Doel:€250.00
Donaties:€154.00

Per saldo:€-96.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

schakelrail werkt niet meer door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:27:25
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 16:20:43
Kan iemand mij aub vertellen uit welke jaren deze pet komt? door FritsT
Vandaag om 16:08:43
Blokkendoos mat24 dienstwagens in 1:87: mP9201-9213 en mDW169306-169310 obv Roco door AMD Neuenhaus
Vandaag om 16:08:20
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 16:01:55
Van HO naar N door Knootje
Vandaag om 15:47:04
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:58
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:33:41
Arduino Uno en bezetmelder door guy1846
Vandaag om 15:16:07
decal, transfer, sticker door MOVisser
Vandaag om 14:33:38
18 mei modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 14:24:11
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 14:20:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:20:00
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:04:54
Dönsdorfer Bauberichte door Boertje
Vandaag om 13:40:34
DR5000 track output kapot? door Martin Domburg
Vandaag om 13:35:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door zuylen
Vandaag om 13:16:49
Forum mittelrhein niet bereikbaar door MaraNCS
Vandaag om 12:52:34
Leubachtalbahn door jerrytrein
Vandaag om 12:51:04
ICM 4011 klaar voor de toekomst door Pauldg
Vandaag om 12:47:28
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 11:35:46
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:21:05
Station Baarn HIJSM door Edsko Hekman
Vandaag om 11:19:27
Ostmuhle Hafen (spoor 0) door Ronald Halma
Vandaag om 10:44:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:29:29
Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 07:42:53
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:07:53
NS Gs141 door KNed
21 mei 2024, 23:52:13
Sea-Bots door bask185
21 mei 2024, 23:08:30
Onderstation Vlissingen door WimM
21 mei 2024, 22:16:02
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 111705 keer)

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #390 Gepost op: 12 januari 2024, 14:56:15 »
Mooi! Ik wist niet dat ze die trein in Coevorden hadden neergezet.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #391 Gepost op: 12 januari 2024, 15:02:55 »
Hier een overzicht van wat er gaat gebeuren: https://www.be-netz.eu/wp-content/uploads/2023/12/Uebersicht-Baumassnahmen-BE-Netz_202312_2024.pdf

Ik weet niet of dit de werkzaamheden zijn die na de zomer gepland zijn, of dat dit nog andere werkzaamheden zijn.

Misschien een keer kijken als je tijd en zin hebt, Hans?
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2024, 15:04:27 door Bertholdowitsch »

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #392 Gepost op: 12 januari 2024, 16:01:10 »
Ik wist dat je me niet teleur ging stellen.  :angel: ;)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12347
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #393 Gepost op: 12 januari 2024, 17:49:34 »




Neuenhaus naar Coevorden: "Groen licht" voor vervroegde start maatregelen
De grensoverschrijdende verbinding van Neuenhaus naar Coevorden in Nederland is weer een stap dichterbij: nadat het ministerie van Economische Zaken en Transport van Nedersaksen in oktober de financieringsaanvraag bij de federale regering had ingediend – die tot 90 procent van de reactiveringsmaatregel op Duits grondgebied financiert – is er nu ook "groen licht" voor de vervroegde start van de maatregelen.

De Bentheimer Bahn heeft als projectontwikkelaar bij het regionale vervoersbedrijf een aanvraag ingediend voor een vervroegde start van de maatregelen, zodat de voorbereidende bouwwerkzaamheden indien mogelijk nog dit jaar kunnen beginnen.

Minister Olaf Lies: "Dit is een nieuwe mijlpaal op weg naar de reactivering van de grensoverschrijdende route. Als Europeaan ben ik natuurlijk bijzonder blij dat we dichter bij onze buren komen. Het dichten van de kloof tussen Duitsland en Nederland is een belangrijk signaal voor de grensregio en daarmee voor forenzen en toeristen. Met de goedkeuring van voorbereidende bouwmaatregelen laten we zien dat we volledig achter het project staan en dat er geen tijd verloren mag gaan. De route is een echt boegbeeld voor de reactiveringsinspanningen van Nedersaksen. Nu is het belangrijk dat we de nodige financiering krijgen van de federale overheid en de Nederlandse kant. We hopen dat de lijn eind 2026 operationeel is."

Achtergrond:
In totaal vergt dit reactiveringsproject een investering van ongeveer 54 miljoen euro, waarvan ongeveer 20 miljoen euro wordt toegewezen aan het Nederlandse deel en 34 miljoen euro aan het Duitse deel. De route heeft een lengte van ongeveer 28 kilometer.


Bron: Ministerie van Economische Zaken, Verkeer, Bouw en Digitalisering van Nedersaksen


« Laatst bewerkt op: 13 januari 2024, 12:51:45 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #394 Gepost op: 13 januari 2024, 07:24:13 »


Het opknappen van de spoorlijn van het Duitse Neuenhaus naar Coevorden is weer een stap dichterbij. De Bentheimer Eisenbahn mag dit jaar alvast beginnen met de voorbereidende werkzaamheden voor reactivering van grensoverschrijdend personenvervoer op de verbinding Coevorden - Bad Bentheim. Ook de extra personentreinen voor de spoorverbinding zijn inmiddels gekocht.
De Duitse bondsregering in Berlijn is van plan 90 procent van de kosten van het opknappen van de spoorlijn tussen Neuenhaus en de grens bij Coevorden te betalen. Daarom geeft het ministerie van Economie en Transport van de deelstaat Niedersachsen toestemming aan de Bentheimer Eisenbahn (BE) om "vervroegd te beginnen met de voorbereidende werkzaamheden. De BE wil nog dit jaar starten.
Eind 2026 naar Coevorden
Deelstaatminister Olaf Lies: "Dit is weer een mijlpaal op weg naar de reactivering van de grensoverschrijdende lijn. Het dichten van de kloof tussen Duitsland en Nederland is een belangrijk signaal voor de grensregio en daarmee voor forensen en toeristen. Met de goedkeuring van voorbereidende bouwmaatregelen laten we zien dat we volledig achter het project staan en dat er geen tijd verloren mag gaan."
"Nu is het belangrijk dat we de benodigde financiering krijgen van de regering in Berlijn en van Nederlandse zijde. We hopen dat de lijn naar Coevorden eind 2026 in gebruik kan worden genomen."
De spoorlijn en de verwachtingen
In september 1939 vertrok de laatste personentrein vanuit Coevorden naar Bad Bentheim. Op het Duitse deel hield het personenvervoer het nog tot 1974 vol. Toen was het over.
De reizigerstreinen van Bad Bentheim naar Neuenhaus rijden sinds 2019 weer. De spoorlijn die tot die tijd alleen voor goederentreinen met lage snelheid gebruikt mocht worden werd opgeknapt.
De Bentheimer Eisenbaan herintroduceerde met succes het personenvervoer. Niet de verwachte 1700, maar 2200 tot 2500 reizigers maken er per dag gebruik van het nu berijdbare deel tussen Neuenhaus en Bad Bentheim. De verwachting is dat doorrijden naar Coevorden 900 tot 1000 reizigers per dag extra op gaat leveren.

Extra treinen al gekocht
De Bentheimer Eisenbahn heeft inmiddels extra treinen gekocht, want de huidige vijf die destijds nieuw werden aangeschaft voor het deel Bad Bentheim - Neuenhaus zijn in aantal onvoldoende om de treindienst te verlengen naar Coevorden. Zes tweedehands dieseltreinen zijn inmiddels overgenomen van vervoeder Deutsche Bahn Regio en staan tijdelijk opgesteld in Coevorden. Die moeten nog omgebouwd worden in de blauw-witte huisstijl van de BE. Nu zijn ze nog DB-rood.

De spoorlijn, het geld en het werk
Het totale bedrag voor de reactivering van de 28 kilometer lange spoorlijn is 54 miljoen euro. Het opknappen van het Duitse deel kost 34 miljoen euro, het Nederlandse deel 20 miljoen euro. Het Duitse geld is voor het stuk spoor van Neuenhaus tot aan de Euroterminal in Coevorden. Een stuk met nu nog een lage snelheid vanwege de vele onbewaakte overwegen, handwissels en alleen de noodzakelijke beveiliging.
Dan is er nog een bijzonder stukje spoor van de Euroterminal naar de aansluiting op het hoofdspoor vlak bij Coevorden. Dat is van de Bentheimer Eisenbahn. Inclusief een monumentale spoorbrug over het Coevorder kanaal. Die brug kan misschien gerestaureerd worden. De lokale overheden aan Duitse kant, de gemeente Coevorden en de provincie moeten samen nog minimaal 6 miljoen euro weten te vinden voor dat stuk.
Het laatste stuk naar station Coevorden is financieel weer dichtgetimmerd. 10 miljoen euro stelde staatssecretaris Vivianne Heijnen beschikbaar en daarmee kan de beveiliging worden aangepast en een extra perron in Coevorden worden gebouwd voor de Duitse treinen.
En door naar Emmen?
De wens van de provinciebestuurders en die van de Bentheimer Eisenbahn is om aan de Nederlandse zijde door te rijden naar Emmen en aan de Duitse zijde mogelijk tot aan Rheine. Maar dat zal nog jaren op zich laten wachten.
Het deels enkelsporige baanvak naar Emmen zit 'bijna vol.' Dus daar ligt deels verdubbeling van het spoor op de loer plus nog een paar extra treinstellen. En spooraanpassingen en extra treinen erbij geldt ook voor het doorrijden naar Rheine. Het gaat om vele miljoenen euro's die er nu nog niet zijn. Maar in 2026 kun je ook al van Emmen naar Rheine met de trein, al moet je dan wel twee keer overstappen.

bron https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/16193428/treinen-zijn-gekocht-en-opknappen-spoor-tussen-neuenhaus-en-coevorden-kan-beginnen
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2024, 07:25:50 door Railhopper »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3791
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #395 Gepost op: 15 januari 2024, 19:23:07 »



Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 960
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #396 Gepost op: 16 januari 2024, 12:56:28 »
Leuk, een VT3 / VT61 als ik het goed zie?

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22661
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #397 Gepost op: 16 januari 2024, 13:01:51 »
Altijd leuk die foto's uit de oude doos  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5213
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #398 Gepost op: 16 januari 2024, 14:11:43 »
Leuk, een VT3 / VT61 als ik het goed zie?
Eric, wat bedoel je met VT61? Die van de Rinteln-Stadthagener Eisenbahn? Op de krantenfoto zie je een van de motorrijtuigen VT1, VT2 of VT3 van de BE, met een bijwagen en (waarschijnlijk) een stuurstandrijtuig. De VT4 is het niet, die zag er iets anders uit op de kop. Zie verder dit artikel: https://de.wikipedia.org/wiki/Esslinger_Triebwagen
Groet, Frank

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 692
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #399 Gepost op: 16 januari 2024, 14:47:09 »
Wat dacht je van de in het artikel genoemde dieseltrein (van de Bentheimer Eisenbahn)

Edit : dit was een reactie op Hans die merkwaardigerwijs is verdwenen.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2024, 13:56:34 door borotof »

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 960
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #400 Gepost op: 16 januari 2024, 15:45:41 »
Eric, wat bedoel je met VT61? Die van de Rinteln-Stadthagener Eisenbahn? Op de krantenfoto zie je een van de motorrijtuigen VT1, VT2 of VT3 van de BE, met een bijwagen en (waarschijnlijk) een stuurstandrijtuig. De VT4 is het niet, die zag er iets anders uit op de kop. Zie verder dit artikel: https://de.wikipedia.org/wiki/Esslinger_Triebwagen

Ja precies type Esslinger Triebwagen die ook als VT3 en daarvoor als VT61 bij de Rinteln-Stadthagener Eisenbahn reed.
Natuurlijk niet het exemplaar op de foto, want dat was in Nordhorn en zou een ander nummer hebben gehad gezien de historie van de Esslinger Triebwagen.
Ik heb deze in H0 van Brekina in de versie van de HZL die ook bij de Wutachtalbahn WTB reed.
En die VT3 versie was ooit de VT61, vandaar mijn reactie als VT3/VT61 (heb ik daarom in mijn hoofd zitten en zo getypt) :)

Eric

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12347
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #401 Gepost op: 17 januari 2024, 13:37:42 »



Met dieseltreinen van het type Coradia Lint startte de Bentheimer Eisenbahn in juli 2019 het personenvervoer tussen Bad Bentheim en Neuenhaus weer op. 


Aan de Duitsers ligt het niet als het gaat om het in ere herstellen van de spoorlijn die reizigers van Coevorden naar Bad Bentheim brengt. Minister Olaf Lies van de deelstaat Niedersachsen ziet het in elk geval helemaal zitten en geeft toestemming aan de Bentheimer Eisenbahn om met de voorbereidingen op het reactiveren van de spoorlijn te beginnen. Lies: “Dit is weer een mijlpaal op weg naar de reactivering van de grensoverschrijdende lijn.”
Bron:Onze eigen spoorwegen
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12347
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #402 Gepost op: 29 februari 2024, 10:38:58 »
28 februari 2024




De spoorlijn Bad Bentheim-Gildehaus is een ronde verder in het spoorreactiveringsprogramma van Nedersaksen
Goed nieuws voor een mogelijke reactivering van de spoorlijn tussen Bad Bentheim en Gildehaus! De lijn is nu gevorderd tot fase II in het reactiveringsprogramma van de deelstaat Nedersaksen. Dat heeft het ministerie van Verkeer van Nedersaksen bekendgemaakt. Bij een eerste beoordeling vorig jaar had de baan de hindernis voor opname in de tweede etappe nipt gemist. "We kwamen echter slechts één punt tekort voor de beoordeling om de volgende fase van het reactiveringsprogramma te bereiken. Daarom hebben we samen met de Bentheimer EisenBahn gesprekken gevoerd met het streekvervoerbedrijf en intensief gekeken waar aanpassingen mogelijk waren. Tot slot werd een parameter aangepast waardoor de track een punt beter geëvalueerd kon worden. Nu hebben we zwart op wit dat het voor ons zijn vruchten heeft afgeworpen om aan de bal te blijven bij dit belangrijke onderwerp van routereactivering", zegt districtsbestuurder Uwe Fietzek blij. Het ontbrekende punt zou kunnen worden bereikt door bij de evaluatie van verkeersstromen rekening te houden met de landelijke weg in plaats van de federale snelweg. "Voor ons heeft dit het voordeel dat de route beter aansluit op de verkeersstromen", legt Dr. Elke Bertke uit, die verantwoordelijk is voor de reactivering van het lokale personenvervoer per spoor in het Grafschaft Bentheim.
Nu bevindt de spoorlijn zich, samen met 20 andere lijnen, in de voorselectie voor mogelijke reactiveringen in Nedersaksen. In de tweede fase van het reactiveringsprogramma zullen de meest veelbelovende routes worden geïdentificeerd en geselecteerd voor een gedetailleerde kosten-batenanalyse. Daartoe zullen de projecten de komende maanden nader worden onderzocht. Welke van de 21 routes dan de sprong naar fase III (doel: verduidelijking van financiële behoeften en exploitatiekosten) zal maken, zal naar verwachting in het najaar worden bepaald. Het doel van de vierfasenstudie, die werd uitgevoerd door de regionale vervoersmaatschappij en vergezeld ging van een parlementaire stuurgroep, is dat uiteindelijk zoveel mogelijk geschikte routes in Nedersaksen weer in gebruik kunnen worden genomen voor het lokale personenvervoer per spoor. Het district Grafschaft Bentheim rekent erop dat de spoorlijn tussen Bad Bentheim en Gildehaus een van deze lijnen zal zijn. "Een reactivering van deze lijn zou van bovenregionaal belang zijn, omdat het een belangrijke bijdrage zou kunnen leveren aan het verlichten van de druk op het station van Bad Bentheim. Dit zou het veel gemakkelijker kunnen maken om aansluitende treinen te bereiken", zijn Fietzek en Bertke overtuigd.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 960
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #403 Gepost op: 29 februari 2024, 12:39:46 »
Leuk Hans dat je ons zo actueel steeds weer bijpraat.
Ik volg het belangstelling.
Wellicht is het voornemen om de lijn vanuit Drenthe naar Groningen weer te leven in te blazen een extra item in de kosten baten analyse.
Zo zou er weer spoorverkeer tussen Niedersachsen en Emmen Veendam Groningen mogelijk zijn.

Eric

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12347
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #404 Gepost op: 04 maart 2024, 20:27:30 »

Overweg te renoveren: bussen vervangen Regiopa-trein

Spoorvervanging tussen Nordhorn en Neuenhaus van maandag 18.03.2024 t/m woensdag 27.03.2024
In verband met bouwwerkzaamheden van BE Netz aan de spoorwegovergang Euregiostraße in Nordhorn komen de treinen RB 56 tussen Nordhorn en Neuenhaus in de bovengenoemde periode te vervallen.
Vervanger spoordienst (SEV) met bussen is opgezet.
Voor reizigers uit de Niedergrafschaft is er overdag een verbinding met buslijn 30 waardoor de overstapstijd naar Neuenhaus wordt verkort.
Houd er rekening mee dat het mogelijk is om fietsen mee te nemen in spoorvervangingsverkeer.
Spoorvervangingsdienst stopt bij de volgende haltes:
- Nordhorn busperron A1
- bushalte Neuenhaus Zuid bij de voortuin
- Neuenhaus busperron A2
Gelieve de vertrektijden voor spoorvervangingsdiensten te vinden via de volgende link:
https://www.vgb-mob.de/.../BE_Fahrplanaenderungen_RB56...
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2024, 15:45:07 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.