Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:47:11
Märklin 60760 Loc-Decoder door PkAlfisti
Vandaag om 20:47:11
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door Bahn-AG
Vandaag om 20:46:01
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
Vandaag om 20:45:53
Aankomst grootste containerschip ter wereld door FritsT
Vandaag om 20:45:36
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
Vandaag om 20:43:12
Maïsveld n spoor maken, tips? door RemcoStarter
Vandaag om 20:34:21
Projekt 083-338 door Sander Fondse
Vandaag om 20:24:40
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Ronald69
Vandaag om 20:22:46
Cubana door Valentijn
Vandaag om 20:18:26
Initiatief TS voor behoud SUN-tramstel scoort eerste succes door RobK
Vandaag om 20:15:42
Even voorstellen: nieuwe baan: Ernum, Marklin H0 analoog 2.70x2.90 U vorm x 2 door Klarentrein
Vandaag om 20:13:40
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door peterha
Vandaag om 20:11:34
Waar koop je tegenwoordig 'betaalbare' sounddecoders? door iarnrod
Vandaag om 20:08:47
ombouwen van een marklin 3071 door thalys
Vandaag om 19:40:14
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
Vandaag om 19:37:18
De terugkeer van het Eiland Waan door RobK
Vandaag om 19:25:12
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Karben
Vandaag om 19:05:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 18:54:58
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Hans Mol
Vandaag om 18:52:16
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:39:40
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 18:10:30
Intermodellbau 2020 Dortmund 13-16 augustus door Olav
Vandaag om 18:01:58
De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models door Maarten.T
Vandaag om 17:53:56
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 17:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 16:39:45
Modelspoorbaan Fleischmann door spoorzeven
Vandaag om 16:03:44
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 15:55:27
Märklin/Trix TGV Thalys openen door Dave.......
Vandaag om 15:20:47
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:14:21
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 20123 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Gepost op: 02 juni 2019, 17:36:36 »
Enkele jaren geleden, waren wij, in de Grafschaft Bentheim, ons aan het oriënteren voor als ik met pensioen ben, ons hier te gaan vestigen. Uiteindelijk is dat dan na jaren wachten toch gelukt. Tijdens deze “oriëntering bezoeken” kwam ik in aanraking met de Bentheimer Eisenbahn. In Neuenhaus vond ik tot mijn verrassing een redelijk, maar wel verlaten depot wat nog duidelijk uit het stoomtijdperk stamde. In de halfronde polygonale loods waren de Eisenbang Frunde der BE en een modelspoorclub gevestigd. Voor mij een mooi kans om enkele plaatjes te schieten. Achteraf had ik mij moeten realiseren dat gezien de stand van het onderhoud van gebouwen en materieel (zwaar verwaarloost) er iets loos moest zijn geweest!
Nu ik mij op een steenworp afstand van de BE gevestigd heeft, en er grote veranderingen op stapel staan, ligt het voor de hand om hier over een (beperkt) draadje over op te starten.


001 De voormalige goederenloods en het stationsgebouw van de BE. Achter de bestelwagen is nog net de behouden fietsenwinkel “Hein” te zien


002 Hier kijken we in de richting van Nederland. Op de achtergrond zien we dat grootgrutter ALDI imposant aanwezig is.


003 Het gloednieuwe Am Bahnhof gelegen Bahnhof van Kleinstadt Neuenhausen


004 Front van het Bahnhof met links Arends Backbar (restaurant en snackbar) en rechts het inpandige reisbureau


005 Ook in het Nederlands zijn wij welkom!


007 Net als in Nederland, als de straat klaar is komt de kabeltrekker het weer open leggen!


008 Ook tussen de sporen is het nog niet gedaan.


009 De oude situatie richting Nederland van voor de ombouw. Klein stukje dubbelspoor, oude seingeving maar wel met de ALDI aan de linkerzijde


010 Nieuwe afgekruiste seinen, nieuwe beveiligde overweg en een ongebruikt perron.


011 Eind mei waren de seinen in werking en was het kruis verdwenen.


012 Oude situatie met het depot aan de Hans-Voshaarstrasse


013 Vanuit het zelfde standpunt genomen. Alles wat ook maar herinnerd aan het BE stoomdepot is verdwenen. Het terrein is nu ingenomen door de Neuenhauser Maschinebau fabriek en bijbehorende parkeerplaatsen.


014 Echt alles is weg. Ook dat zijspoortje heeft niets meer met de “vergangenheid” van doen.


015 Richting Nordhorn/Bad Bentheim


016 Vanaf hier gaat het weer enkelspoor richten het oosten.


017 Oude situatie met van die ijzeren schaarbielsen en de oude seinen.


018 Nordhornstrasse richting Neuenhausen Sud. De scharen zijn gebleven alleen zijn de seinen en de ballast vernieuwd. Wat opvalt, is het ontbreken van ontsierende hekken en prikkeldraad langs het spoor. Snelheid ligt hier toch boven de 50 in het uur


019 Aankondiging van het nieuw station/halteplaats Neuhausen Sud. De halteplaats is te vinden in de oksel van de kruising van de doorgaande Nordhornstrasse  met de B403


020 Nieuw op te zetten perronwanden in december van het vorig jaar. Kijken langs de Nordhornstrasse in de richting van Kleinstadt Neuenhausen.


021 Er moet nog heel wat zand gestort worden voordat de passagiers probleemloos gelijkvloers uit kunnen stappen.


022 Op een paar kleinigheden, zoals automaten en verlichting, is alles gereed om  de eerste passagiers te ontvangen.


023 Stukje nieuw gelegd spoor met verse ballast


024 Na de boog naar links gaat het spoor parallel aan de B403 lopen tot dat het verderop de weg gaat kruisen.


025 Kijken in de richting van Neuenhausen


026 Een stukje oude Nordhornstrasse wat ruimte heeft moeten maken voor de parkeerplaatsen van Neuenhausen-Sud


027 Ouwe seinen in een nieuw jasje. Op de achtergrond de halteplaats


028  Detail van een van de seinen op het traject


029  Hier loopt het spoor gelijk op met de B403. Ook hier waar de snelheid van de trein flink oploop, geen ontsierende hekken of andere onzin langs het spoor.


030 Tijdens het fotograferen in de oksel bij het nieuwe station Neuenhausen-Sud  kwam ik deze verrassing tegen!


031 De grote boom op de achtergrond hoort er duidelijk niet bij. Die stond er al!


032 Een van de aangeplante bomen


033


034


035 Alle overwegen die de spoorbaan kruisen zijn van een nieuwe beveiliging voorzien zoals hier die van de B403 en de Erlenstrasse


036 In enkele gevallen moest er een uitzonderlijke situatie gemaakt worden. Zie de korte en de wel zeer lange sluitboom.
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2019, 17:23:05 door 44 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2951
  • is met treintjes aan het spelen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #1 Gepost op: 02 juni 2019, 20:43:24 »
De bentheimereisenbahn werkt zeker inspireert  ook voor 1:87 we wonen dicht bij Coevorden en kijken regelmatig even in Emlichheim en verder, zo zijn Bas en ik Laatst de hele lijn af gereden tot aan Bad Bentheim.

En idd nergens hoge hekken behalve op de Heege in Coevorden, Bas is er deze week voor zijn werk geweest en je mag er zelfs niet fotograferen.


mvgrvEvert en Bas 





Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5529
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #2 Gepost op: 02 juni 2019, 21:42:40 »
Leuke fotoserie!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1068
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #3 Gepost op: 02 juni 2019, 22:33:58 »
Nu ik mij op een steenworp afstand van de BE gevestigd heeft, en er grote veranderingen op stapel staan, ligt het voor de hand om hier over een (beperkt) draadje over op te starten.
Laat dat '(beperkt)' alsjeblieft weg. Er komen nog meer veranderingen. Over een jaar of vijf kan ik vanuit Emmen zo naar Bad Bentheim via de BE.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #4 Gepost op: 02 juni 2019, 23:40:32 »
Wat jij sein noemt  met die oranje omrande vlakken zijn  alleen de aankondiging dat de beveiligde overweg in werking is,/of te wel de overweg werkt zoals het moet

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1068
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #5 Gepost op: 03 juni 2019, 01:15:05 »
Vooral deze spreekt mij aan.

016 Vanaf hier gaat het weer enkelspoor richten het oosten.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2019, 19:14:42 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1068
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #6 Gepost op: 03 juni 2019, 01:16:26 »
Wat jij sein noemt  met die oranje omrande vlakken zijn  alleen de aankondiging dat de beveiligde overweg in werking is,/of te wel de overweg werkt zoals het moet
Dus toch een sein. ;)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5529
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #7 Gepost op: 03 juni 2019, 08:48:10 »
Duitsers vinden het inderdaad officieel een sein. Dennie zal vast "het is geen hauptsignal" bedoelen.

Die seinen op de stations zijn ook wel interessant: ze hebben voor vereinfachte Nebenbahnsignale gekozen. Zeg maar de budget-lichtsignaal-versie uit de vroege jaren 70, speciaal ontwikkeld voor zijlijntjes. Ik wist niet dat die nog gebruikt werden.

Die budgetversie is trouwens op basis van dezelfde paal als die overwegsignalen gemaakt. En daarmee is het cirkeltje weer rond :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 12:46:27 door Reinout van Rees. Reden: 2x eigen spelling »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2329
  • Moppersmurf
    • Richie's homepage
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #8 Gepost op: 03 juni 2019, 11:35:42 »
Op 13 april 2019 werd er een fotorit georganiseerd met een nieuwe Lint treinstel. In Neuenhaus mochten we vanuit het spoor fotograferen.

De bestrating was toen nog niet geheel klaar.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18944
    • Pagina van klaas
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #9 Gepost op: 03 juni 2019, 12:36:58 »
Wat jij sein noemt  met die oranje omrande vlakken zijn  alleen de aankondiging dat de beveiligde overweg in werking is,/of te wel de overweg werkt zoals het moet
Soortgelijke seinen staan ook in het Sloegebied. Witte lamp brandt betekent: de overweginstallatie is in werking. Lamp uit, dan geldt het  gele vlak: er is iets niet goed. Het zal niet verwonderen dat de overweginstallaties in het Sloegebied van Duitse makelij zijn. Alleen de vormgeving van de seinen is vernederlandst.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #10 Gepost op: 03 juni 2019, 12:38:27 »
Op die dag hadden wij hier sneeuw en hagel. Het kan verkeren :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 2641
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #11 Gepost op: 03 juni 2019, 12:53:44 »


018 Nordhornstrasse richting Neuenhausen Sud. De scharen zijn gebleven alleen zijn de seinen en de ballast vernieuwd. Wat opvalt, is het ontbreken van ontsierende hekken en prikkeldraad langs het spoor. Snelheid ligt hier toch boven de 50 in het uur

Jij ziet hier goederentreinen met ruim 100 toch? terwijl de baanvaksnelheid in de oude situatie 50 was.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88353.msg3222020949#msg3222020949

Het is nu definitief max 80 geworden neem ik aan?
Groeten, Arjan

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1068
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #12 Gepost op: 03 juni 2019, 12:58:41 »
Op die dag hadden wij hier sneeuw en hagel.
Dat kun je aan de lucht zien.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #13 Gepost op: 03 juni 2019, 13:26:05 »
#Arjan 6511. Leuk dat de draadjes goed gelezen en bekeken worden (y) Inderdaad de snelheid is opgevoerd van 50 naar 80 in het uur. Of dat het maximale is ? de tijd zal het leren.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #14 Gepost op: 03 juni 2019, 14:41:20 »
Ik heb mij voorgenomen om van de week nog wat plaatjes te gaan maken.


Hier


Over dit


en natuurlijk hier!

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.