Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 108418 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Gepost op: 02 juni 2019, 17:36:36 »
Enkele jaren geleden, waren wij, in de Grafschaft Bentheim, ons aan het oriënteren voor als ik met pensioen ben, ons hier te gaan vestigen. Uiteindelijk is dat dan na jaren wachten toch gelukt. Tijdens deze “oriëntering bezoeken” kwam ik in aanraking met de Bentheimer Eisenbahn. In Neuenhaus vond ik tot mijn verrassing een redelijk, maar wel verlaten depot wat nog duidelijk uit het stoomtijdperk stamde. In de halfronde polygonale loods waren de Eisenbang Frunde der BE en een modelspoorclub gevestigd. Voor mij een mooi kans om enkele plaatjes te schieten. Achteraf had ik mij moeten realiseren dat gezien de stand van het onderhoud van gebouwen en materieel (zwaar verwaarloost) er iets loos moest zijn geweest!
Nu ik mij op een steenworp afstand van de BE gevestigd heeft, en er grote veranderingen op stapel staan, ligt het voor de hand om hier over een (beperkt) draadje over op te starten.


001 De voormalige goederenloods en het stationsgebouw van de BE. Achter de bestelwagen is nog net de behouden fietsenwinkel “Hein” te zien


002 Hier kijken we in de richting van Nederland. Op de achtergrond zien we dat grootgrutter ALDI imposant aanwezig is.


003 Het gloednieuwe Am Bahnhof gelegen Bahnhof van Kleinstadt Neuenhausen


004 Front van het Bahnhof met links Arends Backbar (restaurant en snackbar) en rechts het inpandige reisbureau


005 Ook in het Nederlands zijn wij welkom!


007 Net als in Nederland, als de straat klaar is komt de kabeltrekker het weer open leggen!


008 Ook tussen de sporen is het nog niet gedaan.


009 De oude situatie richting Nederland van voor de ombouw. Klein stukje dubbelspoor, oude seingeving maar wel met de ALDI aan de linkerzijde


010 Nieuwe afgekruiste seinen, nieuwe beveiligde overweg en een ongebruikt perron.


011 Eind mei waren de seinen in werking en was het kruis verdwenen.


012 Oude situatie met het depot aan de Hans-Voshaarstrasse


013 Vanuit het zelfde standpunt genomen. Alles wat ook maar herinnerd aan het BE stoomdepot is verdwenen. Het terrein is nu ingenomen door de Neuenhauser Maschinebau fabriek en bijbehorende parkeerplaatsen.


014 Echt alles is weg. Ook dat zijspoortje heeft niets meer met de “vergangenheid” van doen.


015 Richting Nordhorn/Bad Bentheim


016 Vanaf hier gaat het weer enkelspoor richten het oosten.


017 Oude situatie met van die ijzeren schaarbielsen en de oude seinen.


018 Nordhornstrasse richting Neuenhausen Sud. De scharen zijn gebleven alleen zijn de seinen en de ballast vernieuwd. Wat opvalt, is het ontbreken van ontsierende hekken en prikkeldraad langs het spoor. Snelheid ligt hier toch boven de 50 in het uur


019 Aankondiging van het nieuw station/halteplaats Neuhausen Sud. De halteplaats is te vinden in de oksel van de kruising van de doorgaande Nordhornstrasse  met de B403


020 Nieuw op te zetten perronwanden in december van het vorig jaar. Kijken langs de Nordhornstrasse in de richting van Kleinstadt Neuenhausen.


021 Er moet nog heel wat zand gestort worden voordat de passagiers probleemloos gelijkvloers uit kunnen stappen.


022 Op een paar kleinigheden, zoals automaten en verlichting, is alles gereed om  de eerste passagiers te ontvangen.


023 Stukje nieuw gelegd spoor met verse ballast


024 Na de boog naar links gaat het spoor parallel aan de B403 lopen tot dat het verderop de weg gaat kruisen.


025 Kijken in de richting van Neuenhausen


026 Een stukje oude Nordhornstrasse wat ruimte heeft moeten maken voor de parkeerplaatsen van Neuenhausen-Sud


027 Ouwe seinen in een nieuw jasje. Op de achtergrond de halteplaats


028  Detail van een van de seinen op het traject


029  Hier loopt het spoor gelijk op met de B403. Ook hier waar de snelheid van de trein flink oploop, geen ontsierende hekken of andere onzin langs het spoor.


030 Tijdens het fotograferen in de oksel bij het nieuwe station Neuenhausen-Sud  kwam ik deze verrassing tegen!


031 De grote boom op de achtergrond hoort er duidelijk niet bij. Die stond er al!


032 Een van de aangeplante bomen


033


034


035 Alle overwegen die de spoorbaan kruisen zijn van een nieuwe beveiliging voorzien zoals hier die van de B403 en de Erlenstrasse


036 In enkele gevallen moest er een uitzonderlijke situatie gemaakt worden. Zie de korte en de wel zeer lange sluitboom.
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2019, 17:23:05 door 44 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #1 Gepost op: 02 juni 2019, 20:43:24 »
De bentheimereisenbahn werkt zeker inspireert  ook voor 1:87 we wonen dicht bij Coevorden en kijken regelmatig even in Emlichheim en verder, zo zijn Bas en ik Laatst de hele lijn af gereden tot aan Bad Bentheim.

En idd nergens hoge hekken behalve op de Heege in Coevorden, Bas is er deze week voor zijn werk geweest en je mag er zelfs niet fotograferen.


mvgrvEvert en Bas 





Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #2 Gepost op: 02 juni 2019, 22:33:58 »
Nu ik mij op een steenworp afstand van de BE gevestigd heeft, en er grote veranderingen op stapel staan, ligt het voor de hand om hier over een (beperkt) draadje over op te starten.
Laat dat '(beperkt)' alsjeblieft weg. Er komen nog meer veranderingen. Over een jaar of vijf kan ik vanuit Emmen zo naar Bad Bentheim via de BE.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2709
    • Richie's homepage
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #3 Gepost op: 03 juni 2019, 11:35:42 »
Op 13 april 2019 werd er een fotorit georganiseerd met een nieuwe Lint treinstel. In Neuenhaus mochten we vanuit het spoor fotograferen.

De bestrating was toen nog niet geheel klaar.


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #4 Gepost op: 03 juni 2019, 12:38:27 »
Op die dag hadden wij hier sneeuw en hagel. Het kan verkeren :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #5 Gepost op: 03 juni 2019, 14:41:20 »
Ik heb mij voorgenomen om van de week nog wat plaatjes te gaan maken.


Hier


Over dit


en natuurlijk hier!

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #6 Gepost op: 05 juni 2019, 17:23:11 »
De stad Nordhorn in het graafschap Bentheim heeft een enigszins dubieuze beroemdheid: 43 jaar lang is het de grootste provinciestad van Duitsland, die reizigers niet met de trein kunnen bereiken. Oorzaak kan gevonden worden in het feit dat het baanvak Neuenhaus-Bad Bentheim in 1974 voor personenverkeer gesloten is. Afgelopen jaar is begonnen om de route te reactiveren wat in contradictie staat met het gegeven dat de Deutsche Bahn in de afgelopen decennia tientallen nevenlijnen voor het passagiersvervoer gesloten heeft! Als alles meezit dan zal in juli 2019 de eerste passagiers treinen van en naar Nordhorn gaan rijden. Op dit moment (juni 2019) is men nog druk bezig om de stations aan de lijn de laatste Finishing Toest te geven. Bielsen, ballast, seingeving en overwegen zijn naar de laatste stand aangepast. De verbinding is ook belangrijk voor het toerisme in de Grafschaft en daarom wil men de lijn binnen vijf jaar doortrekken via Coevorden naar Emmen.


037 Station Nordhorn in zijn oorspronkelijke staat met bijbehorende sporen.


038 Nordhorn in de eerste renovatie periode van 2018


039 Ambitieus is men wel


040 De vorderingen op 4 juni 2019. Er moet nog veel gebeuren


041 Restanten van het oude perron


042  Kijkende in de richting van de overweg in de Ootmarsumerweg. De witte gebouwen rechts zijn de kantoren van de aannemer en zullen volgend jaar verdwijnen als het station onderhanden is genomen.


043 De situatie in 2018 met afgekruiste seinen.


44 Vanaf de Denekamperweg kijken we over het nieuwe emplacement in de richting van Neuenhausen. Daar het proefbedrijf in volle gang is en het goederenvervoer gewoon doorgaat mogen de Armoe en Ellende borden langs de lijn niet ontbreken. Het begin van een lastgeving


045 Het middenperron heeft een moderne overkapping gekregen.


046 Staande op de voormalige losweg vallen mij kijkende in Westelijke richting twee zaken op


047 Vlak voor mijn voeten ligt nog steeds een onvervalst stukje Bentheimer Eisenbahn wat in onbruik is geraakt. Waarom weg halen als het toch niet in de weg ligt.


048 en aan de andere kant van het spoor ligt nog zo’n stukje nostalgie


049 wat eindigt op een manier zoals een doodlopend stuk spoor behoord te eindigen


050 Veel word aan het oog onttrokken door een berg vuile en oude ballast.


051 Het nu nutteloze spoor loopt langs de muur tot aan de overweg in de Denekamperstraat


052 Rechts de Boeren Bond en recht vooruit het kantoorgebouw van een arme verzekeraar.


053 Richting Bad Bentheim.


054 Nog even een plaatje van hoe het Bahnhoff er anno juni 2019 bijstaat


055 Het hypermoderne stationsplein met  de diverse stoppende en halterende bussen van die zelfde Bentheimer Eisenbahn.


56 Nog eenmaal de Ootmarsumer weg


57 Vlak na de boog richting Bad Bentheim en na het passeren van de overweg in de Denekamperstraat, direct naast het GBS Grafschaft Bentheim, komen de sporen weer bij elkaar en vormen vanaf hier een enkelsporig baanvak. Nieuw is het  spoor naar de geheel vernieuwde koplading .


059 Close up van seinen en overloop


060 Het spoor volgen over de Friedrich Ebert Strasse zien we vlak voor de overweg naar de Zeppelinstrasse/Hafenstrasse deze ex drieassige ombouwers staan. De wagens die op een geïsoleerd stukje spoor staan (wat vroeger deel uitmaakte van het emplacement) doen dienst als sociaal ontmoetingspunt.


061 Van de andere kant gezien. Ga nu even eten. :laugh:


062 Net na voornoemde overweg staat deze loods


063 Het blijkt het onderkomen te zijn van de uit Neuenhaus weggesaneerde  MEC te zijn. Hoewel de boel gesloten was en overal bordjes met verboden toegang en onbevoegden mogen hier niet komen, via de de spoorbaan en de openbareweg zo het terrein opgelopen. Gezien dat de mannen voorlopig nog niet klaar zijn.

064

 
065 Achterkant van de museumloods. De Vereniging/loods is te vinden aan de Nino Klukkertstrass/hafen en het kanaal van Nordhorn naar Almelo


066 Ik kwam deze plaat tegen die verdacht veel gelijkenis vertoonde met wat ik jaren geleden al eens in Neuenhausen op de plaat hebt vast gelegt.


067 Deze dus. Ik heb ondertussen wel begrepen dat herplaatsing van de draaischijf niet tot de mogelijk behoord.


068 De lijn verder gevolgd tot aan de Otto Hahn strasse, het hoofdkantoor en remiese van de BE. Het was net spitsuur daar dus ze zaten niet op een redelijk serieuze hobbyist te wachten. Snel een plaatje van de Denckmall voor de deur gemaakt.



« Laatst bewerkt op: 05 juni 2019, 17:53:13 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #7 Gepost op: 05 juni 2019, 19:38:19 »
Heerlijke reportage Hans.
Jeroen

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #8 Gepost op: 07 juni 2019, 10:15:06 »
Heb nog wat foto's van de olie trein, wist niet dat het binnenkort zou verdwijnen.



beide foto's zijn van 15-04-2019 te Emlichheim , je kan op de site van Fokko van der Laan   http://www.fokkovanderlaan.nl/ bij dienstregelingen de goederentreinen volgen.

ps hier rangeerd de D22 deze trein rijdt achteruit richting de raffinaderij.

mvgr Evert en Bas

« Laatst bewerkt op: 07 juni 2019, 10:19:00 door mass am see »

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #9 Gepost op: 07 juni 2019, 10:36:27 »
Nog twee foto's van de Bentheimereisenbahn in Emlichheim.

hier nogmaals de D22 nadat de de ketelwagons zijn afgevoerd rijdt de trein solo weer terug naar  richting  Bentheim, het licht is in de avonduren nog niet geweldig op 15-04-02019.

op 23-04-2019 waren Bas en ik weer even in Emlichheim en zagen bij beter licht de D21 de trein bij de raffinaderij afleveren, je ziet hier nergens hekken ook de spoorbaan loopt gewoon naast de weg.

mvgr Evert en Bas

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #10 Gepost op: 07 juni 2019, 11:22:21 »
Hallo Evert en Bas.

Ter aanvulling: Er is geen sprake van een raffinaderij bij de Bentheimer Eisenbahn. In de omgeving van Emlicheim wordt de ruwe oliue opgepomt mbv ja-knikkers. In emlicheim is een verlaadstation en wordt de olie in de wagens geladen. Deze trein gaat naar Osterwald dat ong 12 km verop is gelegen> Hier is weer een verlaadstation en wordt de olie uit de wagens in een pijpleiding gepomt die naar de raffinaderij in duitsland(Holthausen) loopt. Men is nu een pijpleiding van Emlichheim naar Osterwald aan het bouwen en zal ws dit jaar een einde komen aan dit transport wat bijzonder is door zn korte afstand. De beladen trein wordt rond het middaguur opgehaald bij het laadpunt in Emlicheim(zie dienstregeling) en is net te volgen voor de fotograaf. Orienteer je daarbij vooraf goed op google maps want bij osterwald wordt kop gemaakt en dat heeft mooie fotopunten. Je hebt niet echt veel tijd over.
groeten jandcargo

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #11 Gepost op: 07 juni 2019, 16:55:02 »
de lijn naar de haven word ook gebruikt om de landbouw cooperatie en aveb te bedienen
 dus zal nog niet gesloten worden

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #12 Gepost op: 07 juni 2019, 21:06:30 »
plaatsing van de neuenhauser draaischijf in nordhorn (klukkerhafen ) is voorzien
alleen is er nog geen geld voor

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #13 Gepost op: 01 juli 2019, 20:43:10 »
Dit lijkt me het beste draadje om een link naar Drehscheibe Online te plaatsen. Historische zwart-wit foto's van de stoomtijd op de Bentheimer Eisenbahn. Mooi!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #14 Gepost op: 02 juli 2019, 14:52:34 »
 (y) (y)
Marius