Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
Vandaag om 23:19:44
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 23:17:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:16:36
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 23:04:23
Fleischmania Nostalgia door ArjanB
Vandaag om 22:37:44
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
Vandaag om 22:37:25
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Ruben1990
Vandaag om 21:22:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:50:24
Station Roodeschool door Nohome
Vandaag om 20:36:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:14:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
Vandaag om 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
Vandaag om 19:25:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 182045 keer)

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #450 Gepost op: 28 October 2024, 14:50:38 »
En hier nog een bericht van Hans:

Sonderfahrten Reisebüro Weihnachtsmärkte
🎅🎄Mit dem Regiopa Reisebüro Berndt Weihnachtsexpress 🚆🎅🎄direkt ab Emlichheim zu den Weihnachtsmärkten nach Oldenburg, Münster und Leer.
An drei Terminen bringen wir euch direkt aus der Grafschaft zu drei zauberhaften👑 Weihnachtsmärkten.
Weitere Infos dazu findet ihr auf unserem Blog 👇
https://blog.bentheimer-eisenbahn.de/

Speciale reizen reisbureau kerstmarkten
🎄Met het Regiopa reisbureau Berndt Christmas Express 🎄direct van Emlichheim naar de kerstmarkten naar Oldenburg, Münster en Leer.
Op drie data nemen we je rechtstreeks mee van de provincie naar drie magische👑 kerstmarkten.
Meer info vind je op onze blog 👇
https://blog.bentheimer-eisenbahn.de/

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4716
    • Filmpjes op YouTube
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #451 Gepost op: 28 October 2024, 15:51:03 »
Een bericht van Hans zelf? Is hij de organisator?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #452 Gepost op: 28 October 2024, 16:38:06 »
Nee: Hans is niet de organisator. Dee Bentheimer Eisenbahn heeft het bericht in het Duits op haar facebook-pagina staan, en Hans heeft een Nederlandse vertaling voor ons toegevoegd.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #453 Gepost op: 28 October 2024, 18:07:59 »
Google translate werkt voor iedereen hoor 8)

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #454 Gepost op: 29 October 2024, 10:19:30 »
Klopt. Hans en ik proberen jullie dat werk te besparen.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #455 Gepost op: 18 November 2024, 09:46:49 »
Hier een krantenbericht, door Hans ingescand




Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #456 Gepost op: 19 November 2024, 09:44:32 »
En hier weer wat foto's van Hans:


1135  Het is zondag 17 november 2024 als ik een bezoek breng aan het voormalige Wintershall Erdölverladestation. Het lag er leeg bij op deze koude en natte dag! De tot voor kort daar geparkeerde 22 ICRmh rijtuigen van Leo Mobility  zijn op 23 oktober door een 20000 van de BE weggehaald en naar Bad Bentheim gebracht om te worden opgehaald voor transport naar Ondrou in het oosten.


1136 Tot mijn verbazing zagen de tot dan toe verwaarloosde sporen die op en over over het terrein van de Metaalfabriek naar het Coevorden-Piccardie-Kanal  en de Emslandstärke Gmbh lopen er goed bereden uit? . De rails op het terrein van de metaalfabriek waren opgeruimd en veelvuldig bereden. Voor de poort stonden drie Rs-en beladen met allerhande materialen, die waarschijnlijk gebruik zijn/worden in de tuin van voornoemde plaats, netjes geparkeerd en te wachten op verdere inzet.

Van Emlichheim , waar geen enkele spoorse activiteit te bespeuren viel, door gereden naar “De Heeg” bij Coevorden. Het enige wat daar vermeldingswaard is, is dat er één  BE rood VT stel minder stond en dat het voormalig uitzichtrijtuig alleen nog maar kon instorten!! De baan terug gevolgd tot Neuenhaus en vandaar door gereden naar Nordhorn-Hoofdwerkplaats.


1137 Bij de Max Planckstrasse aangekomen viel mijn oog direct op een vreemde eend in de bijt! Door de aanwezigheid van een stroomafnemer op het dak neem ik aan dat dit rijtuig  niet voor eigengebruik op het  BE net bestemd is.


1138 De “bewerkte” zijkant van voornoemde wagen.


1139 Deze zag er in zijn nieuwe kleuren een stuk frisser uit.


1140 Zondagsrust bij de Hoofdwerkplaats in Nordhorn
« Laatst bewerkt op: 19 November 2024, 09:46:03 door Bertholdowitsch »

Wisselwachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #457 Gepost op: 19 November 2024, 12:04:02 »
Hallo Bertholdowitsch,
Wat bedoel je precies met “het uitzichtrijtuig op instorten staat”. Is het Panorama-rijtuig dermate gevandaliseerd dat het niet meer kan rijden? Heb je foto’s? Zou wel heel jammer zijn als het rijtuig verdwijnt. Is toch een iconisch rijtuig.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #458 Gepost op: 21 November 2024, 09:44:58 »
Hallo Wisselwachter,

dit is wat Hans mij op je vraag heeft geantwoord:

"Op de vraag of dat het rijtuig nog kan rijden daar waag ik mij niet aan. Het ziet er in ieder geval met de dag desolater uit. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat het rijtuig in deze conditie toestemming krijg om over het openbarennet vervoerd te worden."
« Laatst bewerkt op: 21 November 2024, 10:12:38 door Bertholdowitsch »

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #459 Gepost op: 21 November 2024, 10:06:28 »
Hier twee nieuwtjes over de financiering van de verbouwing tussen Coevorden en Neuenhaus:

1. Gisteren heeft de directeur van de Bentheimer Eisenbahn de schriftelijke bevestiging ontvangen aangaande de financiëring van het opknappen van het spoor tussen Neuenhaus en de Nederlands grens. Het land Nedersaksen en de Bondsregering geven 23.8 miljoen € hiervoor. Het geld voor het opknappen van het stuk spoor op Nederlands grondgebied is er al.

2. Op 4 november heeft de directeur van de Bentheimer Eisenbahn de schriftelijke bevestiging ontvangen aangaande de financiëring van de aanpassing van de software van de seinhuizen in Zwolle en Nordhorn, zodat de treinen station Coevorden kunnen binnenrijden en verlaten. In Coevorden wordt een eigen perron voor de trein vanuit Duitsland gebouwd, en het spoor wat aan dat perron ligt wordt met het Duitse beveiligingssysteem PZB voorzien.

5 februari 2025 wil de Bentheimer Eisenbahn met de verder nodige verbouwingen beginnen, en in september 2026 wil men klaar zijn. Daarna nog testritten, en vanaf december 2026 rijden reguliere treinen.

Het enige probleem is nog dat het spoor vanaf Coevorden Europark tot Coevorden Centraal in eigendom van de Bentheimer Eisenbahn is, wat aangaande het personenvervoer een probleem is omdat in Nederlandse wetten alleen met 1 netbeheerder rekening gehouden is (met ProRail). Hierover vinden de komende weken verdere gesprekken plaats. De Bentheimer Eisenbahn hoopt dat er een uitzondering op de wetten wordt gemaakt omdat een wetswijziging veel langer duurt.

« Laatst bewerkt op: 25 November 2024, 12:50:17 door Bertholdowitsch »

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #460 Gepost op: 26 November 2024, 09:28:07 »
En hier (met dank aan Hans) krantenartikelen bij hetgeen ik heb geschreven:






Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12443
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #461 Gepost op: 05 December 2024, 17:57:36 »






Zojuist hier gespot!!!!!!!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #462 Gepost op: 06 December 2024, 09:21:23 »
 (y) mooie folklore

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25974
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #463 Gepost op: 06 December 2024, 09:25:27 »
Met deze foto's hebben we nog een extra dag met Sinterklaas sfeer  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #464 Gepost op: 10 December 2024, 12:31:20 »
Hier weer een fotobericht van Hans:

Op deze 1e zaterdag van de laatste maand van dec ’24 is het redelijk goed weer om te fotograferen. Er is weinig zon, maar het is droog, en dat is tegenwoordig ook al heel wat. In Bad Bentheim aangekomen zag ik de IC naar Berlijn langs het perron staat evenals het dubbel VT-stel 114 en 112 van de BE welke dienst doen op lijn RB56 naar Neuenhaus.


1144 -0680 Niet lang na mijn aankomst vertrok de IC, getrokken door een loc met een grote vishaak, richting Berlijn.


1145-0662 Ietsje verderop passeerde de Berlijn-Express twee afgestelde locomotieven! Waarvan een Captrain.


1146-0682 Wat mij opviel was, buiten de twee Captrain locs om,  de complete leegte van het rangeerterrein. Nadere beschouwing leerde dat men bezig is met een complete renovatie van het terrein door middel van sporen weg te halen en andere weer te verlengen en/of te verplaatsen.


1147-0683 Duidelijker kan ik het je niet laten zien.


1148-0776 Gezien in de richting van het oude BE Kreisbahnhof (station).


1149-0666 Het lijkt wel of dat er dubbelspoor richting de voorgenomen Oostelijke boog gecreëerd word?


1150-0674 Dat het sporen leggen nog niet definitief is moge duidelijk zijn!

Om deze plaatjes te maken moest ik mij wat verder op het BE terrein begeven! Voor meer informatie over de voorgenomen bouw van de Oostelijke boog en het elektrificeren van de lijn (RB56) heb ik div artikelen klaar staan. Ik kan deze pas publiceren als het bestuur van BNLS een beetje wil meewerken!


1151-0668 Hier het vertrekken de VT114 en 112 van Bad Bentheim. Zij zullen zo dadelijk de DB sporen op hun weg naar Neuenhaus kruizen.


1152-0671 Hier zijn de sporen van de DB gekruist en bevinden de stellen zich op de eigen BE sporen. Achter de stellen is het Bentheimerwald te zien waar de beoogde Oost boog gedacht is.


1153-0663 Als het spoor geweld verdwenen is, is het wederom doodstil op het terrein van de BE. We kijken hier in de richting van het oude “Kreisbahn” station, nu Hotel, en zien daar zowaar de D20 van de Bentheimer staan.


1154-0678 De D20 wat dichter bij gehaald. De plaats waar we nu naar kijken is tegenwoordig de tankplaat. Deze plaat is nog een overblijfsel uit het stoomtijdperk evenals de infra rondom deze plaat. Rechts het van alle foto’s bekende dienstgebouwtje en links is nog net de fundatie van de waterkolom te zien.


1155 De tanklaat vanuit het BE station gezien in de richting van de toekomstige oost-boog.


1156-0679 De bedoelde fundatie ten voeten uit.


1157-0688 Het voornoemde dienstgebouw.


1158-0684 Het nog maar zelden gebruikte perron van de BE aan het oude Kreisbahnbahnhof. Misschien dat bij de reactivering (die in de planning staat) van de lijn naar Gronau het perron weer een actieve functie gaat krijgen!


1159-0677 Na nog een laatste blik op de afgestelde bussen te hebben geworpen, ben ik onder weggegaan naar Nordhorn voor een bezoek aan de HW en het station. Maar dat in een volgende aflevering?????