Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:08:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:49:19
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 16:39:18
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 16:31:07
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:23:31
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 16:11:21
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:26:45
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 15:07:51
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 14:39:17
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 13:32:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 173273 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #15 Gepost op: 06 July 2019, 09:24:57 »


071+ D.E.J.V.M.
« Laatst bewerkt op: 06 July 2019, 13:49:49 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #16 Gepost op: 06 July 2019, 14:07:02 »

071 Vandaag is het de grote dag. Publieksritten voor 1 euro heen en weer naar Bad Bentheim.


072 Ik was op tijd om de eerste rit mee te maken, althans dat dacht ik. Er waren nog wat parkeerplekjes vrij, dus geen probleem. Tijd genoeg om de 115 op de plaat te zetten


073 De volledige technische naam en nummer van het treinstel


074 En we noemen hem………..


075 Na dat de laatste passagiers de staanplaatsen hadden ingenomen, dat staan was de reden om niet mee te gaan, sloot de wagenvoerder de deuren en was het tijd voor Abfart.


076  Het sein staat op groen dus gaat het los.


077 Ik dacht tijd genoeg te hebben om op het gemakje de trein op Neuenhaus sud te platen, maar vandaag hield men zich niet zo strak aan de dienstregeling Jammer dan.


078 Na een half uurtje bij de overweg in de drukke B403 gewacht te hebben kwam de tegen trein er al weer aan


079 Wat mij opviel buiten het ontbreken van de hekken langs het spoor was het gedecideerde geluid van de overwegbellen. Je moet goed luisteren om deze te horen. De stoplichten waren duidelijk genoeg daar iedereen netjes en op tijd stopte.


080 Na de overweg gaat de trein parallel aan de B403 richting Neuenhaus Sud. Met een snelheid van over de 100km/h was de trein niet in te halen!


081 In Neuenhaus waren Japanse toestanden te zien. Ik denk dat de BE het vandaag te vervoeren passagiers aantal ruim onderschat heeft. De trein kwam vol uit Bad Bentheim en Nordhorn in Neuenhaus aan en daar wilde zo’n zelfde aantal ook nog eens instappen. Als haringen in een ton.


082 Nu hebben we te maken met nummer 112 Furst Alexis Carl zu Bentheim und Steinfurt


083 Het wagen nummer


084 Vandaag maar niet zo op letten!


085 Ik laat de trein in Neuenhaus achter en ga als een speer naar Neuenhaus Sud


086 Tot mijn verrassing was ik de enige die hier te vinden was. Onbekend maakt onbemind


087  Moderne tiptoets voor het kiezen en betalen van je kaartje


088 Vlak voor dat de trein op Sud arriveerde was er nog een gezin aangekomen die ook graag met de trein mee wilde gaan. Helaas moesten zij geweigerd worden om de dood eenvoudige reden dat zij er niet meer bij konden. De wagenvoerder verontschuldigde zich bij deze mensen en deelde wel mee dat de volgende trein, die over een klein half uurtje komt, uit een dubbelstel zal bestaan. Geeft wat meer lucht.


089 Hierna verdween het stel in de bocht naar Nordhorn


090 Liniennetzplan Niedersachsen waarin opgenomen de Bentheimer Eisenbahn
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7736
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #17 Gepost op: 06 July 2019, 18:56:28 »
Leuke fotoserie, bedankt! Op die manier kunnen we allemaal meegenieten. Leuk voor de Bentheimer Eisenbahn dat de belangstelling zo groot is.

(Ik smokkel nog even de twee resterende DSO links erin: deel 2, treinstellen en deel3, dieselloks).

Toch wel heel mooi dat er op deze lijn weer personenvervoer plaats vindt. Ik weet niet hoe historisch bewust de Bentheimer Eisenbahn als bedrijf is, maar ik kan me voorstellen dat het een enorme kick geeft (als bedrijf) om na al die jaren weer met passagiertreinen te kunnen rijden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3981
  • de hondsrug baan
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #18 Gepost op: 08 July 2019, 19:50:47 »
Gisteravond even met Bas in Nordhorn geweest, daar wisselen de treinen uit Bentheim en Neuenhaus.

vanaf het perron gezien richting Bentheim.

de VT114 richting Neuenhaus.

VT114 en VT113 aan het perron van Nordhorn.

de VT113 richting Bentheim.

nog niet alles is klaar de hekken rond het perron moet nog vervangen worden .

voor de gene die wil fotograferen in Nordhorn  de trein rijdt een uursdienst en op tussen 27 en 31 min over  wisselen hier de treinen.

mvgr Evert en Bas

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3308
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #19 Gepost op: 09 July 2019, 16:43:42 »
Mij ook, maar misschien doelt Raymond op het links rijden van de treinstellen?

Mij valt iets anders op in de laatste foto: wat lelijk die blikken schoorsteen van de plaatselijke imbiss.
Zeker geen schoonheidscommissie daar.

Tschuss Genossen

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #20 Gepost op: 09 July 2019, 17:42:46 »
Als je je passagiers ordentelijk wil laten in en uitstappen dan zal je in Neuenhaus wel van het linkerspoor gebruik moeten maken. Neuenhaus heeft n.l. maar een (1) perron. Voordeel is wel dat je voor de retoursreis gelijk goed staat ;D

Wat die afvoer aangaat, wegens de zeer scherpe veiligheidsvoorschriften mogen dis soort later bij geplaatste afvoeren niet, zoals in Nederland meestal de gewoonte is, door een stenenmantel gecamoufleerd worden. Dit gaat ook op voor bv de afvoer van een openhaard. Inderdaad een zeer lelijk gezicht.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #21 Gepost op: 10 July 2019, 14:14:45 »
Het is heel eenvoudig: uit Neuenhaus rij je op spoor 1 recht binnen in Nordhorn, dan hoef je niet aftakkend binnen te rijden, scheelt meestal tijd bij het binnenrijden. Aan de andere kant vanuit nordhorn ligt voorzover ik kan zien een R500/1:12 wissel, waardoor er met 60 kan worden binnengereden. Of dat kan is afhankelijk van de snelheid op de brug van het kanaal en de spoorwegovergang die daar liggen. In ieder geval kiest men in het algemeen voor rechtdoor binnen rijden en aftakkend vertrekken (ondat de snelheid dan sowieso laag ligt)

dirkjan

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5101
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #22 Gepost op: 10 July 2019, 14:37:53 »
Zoals Hans schrijft en we die beelden zien, interpreteer ik als volgt:

Neuenhaus heeft 1 (zij) perron.
Dus er is maar 1 spoor wat langs het perron komt, en dat is waar de foto's zijn gemaakt in de kijkrichting links.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7736
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #23 Gepost op: 10 July 2019, 20:17:51 »
Als ik het goed zie ligt de overweg om bij het perron te komen aan de kant van spoor 1. Dan lijkt het me ook handig om een binnenkomende trein over die overweg te laten rijden. Dan heb je er geen last van dat er Hollanders onder de bomen door kruipen als de trein op het punt van vertrekken staat.

Tenminste, dat kan ook een overweging geweest zijn.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3981
  • de hondsrug baan
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #24 Gepost op: 11 July 2019, 11:48:04 »
Hier in ZO Drenthe zijn de plannen voor uitbreiden in de pers ruim bemeten, vanaf Neuenhaus door trekken naar Coevorden en later naar Emmen.

Ook de lijn vanaf Emmen verder doortrekken naar Stadskanaal, dit zou een impuls zijn voor de goederentreinen en personen vervoer, maar eerst Veendam naar Stadskanaal.

klinkt allemaal positief ,maar ben bang dat het financieel allemaal wat lastiger wordt, maar de tijd zal het leren.




mvgr Evert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #25 Gepost op: 13 July 2019, 12:31:14 »
Vandaag, zaterdag 13 juli, viel de gratis en huis aan huis "SonntagsZeitung" met een speciaal katern over de opening van het traject Bad Bentheim-Neuenhaus in de bus. Daar de titel van dit draadje "Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag" is dit wel erg toepassend. Ik kan maar tot A4 kopiëren, en daarom het hele katern maar gefotografeerd om jullie op de hoogte houden. Veel lees plezier.






Als het niet goed te lezen is, is dit de link naar de hele krant. Even zoeken en je hebt het.

https://issuu.com/gn-media/docs/sz_2019-07-14/1?e=4130840/71153415
« Laatst bewerkt op: 18 July 2019, 11:27:28 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3981
  • de hondsrug baan
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #26 Gepost op: 17 July 2019, 11:18:47 »
krijg regelmatig tips van spoorgerelateerde filmpjes op you tube , zoals deze .

https://www.youtube.com/watch?v=zlMlmxdUPfA&t=3s


mvgr Evert en Bas

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1698
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #27 Gepost op: 17 July 2019, 13:01:53 »
Hoi, de nadruk ligt erg op het reactiveren van het passagiersvervoer ten noorden van Bad Bentheim. Ik heb nog wat winterse beelden van Bad Bentheim zelf.


Op een winterse dag stond dit stammetje op het station.


Vanuit het station loopt de lijn vrij snel omhoog om na het emplacement de lijn Hengelo- Bad Bentheim te kruisen met een spoorbrug. Hier kruisen een toegangsweg, de hoofdlijn en de lokaallijn elkaar, zou je dit in model namaken wordt je voor gek verklaard.


In het westelijke deel van het dorp vind je iets wat lijkt op een oude halte.


En voorbij het dorpje Gildehaus vind je deze insnijding, de lijn loopt vervolgens terug in de richting van Bad Bentheim. Volgens mij kent dit stuk geen railvervoer meer, maar toen ik er was lag de spoorlijn er nog onderhouden bij.

Groet, Gert-Jan

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #28 Gepost op: 17 July 2019, 13:25:18 »
Die stalen dwarsliggers zijn ook wel erg gaaf. Die schreeuwen ook om in model gemaakt te worden.
No dress rehearsel, this is our life.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #29 Gepost op: 17 July 2019, 13:58:00 »
En voorbij het dorpje Gildehaus vind je deze insnijding, de lijn loopt vervolgens terug in de richting van Bad Bentheim. Volgens mij kent dit stuk geen railvervoer meer, maar toen ik er was lag de spoorlijn er nog onderhouden bij.

Is een verbinding naar een materiaaldepot van de Bundeswehr:
https://goo.gl/maps/hErVBvLX9U55sRs18

Of die lijn nog gebruikt wordt tegenwoordig, geen idee. Maar zou de goede onderhoudstoestand kunnen verklaren.