Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RC poetstrein radiografisch bestuurd in h0 door BR24
Vandaag om 07:44:10
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Benelux795
Vandaag om 07:27:48
46210 draai zwenk dak wagen door grossraumwagen
Vandaag om 07:25:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 07:19:25
Resin printer: wat nog meer nodig? door Sven
Vandaag om 00:28:23
Metalen hekjes Roco 2200 door Fred54
Vandaag om 00:24:37
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 00:22:55
Open dag MSG ‘s Hertogenbosch door Robkop
14 October 2024, 23:38:42
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door Ronald Halma
14 October 2024, 23:18:33
Ronald gaat Duits met Johanneshausen! door Ronald Halma
14 October 2024, 23:16:37
Kalkwagens van NS door MOVisser
14 October 2024, 23:08:07
Onderstation Vlissingen door WimM
14 October 2024, 23:02:40
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
14 October 2024, 23:00:35
Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0) door Mispoes
14 October 2024, 22:50:38
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Biessendorf
14 October 2024, 22:50:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
14 October 2024, 22:46:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 October 2024, 22:40:37
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
14 October 2024, 22:35:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
14 October 2024, 22:29:50
US diorama in H0 door Wim Vink
14 October 2024, 22:27:55
Rondom Charlois door hervé
14 October 2024, 22:20:01
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 October 2024, 22:11:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
14 October 2024, 21:49:31
Terug naar spoor Ho 1/87 Duits door bernhard67
14 October 2024, 21:45:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
14 October 2024, 21:05:26
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door MichielB
14 October 2024, 20:44:43
Warmkast voor de AnyCubic resin printer. door Reinout van Rees
14 October 2024, 20:30:39
VERPLAATST: Resin printer: wat nog meer nodig? door Reinout van Rees
14 October 2024, 20:30:02
NS6000 voor Kranenberg door wob
14 October 2024, 20:19:46
RhB H0m, Albulisch door Boertje
14 October 2024, 19:17:07
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 124438 keer)

henkspoorho

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
  • Het gaat om het plezier!
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #435 Gepost op: 17 September 2024, 10:29:43 »
Ter verduidelijking!

https://sel-eisenbahn.de/
Met vriendelijk groet,
Henk

HO, NS periode IV tot V.
Märklin, Roco, Piko
ESU, Uhlenbrock

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #436 Gepost op: 18 September 2024, 11:16:29 »
Ik heb gelezen en aan Hans verteld dat er na de zomer bij Nordhorn Centraal aan de achterkant van het station werkzaamheden zullen worden uitgevoerd. Hans is op pad geweest. Hier zijn verslag:

Op maandagmorgen even doorgereden naar Nordhorn om te kijken of er bij en rondm het station al enige tekenen van ver en/of ombouw in de bestaande infrastructuur te zien was. Het enige wat opviel was het grootte aantal politieagenten, met en zonder voertuig, wat de schooljeugd rondom het station in de gaten aan het was!? Doorgegaan naar de Klukkerthaven waar de Graf-MEC-Nordhorn zijn domicilie heeft.


1024 Uiteraard zat op deze eerste dag van de week het toegangshek op slot. De Dacia op het parkeerterrein van de Aldi, die recht tegenover de loods gesitueerd is, geparkeerd. Alleen de weg oversteken en dan kan je prima foto’s maken van het museumterrein


1025 Aan het perron is nog niet zo heel veel veranderd en het wachthokje, wat een oude goederenwagen is, stelt ook nog niet veel voor.


1026 Wat wel opviel is het oude handel apparaat wat zeker al twee jaar in weer en wind staat te verroesten.


1027 Volgens de overlevering heeft het in/bij station Frenswegen gestaan


1028 Op de goed aangelegde en geballaste sporen stond tegen het juk een voormalige ex bagagewagen Pw4i van de DR-BE


1029 Van de wegzijde gezien


1030 en hier van de andere zijde


1031 De rijtuig opschriften van de Pw4i 101-BE

Aanvulling Berthold: De stationsklok op foto 1027 heeft aan het oude stationsgebouw te Neuenhaus Centraal gehangen, en het handel apparaat op foto 1026 is volgens mij afkomstig uit dat gebouw, zie https://www.youtube.com/watch?v=LksHBW_ioVw vanaf 19:10 . Het gebouw op foto 1027 heeft inderdaad bij Frenswegen gestaan, en in het gebouw bevind zich nog een handel apparaat, zoals op de foto te zien is.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2024, 11:19:28 door Bertholdowitsch »

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #437 Gepost op: 23 September 2024, 09:17:15 »
Het volgende bericht van Hans:

Na mijn bezoek aan de MEC Grafschaft, het museum aan de Klukkurthaven, door gereden naar de Otto Hahnstrasse, de hoofdvestiging en werkplaatsen van de Bentheimer Eisenbahn.


1031 De linkerzijde van de BE “Gelande” gezien vanaf de Otto Hahnstrasse.


1032 En zo de rechterzijde.


1033 Vanaf een geheel andere zijde komt ook de ingang van de rail werkplaats in beeld. Voor de deur staat een loc van derden te wachten om binnen gelaten te worden.


1034 Terug naar het viaduct in de Otto Hahnstrasse waar weer een mooi plaatje geschoten en ik ampersand zag dat de MB-rangeertractor bezig was enkele rijtuigen te verplaatsen.


1035 De twee TRI rijtuigen worden door een persoon aan de MB gekoppeld.


1036 Het achterste stuurstandrijtuig werd haverweg weer afgekoppeld en bleef daar staan.


1037 Dit Bwmz 111.2 / 111.6  Sneltreinrijtuig met coupés. Het rijtuig heeft 54  Zitplaatsen verdeeld over 9 compartimenten met elk 6 zitplaatsen. De topsnelheid is 200 km/u.


1038 En zo kwam de MB met een rijtuig mij voorbij gereden. Op de achtergrond het viaduct in de Otto Hahnstrasse.


1039 De ZAGRO, zoals de naam van het voertuig officieel is, met de chauffeur/wagenvoerder/rangeerder met de afstandsbediening voorop het voertuig.


1040 Als je nog werk zoekt, zie hier!!!


1041 Nu de wagens weg gerangeerd waren kon ik gelijk zien dat het rijtuig uit de vorige meldingen NIET het Bistro rijtuig was, gezien dat het hier nog steeds aanwezig is.


1042 Nu de TRI rijtuigen verplaats waren kwam er een ander verrassing tevoorschijn. Ik dacht de VT118 te zien die bij de overbrengingsaanrijding betrokken was.


1043 Snel weer omgelopen naar het viaduct en daar kon ik deze plaat maken. Een VT zonder kop, dat kan haast niet missen dan dat dit VT118 is.

Hans

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1183
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #438 Gepost op: 23 September 2024, 09:31:25 »
Citaat
1037 Dit Bwmz 111.2 / 111.6  Sneltreinrijtuig met coupés. Het rijtuig heeft 54  Zitplaatsen verdeeld over 9 compartimenten met elk 6 zitplaatsen. De topsnelheid is 200 km/u.

Kleine correctie: de Bwmz is een voormalig 1e klasse Avmz TEE-rijtuig, die staan wellicht ook nog wel ergens op het terrein in IC-kleurstelling
Op de foto staat een voormalige 1e/2e klasse Silberling, gemoderniseerd en voorzien van GP200 draaistelen. Zou een ABnrz417 kunnen zijn.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
    • Flickr pagina
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #439 Gepost op: 23 September 2024, 09:37:26 »
Kon gezien worden welke HGK/Rheincargo loc er stond met de rood/groen/witte cabine en huif?

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #440 Gepost op: 23 September 2024, 10:27:31 »
En hier alweer het volgende bericht van Hans:

Het was afgelopen zaterdag mooi zonnig weer wat uitnodigde om weer eens op fotosafari te gaan.  Nergens, ook (nog) niet in Nordhorn waren bijzonderheden te zien dan alleen in Esche.



1044  Tot mijn eigen verbazing was de aannemer met zijn mensen om 1600 uur nog druk in de weer. Ik ben eerst naar de overgang in de Ringstrasse gereden waar het spoor weer enkelsporig is, en heb deze plaatjes kunnen maken.



1045 Een van de railshift en ballastvoertuigen in bedrijf


1046 De niet op het DB-net mogen dienst doende ballast wagens van aannemer STEFEN


1047 Gezien vanuit de richting Velthausen naar het 1e wissel.


1048  Het eerste stuk, gerekend vanaf Emichheim ligt al in de ballast


1049 Gezien in de andere richting. Op de achtergrond zijn de ballastwagen te zien die net over de overweg Ringstrasse staan te wachten.


1050 De KROL is een wagen met oude ballast aan het laden. Duidelijk is de niet meer begane overweg in de Bahnhofstrasse te zien.


1052 Dit laat niets aan de verbeelding over!


1053 Voor de bewoners van dit pand heeft de verbouwing ook een grote impact. Zij hebben zelf hun brievenbus moeten verplaatsen!


1054 Dit was de voormalige toegang tot hun eigendom!


1055  De overweg!

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #441 Gepost op: 23 September 2024, 10:48:51 »
Kon gezien worden welke HGK/Rheincargo loc er stond met de rood/groen/witte cabine en huif?
Dat is de G1700 van de EEB (Emsland V), al in 2011 van de HGK overgenomen

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #442 Gepost op: 23 September 2024, 11:00:03 »
Citaat
1041 Nu de wagens weg gerangeerd waren kon ik gelijk zien dat het rijtuig uit de vorige meldingen NIET het Bistro rijtuig was, gezien dat het hier nog steeds aanwezig is.

TRI heeft twee bistrorijtuigen voor gebruik in de European  Sleeper  aangeschaft. Dit zou wel eens de tweede kunnen zijn.

Martijn

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #443 Gepost op: 23 September 2024, 11:13:17 »

Drie keer scheepsrecht: hier de derde inzending van Hans die ik vandaag mag plaatsen:

Enkele plaatjes die ik op 16-6-2024 gemaakt heb van het buitenstaande materieel. De Bentheimer voert veel werk uit voor derden wat hier duidelijk te zien is. Deze plaatjes geven ook het antwoord op de gestelde vragen




















Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #444 Gepost op: 25 September 2024, 13:48:12 »
En hier het bericht van Hans over Nordhorn Centraal:

Dinsdag 24-9-24 even naar Nordhorn gereden om te zien of dat er al wat activiteiten bij het station zijn waar te nemen.


1066 Rondje gemaakt en niets kunnen vinden. Wat opviel was dat de voormalige Raiffeisen opstallen verdwenen waren. Waarschijnlijk zal de nieuw aangekondigde parkeerplaats hier moeten komen.


1067  Zo zag het tot voorkort nog uit


1068 Het oogt wel erg kaal


1069 Das war einmal eine Zeit


1070  net over de overweg bij het NINO hoogbouw stond een VT stel op stand-bij


1071  Van wat dichterbij gezien in de richting van Bad Bentheim

Na dit alles gezien te hebben en de zware regenbui misgelopen te hebben bij de werkplaats gaan kijken


1072 De ZAGRO railtractor was druk in de weer met het omrangeren van de diverse TRI rijtuigen


1073 Zo te zien is de dubbeldekker nu aan de beurt!


1074 Maar wat mij het meest opviel was dit rijtuig, een heuse koppelwagen! Ik heb (nog) geen nummer kunnen ontdekken


1075 Nog niet helemaal compleet aan deze zijde


1076 Hier zat het reguliere stoot en trekwerk nog op zijn plaats


1077 Volgens mijn zegsman is het een D uit de reguliere DB dienst geweest (misschien weet Martijn hier meer over te vertellen?)


1078 En toen begon het weer akelig donker te worden

Hans

Aanvullingen Berthold: aangaande 1066: hier komen inderdaad nieuwe parkeervakken, en ook een nieuwe straat (voor auto's eenrichtingsverkeer, voor fietsen in beide richtingen)
                                  aangaande 1070: deze overweg wordt volgend jaar opgeheven en vervangen door een overweg aan de achterkant van het perron. Die is echter alleen voor fietsers en
                                                            voetgangers.
« Laatst bewerkt op: 25 September 2024, 14:03:00 door Bertholdowitsch »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3945
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #445 Gepost op: 25 September 2024, 17:35:02 »
Drie keer scheepsrecht: hier de derde inzending van Hans die ik vandaag mag plaatsen:

Enkele plaatjes die ik op 16-6-2024 gemaakt heb van het buitenstaande materieel. De Bentheimer voert veel werk uit voor derden wat hier duidelijk te zien is. Deze plaatjes geven ook het antwoord op de gestelde vragen
Het is niet per definitie dat van al het materieel wat er staat de BE de uitvoerende partij is, ze verhuren ook een deel van hun werkplaats aan bijvoorbeeld Jacko Fijn Techniek :)

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #446 Gepost op: 27 September 2024, 14:11:38 »
Vandaag, vrijdag de 27ste september, een rondje Esche gemaakt.


1079 vlak voor de overweg in de Bahnhofstrasse staat dit bord, oud vv nieuw. Zou dat bovenste bord de vader van de gedachten zijn?


1080 De bedoelde overweg lag er nog net zo bij als de laatste keer dat ik er was, alleen lag nu het doorgaande spoor op zijn plek


1081 Gezien in de richting Eimlichheim.


1082 Het zal wel gezichtsbedrog zijn, maar net of er een derde spoor bij komt! Het voormalige oliespoor is gezekerd d.m.v. een mechanisch handbediend stopblok.


1083 Er moet nog wel een en ander aan de ligging van het spoor gedaan worden.


1084 De Duster geparkeerd en te voet de boog richting hoofdspoor opgelopen. Stilstand is toch wel achteruitgang. De graspollen teelde wierig uit de dwarsliggers.


1085 Wat mij direct opviel was dat het baanlichaam opgesloten zat tussen betonnen platen die weer gesteund werden door ingeheide spoorstaven. Had wel iets weg van de Zeeuwse badkuipspoorweg uit 1953/54.


1086 Achter het stopblok uit plaatje 1082 stonden de ballastwagens en een nivelleer machine afgesteld. De A en E borden lijken mij hier wel wat veel van het goede.


1087 Het begin of het einde van de aftakking van het oliespoor. Volgens mijn zegsman in Nordhorn heeft de BE voorlopig geen intenties om het wissel, de boog en het resterende oliespoor weg te halen.


1088 Je kan hier goed zien dat het voormalige inhaalspoor intensief bereden word en dat het doorgaande spoor nog enig aandacht vergt.


1089 Gezien vanuit Veldhausen in de richting van Emlichheim.


1090 Misschien hebben we in de toekomst dit bord nog eens nodig.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #447 Gepost op: 29 September 2024, 09:21:26 »

1041 Nu de wagens weg gerangeerd waren kon ik gelijk zien dat het rijtuig uit de vorige meldingen NIET het Bistro rijtuig was, gezien dat het hier nog steeds aanwezig is.

Op de originele foto is te lezen dat dit Bordbistro-rijtuig 61 80 85-91 509-7 ARkimmbz288.5 is.

Martijn

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #448 Gepost op: 30 September 2024, 09:27:34 »
3 oktober Feestelijke Duitse dag in Coevorden
Op 3 oktober organiseert het centrummanagement van Coevorden een speciale Duitse Dag ter ere van de Dag van de Duitse Eenheid. Voor deze gelegenheid zal de "Niedersachsenlijn" eenmalig tussen Nordhorn en Coevorden rijden, met een extra stop  in Eimlichheim. Een uniek en plezierig programma wacht in Coevorden, inclusief kraampjes, ambachten, muziek en lekkernijen. Aankomst- en vertrektijden zijn beschikbaar voor reizigers. #tagderdeutscheneinheit

Het eerste vertrek bij station Nordhorn is om 08:42 uur. Onderweg stopt de Regiopa Express bij Neuenhaus en Emlichheim voordat hij de terminal in Coevorden bereikt. De eerste trein van Coevorden naar Nordhorn vertrekt om 10:25 uur bij de terminal.
Om 14:00 uur start de tweede bijzondere rit aan het Nordhorner station. Om 15:25 vertrekt de speciale trein via Emlichheim en Neuenhaus terug naar Nordhorn.
De speciale reis geldt niet voor reguliere tickets, noch voor het Duitslandticket.
Een speciaal ticket kost 3 euro per stuk voor een heen- of terugreis. De speciale tickets worden alleen in de trein verkocht. De shuttle vanaf Coevorden Terminal naar Coevorden Centrum v.v. is gratis. Het is niet mogelijk tijdens de bijzondere treinreizen de fiets mee te nemen..

De roosters van de bijzondere reizen vind je via de volgende link:
https://vgb-mob.de/.../BE_Sonderfahrplan_Regiopa_Express...






Seinhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 636
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #449 Gepost op: 01 October 2024, 07:55:07 »
Bedankt voor de tip.

Weet iemand hoe ik belbus T11 (Coevorden naar Emlichheim) kan reserveren, en hoe te betalen?