Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 31-07-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
Vandaag om 03:21:25
Mehano G2000 frontverlichting door Chris
Vandaag om 02:36:25
LS Models / Models World 2021 door Marcel112
Vandaag om 02:34:44
Reparatie Fleischmann stoom locomotieven door AndrevdG
Vandaag om 02:03:40
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Zaandam-Zuid
Vandaag om 00:35:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Dwergsein
Vandaag om 00:18:10
N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels). door Jerome
Vandaag om 00:01:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door clickmaniac
01 augustus 2021, 23:40:51
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Klaas Zondervan
01 augustus 2021, 23:28:58
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Beached
01 augustus 2021, 23:13:08
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Frans Peeters
01 augustus 2021, 23:00:55
DJH NS 5000, de grote verbouwing door MathynK
01 augustus 2021, 22:49:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS264
01 augustus 2021, 22:31:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door HuubvG
01 augustus 2021, 22:19:31
Nu te koop: pantograaf type BBC en type Metropolitan Vickers (schaal H0) door EFM
01 augustus 2021, 22:06:19
Asse-Bad - Assche-les-Bains door AndrevdG
01 augustus 2021, 21:59:19
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door GORILLUS
01 augustus 2021, 21:50:25
Uit en Thuis, de bouw door Huup
01 augustus 2021, 21:42:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 augustus 2021, 21:35:35
Harzwald Hafen Bahn door NS264
01 augustus 2021, 21:32:50
Bouw van mijn messing NS 604 Spoor-0 door Hendrik Jan
01 augustus 2021, 21:20:46
Spoorballast grind NS tijdperk 3 door Klaas Zondervan
01 augustus 2021, 21:13:42
Koperdieven slopen in Niederau (DE) gestalde elektrische locomotieven! door mDDM
01 augustus 2021, 21:07:23
Baan in Los Angeles door AndrevdG
01 augustus 2021, 20:53:54
Zelf bouwen. door wpinkhof
01 augustus 2021, 20:23:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
01 augustus 2021, 19:30:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Christoph
01 augustus 2021, 18:39:25
The revival of "The Shop"! door Ronald Halma
01 augustus 2021, 18:39:04
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
01 augustus 2021, 18:32:52
Vragen over de rolbrug bij werkplaats Neustrelitz door basjuh1981
01 augustus 2021, 18:28:31
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 45783 keer)

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #225 Gepost op: 16 juli 2021, 21:11:13 »
Vandaag op de website van de Grafschafter Nachrichten met filmpje, morgen in de papieren krant. Aan Hans weer de schone taak om het artikel in te scannen en hier te publiceren (als hij dat wil doen  ;) )



Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11226
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #226 Gepost op: 16 juli 2021, 21:22:27 »
444 Morgen komt de zondagskrant  ;D!!! Gisteren stond dit er al in!




« Laatst bewerkt op: 17 juli 2021, 19:40:30 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11226
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #227 Gepost op: 18 juli 2021, 12:18:25 »



445  Gisteren een bezoekje gebracht  aan Laarwald om met eigen ogen de voortgang te aanschouwen.




446  “Laarwald” kom je nergens tegen. Het hele spoorse gebeuren ligt in de Gemeente “Agterhorn! Waarvan akte!



447 Zoals op voorgaande plaatjes al geruime tijd te zien is staan er op de opstelsporen lange rijen (tijdelijk) buitendienst gestel materieel. Zo ook deze RENFE wagens?



448  Opschriften op de stelbalk van de RENFE containerdraagwagens.



449 Aan het leidingwerk voor de beveiliging word nog hard gewerkt. Hier moet een op afstand bediend uitrijsein (Hp0) komen.



450 Zodat dit sein kan vervallen.



451 Het leek van een afstand op een gewoon wisselsein waarvan het glas niet goed afgesteld was.



452 Bij nadere beschouwing bleek het een gloednieuw stopontsporingsblok te zijn



453 Met een voor mij onbekende seingeving



454  een nieuw aangebracht wissel met alles er op en er aan



455  Wat mij opviel was dat de nieuw geplaatste wissels, ook die in de doorgaande hoofd richting, allemaal voorzien waren van handbediende wisselstellers?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3855
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #228 Gepost op: 18 juli 2021, 12:27:41 »
Weer bedankt, Hans (y)
Groet, Frank

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11226
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #229 Gepost op: 18 juli 2021, 13:39:54 »


456 Na de Dacia achter de dienstwagen van de Bentheimer Eisenbahn geparkeerd te hebben, Fleurtje even door het maisveld gejaagd ,en hierna een verder onderzoekje ingesteld. Het eerste wat mij opviel op deze zaterdag was dat er geen loc te zien was. De plaat was schoon en verlaten. Een ander ding wat opviel waren de “vers” geplaatste lichtseinen langs het hoofdspoor. Hier gezien (tegenlicht) in de richting van Neuenhaus.


457 Als er een lichtsein in de richting west-Oost geplaats is, moet er ook een in de richting Oost-West staan! Na goed zoeken vinden we hem, afgekruist en verscholen tussen het weelderige groen. Naar rechts gaat de aftakking naar de Exxon de losplaats van de olietreinen in de gemeente Osterwald.



458 Close up van sein  50N2 gezien in de richting van Nederland.



459 Idyllisch overzicht van de aansluitspoor op het Hoofdspoor.



460 Het ziet eruit dat deze aansluiting niet al te vaak bereden word, of, en daar ziet het eerder naar uit, alles gloednieuw is!



461 Bij het goed bekijken van de plaatjes zag ik nog twee  “duidelijke” aanwijs/seinopjecten ten! (zoek plaatje)
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2021, 14:30:57 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2471
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #230 Gepost op: 18 juli 2021, 14:04:00 »
Dank voor de plaatjes Hans!
Bij afb 457, 459 en 460: Veelal komt de (getrokken olietrein) door Esche heen op het hoofdspoor, na passage wordt het zuidelijke wissel (op de eerste foto zichtbaar) omgezet en gaat het geheel gedrukt richting Osterwald. Dus het stukje tussen de aftakkende boog ri Osterwald en het hoofdspoor wordt niet of zelden bereden.
Wat me verbaast is dat het spoor ri Osterwald niet verroest is: Blijkbaar rijden de olietreinen dus nog steeds!?!
Groetjes, Bart

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11226
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #231 Gepost op: 18 juli 2021, 20:26:39 »
462 Het beloofde krantenartikel uit de Grafschafter Zeitung van zaterdag 18 juni




Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Stedahult

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 6711
  • Team Mitropa - GDMB
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #232 Gepost op: 19 juli 2021, 08:36:55 »
Die rood/witte paaltjes hebben ze in DK ook.
Zelfde als hier de witte betonnen balk.
Tot hier en niet verder, anders is het raak.
Mvh Steef

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11226
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #233 Gepost op: 21 juli 2021, 11:46:10 »



462




463



464

en nog twee artikeltjes die ik zelf wel aardig vindt



465


466
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11226
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #234 Gepost op: 31 juli 2021, 11:58:19 »
Waar komen de namen op de treinstellen van de Bentheimer Eisenbahn vandaan en wat is hun achtergrond.






VT 111 Graf Friedrich Karl
VT 112  Furst Alexis Carl zu Bentheim und Steinfurt
VT 113  Graf Hermann Friedrich von Bentheim
VT 114  Graf Ludwig von Bentheim und Steinfurt
VT 115  Fredrich Karl Philips von Bentheim
In 2021 bestaat Nedersaksen en het daarin opgenomen district Grafschaft Bentheim, ruim 75 jaar,
In 1753 moest Graf Karl Fredrich von Bentheim vanwege de slechte financieel situatie zijn graafschap verpanden. Met deze voorgenomen verpanding van land en goederen kwam na een periode van bijna 300 jaar een einde aan het vrije keizerlijk tijdperk van onafhankelijkheid en soevereiniteit. De aangegane pandovereenkomst zou een maximale duur van 30 jaar hebben. Echter na 268 jaar word het Grafschaf Bentheim nog steeds vanuit , nu de stad Hannover, geregeerd en het heeft zijn soevereiniteit nooit meer terug gekregen. Hoewel de betrouwbaarheid van deze 268 jaar geschiedenis meerdermalen in twijfel is getrokken, ligt de waarheid ergens in het midden
Grote meningsverschillen tussen rivaliserende Grafelijke families, vreemde overheersers en langdurige oorlogen, waarin het Nedersaksische grensgebied herhaaldelijk werd betwist, zorgde ervoor dat tussen 1600 en midden 1700 een enorme schuld was ontstaan. Deze schuld drukte (te)zwaar op het Graafschap en de Grafelijke families. De enige uitweg die Graaf Friedrich Karl uit deze misserie kon verzinnen, was het met derden onderhandelden over een overdracht van de soevereiniteit van het Graafschappelijk bezit. Het was geenszins een vanzelfsprekend dat het Bentheimer Land naar het Koninkrijk Hannover zou gaan en dat daar dan de trompet over het Graafschap geblazen zou worden. Buiten het Koninkrijk Hannover waren er ook overwegingen om de Obergrafschaft aan het Koninkrijk Pruissen te verkopen. Een leuk detail is dat de toen nog jonge Republiek Holland belangstelling toonde voor de verwerving van het grensgebied, waarmee zij van oudsher nauw mee verbonden was. Als het inderdaad zover gekomen zou zijn, dan lag de staatsgrens tussen Nederland en Nedersaksen een tiental kilometers verder naar het oosten. Daar de onderhandelingen niet erg wilde vlotten greep uiteindelijk Koning George II van Groot-Brittannië, die ook vorst van Hannover was, de macht. Hij kon en mocht om juridische redenen de kleine provincie Bentheim niet kopen, maar een tijdelijke pandovereenkomst was wel mogelijk
 Op 24 mei 1753 maakte graaf Friedrich Karl per proclamatie bekent dat het graafschap Bentheim met daarin alle goederen en de volledige soevereiniteit, gedurende 30 jaar is over gegaan naar George II, Koning van Groot-Brittannië en keurvorst van Brunswijk-Luneburg. Voor deze ruil kreeg Graf Fredrich Karl een riant jaarlijks pensioen van George II. Onmiddellijk na de overdracht stuurde George II zijn eigen ambtenaren het veld in om de nieuw verworven grond te beheren en deze aan zijn wetten toe te passen.. Deze ambtenaren drukten nadrukkelijker hun stempel op het dagelijkse leven, wat de rust in de Graafschap niet ten goede kwam. De kalmte keerde daarmee niet terug!

Toen in 1757 het Brits-Hannoveraanse leger tijdens de Zevenjarige Oorlog door de Fransen werd teruggedreven in de Slag bij Hastenbeck probeerde Graaf Frederich Karl tevergeefs een eind aan de pandovereenkomst te maken. Na afloop van de eerste 30 jaar slaagde Graaf Frederich Karl er niet in om zijn vroege heerschappij terug te winnen. Hij kon eenvoudig het openstaande schuldbedrag niet op brengen en moest het verdrag nogmaals met 30 jaar verlengen. Daar kwam ook nog eens bij dat door het aangaan van een nieuwe lening zijn schulden nog verder opliepen. Na een tijdje navelstaren gloorde er weer licht aan het einde van de tunnel en kreeg men hoop dat met de opkomende heerschappij van Napoleon de heerschappij over het Bentheimer land kon worden herwonnen.
Toen Napoleon met zijn veroveringsoorlogen de politieke kaart van Europa reorganiseerde, eindigde hiermee ook de pandregering in Hannover. Ludwig, een neef van de inmiddels overleden Graaf Friedrich Karl, trok in 1805 aan het hoofd van zijn Franse leger triomfantelijk het land van zijn voorouders binnen. Jammer voor Ludwig, maar in de ogen van Napoleon was hij niet meer dan een onbeduidend vooruitgeschoven pionnetje. Graaf Ludwig verloor al na een klein jaar opnieuw al zijn rechten en moest toezien dat Napoleon zijn land onderdeel maakte van het nieuw gecreëerde Groothertogdom Berg, samen met het district Steinfurt en Horstmar. Zoals verwacht met als hoofdzetel Düsseldorf. (Als deze bestuursvorm vandaag nog bestaan had, dan vormde Het Graafschap Bentheim het noordelijkste puntje van Noordrijn- Gelukkig (voor de Bentheimers) duurde deze bestuursvorm niet zo lang.) Nog geen jaar na de samenvoeging maakten de Fransen overheersers bekent dat het Niedergrafschaft Bentheim, zonder rekening te houden met de gevoelens van het volk, deel gaat uitmaken van het nieuw opgerichte arrondissement Lingen Ems, De Obergrafschaft werd toegewezen aan het Arrondissement Coesfeld zodat de helft van het Benheimer land Nedersaksen. De andere helft van het land Bentheim werd zo toegewezen aan Westfalen Vooral sinds het vroegere graafschap in 1811, nu als onderdeel van het Franse keizerlijke departement Lippe- in plaats van de afdeling Ems.
In 1814 keerde het tij in het Napoleontische keizerrijk,. Napoleon werd op alle fronten verslagen en het Koninkrijk Hannover naam de leiding weer in handen. Zij maakte van de gelegenheid gebruik om in het door hun terug veroverde land, een bestuursvorm in te voeren die meer in de pas liep met de omliggende andere koninkrijken. Tegen 1848 was de oude situatie in het Koninkrijk Hannover weer hersteld. Helaas konden de machthebbers daar niet lang van genieten daar in 1866 het Koninkrijk Hannover zijn autonome status verloor en werd ingedeeld als provincie van Pruisen.
Na de tweede wereldoorlog, op 1 november 1946, werd de “Preussischen Provinz Hannover” omgetoverd tot het Bundesland Niedersachsen met in de meest zuidwestelijke hoek de Landkreis Grafschaft Bentheim
De meest recente geschiedenis laat zien dat het kleine graafschap Bentheim door de jaren heen diverse overheersers heeft gekend, de koninkrijken Groot Brittannië, Pruissen, Hannover en Düsseldorf de republieken Frankrijk en Nederland, n de landen Westfalen en Niedersachsen
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2021, 12:03:34 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.