Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Diverse wagons met auto gerelateerde reclame door Marco1044
Vandaag om 21:58:50
Dönsdorfer Bauberichte door Freek Jonkers
Vandaag om 21:54:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 21:52:39
Artitec plan U, materieelbespreking door henk
Vandaag om 21:50:28
Trix class 66 stationair toerental door Frans v H
Vandaag om 21:42:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 21:39:28
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 21:39:07
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door René 4312
Vandaag om 21:32:53
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:15:48
De fabriek - Spoor 0 door Noordernet
Vandaag om 21:15:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 21:04:38
Taxatie Märklin H0 verzameling door Gerald W. Kaman
Vandaag om 20:32:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:21:54
De Blustrein door Thom
Vandaag om 20:18:26
Wie herkent/heeft deze pendel print (beschrijving of schema) door wmrail
Vandaag om 20:14:44
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 19:53:58
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:02:18
Van China naar Tilburg door NS1220
Vandaag om 19:01:48
LS Models 49100 en 41071 / WL type P slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 18:51:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:48:15
Oriënt Express in Nederland vandaag door KNed
Vandaag om 18:45:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Aford
Vandaag om 18:20:04
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 18:02:33
Spoor 1 Donderbus binnenverlichting inbouwen door Bram57
Vandaag om 17:32:41
Falkenheim door Frans Peeters
Vandaag om 16:24:06
[TV] Andere Tijden Special: De Europese treindroom (28-06-2021) door BartvD
Vandaag om 15:57:16
Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door MOVisser
Vandaag om 15:48:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:26:37
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:44:51
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:34:13
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 42551 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2945
    • Mijn van-alles website
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #180 Gepost op: 27 april 2021, 11:18:28 »
Jawel, een stopontspoorblok is gemaakt om in de eerste plaats een erg langzaam rollende wagon te stoppen en, als de wagon harder rijdt, bewust uit de rails te werken. Dit omdat het gevaar zodanig is dat het prettiger is de boel te laten ontsporen op een minder belangrijke plek dan een wagon in het profiel van een doorgaand stuk spoor terecht te laten komen (met alle gevolgen van dien).

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #181 Gepost op: 27 april 2021, 13:29:44 »
@Hans: Dank voor de mooie foto's: vooral voor de foto van de ingang van de BE. Nu heb ik ook eindelijk een foto gezien met de oude klok van station Neuenhaus (foto 341). Stond ergens vermeld uit welk station de handels op foto 342 zijn?
« Laatst bewerkt op: 27 april 2021, 13:31:57 door Bertholdowitsch »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11193
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #182 Gepost op: 27 april 2021, 13:51:43 »

343

344

345

Hier was de loc nog niet helemaal verziekt met die vast aangebrachte lichtslangen!

Nee, ik heb met de grootste moeite door het  (vervuilde)glas een plaatje kunnen maken. Ook stond de zon grandioos verkeerd. Trouwens, het interieur is nopg steeds niet afgewerkt, zeg maar gewoon een rommeltje.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11193
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #183 Gepost op: 19 mei 2021, 18:49:37 »
Vandaag, dat is de 19e dag van de vijfde maand van het jaar onze here 2021,  even een kleine up-date (wat tegenwoordig een goed Nederland woord is) gemaakt bij en langs de Bentheimer Eisenbahn. Bij vertrek scheen het zonnetje nog lekker maar dat was van korte duur. Eerst maar eens in Nordhorn gaan kijken of dat de bouwvakkers al opschieten met de verbouwing van het station




346 Er verdwijnt steeds meer van het oude gebouw! Het is doodstil op het bouwterrein, geen mens te zien!



347 Gezien in de richting van Neuenhaus. Het is en blijft druk op het perron. Is ook niet zo verwonderlijk met al die middelbarescholen rond het station!



348 Zij aanzicht



349 In mijn vorige reportage kon ik vanwege tijdgebrek geen aandacht aan het BE-museum aan de  Klukkerthaven besteden. Deze omissie word hierbij hersteld. Na de auto recht tegenover de loods bij de Lidell geparkeerd te hebben, de Gronauerstrasse overgestoken en zonder veel moeite en/of problemen langs het sein toegang tot het museale terrein gekregen.



350 Panorama overzichtje van het terrein. Rechts de museale loods met voor een van de deuren een korte bakwagen die in betere tijden dienst deed als sneeuwploeg van de BE. Achter het bakstenengebouw kan je de Sultan Ahmet Moskee vinden die dan weer recht op de hellingbaan van de Klukkerthaven uitkijkt



351 Wat mij onmiddellijk opviel waren deze segmentbogen. Het kan niet anders als dat deze segmentbogen afkomstig moeten zijn van de opgebroken draaischijf op het voormalige depot in Neuenhaus.



352 Waar de schijf moet komen te liggen is voor mij een grote vraag? Als je kijkt richting ingang van het terrein, zie je al snel dat er alleen links genoeg grond beschikbaar is om een schijf te plaatsen. Op de achtergrond staan nog steeds de twee Umbauwagens type 3yg op een doodstukje spoor te wachten op betere (spoorse) tijden.



353 Als ik mij omdraai in de richting van de loods zie je dat er inderdaad tussen het reeds bestaande spoor en de spoordijk van de BE,  genoeg ruimte beschikbaar is om daar de schijf in te bouwen. Ik heb begrepen dat geldgebrek de reden is dat de schijf, asput, kolenbunker en waterkraan nog niet geplaats en afgewerkt zijn.



354 De niet gemonteerde sneeuwschuivers op ipv onder de wagen.



355 -Handelinrichting. Waar deze ooit dienst heeft gedaan is mij onbekend.



356 Een oude handelinrichting met liniaalkast en de stromende regen. Jammer!



357 Aan de achterzijde van de loods, tegen het Nordhorn-Almelo kanaal aan, staan nog wat oude goederenwagens afgesteld



358 Een korte lagebakwagen, beladen met de basis van een twee assig draaisteln en met zijborden van de BE.



359 Een voor mij onbekende gesloten wagen. Kan er geen merk en/of eigendomstekens op vinden.



360 En dan staat er ook nog deze wagen!



361 Heeft met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, deelgenomen aan deze transporten



362 Nader onderzoek verschafte wat meer duidelijkheid waarom deze wagen hier bewaard is gebleven



363 Zo of je daar maar even kennis van wilt nemen!



364 Helaas een niet zo duidelijke foto van de KLukkerthaven en omgeving. Ik heb deze van een informatiebord ter plaatse genomen.



365 Van het zelfde bord deze info getrokken.



366 Op de brug over het Nordhorn-Almelokanaal zag ik deze constructie staan



367 Net zoals hier op het talud naar de brug toe. Wie het weet mag het zeggen.



368 Spoorbrug BE over het Nordhorn-Almelokanaal
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2021, 09:47:29 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6125
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #184 Gepost op: 20 mei 2021, 00:27:33 »
Die rare constructie op de laatste twee foto's: ik gok op geluidsreductie. Een soort minatuur-geluidsscherm.
Het meeste lawaai komt van de wielen en ik kan me voorstellen dat het geluid hierdoor wat richting de trein en richting omhoog wordt teruggekaatst?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)


Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #186 Gepost op: 20 mei 2021, 13:40:23 »
Hallo Hans,

de wagen op foto nummer 359 is goederenwagen nr. 402 van de Bentheimer Eisenbahn uit 1907, die sinds december 1983 niet meer wordt gebruikt. Graf Mec wil hem restaureren en als wagen voor fietsen en/of bagage mee laten rijden in de Nikolausfahrten. Dit zeggen ze op hun Facebook-pagina. En de handelinrichting met liniaalkast op foto nummer 356 is afkomstig uit station Neuenhaus. Zie hiervoor op Youtube het filmpje "100 jaar Bentheimer Eisenbahn" bij minuut 19:25.

Ga je deze maand nog weer naar station Emlichheim?
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2021, 13:46:58 door Bertholdowitsch »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11193
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #187 Gepost op: 20 mei 2021, 13:47:08 »
Vertel, was ist loos?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #188 Gepost op: 20 mei 2021, 21:32:15 »
Gewoon benieuwd hoe het ervoor staat met de verbouwing op station Emlichheim. Maar als jij er niet komt is dat ook niet erg: dan ga ik volgende week wel als ik weer in de Heimat ben.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #189 Gepost op: 25 mei 2021, 13:56:43 »
Gisteren was ik in het Grafschaft Bentheim, en ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om te kijken hoe ver de werkzaamheden op station Emlichheim gevorderd zijn. Wat mij opviel is dat niet alleen de twee buitenste wissels van handbediening op afstandsbediening worden omgezet, maar dat 4 van de 6 wissels naar afstandsbediening gaan.


1 Het rangeerspoor schijnt klaar te zijn


2 Dit is de laatste wissel op het station in richting Coevorden die, zoals ik had verwacht, naar afstandsbediening gaat.


3 Hier het fundament voor het nieuwe (op afstand bediende) inrijsein vanuit richting Coevorden. Ver op de achtergrond is het oude inrijsein te zien, dat volgens mij gekoppeld is aan een plaatselijk Schlüsselwerk.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2021, 15:49:30 door Bertholdowitsch »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11193
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #190 Gepost op: 25 mei 2021, 14:28:13 »
Ik zie dat je het weer meehad ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #191 Gepost op: 25 mei 2021, 15:48:43 »
Klopt: ik ben gisterochtend tussen 11 en 12 uur in Emlichheim geweest, en toen was het droog.  :angel:

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9816
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #192 Gepost op: 25 mei 2021, 17:37:22 »
Wat mij op blijft vallen is de (schijnbaar) willekeur in gebruik van spoorbielzen en die rare metalen dwars dinges tussen de spoorstaven  ???
Je zou een structuur verwachten in gebruik van e.e.a. ,dat is "deutsche grundlichkeit",maar die lijkt hier uitverkocht  ;D
Is er toch een verborgen structuur waar ik niks van zie of snap ?
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3814
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #193 Gepost op: 25 mei 2021, 18:38:24 »
Dit zijn zogeheten Y Schwellen, die in Duitsland op veel meer plekken liggen dan alleen bij de BE. Ook op dubbelsporige hoofdbanen. Het geeft een meer stabiele bovenbouw en de inbouwhoogte is geringer, waardoor ze vaak ook in tunnels zijn te vinden. Nadeel is dat ze duurder zijn dan betonnen dwarsliggers.
Groet, Frank

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2448
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #194 Gepost op: 25 mei 2021, 21:52:03 »
Gisteren was ik in het Grafschaft Bentheim, en ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om te kijken hoe ver de werkzaamheden op station Emlichheim gevorderd zijn. Wat mij opviel is dat niet alleen de twee buitenste wissels van handbediening op afstandsbediening worden omgezet, maar dat 4 van de 6 wissels naar afstandsbediening gaan.
Dank voor de plaatjes en tekst! Wordt het wissel richting Wintershall ook op afstand bediend, of blijft dit handbediend? Dat laatste zou zomaar kunnen met oog op het stoppen van het olievervoer in de nabije toekomst.
Groetjes, Bart