentreinen hoeven niet meer in Bad Bentheim te rangeren en kunnen direct gebruik te maken van de BE sporen naar het Europark in Coevorden. Tot nu toe waren de plannen mislukt door het verzet van het prinselijkhuis als meerderheidsaandeelhouder van de kliniek en de negatieve gevolgen voor het beschermde FFH gebied in het Bentheimerwaldt.


1213 Op de achtergrond de westelijke en bestaande van de BE. Hier achter komt de gewenste nieuwe boog door het Bentheimerwald te lopen.

"aangezien het district Grafschaft Bentheim en de stad Bad Bentheim verantwoordelijkheid dragen voor hun daden" is het nu mogelijk om de grond te leveren die nodig is voor de aanleg van de boog. In een brief van het prinselijk huis, die eigenaar is van het onroerend goed, biedt het Prinshuis een grondruil aan met het stadsdeel voor de grond die nodig is voor de aanleg van de Bentheimbocht en de treinhalte in het Kurpark, ". Voor een ruilaanbod van gelijke waarde vraagt het huis om een overzicht van de gebieden voor de bouwmaatregelen en "een compilatie van alle percelen in het stedelijk gebied van de stad Bad Bentheim en in het gebied van de gezamenlijke gemeente Schüttorf die eigendom zijn van het district Grafschaft Bentheim en aanverwante instellingen en bedrijven." om de uitbreiding van de spoorweginfrastructuur mogelijk te maken".



Het huis gaat verder met te zeggen dat de bovengenoemde documenten uiterlijk op 28 februari moeten worden verzonden. Na vier tot zes weken wordt dan een "ruilgebiedsaanbieding van gelijke waarde" aangemaakt. Deze  e-mail is verzonden aan de districtsbestuurder, de burgemeester van Bad Bentheim, de Bentheimer Eisenbahn, de districtsraad, de gemeenteraad van Bad Bentheim en aan de Grafschafter Nachrichten, "Wij willen het bod graag bespreken op de volgende aandeelhoudersvergadering van Thermalsole- und Schwefelbad GmbH samen met de belangrijkste belanghebbenden betrokken en de weg vrijmaken voor de uitbreiding van de spoorweginfrastructuur in het Bentheimerwald." Aldus de verzonden e-mail. Het stadsdeel bevestigt de ontvangst van de brief maar willen hier op dit moment echter geen commentaar op geven. "De inhoud wordt nu eerst intern bekeken door de administratie. Op dit moment kunnen er geen verdere uitspraken worden gedaan", zegt een woordvoerster van het stadsdeelbestuur.


1215


1216


1217 Allemaal nostalgie

. Een ander doel van de BE is om het BE-hoofdspoor vanaf de aftakking tot minstens Nordhorn onder de draad te brengen. Maar dat is voor de volgende keer!!! ;D
« Laatst bewerkt op: 16 February 2025, 23:14:19 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #492 Gepost op: 14 February 2025, 16:17:48 »
De toekomstige Regiopa halte in Emlichheim krijgt een perronoverkapping van 48 meter gelijk aan die van station Nordhorn! Afgelopen Donderdag stemde de volledige stadsdeelraad unaniem in om hiervoor een bijdrage van 111.000 euro toe te kennen. Dit is een derde deel van de totale kosten die de overkapping gaat kosten. De twee andere delen worden gefinancierd door de gemeente Emlichheim en BE Netz GmbH van de Bentheimer Bahn.Bij de planning van de halte was al rekening gehouden met een perronoverkapping en de te verwachtten bijbehorende kosten. “We zijn dan ook blij dat dit ook kan worden geïmplementeerd met het oog op bescherming tegen weersinvloeden en reiscomfort voor toekomstige passagiers", zegt Ansgar Duling, gemeentelijk directeur van de gemeente Emlichheim.  De overkapping moet, samen met de rest van het station van Emlichheim, klaar zijn voor de geplande Regiopa-start op dit deel van de lijn. Volgens de huidige stand van zaken staat dit gepland voor december 2026.


1218 Hoe Emlichheim de nieuwe stationsomgeving voor ogen had. Op de Tekening is zelfs een tunnel voor fiets en voetgangersverkeer gedacht


1219Zo ziet het er op dit moment in Emlichheim uit. Dit is het perron bij het busstation waar in december Sinterklaas en Zwarte Piet van vertrekken.


1220 Plannen kunnen heel snel veranderen; Deze schets laat zien hoe de gewijzigde plannen voor het stationsgebied eruit zien. In de tussentijd zijn er enkele aanpassingen gedaan in het noordelijke gebied: nu komt er een dubbele rij bomen tussen het spoor en de bushaltes en worden de twee bushaltes schuin geplaatst zodat gelede bussen er in de toekomst ook kunnen staan. De gekleurde pijlen geven de geplande fiets- en voetpaden aan Foto: IPW planbureau


1221Dit is de bedoeling voor het midden perron


1022  Ook tegen zon en regen beschermd: een luifel zoals die hier op het centrale perron van het station in Nordhorn moet nu ook bij de toekomstige halte Regiopa in Emlichheim worden gebouwd.


Anno Domino februari 2025
« Laatst bewerkt op: 14 February 2025, 20:28:10 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #493 Gepost op: 16 February 2025, 20:46:52 »
Het is de bedoeling dat met de aanleg van de “Bentheimerkurve” gelijktijdig de lijn tot aan tenminste Nordhorn onder de draad word gebracht. De boog en het elektrificeren kan in 2026 voltooid zijn als de planningsprocedure snel wordt afgerond. Elektrificatie is belangrijk voor het goederenvervoer, maar biedt ook mogelijkheden voor extra treinverbindingen van en naar Nordhorn. De deelstaat Noordrijn-Westfalen is ook geïnteresseerd voor het laten rijden van een regionale trein van Münster via Rheine naar Nordhorn.


1224-6898 Dit zou Nordhorn Coevorden in de toekomst kunnen zijn. Deze plaat is alleen ergens in 2022 aan de Saar genomen

 De modernisering van BE's bus vloot, die ongeveer 90 voertuigen telt, gaat in 2025 verder. Er zullen dit jaar vier kleinere volledig elektrische bussen worden geleverd voor de daluren, evenals vijf extra hybride bussen en twee gelede bussen met hybride aandrijving. Met de levering van deze eenheden kunnen de laatste bussen van de Euro drie- en vier-emissieklassen buiten gebruik gesteld worden. In de loop van dit jaar zullen bussen, treinen en haltes worden uitgerust met een real-time informatiesysteem welke de actuele aankomst- en vertrektijden van bussen en treinen en de aansluitende verbindingen en vertragingen laten zien..


1225 1159-0677 Een deel van de vloot in ruste bij het station Bad Bentheim BE


1226-5034 Op de stations is het real-time systeem al lange tijd ingevoerd.

Bij het station Nordhorn is de overweg Denekamper Straße volledig gerenoveerd en is het nieuwe busstation met twee traveeën uitgebreid. De uitgang is verplaatst naar het kruispunt Bernhard Niehues-Straße zodat de oude bus uitgang niet meer nodig is. De overweg Bernhard-Niehues-Straße is gesloten en aan het einde van het verlengde middenperron komt een nieuwe voetgangersoversteekplaats met directe toegang tot het centrum van de beroepsschool.

BE zal naar verwachting in 2025 beginnen met de bouw van een "multifunctionele overslagfaciliteit" bij het industriepark Blanke Süd. De grote logistieke faciliteit is bedoeld om het goederenvervoer per spoor economisch rendabel te maken, ook voor bedrijven die geen eigen spooraansluiting hebben.


1227 1183  Overzicht van de beoogde bouwplaats aan de Otto-Hahnstrasse. Hier moet het "multifunctionele overslagfaciliteit"  verreizen
« Laatst bewerkt op: 20 February 2025, 15:51:15 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #494 Gepost op: 23 February 2025, 11:41:44 »

Plannen voor Hoogstede incl. het stations umfeld.

1228 Emlichheim, Laar, Ringe en Hoogstede zijn woensdag 19 februari 2025, onder de regionaam "Wir an der Vechte” opgenomen in het dorpsontwikkelingsprogramma van de deelstaat Nedersaksen. Een van de pluspunten voor opname in het dorpsontwikkelingsprogramma is gelegen het feit dat Emlichheim eind 2026 een aansluiting heeft op de "Regiopa" spoorlijn voor personenverkeer van Bad Bentheim naar Coevorden vv. Opname in het ontwikkelingsprogramma is een goede gelegenheid om projecten in de buurt van de toekomstige aan te leggen haltes in de financiering op te nemen. Helaas zijn er ook regio's die dit keer met lege handen te staan. De buurgemeente Uelsen, met  Wilsum en Gölenkamp vallen buiten de boot daar de Samtgemeinde Uelsen niet aan één van de snelwegen die door de provincie lopen, noch deel uit maakt van het (Regionale) spoorwegnet. Andere gemeenten die wel zijn opgenomen in het dorpsontwikkelingsprogramma zijn de regio Weser-Ems met de districten Aurich en Leer (Moormerland, Großefehn en Ostrhauderfehn) en Cloppenburg (Saterland).




1229 Het station Laarwald aan de grens met Nederland zou, zo hoopt Reinhold Hilbers (CDU), kunnen profiteren van het dorpsontwikkelingsprogramma. Foto: Henrik Hille
Door het opnemen van de regio “Wir an der Vechte” in de Niedergrafschaft geef dat ook de gelegenheid om het station van Laarwald en de stations omgeving in aanmerking te laten komen voor financiering uit het ontwikkelingsfonds. De financiering zal de gezamenlijke gemeente Emlichheim aanzienlijk helpen om zich te positioneren voor de toekomst”. Momenteel wordt meer dan 50 miljoen euro geïnvesteerd in de reactivering van het lokale personenvervoer per spoor in Nedersachsen.. Helaas is deze ronde de aanvraag van de gezamenlijke gemeente Uelsen niet in het programma is opgenomen.

« Laatst bewerkt op: 27 February 2025, 12:23:20 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.