Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lijnbaanassistent (1930-1945), wat houdt de functie in? door Tulpendaal
Vandaag om 06:07:31
NL baan: Frotterdam in h0 door AndrevdG
Vandaag om 04:28:31
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 04:23:27
beginnen met digitaal door coldforged
Vandaag om 01:55:32
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door ingenium
Vandaag om 00:25:28
Fremo module - Boerderij van Meurs door Henry Visser
03 augustus 2020, 23:39:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
03 augustus 2020, 23:38:40
MODELSPOOR 2020 by MTD - Ook wij zijn slachtoffer door Ronald Halma
03 augustus 2020, 23:20:48
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
03 augustus 2020, 23:19:37
Automatische koppeling door Freek Jonkers
03 augustus 2020, 23:07:49
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door FritsT
03 augustus 2020, 22:35:22
NAM oliewagons, wat is de juiste maat. door henk
03 augustus 2020, 22:33:33
Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan door Patrick Smout
03 augustus 2020, 22:26:14
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
03 augustus 2020, 22:13:59
Beginnersvragen ivm koppelingen, encyclopedie geeft geen duidelijkheid door wpinkhof
03 augustus 2020, 22:04:53
Mauritsburg (H0) door mcnjasper
03 augustus 2020, 21:47:20
Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt? door coldforged
03 augustus 2020, 21:44:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Twinkie
03 augustus 2020, 21:43:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
03 augustus 2020, 21:34:15
NS: NCS Kleuren toegepast door FritsT
03 augustus 2020, 20:38:10
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Erik Baas
03 augustus 2020, 18:54:09
Raadplaatje door eemstede
03 augustus 2020, 18:46:41
Projekt 083-338 door 44
03 augustus 2020, 18:45:28
ho baan 514 cm bij 262 door kimi07
03 augustus 2020, 18:17:32
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door barry1972
03 augustus 2020, 18:11:05
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door BartvD
03 augustus 2020, 18:06:25
Model Car World plant 100 nieuwe H0-auto's door barry1972
03 augustus 2020, 17:56:28
Deining in Dönsdorf door tijgernootje
03 augustus 2020, 17:28:52
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
03 augustus 2020, 17:03:53
EPCargo limestone trein naar Oss door Falcon10
03 augustus 2020, 16:37:56
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 21280 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #15 Gepost op: 05 juni 2019, 17:23:11 »
De stad Nordhorn in het graafschap Bentheim heeft een enigszins dubieuze beroemdheid: 43 jaar lang is het de grootste provinciestad van Duitsland, die reizigers niet met de trein kunnen bereiken. Oorzaak kan gevonden worden in het feit dat het baanvak Neuenhaus-Bad Bentheim in 1974 voor personenverkeer gesloten is. Afgelopen jaar is begonnen om de route te reactiveren wat in contradictie staat met het gegeven dat de Deutsche Bahn in de afgelopen decennia tientallen nevenlijnen voor het passagiersvervoer gesloten heeft! Als alles meezit dan zal in juli 2019 de eerste passagiers treinen van en naar Nordhorn gaan rijden. Op dit moment (juni 2019) is men nog druk bezig om de stations aan de lijn de laatste Finishing Toest te geven. Bielsen, ballast, seingeving en overwegen zijn naar de laatste stand aangepast. De verbinding is ook belangrijk voor het toerisme in de Grafschaft en daarom wil men de lijn binnen vijf jaar doortrekken via Coevorden naar Emmen.


037 Station Nordhorn in zijn oorspronkelijke staat met bijbehorende sporen.


038 Nordhorn in de eerste renovatie periode van 2018


039 Ambitieus is men wel


040 De vorderingen op 4 juni 2019. Er moet nog veel gebeuren


041 Restanten van het oude perron


042  Kijkende in de richting van de overweg in de Ootmarsumerweg. De witte gebouwen rechts zijn de kantoren van de aannemer en zullen volgend jaar verdwijnen als het station onderhanden is genomen.


043 De situatie in 2018 met afgekruiste seinen.


44 Vanaf de Denekamperweg kijken we over het nieuwe emplacement in de richting van Neuenhausen. Daar het proefbedrijf in volle gang is en het goederenvervoer gewoon doorgaat mogen de Armoe en Ellende borden langs de lijn niet ontbreken. Het begin van een lastgeving


045 Het middenperron heeft een moderne overkapping gekregen.


046 Staande op de voormalige losweg vallen mij kijkende in Westelijke richting twee zaken op


047 Vlak voor mijn voeten ligt nog steeds een onvervalst stukje Bentheimer Eisenbahn wat in onbruik is geraakt. Waarom weg halen als het toch niet in de weg ligt.


048 en aan de andere kant van het spoor ligt nog zo’n stukje nostalgie


049 wat eindigt op een manier zoals een doodlopend stuk spoor behoord te eindigen


050 Veel word aan het oog onttrokken door een berg vuile en oude ballast.


051 Het nu nutteloze spoor loopt langs de muur tot aan de overweg in de Denekamperstraat


052 Rechts de Boeren Bond en recht vooruit het kantoorgebouw van een arme verzekeraar.


053 Richting Bad Bentheim.


054 Nog even een plaatje van hoe het Bahnhoff er anno juni 2019 bijstaat


055 Het hypermoderne stationsplein met  de diverse stoppende en halterende bussen van die zelfde Bentheimer Eisenbahn.


56 Nog eenmaal de Ootmarsumer weg


57 Vlak na de boog richting Bad Bentheim en na het passeren van de overweg in de Denekamperstraat, direct naast het GBS Grafschaft Bentheim, komen de sporen weer bij elkaar en vormen vanaf hier een enkelsporig baanvak. Nieuw is het  spoor naar de geheel vernieuwde koplading .


059 Close up van seinen en overloop


060 Het spoor volgen over de Friedrich Ebert Strasse zien we vlak voor de overweg naar de Zeppelinstrasse/Hafenstrasse deze ex drieassige ombouwers staan. De wagens die op een geïsoleerd stukje spoor staan (wat vroeger deel uitmaakte van het emplacement) doen dienst als sociaal ontmoetingspunt.


061 Van de andere kant gezien. Ga nu even eten. :laugh:


062 Net na voornoemde overweg staat deze loods


063 Het blijkt het onderkomen te zijn van de uit Neuenhaus weggesaneerde  MEC te zijn. Hoewel de boel gesloten was en overal bordjes met verboden toegang en onbevoegden mogen hier niet komen, via de de spoorbaan en de openbareweg zo het terrein opgelopen. Gezien dat de mannen voorlopig nog niet klaar zijn.

064

 
065 Achterkant van de museumloods. De Vereniging/loods is te vinden aan de Nino Klukkertstrass/hafen en het kanaal van Nordhorn naar Almelo


066 Ik kwam deze plaat tegen die verdacht veel gelijkenis vertoonde met wat ik jaren geleden al eens in Neuenhausen op de plaat hebt vast gelegt.


067 Deze dus. Ik heb ondertussen wel begrepen dat herplaatsing van de draaischijf niet tot de mogelijk behoord.


068 De lijn verder gevolgd tot aan de Otto Hahn strasse, het hoofdkantoor en remiese van de BE. Het was net spitsuur daar dus ze zaten niet op een redelijk serieuze hobbyist te wachten. Snel een plaatje van de Denckmall voor de deur gemaakt.



« Laatst bewerkt op: 05 juni 2019, 17:53:13 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 806
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #16 Gepost op: 05 juni 2019, 17:37:19 »
Duitsers vinden het inderdaad officieel een sein. Dennie zal vast "het is geen hauptsignal" bedoelen.

Die seinen op de stations zijn ook wel interessant: ze hebben voor vereinfachte Nebenbahnsignale gekozen. Zeg maar de budget-lichtsignaal-versie uit de vroege jaren 70, speciaal ontwikkeld voor zijlijntjes. Ik wist niet dat die nog gebruikt werden.

Die budgetversie is trouwens op basis van dezelfde paal als die overwegsignalen gemaakt. En daarmee is het cirkeltje weer rond :)

Reinout
Vinden? Het is een sein. Al brand de witte lamp is de overweg in werking. Blijft de witte lamp uit moet de machinist de Wachsamkeitstaste bedienen en stoppen voor de overweg. Vervolgens moet hij de overweg handmatig in werking zetten met de DB21 sleutel. Bediend hij de Wachsamkeitstaste niet volgt er een snelremming omdat de 1000 hz magneet van de PZB actief is.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7246
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #17 Gepost op: 05 juni 2019, 19:38:19 »
Heerlijke reportage Hans.
Jeroen

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #18 Gepost op: 06 juni 2019, 11:33:45 »
Dank u, we gaan er gewoon mee door!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19278
    • Pagina van klaas
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #19 Gepost op: 06 juni 2019, 13:41:00 »
Vinden? Het is een sein.
Te sein of niet te sein, that's the question. Zelfs vaste borden langs de baan zijn seinen, anders zouden ze niet in het seinenboek staan. ;)

En Hans, mooi verslag. Er valt nog veel te ontdekken in je nieuwe woonomgeving.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1250
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #20 Gepost op: 06 juni 2019, 17:48:16 »
Reinout ik was ook al raar het kijken van die neben signale,
ik had wel  de brede ks- seintype wel verwacht zoals hieronder maar zonder het 10 getal

of de smallere ks sein type hieronder

Maar wat ik ook afvraag vanuit waar worden ze bedient, door db netze of door bentheimer eisenbahn zelf?
groet dennie

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7246
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #21 Gepost op: 07 juni 2019, 09:11:51 »
Hans,


Pak je ook nog een keer het stuk naar de haven in Emlichheim? Dat is (of gaat een keer) dicht. Want de olietransporten zijn gestopt of gaan stoppen. Dan zou je ook het stuk naar de raffinaderij moeten nemen, om dezelfde reden.
Jeroen

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #22 Gepost op: 07 juni 2019, 09:28:23 »
Is binnenkort wel de bedoeling. :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 2121
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #23 Gepost op: 07 juni 2019, 10:12:03 »
Mooie reportage Hans  (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2979
  • is met treintjes aan het spelen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #24 Gepost op: 07 juni 2019, 10:15:06 »
Heb nog wat foto's van de olie trein, wist niet dat het binnenkort zou verdwijnen.



beide foto's zijn van 15-04-2019 te Emlichheim , je kan op de site van Fokko van der Laan   http://www.fokkovanderlaan.nl/ bij dienstregelingen de goederentreinen volgen.

ps hier rangeerd de D22 deze trein rijdt achteruit richting de raffinaderij.

mvgr Evert en Bas

« Laatst bewerkt op: 07 juni 2019, 10:19:00 door mass am see »

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2979
  • is met treintjes aan het spelen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #25 Gepost op: 07 juni 2019, 10:36:27 »
Nog twee foto's van de Bentheimereisenbahn in Emlichheim.

hier nogmaals de D22 nadat de de ketelwagons zijn afgevoerd rijdt de trein solo weer terug naar  richting  Bentheim, het licht is in de avonduren nog niet geweldig op 15-04-02019.

op 23-04-2019 waren Bas en ik weer even in Emlichheim en zagen bij beter licht de D21 de trein bij de raffinaderij afleveren, je ziet hier nergens hekken ook de spoorbaan loopt gewoon naast de weg.

mvgr Evert en Bas

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #26 Gepost op: 07 juni 2019, 11:22:21 »
Hallo Evert en Bas.

Ter aanvulling: Er is geen sprake van een raffinaderij bij de Bentheimer Eisenbahn. In de omgeving van Emlicheim wordt de ruwe oliue opgepomt mbv ja-knikkers. In emlicheim is een verlaadstation en wordt de olie in de wagens geladen. Deze trein gaat naar Osterwald dat ong 12 km verop is gelegen> Hier is weer een verlaadstation en wordt de olie uit de wagens in een pijpleiding gepomt die naar de raffinaderij in duitsland(Holthausen) loopt. Men is nu een pijpleiding van Emlichheim naar Osterwald aan het bouwen en zal ws dit jaar een einde komen aan dit transport wat bijzonder is door zn korte afstand. De beladen trein wordt rond het middaguur opgehaald bij het laadpunt in Emlicheim(zie dienstregeling) en is net te volgen voor de fotograaf. Orienteer je daarbij vooraf goed op google maps want bij osterwald wordt kop gemaakt en dat heeft mooie fotopunten. Je hebt niet echt veel tijd over.
groeten jandcargo

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #27 Gepost op: 07 juni 2019, 16:55:02 »
de lijn naar de haven word ook gebruikt om de landbouw cooperatie en aveb te bedienen
 dus zal nog niet gesloten worden

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #28 Gepost op: 07 juni 2019, 21:06:30 »
plaatsing van de neuenhauser draaischijf in nordhorn (klukkerhafen ) is voorzien
alleen is er nog geen geld voor

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #29 Gepost op: 01 juli 2019, 20:43:10 »
Dit lijkt me het beste draadje om een link naar Drehscheibe Online te plaatsen. Historische zwart-wit foto's van de stoomtijd op de Bentheimer Eisenbahn. Mooi!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)