Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 108420 keer)

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #315 Gepost op: 05 april 2023, 22:33:25 »


Registreer u nu op abo.bentheimer-eisenbahn.de of stuur een e-mail naar abo@bentheimer-eisenbahn.de en ontvang informatie zodra het abonnement op het D-Ticket beschikbaar is in onze reiscentra en online. De voordelen

- Reis onbeperkt door Duitsland voor 49,00 euro per maand
- Geldig op al het lokale openbaar vervoer (niet lange afstand)
- Maandelijks opzegbaar

Zonet gedaan, mss maken we er gebruik van, je weet niet vtv hoe alles gaat lopen.
De groeten van Rob

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #316 Gepost op: 06 april 2023, 14:20:00 »
Het was lekker weer op de zesde dag van april 2023. Ik heb van de gelegenheid, en het zonnetje, gebruik gemaakt om eens te kijken of dat er al wat van de voorgenomen vorderingen op het traject Neuenhaus Coevorden te zien waren. Helaas het viel bar tegen;


700  Het voormalige stationsgebouw van Laar lag of staat er nog even desolaat bij als bij mijn laatste bezoek in 2022.


701 Er waren wat sporen en wissels geruimd en het struweel was flink in gekort.


702 Alleen de middelste sporen worden frequent bereden. De twee buitenste sporen lopen dood op een stootblok. Hier zijn dus de bijbehorende wissels verwijderd.


703 Op de laad en losweg tegenover het stationgebouw waren deze rekken met nog te plaatsen overweg attributen te zien. Er word dus nog gewekt.


704 Deze Attributen zijn waarschijnlijk bedoeld voor deze overweg in de Bahnkampstege die nu drastisch gerenoveerd word


705 De bedoelde overweg gezien in de richting van de B403.


706  Niet alle overwegen worden van afsluitbomen voorzien. Deze landelijke overweg in Am Bahndam/Stege in ieder geval niet. Op de achtergrond het viaduct van de B403 die de sporen van de BE ongelijkvloers kruist.


707 Emlichheim  ziet er opgeruimd uit. Het meest rechtse spoor was voorheen de uithaler voor de goederetreinen naar de Emslandstrasse in het industrie gebied. Nu is het voornamelijk een inhaal cq wachtspoor geworden voor de doorgaande (goederen)treinen


708 . Kijkend richting het voormalige oliedepot aan de Industriestrasse en Emsland Agraier. Het spoor langs de gebouwen loopt dood op het stootjuk. Ook hier zijn de nodige wissels weggehaald.


709 We kijken hier in de richting van het station. Zelfs de Armoe en Elende borden staan nog steeds langs de baan ten teken dat er aan het spoor gewerkt word!


710! Let even op BS en het wegdek!


711 Draai ik mij om dan zie ik dat er toch nog wat spoorverkeer geweest is


712 Dit in tegenstelling tot het oliedepot. Alles ziet er nog even doods en verlaten uit net als toen de laatste olietrein in 2021 vertrokken was.


713 Het zelfde beeld zien we in in Esche. Het uithaalspoor langs dev Zum Escher Feld naar het oliedepot van Osterwald, is nu een passeerspoor in de hoofdlijn geworden. Alleen de oliemorsafdekkingsmatten herinnerd ons er aan dat hier jaren lang een rangeerlokomotief staande bij heeft gestaan.


714 Bij de Coöperatie van Velthaus is niet zo gek veel veranderd. Het straatspoor is nog steeds aanwezig en heeft zelfs een vernieuwde aansluiting gekregen

715 Dat er nog gewerkt word bewijst deze beladen Laaks met oude bovenbouw delen.


716  Het verschil in bevestiging middelen op Beton en Houten dwarsliggers.


« Laatst bewerkt op: 06 april 2023, 14:40:38 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #317 Gepost op: 06 april 2023, 14:36:55 »
Dank voor de update, Hans.
Beter weer dan in het westen des lands: het regent al een paar uur hier.
Groet, Frank

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #318 Gepost op: 08 april 2023, 11:36:17 »
Super bedankt weer, Hans, voor de foto's!
De uitslag van de aanvraag van de Bentheimer Eisenbahn om herinvoering van personenvervoer tussen Neuenhaus en Coevorden is behoorlijk vertraagd: vandaar dat er nog geen grotere activiteiten plaatsvinden.
De opbouw van de actieve beveiliging van de overwegen moest los van de overige dingen worden aangevraagd en kon daarom ook eerder beginnen. Het was gepland om per gemeente één overweg per jaar te beveiligen, maar dat heeft fors vertraging opgelopen. De twee overwegen die je hebt gefotografeerd (704/705 en 706) zouden al in 2019 en 2020 worden beveiligd. Qua planning zouden in Laar dit jaar al alle overwegen beveiligd zijn. Zijn ze ook met de andere overwegen al bezig? Ik zie op foto 706 dat er ook een nieuw "Überwachungssignal" is geplaatst. Zijn ze de overweg achter het viaduct aan het vernieuwen? Die was namelijk al beveiligd.

Groeten,

Berthold
 

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Met een 1200 naar de Bentheimer Eisenbahn
« Reactie #319 Gepost op: 18 april 2023, 12:09:13 »
Met een 1200 naar de Bentheimer Eisenbahn
De inschrijving is gesloten, de excursie gaat door.

De Koningsdagrit van 2023 van de NVBS gaat over de grens en wel op een heel bijzondere manier. Voor zover we weten is het nog niet eerder gebeurd dat op de Bentheimer een NS 1200 werd gesleept, maar de SNE en Railexperts zorgen op donderdag 27 april voor de primeur!

De 1251 vertrekt rond 10.00 uur met vier Bm-rijtuigen en het Mitroparijtuig van de SSN uit Amersfoort. In Bad Bentheim zal een dieselloc van de Bentheimer Eisenbahn worden voorgespannen en zal de combinatie de volle lengte van de private spoorlijn tussen Bad Bentheim en Coevorden afleggen. Onderweg is er voldoende ruimte en tijd voor fotostops. In Nederland wordt de 1251 weer onder de draad gezet. Voor zover bekend is het de eerste keer sinds de NSM-rit in 2014 dat weer een 1200 met een reizigerstrein op de Emmerlijn te zien is. De trein zal vanuit Coevorden terugrijden naar Amersfoort, verwachte aankomst rond 17.30 uur

Ik heb van de BE begrepen dat de rit andersom gaat. Dus eerst naar Coevorden en vandaar naar Bad Bentheim. Aankomst Coevorden zo rond het middaguur.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2023, 14:47:45 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Opendag Bentheimer Eisenbahn, 22 april 2023
« Reactie #320 Gepost op: 22 april 2023, 14:44:44 »
Ik was vanmorgen, zaterdag 22 april 2023, om 10 uur op het terrein van de Bentheimer EisenBahn aan de Otto Hahnstraat in Nordhorn.  Op dit tijdstip is het nog lekker rustig en kan je overal, zonder op je vingers getikt te worden, bij en naar kuiken.


001 De ingang van het BE terrein word gekenmerkt door het voormalige stationsgebouw van Frenswegen. Onder de overkapping staat een stoomlokje en een goederenwagen die waarschijnlijk niets met de BE te maken hebben.


002 Het voorterrein staat helemaal vol met autobussen en touringcars van de Bentheimer Eisenbahn. De vrachtwagens zijn van Dochteronderneming "Kraftverkehr Emsland".


003 In Duitsland is het mogelijk om zelf je kenteken uit te zoeken. Zo te zien heeft “Emsland” daar ook dankbaar gebruik van gemaakt, gezien de opeenvolgende nummers.


004 Detail van de NOH KV kentekenplaten. NOH staat voor Kreis Nornhorn en KV voor KraftVerkehr


005 Daar de meeste werknemers van de BE en KV nog druk waren met het opzetten van hun standje, kon ik ongestoord in de zgn  "Sperrgebieten" rondneuzen en foto's maken. Het zgn misbruikmaken van de situatie ;D


006  Links staat een Lint van de BE, en rechts twee vreemde locomotieven die voor derden bij de BE een grootonderhoud zijn ondergebracht. Achter de locs staan twee op restauratie wachtende Donderbussen van de MEC Nordhorn.


007 Heden en verleden in een plaatje.


008 Dichterbij kon en mocht ik niet komen zonder extra op te vallen.


009 Op de depotwachtsporen stonden de nodige goederenwagens op onderhoud te wachten


010 Een gloednieuwe Maxima 40CC van de EHB Dortmund. Deze loc heeft een grote revisie van de hoofmotor de BE gekregen en is nu weer inzet vaardig


011 De BB V64.4 van de HVLE wacht rustig op haar beurt om ook gereviseerd te worden


012 Dat deze V60.4 niet rijvaardig is, is zien aan de veelheid van luchtslangen die nodig zijn voor de doorvoer van remlucht. De slangen zijn buitenom onder de voetplaat opgebonden. Zoals eerder gemeld word ook deze loc voor derden opgeknapt en rijvaardig gemaakt.


013  De Mercedes "ZAGRO" rangeertractor van de BE-werkplaats Nordhorn. Deze ZAGRO is de vervanger van de oude MB-UNIMOG


014 Frontpartij van de ZAGRO met alle spoorwegattributen die nodig zijn om met een spoorwagen te kunnen koppelen en rijden/verplaatsen.


015 Achterzijde van de ZAGRO met drie signaallampen


016  Deze "kleinwagen" valt onder het 99 regime en heeft zo zijn eigen spoorwegnummer.


017 De Mercedes Hersporingscombinatie


018 In de werkplaats staat de nu geel geworden ex Rode D23 klaar om opnieuw aan het werk te kunnen gaan.


019 Vers geschilderd front van de  G1202, ex D23


020 De ex23 heeft nu een naam en ander nummer gekregen, "Hermann HT1"


021 Dit staat er bij Hermann op de stelbalk


022  Voor de Hermann staat nog een vreemde machine die onderhanden genomen word. Hier de gegevens van deze loc. (de andere plaatjes zijn helaas mislukt!.)


022A Toch nog een kunnen redden van mijn telefoon.


023 Het is niet alleen "vreemd" materiaal wat binnen staat, er staat ook eigen materiaal binnen voor onderhoud, zoals deze VT111


024 De naam van de VT111


025 en de eigendomskenmerken


026 Om het eens oneerbiedig te zeggen, hier is zij gewoon opgekrikt!


027 Zodus.


028 Er stond ook nog iets om te verbouwen binnen


029 Een voormalige vuilcontainerafzetwagen die in 1967 in Belgie gebouwd is en in Nederland heeft dienstgedaan.


030 Het wagennummer van de Slps867


031 De gebruiksaanwijzing


032 En een laatste waarschuwing.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2023, 12:44:04 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #321 Gepost op: 23 april 2023, 11:12:13 »
Ik kreeg gisteren van een BE werknemer te horen dat er eind dit jaar iets speciaal geplant is. Wat, ik weet het niet precies, maar ik laat het jullie wel weer weten als het de moeite waard is.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #322 Gepost op: 23 april 2023, 12:10:06 »
Graag op tijd en met alle informatie, dan kan er indien nodig nog tijdig worden geboekt zoals met die rit van 27 april  :D
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #323 Gepost op: 23 april 2023, 14:31:43 »
Ik kreeg het idee dat er een sonderfahrt richting Ochtrup-Brechte gepland stond, nav mijn vraag of dat traject nog wel eens bereden werd. (antwoord nee overigens)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #324 Gepost op: 26 april 2023, 16:16:15 »
Morgen,Donderdag de 27ste april, gaat de 1251 van Amersfoort, via Zwolle naar Coevorden. Vanhier gaat het met een dieselloc van de Bentheimer Eisenbahn in voorspan over Eimlichheim, Neuenhaus en Nordhorn naar Bad Bentheim 

Vertrek Amersfoort om 10.04 uur van spoor  4a
Aankomst Zwolle om  10.46 uur
Vertrek Zwolle  11.00 uurl

Aankomst en vertrektijden Coevorden zijn mij (nog)niet bekent.

Vertrek Bad Bentheim naar Amersfoort staat geplant op 17.30 uur
17:13 Bad Bentheim 18:09 Deventer 18:29 Apeldoorn 18:55 Amersfoort
« Laatst bewerkt op: 27 april 2023, 00:08:30 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #325 Gepost op: 27 april 2023, 16:30:06 »
Bericht op RTV Drenthe
Mvg.

Cor

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #326 Gepost op: 27 april 2023, 16:45:14 »
Bad Bentheim vandaag


Vr. groeten,
Bob

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, 27 april 2023
« Reactie #327 Gepost op: 27 april 2023, 17:05:34 »
Koningsdag 2023
Vroeg opgestaan en mij richting Coevorden begeven. Langs de hele lijn vanaf Neuenhaus tot aan het station van Coevorden wees niets erop dat er vandaag iets speciaals zou gebeuren.  Na wat rondgereden te hebben zag ik in Coevorden de Heege toch enige beweging in de vorm van wachtende figuren met een fototoestel in de aanslag.


750 De op afstand bediende brug geeft toegang tot het industrieterrein de Heege. Op de Heege beginnen ook de sporen van de BE. 


2-9211 De brug voor zijn werk gedraaid en ligt met zijn uiteinde op beide landhoofden en moet nu zakken om te kunnen vergrendelen. Helaas blijkt  niet alles naar wens te gaan. Volgens mij wilde vergrendeling niet vrijwillig meewerken.


3-9216  Ondertussen is "Sonderzug 1251" op het wachtspoor naar de Heege aangekomen en voor het sein stil gezet. Normaal word er niet gewacht en laat de Mch zijn loc/trein meestal over de brug uitbollen. Net over de brug word de trein dan opgevangen dooreen dieselloc van de BE.


4-9217 Tijdens het wachten op de voorspan loc van de Bentheimer Eisenbahn word het konvooi meerdere malen gepasseerd door de treinen uit de reguliere treindienst


5-9213  Ik stond vlak voor de brug en kon goed de vreemde geluiden horen die uit het binnenste van de brug kwamen.


6-9214 Opeens wisten ze het, de brug gaat zakken.


7-9315 Eindelijk kon de vergrendelingen pakken en kon de brug vrijgegeven worden om deze veilig te berijden.


8-9218 En daar was ook de BE D22 gearriveerd. Moest nog wel even voor het dwergsein wachten op veilig!


9-9220  De D22 onderweg naar de 1251


10-9222 Eindelijk passeert het konvooi de brug over het kanaal. Het was ondertussen heel druk met fotograven geworden die dit heugelijke feit op de gevoelige plaat wilde vastleggen.


11-9293 Beide tractie voertuigen.


12-9226 Net door de (krappe)boog word de trein stilgezet en gaan de meeste passagiers in gestrekte draf terug naar de brug om daar "hun" plaatje van de trein te maken.


13-9227 Na de leegloop duwt de D22 de trein terug  naar de spoordijk langs het kanaal.


14-9228 Achter het glas staan de loodsen die ervoor moeten zorgen dat alles feilloos verloopt en een goede en veilige tocht moeten zorgen


15-9231 Doorkomst van station Laar


16-9294 In Laar was een fotostop maar deze ging helaas, net zoals alle andere stops tot Bad Benthein, niet door.
De organisatie van de rit heeft met de gesprekspartners van de BE afspraken over de fotostops gemaakt , maar de veiligheidsmanager van de BE heeft op het laatste moment besloten dat deze niet mochten plaatsvinden (al te veel niet-deelnemers rond het spoor).
« Laatst bewerkt op: 27 april 2023, 20:30:20 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #328 Gepost op: 27 april 2023, 17:27:42 »

Hoi Hans,

leuk even je gesproken te hebben, een kennis en ik stonden achter je op de Hege.
Leuke foto's trouwens.
Groet Dave

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Bentheimer Eisenbahn, 27 april 2023
« Reactie #329 Gepost op: 28 april 2023, 10:00:18 »

16-9294 In Laar was een fotostop maar deze ging helaas, net zoals alle andere stops tot Bad Benthein, niet door.
De organisatie van de rit heeft met de gesprekspartners van de BE afspraken over de fotostops gemaakt , maar de veiligheidsmanager van de BE heeft op het laatste moment besloten dat deze niet mochten plaatsvinden (al te veel niet-deelnemers rond het spoor).



Te veel niet deelnemers?? Lekker is dat dan, deelnemers betalen een hoop geld om dit mogelijk te maken, en vervolgens gaan treinspotters er "met de buit vandoor"

Ging aldaar bij het uitstappen wel mis met 1 van de deelnemers, hij viel in het grind  ::)
Maar gelukkig liep dat goed af, hij kon (en was best op leeftijd) gewoon verder.
Ik vrees dat dit soort ritjes in de toekomst steeds moeilijker gaat worden.
Is en blijft het nadeel met mee gaan met dit soort excursies, maar als je onderweg niet meer kan uitstappen wordt wel heel erg saai.

Gelukkig mocht er in Bad Bentheim wel wat gedaan worden voor de deelnemers



Ik was wel verbaast over de enorme belangstelling van spotters en fotograven onderweg, het blijft een 1200 met Duitse rijtuigen (geen stoomtrein).
Vr. groeten,
Bob