Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:32:32
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:20:42
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 09:19:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eric B
Vandaag om 09:12:05
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:09:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 09:05:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 09:02:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:38:51
Au bord de la Cèze door defender
Vandaag om 08:25:26
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 08:17:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:13:29
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door borotof
Vandaag om 01:36:31
Arnold 2210 onderdelen gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:55:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
07 November 2025, 23:11:16
Aachenau West door Wim Vink
07 November 2025, 23:09:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
07 November 2025, 22:49:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
07 November 2025, 22:38:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
07 November 2025, 22:35:02
Raadplaatje door R1954
07 November 2025, 21:54:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
07 November 2025, 21:29:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
07 November 2025, 20:52:47
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
07 November 2025, 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
07 November 2025, 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
07 November 2025, 19:06:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
07 November 2025, 17:32:00
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
07 November 2025, 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
07 November 2025, 16:17:39
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 245607 keer)

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #420 Gepost op: 10 September 2024, 13:00:33 »
En opnieuw een bericht van Hans:

Zo rond de middag van maandag de  09 september van 2024 zag het weer er goed uit. Dit verleide mij om een rondje BE Niedergrafschaft te maken om u en mijzelf fotografies op de hoogte te houden.


983 In Esche lag de overweg in de Bahnhofstrasse er nog net zo bij als in het vorige bericht.  Kijken in de richting Emlichheim met rechts de aftakking naar Winterhall, Osterwald. (Google veranderd Emlichhein stevast in Meligheid!!)


984 Hier kijkende in de richting van Kleinstadt Neuenhaus


985  Dit bord betekend voor al het wegverkeer, Tot hier en niet verder! Schijnt ook op te gaan voor voetgangers en andere passanten. Passeer je het bord dan komt er een vervelende kerel op je af die brult dat je alleen met een oranje vestje aan dat hek mag passeren. Foto,s mogen er niet gemaakt worden anders dan voor grof geld. Hebben zeker nog nooit gehoord van vrije nieuwsgaren vanaf de openbare weg. Rare jongens die Duitsers! (vrij naar de Galliërs)


986  Hoe anders gaat het er bij de overweg Berge uit het vorige bericht! (975)aantoe! Geen centje last en volop medewerking?


987… Zo heb je alleen ballast….en zo begint het ergens op te lijken.


988  De mannen zijn druk bezig om met inbusbouten de boel vast te zetten.


989 Er moet nog veel werk verzet worden voor dat zowel door het spoor, als door het wegverkeer, een veilig gebruik van het overpad gemaakt kan worden.


990 Wat mij de vorige keer niet zo was opgevallen aan de KROL uit het vorige bericht (971waren de specifieke opschriften die op de KROL waren aangebracht


991 De opschriften laten aan duidelijkheid niets te wensen over


992 Dat gaat ook op voor de bij de kraan behorende bijwagen.


993 De opschriften zijn netjes opgeborgen achter onbreekbaar “glas”.

Het Bundesland Niedersachsen (zeg maar: 'het Rijk') heeft ermee ingestemd om de kosten van de reactivering van het personen en goederenvervoer tussen Neuenhaus en Coevorden over te nemen. Hieronder valt ook het aanleggen van een 2,5 miljoen euro kostend uitwijkspoor voor goederentreinen, dat bij “Kloster Frenswegen” (tussen Nordhorn en Neuenhaus) moet worden aangelegd. Het uitwijkspoor was een eis van de Bentheimer Eisenbahn zonder dit uitwijkspoor wilde de BE niet verder meewerken aan het 24 miljoen kostende reactivering project


994 Naar aanleiding van bovenstaand bericht heb ik de hele lijn tussen Neuenhaus en Nordhorn, incl de industriesporen, in beide richtingen langs gereden. Nergens viel enige activiteit waartenemen die op de aanleg van dit inhaalspoor zou kunnen duiden. Wel kwam er uit de richting Neuenhaus de losse D20 aanstormen.


995 Ik zou niet weten waar deze loc vandaan is gekomen  Nergens langs de lijn tot Neuenhaus  heb ik iets kunnen vinden de aanwezigheid van de D20 zou kunnen verklaren.


996 In Neuenhaus, waar het wel heel erg donker begon te worden, alleen de VT 114 waargenomen.


997 Even later kwam het water weer eens met bakken uit de hemel. Voorlopig zijn dit de seinen die het verdergaan van het personenvervoer van de BE tegen houden.

Aanvulling Berthold: het uitwijkspoor bij Frenswegen valt buiten de financiëring van het land Niedersachsen en de Bund. De Bentheimer Eisenbahn gaat tot eind oktober een aparte aanvraag voor subsidie voor dit uitwijkspoor indienen.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #421 Gepost op: 14 September 2024, 21:09:09 »

998 Ik schreef bij deze foto uit het vorige bericht dat ik niet wist waar of dat de D20 zo snel vandaan kwam, daar is nu helderheid over. Waarschijnlijk was het transport net voor dat ik mijn plaatjes nam Esche en Berge over het inhaal en nieuwe spoor gepasseerd.


999 Erik van Riggelen laat weten dat de D20 diezelfde middag een vuilnistrein naar Coevorden heeft gebracht. In de trein zat ook een Bistrowagen? die in de werkplaats Nordhorn voor derden behandeld is. Foto Erik van Riggelen

In een persbericht laat de Bentheimer Eisenbahn weten dat
 “Innerhalb von 2,5 Wochen hat unser Team den ehemaligen Reisezugwagen  der DB komplett in ein neues Design, für unseren Kunden, umgewandelt.” ( Binnen 2,5 week heeft ons team het voormalige DB-passagiersrijtuig volledig omgebouwd tot een nieuw ontwerp voor onze klant.")
Wie die Kunde is daar komen we eerdaags wel weer achter.


1000 Met enige twijfel is dit waarschijnlijk het Bistrorijtuig wat ik op zaterdag 10 augustus in Nordhorn op de plaat heb gezet 


1001 Het rijtuig is net de werkplaats binnen genomen . Ziet er meer uit als een 1e-2e  klasse rijtuig dan een Bistro. Ik ben ook afhankelijk van de info die ik binnen krijg.


1002 Ramen en diverse openingen zijn afgeplakt. Het grote werk kan beginnen.


1003 De verfspuiter kan zich uitleven en is al flink aan de gang gegaan


1004 En dit is dan het eind resultaat. Ik heb geen eigendomskenmerken op het rijtuig kunnen vinden. Het design geeft een sterk vermoeden dat het om een rijtuig van de TRI zal gaan.?

Hans

Foto’s 1001-1004 komen van de BE website

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #422 Gepost op: 15 September 2024, 08:04:04 »
Inderdaad een rijtuig van TRI dat gaat meerijden in de European Sleeper. Dit is een van de twee ARkimmbz 288.5-rijtuigen die door TRI zijn verworven.

Martijn

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #423 Gepost op: 17 September 2024, 10:09:17 »
Hier een nieuw bericht van Hans:

Zondag middag de 16e september een rondje Niedergrafschaft gemaakt. Mijn eerste stop was aan de Mars in Coevorden-Heege. Op de sporen van en naar de containerterminal kon ik daar niets bijzonders aan BE gerelateerd materiaal vinden (wel een enorme verscheidenheid aan goederen materieel, maar dat is een ander verhaal).



1005 De rails in de boog de brug zagen er glimmend en goed bereden uit!


1006 Aan de kop van de insteekhaven stonden zo te zien nog alle IC rijtuigen. Ik dacht alleen dat ik een BE-VT-stel miste?


1007  Het was droog en zonnig weer. De koeien waren uit het weiland verdwenen (niet hun vlaaien!) Het was daarom een veilige manier om een stukje door het gras te lopen en het spoormaterieel waar je normaal niet zo makkelijk bij kan komen eens uit een andere hoek op de plaat te zetten.


1008 Wat mij direct bij de IC-rijtuigen opviel, was het logo wat in het DB kader stond. SEL, ik kan het niet thuis brengen


1009 Op de stelbalk, voor het rijtuignummer staan ook D- SEL61. Ik hoor het wel van een kenner(s)

Van de locatie de Heege langs de baan terug naar Emlichheim. Van de aangekondigde werkzaamheden bij de Winterhall was nog niets te zien! Het hek is hermetisch gesloten, Tank staat er nog evenals de NS IC rijtuigen.


1010 Aannemer STEFEN aus Oldenburg had wat van zijn materiaal op het voormalige oliespoor gestald.


1011 Geef wel een mooi plaatje met zicht op het (bus)station.


1012 De landelijke overweg uit het vorige bericht uit Berge, zag er nu ineens veel anders uit.


1013 Professioneel mag ik wel zeggen. Gelukkig heeft het niets aan zijn landelijkheid ingeboet.


1014  Nieuw type betonnen dwarsligger vraagt ook om een nieuw type bevestiging!


1015 Dit zelfde type komen we later weer tegen in Esche.


1016 gezien vanuit de auto loopt de weg in de Bahnhofstrasse dood op de overweg. Hier kreeg ik vorige week nog een aanvaring met een vervelende wegwerker, maar vandaag, het is zondag, geen mens te bekennen.


1017 de rails glimmen over de hele lengte, dus er is doorgaan verkeer over het inhaalspoor mogelijk.


1018 Het zal wel moeten, hier gaat dat duidelijk niet!


1019 Of het ook nog lang over het passerspoor zal gaan. De eikenhoutendwarsliggers geven niet veel vertrouwen in de toekomst!


1020 Richting Emlichheim


1021 Laat aan duidelijkheid niet te raden over


1022 Aardige opvulling


1023 En dit moet er weer op terug gelegd worden.

henkspoorho

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
  • Het gaat om het plezier!
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #424 Gepost op: 17 September 2024, 10:29:43 »
Ter verduidelijking!

https://sel-eisenbahn.de/
Met vriendelijk groet,
Henk

HO, NS periode IV tot V.
Märklin, Roco, Piko
ESU, Uhlenbrock

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #425 Gepost op: 18 September 2024, 11:16:29 »
Ik heb gelezen en aan Hans verteld dat er na de zomer bij Nordhorn Centraal aan de achterkant van het station werkzaamheden zullen worden uitgevoerd. Hans is op pad geweest. Hier zijn verslag:

Op maandagmorgen even doorgereden naar Nordhorn om te kijken of er bij en rondm het station al enige tekenen van ver en/of ombouw in de bestaande infrastructuur te zien was. Het enige wat opviel was het grootte aantal politieagenten, met en zonder voertuig, wat de schooljeugd rondom het station in de gaten aan het was!? Doorgegaan naar de Klukkerthaven waar de Graf-MEC-Nordhorn zijn domicilie heeft.


1024 Uiteraard zat op deze eerste dag van de week het toegangshek op slot. De Dacia op het parkeerterrein van de Aldi, die recht tegenover de loods gesitueerd is, geparkeerd. Alleen de weg oversteken en dan kan je prima foto’s maken van het museumterrein


1025 Aan het perron is nog niet zo heel veel veranderd en het wachthokje, wat een oude goederenwagen is, stelt ook nog niet veel voor.


1026 Wat wel opviel is het oude handel apparaat wat zeker al twee jaar in weer en wind staat te verroesten.


1027 Volgens de overlevering heeft het in/bij station Frenswegen gestaan


1028 Op de goed aangelegde en geballaste sporen stond tegen het juk een voormalige ex bagagewagen Pw4i van de DR-BE


1029 Van de wegzijde gezien


1030 en hier van de andere zijde


1031 De rijtuig opschriften van de Pw4i 101-BE

Aanvulling Berthold: De stationsklok op foto 1027 heeft aan het oude stationsgebouw te Neuenhaus Centraal gehangen, en het handel apparaat op foto 1026 is volgens mij afkomstig uit dat gebouw, zie https://www.youtube.com/watch?v=LksHBW_ioVw vanaf 19:10 . Het gebouw op foto 1027 heeft inderdaad bij Frenswegen gestaan, en in het gebouw bevind zich nog een handel apparaat, zoals op de foto te zien is.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2024, 11:19:28 door Bertholdowitsch »

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #426 Gepost op: 23 September 2024, 09:17:15 »
Het volgende bericht van Hans:

Na mijn bezoek aan de MEC Grafschaft, het museum aan de Klukkurthaven, door gereden naar de Otto Hahnstrasse, de hoofdvestiging en werkplaatsen van de Bentheimer Eisenbahn.


1031 De linkerzijde van de BE “Gelande” gezien vanaf de Otto Hahnstrasse.


1032 En zo de rechterzijde.


1033 Vanaf een geheel andere zijde komt ook de ingang van de rail werkplaats in beeld. Voor de deur staat een loc van derden te wachten om binnen gelaten te worden.


1034 Terug naar het viaduct in de Otto Hahnstrasse waar weer een mooi plaatje geschoten en ik ampersand zag dat de MB-rangeertractor bezig was enkele rijtuigen te verplaatsen.


1035 De twee TRI rijtuigen worden door een persoon aan de MB gekoppeld.


1036 Het achterste stuurstandrijtuig werd haverweg weer afgekoppeld en bleef daar staan.


1037 Dit Bwmz 111.2 / 111.6  Sneltreinrijtuig met coupés. Het rijtuig heeft 54  Zitplaatsen verdeeld over 9 compartimenten met elk 6 zitplaatsen. De topsnelheid is 200 km/u.


1038 En zo kwam de MB met een rijtuig mij voorbij gereden. Op de achtergrond het viaduct in de Otto Hahnstrasse.


1039 De ZAGRO, zoals de naam van het voertuig officieel is, met de chauffeur/wagenvoerder/rangeerder met de afstandsbediening voorop het voertuig.


1040 Als je nog werk zoekt, zie hier!!!


1041 Nu de wagens weg gerangeerd waren kon ik gelijk zien dat het rijtuig uit de vorige meldingen NIET het Bistro rijtuig was, gezien dat het hier nog steeds aanwezig is.


1042 Nu de TRI rijtuigen verplaats waren kwam er een ander verrassing tevoorschijn. Ik dacht de VT118 te zien die bij de overbrengingsaanrijding betrokken was.


1043 Snel weer omgelopen naar het viaduct en daar kon ik deze plaat maken. Een VT zonder kop, dat kan haast niet missen dan dat dit VT118 is.

Hans

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #427 Gepost op: 23 September 2024, 09:31:25 »
Citaat
1037 Dit Bwmz 111.2 / 111.6  Sneltreinrijtuig met coupés. Het rijtuig heeft 54  Zitplaatsen verdeeld over 9 compartimenten met elk 6 zitplaatsen. De topsnelheid is 200 km/u.

Kleine correctie: de Bwmz is een voormalig 1e klasse Avmz TEE-rijtuig, die staan wellicht ook nog wel ergens op het terrein in IC-kleurstelling
Op de foto staat een voormalige 1e/2e klasse Silberling, gemoderniseerd en voorzien van GP200 draaistelen. Zou een ABnrz417 kunnen zijn.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1923
    • Flickr pagina
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #428 Gepost op: 23 September 2024, 09:37:26 »
Kon gezien worden welke HGK/Rheincargo loc er stond met de rood/groen/witte cabine en huif?

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #429 Gepost op: 23 September 2024, 10:27:31 »
En hier alweer het volgende bericht van Hans:

Het was afgelopen zaterdag mooi zonnig weer wat uitnodigde om weer eens op fotosafari te gaan.  Nergens, ook (nog) niet in Nordhorn waren bijzonderheden te zien dan alleen in Esche.



1044  Tot mijn eigen verbazing was de aannemer met zijn mensen om 1600 uur nog druk in de weer. Ik ben eerst naar de overgang in de Ringstrasse gereden waar het spoor weer enkelsporig is, en heb deze plaatjes kunnen maken.



1045 Een van de railshift en ballastvoertuigen in bedrijf


1046 De niet op het DB-net mogen dienst doende ballast wagens van aannemer STEFEN


1047 Gezien vanuit de richting Velthausen naar het 1e wissel.


1048  Het eerste stuk, gerekend vanaf Emichheim ligt al in de ballast


1049 Gezien in de andere richting. Op de achtergrond zijn de ballastwagen te zien die net over de overweg Ringstrasse staan te wachten.


1050 De KROL is een wagen met oude ballast aan het laden. Duidelijk is de niet meer begane overweg in de Bahnhofstrasse te zien.


1052 Dit laat niets aan de verbeelding over!


1053 Voor de bewoners van dit pand heeft de verbouwing ook een grote impact. Zij hebben zelf hun brievenbus moeten verplaatsen!


1054 Dit was de voormalige toegang tot hun eigendom!


1055  De overweg!

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #430 Gepost op: 23 September 2024, 10:48:51 »
Kon gezien worden welke HGK/Rheincargo loc er stond met de rood/groen/witte cabine en huif?
Dat is de G1700 van de EEB (Emsland V), al in 2011 van de HGK overgenomen

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #431 Gepost op: 23 September 2024, 11:00:03 »
Citaat
1041 Nu de wagens weg gerangeerd waren kon ik gelijk zien dat het rijtuig uit de vorige meldingen NIET het Bistro rijtuig was, gezien dat het hier nog steeds aanwezig is.

TRI heeft twee bistrorijtuigen voor gebruik in de European  Sleeper  aangeschaft. Dit zou wel eens de tweede kunnen zijn.

Martijn

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #432 Gepost op: 23 September 2024, 11:13:17 »

Drie keer scheepsrecht: hier de derde inzending van Hans die ik vandaag mag plaatsen:

Enkele plaatjes die ik op 16-6-2024 gemaakt heb van het buitenstaande materieel. De Bentheimer voert veel werk uit voor derden wat hier duidelijk te zien is. Deze plaatjes geven ook het antwoord op de gestelde vragen




















Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #433 Gepost op: 25 September 2024, 13:48:12 »
En hier het bericht van Hans over Nordhorn Centraal:

Dinsdag 24-9-24 even naar Nordhorn gereden om te zien of dat er al wat activiteiten bij het station zijn waar te nemen.


1066 Rondje gemaakt en niets kunnen vinden. Wat opviel was dat de voormalige Raiffeisen opstallen verdwenen waren. Waarschijnlijk zal de nieuw aangekondigde parkeerplaats hier moeten komen.


1067  Zo zag het tot voorkort nog uit


1068 Het oogt wel erg kaal


1069 Das war einmal eine Zeit


1070  net over de overweg bij het NINO hoogbouw stond een VT stel op stand-bij


1071  Van wat dichterbij gezien in de richting van Bad Bentheim

Na dit alles gezien te hebben en de zware regenbui misgelopen te hebben bij de werkplaats gaan kijken


1072 De ZAGRO railtractor was druk in de weer met het omrangeren van de diverse TRI rijtuigen


1073 Zo te zien is de dubbeldekker nu aan de beurt!


1074 Maar wat mij het meest opviel was dit rijtuig, een heuse koppelwagen! Ik heb (nog) geen nummer kunnen ontdekken


1075 Nog niet helemaal compleet aan deze zijde


1076 Hier zat het reguliere stoot en trekwerk nog op zijn plaats


1077 Volgens mijn zegsman is het een D uit de reguliere DB dienst geweest (misschien weet Martijn hier meer over te vertellen?)


1078 En toen begon het weer akelig donker te worden

Hans

Aanvullingen Berthold: aangaande 1066: hier komen inderdaad nieuwe parkeervakken, en ook een nieuwe straat (voor auto's eenrichtingsverkeer, voor fietsen in beide richtingen)
                                  aangaande 1070: deze overweg wordt volgend jaar opgeheven en vervangen door een overweg aan de achterkant van het perron. Die is echter alleen voor fietsers en
                                                            voetgangers.
« Laatst bewerkt op: 25 September 2024, 14:03:00 door Bertholdowitsch »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #434 Gepost op: 25 September 2024, 17:35:02 »
Drie keer scheepsrecht: hier de derde inzending van Hans die ik vandaag mag plaatsen:

Enkele plaatjes die ik op 16-6-2024 gemaakt heb van het buitenstaande materieel. De Bentheimer voert veel werk uit voor derden wat hier duidelijk te zien is. Deze plaatjes geven ook het antwoord op de gestelde vragen
Het is niet per definitie dat van al het materieel wat er staat de BE de uitvoerende partij is, ze verhuren ook een deel van hun werkplaats aan bijvoorbeeld Jacko Fijn Techniek :)