Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:42:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 09:33:05
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 09:13:57
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door becasse
Vandaag om 08:20:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:50:47
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Swalbenburg, N modulebaan door Schachbrett
04 July 2025, 23:10:11
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 July 2025, 20:20:42
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
5 juli SSN Bello festival express door Seinhuis
04 July 2025, 16:53:46
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
04 July 2025, 13:31:30
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
04 July 2025, 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door marco
04 July 2025, 07:58:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
04 July 2025, 00:04:12
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
03 July 2025, 23:42:21
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
03 July 2025, 21:47:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door TonM
03 July 2025, 21:46:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 July 2025, 21:24:35
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
03 July 2025, 21:23:32
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 179013 keer)

MarvinK

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #300 Gepost op: 12 January 2023, 13:41:53 »
Het betekend niet meer of minder dan "treinstel niet geschikt voor Nederland"
Eurobahn heeft 8 treinstellen die grensoverschrijdend kunnen rijden en 5 nodig voor een betrouwbare dienst.
Het komt voor dat zo'n treinstel problemen heeft met het omschakelen naar NL-spanning, of een storing in het ETCS waardoor de ATB niet werkt. Dan wordt er slechts tot Bad Bentheim gereden met TVV geregeld vanuit Keolis Nederland. PZB is een los systeem in de trein waardoor die wel nog ingezet kan worden in Duitsland.
Helaas door ongelukken en grote defecten worden er wel eens meer treinstellen gemist dan eigenlijk kan, dan wordt er bijvoorbeeld een Flirt1 gepakt, die uiteraard ook niet voor Nederland geschikt is. Men probeert dan zo'n stel tussen Herford en Bielefeld te laten pendelen zodat er met 4 stellen nog steeds tot Hengelo gereden kan worden, maar dat is uiteraard vertragingsgevoelig en lukt daarom niet altijd.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #301 Gepost op: 19 March 2023, 13:26:27 »
Nav het bovenstaande doe ik hier een kopie van een krantenartikel wat gisteren, vrijdag  17 maart 2023, in de GN= Grafschafdter Nachrichten stond
 








Groetjes uit de Grafschaft.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #302 Gepost op: 24 March 2023, 13:49:36 »
Houd 27 april in de gaten!! ;)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4700
    • Filmpjes op YouTube
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #303 Gepost op: 02 April 2023, 17:03:42 »
Als je 27 april in de gaten moet houden ben je te laat met boeken: https://www.nvbs.com/activiteit/met-een-1200-naar-de-bentheimer-eisenbahn/
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #304 Gepost op: 02 April 2023, 17:19:18 »
Zojuist geboekt en EUR 100 betaald.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4700
    • Filmpjes op YouTube
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #305 Gepost op: 02 April 2023, 21:58:34 »
Zo, dat is snel besloten en gehandeld  (y)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #306 Gepost op: 04 April 2023, 15:40:24 »






OPENDAG BENTHEIMER EISENBAHN

De Bentheimer Eisenbahn nodigen u van harte uit voor de Open Dag op 22 april van 11.00 tot 15.00 uur. Ben je geïnteresseerd in de vacatures bij Bentheimer Eisenbahn AG en haar dochterondernemingen? Benieuwd naar een kijkje achter de schermen, zoals de spoorweg-, bus- en vrachtwagenwerkplaats of het Kraftverkehr Emsland-magazijn? Bentheimer Eisenbahn AG en haar dochterondernemingen maken dit allemaal mogelijk op deze dag. We kijken uit naar je.

Kraftverkehr Emsland voor het klimaatbos
Samen voor een duurzaam graafschap Bentheim. Als transport- en logistiek dienstverlener is Kraftverkehr Emsland GmbH zich bewust van haar verantwoordelijkheid voor klimaat- en milieubescherming. Processen worden continu op een duurzame manier geoptimaliseerd en op alle niveaus wordt op een hulpbronnenbesparende manier gewerkt. Het project "Grafschafter Klimawald" van de Ronde Tafel 102 Grafschaft Bentheim wekte de interesse van het bedrijf, want als regionaal bedrijf is duurzaamheid in de regio een belangrijk punt voor Kraftverkehr Emsland. Het project "Grafschafter Klimawald" werkt actief tegen bossterfte en plant nieuwe bossen en daarmee een toekomst in het district Bentheim.Samen met enkele zakelijke partners uit de regio en het aangrenzende Nederland ondersteunen de bedrijven het project en leveren zo een belangrijke bijdrage aan de bescherming van het klimaat en de ontwikkeling van een duurzame regio in de provincie.

DUITSLAND KAARTJE
Eén kaartje voor heel Duitsland - Vanaf 1 mei reist u met al het openbaar vervoer door Duitsland voor slechts € 49,- per maand. Registreer u nu op abo.bentheimer-eisenbahn.de of stuur een e-mail naar abo@bentheimer-eisenbahn.de en ontvang informatie zodra het abonnement op het D-Ticket beschikbaar is in onze reiscentra en online. De voordelen

- Reis onbeperkt door Duitsland voor 49,00 euro per maand
- Geldig op al het lokale openbaar vervoer (niet lange afstand)
- Maandelijks opzegbaar
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #307 Gepost op: 05 April 2023, 22:33:25 »


Registreer u nu op abo.bentheimer-eisenbahn.de of stuur een e-mail naar abo@bentheimer-eisenbahn.de en ontvang informatie zodra het abonnement op het D-Ticket beschikbaar is in onze reiscentra en online. De voordelen

- Reis onbeperkt door Duitsland voor 49,00 euro per maand
- Geldig op al het lokale openbaar vervoer (niet lange afstand)
- Maandelijks opzegbaar

Zonet gedaan, mss maken we er gebruik van, je weet niet vtv hoe alles gaat lopen.
De groeten van Rob

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #308 Gepost op: 06 April 2023, 14:20:00 »
Het was lekker weer op de zesde dag van april 2023. Ik heb van de gelegenheid, en het zonnetje, gebruik gemaakt om eens te kijken of dat er al wat van de voorgenomen vorderingen op het traject Neuenhaus Coevorden te zien waren. Helaas het viel bar tegen;


700  Het voormalige stationsgebouw van Laar lag of staat er nog even desolaat bij als bij mijn laatste bezoek in 2022.


701 Er waren wat sporen en wissels geruimd en het struweel was flink in gekort.


702 Alleen de middelste sporen worden frequent bereden. De twee buitenste sporen lopen dood op een stootblok. Hier zijn dus de bijbehorende wissels verwijderd.


703 Op de laad en losweg tegenover het stationgebouw waren deze rekken met nog te plaatsen overweg attributen te zien. Er word dus nog gewekt.


704 Deze Attributen zijn waarschijnlijk bedoeld voor deze overweg in de Bahnkampstege die nu drastisch gerenoveerd word


705 De bedoelde overweg gezien in de richting van de B403.


706  Niet alle overwegen worden van afsluitbomen voorzien. Deze landelijke overweg in Am Bahndam/Stege in ieder geval niet. Op de achtergrond het viaduct van de B403 die de sporen van de BE ongelijkvloers kruist.


707 Emlichheim  ziet er opgeruimd uit. Het meest rechtse spoor was voorheen de uithaler voor de goederetreinen naar de Emslandstrasse in het industrie gebied. Nu is het voornamelijk een inhaal cq wachtspoor geworden voor de doorgaande (goederen)treinen


708 . Kijkend richting het voormalige oliedepot aan de Industriestrasse en Emsland Agraier. Het spoor langs de gebouwen loopt dood op het stootjuk. Ook hier zijn de nodige wissels weggehaald.


709 We kijken hier in de richting van het station. Zelfs de Armoe en Elende borden staan nog steeds langs de baan ten teken dat er aan het spoor gewerkt word!


710! Let even op BS en het wegdek!


711 Draai ik mij om dan zie ik dat er toch nog wat spoorverkeer geweest is


712 Dit in tegenstelling tot het oliedepot. Alles ziet er nog even doods en verlaten uit net als toen de laatste olietrein in 2021 vertrokken was.


713 Het zelfde beeld zien we in in Esche. Het uithaalspoor langs dev Zum Escher Feld naar het oliedepot van Osterwald, is nu een passeerspoor in de hoofdlijn geworden. Alleen de oliemorsafdekkingsmatten herinnerd ons er aan dat hier jaren lang een rangeerlokomotief staande bij heeft gestaan.


714 Bij de Coöperatie van Velthaus is niet zo gek veel veranderd. Het straatspoor is nog steeds aanwezig en heeft zelfs een vernieuwde aansluiting gekregen

715 Dat er nog gewerkt word bewijst deze beladen Laaks met oude bovenbouw delen.


716  Het verschil in bevestiging middelen op Beton en Houten dwarsliggers.


« Laatst bewerkt op: 06 April 2023, 14:40:38 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #309 Gepost op: 06 April 2023, 14:36:55 »
Dank voor de update, Hans.
Beter weer dan in het westen des lands: het regent al een paar uur hier.
Groet, Frank

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #310 Gepost op: 08 April 2023, 11:36:17 »
Super bedankt weer, Hans, voor de foto's!
De uitslag van de aanvraag van de Bentheimer Eisenbahn om herinvoering van personenvervoer tussen Neuenhaus en Coevorden is behoorlijk vertraagd: vandaar dat er nog geen grotere activiteiten plaatsvinden.
De opbouw van de actieve beveiliging van de overwegen moest los van de overige dingen worden aangevraagd en kon daarom ook eerder beginnen. Het was gepland om per gemeente één overweg per jaar te beveiligen, maar dat heeft fors vertraging opgelopen. De twee overwegen die je hebt gefotografeerd (704/705 en 706) zouden al in 2019 en 2020 worden beveiligd. Qua planning zouden in Laar dit jaar al alle overwegen beveiligd zijn. Zijn ze ook met de andere overwegen al bezig? Ik zie op foto 706 dat er ook een nieuw "Überwachungssignal" is geplaatst. Zijn ze de overweg achter het viaduct aan het vernieuwen? Die was namelijk al beveiligd.

Groeten,

Berthold
 

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #311 Gepost op: 18 April 2023, 12:09:13 »
Met een 1200 naar de Bentheimer Eisenbahn
De inschrijving is gesloten, de excursie gaat door.

De Koningsdagrit van 2023 van de NVBS gaat over de grens en wel op een heel bijzondere manier. Voor zover we weten is het nog niet eerder gebeurd dat op de Bentheimer een NS 1200 werd gesleept, maar de SNE en Railexperts zorgen op donderdag 27 april voor de primeur!

De 1251 vertrekt rond 10.00 uur met vier Bm-rijtuigen en het Mitroparijtuig van de SSN uit Amersfoort. In Bad Bentheim zal een dieselloc van de Bentheimer Eisenbahn worden voorgespannen en zal de combinatie de volle lengte van de private spoorlijn tussen Bad Bentheim en Coevorden afleggen. Onderweg is er voldoende ruimte en tijd voor fotostops. In Nederland wordt de 1251 weer onder de draad gezet. Voor zover bekend is het de eerste keer sinds de NSM-rit in 2014 dat weer een 1200 met een reizigerstrein op de Emmerlijn te zien is. De trein zal vanuit Coevorden terugrijden naar Amersfoort, verwachte aankomst rond 17.30 uur

Ik heb van de BE begrepen dat de rit andersom gaat. Dus eerst naar Coevorden en vandaar naar Bad Bentheim. Aankomst Coevorden zo rond het middaguur.
« Laatst bewerkt op: 22 April 2023, 14:47:45 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #312 Gepost op: 22 April 2023, 14:44:44 »
Ik was vanmorgen, zaterdag 22 april 2023, om 10 uur op het terrein van de Bentheimer EisenBahn aan de Otto Hahnstraat in Nordhorn.  Op dit tijdstip is het nog lekker rustig en kan je overal, zonder op je vingers getikt te worden, bij en naar kuiken.


001 De ingang van het BE terrein word gekenmerkt door het voormalige stationsgebouw van Frenswegen. Onder de overkapping staat een stoomlokje en een goederenwagen die waarschijnlijk niets met de BE te maken hebben.


002 Het voorterrein staat helemaal vol met autobussen en touringcars van de Bentheimer Eisenbahn. De vrachtwagens zijn van Dochteronderneming "Kraftverkehr Emsland".


003 In Duitsland is het mogelijk om zelf je kenteken uit te zoeken. Zo te zien heeft “Emsland” daar ook dankbaar gebruik van gemaakt, gezien de opeenvolgende nummers.


004 Detail van de NOH KV kentekenplaten. NOH staat voor Kreis Nornhorn en KV voor KraftVerkehr


005 Daar de meeste werknemers van de BE en KV nog druk waren met het opzetten van hun standje, kon ik ongestoord in de zgn  "Sperrgebieten" rondneuzen en foto's maken. Het zgn misbruikmaken van de situatie ;D


006  Links staat een Lint van de BE, en rechts twee vreemde locomotieven die voor derden bij de BE een grootonderhoud zijn ondergebracht. Achter de locs staan twee op restauratie wachtende Donderbussen van de MEC Nordhorn.


007 Heden en verleden in een plaatje.


008 Dichterbij kon en mocht ik niet komen zonder extra op te vallen.


009 Op de depotwachtsporen stonden de nodige goederenwagens op onderhoud te wachten


010 Een gloednieuwe Maxima 40CC van de EHB Dortmund. Deze loc heeft een grote revisie van de hoofmotor de BE gekregen en is nu weer inzet vaardig


011 De BB V64.4 van de HVLE wacht rustig op haar beurt om ook gereviseerd te worden


012 Dat deze V60.4 niet rijvaardig is, is zien aan de veelheid van luchtslangen die nodig zijn voor de doorvoer van remlucht. De slangen zijn buitenom onder de voetplaat opgebonden. Zoals eerder gemeld word ook deze loc voor derden opgeknapt en rijvaardig gemaakt.


013  De Mercedes "ZAGRO" rangeertractor van de BE-werkplaats Nordhorn. Deze ZAGRO is de vervanger van de oude MB-UNIMOG


014 Frontpartij van de ZAGRO met alle spoorwegattributen die nodig zijn om met een spoorwagen te kunnen koppelen en rijden/verplaatsen.


015 Achterzijde van de ZAGRO met drie signaallampen


016  Deze "kleinwagen" valt onder het 99 regime en heeft zo zijn eigen spoorwegnummer.


017 De Mercedes Hersporingscombinatie


018 In de werkplaats staat de nu geel geworden ex Rode D23 klaar om opnieuw aan het werk te kunnen gaan.


019 Vers geschilderd front van de  G1202, ex D23


020 De ex23 heeft nu een naam en ander nummer gekregen, "Hermann HT1"


021 Dit staat er bij Hermann op de stelbalk


022  Voor de Hermann staat nog een vreemde machine die onderhanden genomen word. Hier de gegevens van deze loc. (de andere plaatjes zijn helaas mislukt!.)


022A Toch nog een kunnen redden van mijn telefoon.


023 Het is niet alleen "vreemd" materiaal wat binnen staat, er staat ook eigen materiaal binnen voor onderhoud, zoals deze VT111


024 De naam van de VT111


025 en de eigendomskenmerken


026 Om het eens oneerbiedig te zeggen, hier is zij gewoon opgekrikt!


027 Zodus.


028 Er stond ook nog iets om te verbouwen binnen


029 Een voormalige vuilcontainerafzetwagen die in 1967 in Belgie gebouwd is en in Nederland heeft dienstgedaan.


030 Het wagennummer van de Slps867


031 De gebruiksaanwijzing


032 En een laatste waarschuwing.
« Laatst bewerkt op: 25 April 2023, 12:44:04 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #313 Gepost op: 23 April 2023, 11:12:13 »
Ik kreeg gisteren van een BE werknemer te horen dat er eind dit jaar iets speciaal geplant is. Wat, ik weet het niet precies, maar ik laat het jullie wel weer weten als het de moeite waard is.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4700
    • Filmpjes op YouTube
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #314 Gepost op: 23 April 2023, 12:10:06 »
Graag op tijd en met alle informatie, dan kan er indien nodig nog tijdig worden geboekt zoals met die rit van 27 april  :D
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT