Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Lobomotion69
Vandaag om 14:00:45
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Lobomotion69
Vandaag om 13:52:54
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:13:18
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door tijgernootje
Vandaag om 12:42:32
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 182339 keer)

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #465 Gepost op: 11 December 2024, 19:30:24 »
En nog een aanvulling van Hans:


1160 Woensdag 4e december reed de BE een Sonderfahrt naar de kerstmarkt in Oldenburg. De volgende ritten staan gepland op de 11-de naar kerstmarkt in Münster en de laatste is op 14 december naar Leer.


1161 Hier passeren de VT 119 en 121 op 4 december het voormalige stationsgebouw van Hestrup in de richting van Emlichheim.


1162 Op zaterdagmiddag trof ik de feestelijk versierde VT119 en 121 tijdens het rangeren bij de werkplaats van de BE in Nordhorn.


1163 Op mijn terugrit van Bad Bentheim ook nog even gekeken bij de MEC aan de Klukkerthaven.


1164 Voor de deur stond nog steeds de BE 101 pW op zijn restauratie te wachten.


1165 Een eindje verder, bij het station, was ook nog niets van de voorgenomen verbouwing te zien. Volgens mijn goed ingelichte kringen is er uitstel tot ergens in 2025.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #466 Gepost op: 10 February 2025, 12:33:24 »
Dinsdag 11 februari D-Day voor de twee 3yg rijtuigen van de AWO

De oude AB3- en B3yg rijtuigen van de Vereniging voor Maatschappelijk Werk (AWO) aan de Friedrich-Ebert-Straße in Nordhorn staan al jaren ongebruikt en raken steeds verder in verval. Hun uiterlijke toestand wordt door veel inwoners van Nordhorn gezien als een overlast en daarom moeten zij van hun vaste standplaats verdwijnen. De afgelopen dagen zijn er al voorbereidende werkzaamheden te zien geweest door o.a. medewerkers van de Bentheimer EisenBahn. Thomas Foppe, algemeen directeur van de wijkvereniging AWO, laat desgewenst weten dat de twee rijtuigen van hun locatie zullen worden verwijderd. "daar zij niet meer bruikbaar zijn voor de AWO. Een mobielekraan zal de rijtuigen een voor een van het stukje rails tillen waarna zij vervolgens worden afgevoerd naar het depot van de Bentheimer Bahn (BE). Hier worden de rijtuigen dan gedemonteerd. De twee 3yg-rijtuigen waren voor hun AWO leven onderdeel van de "Deutsche Weinstraße" van de Deutsche Bundesbahn. De DB gebruikte in de jaren 1970 en 1980 deze trein voor speciale ritten. De AWO kocht in 1981 twee van deze speciale rijtuigen en richtte er een ontmoetingsplaats voor seniorenwerk in . De rijtuigen kregen een plaats op een dood stukje spoor, wat ooit tot het omvangrijke rangeerterrein van Nordhorn behoorde, vlak bij de overweg in de Zeppelinstraße en nabij de “oude” lees=nieuwgebouwde- locomotiefloods van de Grafschafter Modell- und Eisenbahnclub (Graf MEC) aan de Friedrich-Ebert-Straße.


1166 Ingeslagen ruiten, afbladderde verf: de twee wagens van de AWO staan aan de Friedrich-Ebert-Straße in Nordhorn al jaren te verintresten. Foto GN


1167 Eigenlijk was het vorig jaar al duidelijk dat er voor de twee rijtuigen geen toekomst meer was en zij van hun huidige standplaats moesten verdwijnen.


1168-0735 Het ligt in de bedoeling dat De Bentheimer EisenBahn (BE) de vervallen rijtuigen met een kraan uit het spoor gaat tillen en er zorg voor draagt dat de rijtuigen afgevoerd worden naar het depot in Nordhorn. . Hier worden de rijtuigen dan eventueel gedemonteerd en/of verder gesloopt.


1169- Quote “ Maar: de spoorrelikwieën, die sinds 1981 op dit stukje spoor staan en jarenlang dienst deden als AWO-ontmoetingsplaats voor senioren, hebben de jaarwisseling nog meegemaakt. einde Quote GN


1170-8872 Eind januari 2025 is er dan eindelijk duidelijkheid over de afvoerdatum van de bedoelde rijtuigen, “dinsdag 11 februari worden de ex AWO-rijtuigen getild en naar het centrale depot van de BE afgevoerd. Op het depot zal de BE zorgdragen voor een verdere afhandeling en recycling van de rijtuigen.


1171Het einde voor deze historische rijtuigen, die in de jaren 1970 en 1980 nog een onderdeel waren van de "Deutsche Weinstrasse" een special van de Deutsche Bundesbahn is dus inzicht. Een paar jaar geleden lag het nog in de bedoeling om de rijtuigen te restaureren en om te bouwen voor een gezamenlijk jeugdproject van de AWO, en de handbalclub HSG Nordhorn-Lingen. De Corona pandemie verijdelde deze plannen en het verval van de twee rijtuigen ging gestaag verder met als gevolg dat zij nu afgevoerd en gesloopt worden.


1172 Model van een "Deutsche Weinstraβe" 3 asser

Het ligt in de bedoeling dat ik morgen, dinsdag de 11de een kijkje ga nemen in Nordhorn en daar dan hier weer verslag van doe.













« Laatst bewerkt op: 10 February 2025, 12:43:57 door Martijn193 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
  • Steel is king!
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #467 Gepost op: 10 February 2025, 13:52:22 »
Hans,
Heb je ook al wat meer informatie voor ons beschikbaar over die Oostelijke Boog? Als ik erop zoek kan ik niets vinden.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #468 Gepost op: 10 February 2025, 14:07:09 »
Ja dat heb ik, veel zelfs, maar ik sta nog steeds onder curatele van het bestuur! Alle berichten die ik plaats moeten eerst goedgekeurd worden en daar ben ik niet zo blij mee.! :police:
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5761
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #469 Gepost op: 10 February 2025, 21:52:55 »
Dat is mooi ruk Hans.

Hoop dat het snel over is.

Sterkte,

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #470 Gepost op: 11 February 2025, 08:59:46 »
Hallo iedereen,

goed om te zien dat je weer berichten kunt plaatsen, Hans!

Hans stuurde me nog twee foto's die hij en ik nog niet hebben geplaatst. Hier zijn ze:


0738 Drie stuurstanden die wachten op hun beurd



0752 Tot mijn verrassing kwam deze D-SEL Avmz111 opeens te voorschijn.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #471 Gepost op: 11 February 2025, 09:05:25 »
Heel kort iets over de oostelijke boog: die zaak heeft lang stil gelegen omdat het vorstenhuis van Bentheim, die aandeelhouder was van het Kurbad in Bentheim, wou dat die hele boog vanwege overlast en mogelijk gevaar voor de bronnen van het Kurbad nog verder naar het oosten zou worden verplaatst (wat de Bentheimer Eisenbahn niet wilde omdat het veel langer zou gaan duren om daarvoor een vergunning te krijgen). Deze wens was ook de reden dat station Kurbad nog steeds niet is gebouwd.

Onlangs stond een bericht in de Grafschafter Nachrichten dat het vorstenhuis alle aandelen aan het Kurbad heeft verkocht, en alleen nog maar de stad Bentheim en de Kreis Grafschaft Bentheim aandeelhouders zijn. Als de stad Bentheim en de Kreis Grafschaft Bentheim akkoord zijn wordt het nu alsnog mogelijk om de oostelijke boog in de oospronkelijke versie te bouwen (en dus ook station Kurbad) omdat het vorstenhuis nu zegt: 'Als de bronnen van het Kurbad vanwege die boog in de problemen komen is dat nu niet meer onze verantwoordelijkheid.' Het vorstenhuis, dat ook eigenaar van het bos is waardoor het spoor verloopt, wil nu dat de stad Bentheim en de Kreis Grafschaft Bentheim tot eind februari met een aanbod komen om die delen van dat bos waar de boog moet komen te ruilen tegen andere grond.
« Laatst bewerkt op: 11 February 2025, 09:07:15 door Bertholdowitsch »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #472 Gepost op: 11 February 2025, 11:39:55 »

1175  Zoals gisteren beloofd ben ik vanmorgen vroeg naar Nordhorn gereden. De wegen waren slecht berijdbaar, maar je moet wat overhebben voor je hobby en medemens. Ik hoop dat jullie de plaatjes nog voor het donker te zien krijgen


1176  Er was geen enkele activiteit rondom de rijtuigen waartenemen. Een onbehagelijk gevoel bekroop mij.!!


1177  Toen ik aan de anderkant van de weg stond vielen mij opeens twee aangeplakte mededelingen op die er gisteren nog niet waren?


1178 Ja ik was dus duidelijk te vroeg op de plaats delict.

1179 Er waren wel enkele voorbereidende werkzaamheden geweest zoals het doorsnijden van de verbindingskabels tussen de rijtuigen.


1180 Voor de liefhebber een detail van de dynamo plaatsing/ophanging.


1181 Dit is de enige authentieke beschrifting die ik kon vinden op het rijtuig. Helaas heb ik ook de levensloop van de rijtuigen en hun DB nummer niet kunnen achterhalen. Iemand anders?


1182 Wintersplaatje van de MEC.
« Laatst bewerkt op: 11 February 2025, 11:57:33 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #473 Gepost op: 11 February 2025, 14:33:44 »
Samenvatting van deels achterhaalde informatie waar we het hier regelmatig over hebben.

Toekomstplannen Bentheimer Eisenbahn, provincie Drenthe en Niedersachen.
Regiopa II (Neuenhaus-Emlichheim-Coevorden)

Er zijn al concrete plannen om de SPNV uit te breiden in het verdere verloop van de route van Neuenhaus via Velthausen, Hoogstede , Emmlichheim en Laarwald aan de Duitse kant en via de Nederlandse route met stations in Coevorden en Nieuw-Amsterdam naar Emmen. Een studie van het CIMA Institute for Regional Economics GmbH in opdracht van de Bentheimer Eisenbahn AG, het district Grafschaft Bentheim en de provincie Drenthe verwacht ongeveer 1530 passagiers per dag. In een verklaring onder de naam "ECER 2025" pleiten de buurgemeenten, het district Grafschaft Bentheim en de provincie Drenthe voor een spoorverbinding van Rheine via Schüttorf en Bad Bentheim en verder naar Emmen via de sporen van de Bentheimer eisenbahn De kosten voor de reactivering van het traject van Neuenhaus naar Coevorden werden in 2021 geschat op ongeveer 38 miljoen euro. Het was destijds onduidelijk hoe om te gaan met het twee kilometer lange traject in Nederland van de grens tot Coevorden, dat eigendom is van de Bentheimer Bahn. De Spoorwegwet voorzag hier niet in. Eind november 2020 werd bekend dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 10 miljoen euro beschikbaar stelde voor de verbinding Emmen-Rheine en dat de provincie Drenthe 3 miljoen euro investeerde.
Het ministerie van Verkeer van Nedersaksen keurde in juli 2021 de verlenging van Neuenhaus naar Coevorden goed. De gestandaardiseerde beoordeling had aanvankelijk geresulteerd in een zeer goede kosten-batenverhouding van 1,63,  die later werd verhoogd tot 2,33. Er werd uitgegaan van 1300 tot 1500 passagiers per dag.
Begin 2023 werden de kosten geraamd op in totaal ca. 44 miljoen euro, die als volgt zijn onderverdeeld: Voor de eerste bouwfase aan de Nederlandse grens zijn uitgaven van ca. 23,9 miljoen euro gepland. De kosten van de werkzaamheden aan het Nederlandse deel worden geschat op ongeveer 10,7 miljoen euro. Voor het beveiligen van de overwegen is 9,4 miljoen euro begroot. Op dit moment (november 2023) worden de totale kosten voor planning, grondverwerving en bouwmaatregelen geschat op 54 miljoen euro, waarvan 34 miljoen euro zal moeten worden geïnvesteerd in het Duitse deel en 20 miljoen euro in het Nederlandse deel. Als de financiering wordt goedgekeurd, wordt 90% van de subsidiabele kosten gedragen door de federale overheid en 5% door de staat. In februari 2022 is de ontwerpplanning voor de reconstructie van de sporen, de bouw van de haltes en de aanpassing van de besturings- en signaleringstechnologie van start gegaan.
Een uitbreiding van de verbinding in twee fasen is gepland. In eerste instantie zouden de haltes in Veldhausen, Hoogstede en Emlichheim vanaf medio 2026 worden geëxploiteerd. Voor het grensoverschrijdende traject van Emlichheim via Laarwald, een halte bij het Europark naar het eindpunt Coevorden, is het streven om eind 2026 in gebruik te worden genomen. In mei 2023 kondigden de LNVG en de provincie Drenthe een onderhandse gunning aan van de vervoersdienst aan de Bentheimer Bahn vanaf juni 2026 voor de verbinding Neuenhaus – Emlichheim en vanaf december 2026 voor de verbinding Emlichheim – Coevorden. Het nieuwe vervoerscontract loopt tot eind 2036. Bentheimer Eisenbahn heeft zes gebruikte LINT-41 motorwagens van DB Regio aangeschaft als aanvulling op de vloot voor de uitbreiding van de spoorverbinding.

Regiopa III (Bad Bentheim-Gronau)

Varianten voor de reactivering tussen Bad Bentheim en Gronau
In augustus 2020 werd bekend dat het Instituut voor Transport, Spoorwegbouw en -exploitatie van de Technische Universiteit van Braunschweig opdracht had gegeven voor een haalbaarheidsstudie naar de reactivering, inclusief een gedeeltelijke nieuwbouw van de lijn van Bad Bentheim naar Gronau. De lijn tussen Gildehaus en Gronau werd in 1983 ontmanteld en ontwijding. In het stedelijk gebied van Gronau is de route hierdoor volgebouwd, waardoor een alternatieve route noodzakelijk is. Hiervoor werden drie varianten onderzocht: in de eerste variant loopt het tracé via het traject via Bardel naar de in 1983 ontwijde Drielandersee, vervolgens via een nieuw tracé in het oosten van het stedelijk gebied Gronau naar  het baanvak Munster-Enschede. In de tweede variant loopt de route niet via Bardel, maar wordt deze direct ten oosten van Gronau aangesloten. De derde variant voorziet in het gebruik van het in 1986 aangelegde traject naar het materiaaldepot van de Bundeswehr in Ochtrup en van daaruit een tracé parallel aan de autosnelweg A31 naar de spoorlijn Münster-Enschede. De eerste, 20,8 km lange routevariant via Bardel, die uitgaat van een lijnsnelheid van 100 km/u en dus een reistijd van 21 minuten tussen Bad Bentheim en Gronau, werd geclassificeerd als de meest veelbelovende variant. Een eerste raming voorziet voor deze variant in plannings- en bouwkosten van ca. 35 miljoen euro. In een volgende stap moet een van de drie varianten worden bepaald. Volgens het district Grafschaft Bentheim zou een gestandaardiseerde beoordeling tegen 2024 voltooid kunnen zijn. Een doorgaande verbinding van Nederland via de Bentheimer naar Gronau zou in 2035 werkelijkheid kunnen worden. De integratie van de nieuwe lijn in het station van Gronau is een uitdaging tegen de achtergrond van de frequentieverhoging in het kader van de Deutschlandtakt en de geplande elektrificatie van de spoorlijn Münster-Enschede .Op basis van de haalbaarheidsstudie plant het  Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe  het uitvoeren van een eerste kosten-batenanalyse voor de verbinding Bad Bentheim-Gronau.
In het kader van het reactiveringsprogramma van de deelstaat Nedersaksen werd het traject Bad Bentheim-Gildehaus aanvankelijk niet geselecteerd door de parlementaire stuurgroep voor verder onderzoek, omdat het niet aan de noodzakelijke criteria voldeed. Het onderzoek concept voorziet in een procedure in vier fasen. In de eerste fase werd een voorselectie van routes gemaakt op basis van acht criteria, zoals verkeerspotentieel, verzorgingsgebied van de haltes, investeringsvereisten of aansluiting op het bestaande spoorwegnet, die over het algemeen geschikt zijn voor reactivering. In februari 2024 werd echter aangekondigd dat het gedeelte vervolgens in de tweede fase was opgenomen en nu in meer detail zal worden bekeken in een nutsanalyse.  De procedure moet in 2026 zijn afgerond. De Bentheimer Bahn verwacht dat bij een positief resultaat in 2030 er weer reizigerstreinen op het traject kunnen rijden. In het kader van een eventuele reactivering van Gildehaus zou de Bentheimer Bahn een extra perron bouwen op het spoor van de Bentheimer Bahn bij het station van Bad Bentheim.

Bentheim-boog en elektrificatie

De overwegingen van het Grafschaft Bentheim en de Bentheimer Eisenbahn AG, die bekend werden in het kader van de plannen voor de reactivering van het regionale spoorwegnet, om een 2,2 km lange verbindingsboog door het Fauna-Flora Habitat "Bentheimerwald" aan te leggen om aan te sluiten op de spoorlijn Almelo-Salzbergen in oostelijke richting naar Rheine, stuitten op felle kritiek van natuurbeschermingsverenigingen, politieke partijen en de bevolking. Dit was om het rangeren op station Bad Bentheim overbodig te maken en Bad Bentheim te kunnen omzeilen. De achtergrond hiervan is het snellere (meer kosteneffectieve) goederenverkeer van Europark Coevorden de Heeg naar het spoorwegnet van Deutsche Bahn. Voor een eventuele lokale vervoersverbinding van Nordhorn naar Rheine met een aansluiting op de regionale trein naar Münster werd ook een reistijdverkorting van 15 minuten verwacht. Daartoe werd overwogen om het station van Bad Bentheim bij het kuuroord te verplaatsen naar de door de geplande boog ontstane spoordriehoek. In verband met de herinvoering van het personenvervoer per spoor werd dit idee echter afgewezen vanwege tegenstand. In het kader van de technische borging van overwegen in 2014 had de stad Bad Bentheim een contractuele overeenkomst met de Bentheimer Bahn dat een toekomstige boog door het Bentheimwald langs de stad niet zou mogen worden gebruikt voor reizigersverkeer. Toch zijn er in 2023 nog overwegingen om de spoorkboog te gebruiken voor extra verbindingen in het regionale vervoer. In februari 2022 besloot het stadsdeelcomité van het district Grafschaft Bentheim dat de Bentheimer EisenBahn moest beginnen met de concrete planning voor de aanleg van de verbindingsboog. Aangenomen wordt dat de boog in 2026 voltooid kan zijn. Bovendien werd besloten dat de planning voor de elektrificatie van de lijn vanuit Bad Bentheim in ieder geval tot Nordhorn moest beginnen. Volgens een schatting zou elektrificatie van de hele lijn ongeveer 30 miljoen euro kosten en tegen 2028 mogelijk zijn.

Spoorvoertuigen

In februari 2023 beschikte de Bentheimer Bahn over één G meinder DE500(D5), drie G2000-3BB(D20, D21 en D22), één MaK G 1202 BB (HT1) en één MaK DE 1002(D24). Bovendien is een kleine locomotief Kof II (D13) formeel in de inventaris, maar deze is in permanente bruikleen gegeven aan de Grafschafter Modell- und Eisenbahn-Club e. V.
Voor de hervatting van de passagiersdiensten werden in januari 2019 ook vijf LINT 41 Motortreinstellen aangekocht. De treinstellen hebben een grotere rijafstand dan de standaardversie, dus ze hebben slechts 118 zitplaatsen. Het multifunctionele compartiment is ook groter om meer fietsen mee te kunnen nemen. De treinen hebben WiFi aan boord.

Voor de voortzetting van de regionale spoordienst van Neuenhaus naar Coevorden, die gepland staat voor 2026, zijn in 2023 zes gebruikte LINT 41-motorwagens gekocht van DB Regio, die voor het laatst in het Sauerland zijn gebruikt. Hiervan zijn drie voertuigen nodig voor de dienstregeling. Het gebruik van de andere voertuigen is deels gepland als donoren van reserveonderdelen en deels nog open. Ze hebben elk 129 zitplaatsen. De voertuigen moeten worden gemoderniseerd en opnieuw worden gespoten. Een proefoperatie is gepland voor het voorjaar van 2026. Een van de treinwagons raakte zwaar beschadigd bij een ongeval tijdens de overstap naar Nordhorn. Er wordt overwogen om in de toekomst nieuwe treinstellen op waterstof in te zetten als onderdeel van een regionaal waterstofnetwerk.
Onderscheidingen
De lancering van het merk "Regiopa" werd bekroond met de German Brand Award 2020 als "Winner" in de categorie "Excellent Brands – Logistics & Infrastructure". In 2021 ontving Bentheimer Eisenbahn opnieuw een onderscheiding van de German Brand Award als "Winner" in de categorie "Brand Communication – Public Relations" voor de campagne "Sei kein Unding" om de gevaren van spoorwegfaciliteiten te verduidelijken
« Laatst bewerkt op: 11 February 2025, 18:36:38 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #474 Gepost op: 11 February 2025, 14:35:23 »
Hans, het waren vier paartjes: 87 415/416, 87 579/580, 87 769/770 en 87 960/961. Welk paartje dit is (als het nog een paartje is), weet ik niet.
Groet, Frank

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #475 Gepost op: 11 February 2025, 14:56:54 »
Dank voor je info.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #476 Gepost op: 11 February 2025, 16:11:50 »
Naar aanleiding van onderstaand bericht ben ik afgelopen zondag weer eens in Nordhorn gaan kijken.


1183 In de midden het grondstuk wat door de BE is aangekocht. Links zijn de gebouwen van de BE en rechts die van een van de bedrijven genoemd in het artikel. De rondgaande weg is de Otto Hahnstrasse met links het viaduct over de hoofdlijn. Vanaf het gras maak ik de meeste plaatjes.
 
Het bericht;
Op een deel van het groene gebied aan de Otto-Hahn-Straße wil de Bentheimer Eisenbahn een multimodale logistieke centrum van 21.657 vierkante meter bouwen inclusief bijbehorende kantoorgebouw. De BE wil het terrein gaan gebruiken om er een multimodaal logistiek centrum te bouwen. Het centrum zal een directe verbinding met het spoor hebben en kan de overslag van goederen van de weg naar het spoor mogelijk maken. De geplande, dichte hal zal een afmeting hebben van ongeveer 122 bij 57 meter en is ongeveer 17 meter hoog. Hier kunnen in de toekomst maximaal zes spoorwagens tegelijk geladen of gelost worden. De hal biedt de mogelijkheid om zowel vrachtwagenladen als spoorwagons, containers of lange stukgoederen met behulp van een kraansysteem direct te laden of te lossen. De raccordementsporen worden op twee plaatsen verbonden met de BE-infrastructuur, De verkoop van het industriegebied is jarenlang tegengehouden voor spoorgerelateerd gebruik, ondanks dat er talloze geïnteresseerde partijen waren. De gebieden naast de sporen zijn namelijk eigendom van Werkstätten Vermögens- und Beteiligungsgesellschaft, die ze voor gebruik verhuurt aan Rosink-Werkstätten GmbH. Uiteindelijk is er overeenstemming bereikt over de nieuwe verdeling en de indeling van de gebieden. Zo zal de Bentheimer Bahn twee stukken grond op lange termijn pachten van de stad Nordhorn, waarop de laadweg en de kraan moeten worden gebouwd. Het project, dat bedoeld is om het goederenvervoer in de regio te versterken, zal echter niet in één keer worden uitgevoerd, maar in delen. Op dit moment is de BE nog in afstemming met de Federale Spoorwegautoriteit. Er word pas gebouwd als er financieringszekerheid is. Verwacht wordt dat de bouw van het eerste deel volgend jaar van start gaat. Voltooiing staat voor 2027 plant. Elke bouwfase zou de BE acht tot tien miljoen euro kosten.
Voordat ik bij de Otto Hahnstrasse kwam, eerst nog even langs de vannacht weg te halen 3yg rijtuigen


1184 Dit is nog maar heel kort te zien!! Dinsdag worden de rijtuigen gelicht en gaan dan richting sloop


1185 Deze HT1 van de Bentheimer Eisenbahn Netz staat tijdelijk gestald op de Museumsporen van de MEC


1186 mooi zij aanzicht van de HT1


1187  Zo ziet dat grasveld er dan uit op ooghoogte


1188 De kleine drieasser D5 met drie stuurstandrijtuigen aan de haak


1189 De D5 van wat dichterbij.


1190 Het is zaterdag en dan is er niet veel aktiviteiten bij de BE te zien Deze goederentreinloks van de BE wachten op werk


1191 Opeens kwam er van achter enkele goederenwagens deze combinatie voorbij


1192 De verrassing van de dag. De Mercedes met een D_SEL Avmz 111 aan de haak. Rijtuig zat prima in de verse verf.


1193 De kenmerken van her rijtuig


1194 Blijft mooi


1195 Op de achtergrond de rondweg om Nordhorn. We kijken in de richting van Bad Bentheim.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #477 Gepost op: 11 February 2025, 16:42:25 »
Volgens mij wist de BE dat jij foto’s kwam maken en hadden ze dit speciale transport met die mooi glimmende Avmz voor jou georganiseerd ;D. Die bak glimt weer als toen ie uit de fabriek kwam.
Tbinnebarretije…

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1797
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #478 Gepost op: 11 February 2025, 17:58:57 »


1193 De kenmerken van her rijtuig

Ze hadden blijkbaar wat cijfers over, wan het rijtuig heeft een nummer bestaande uit 13 cijfers  :)

Martijn

tijgernootje

  • Online Online
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #479 Gepost op: 11 February 2025, 18:40:08 »
Ik vind het een interessant gebeuren om te volgen.
Als het gaat om de BE,de plannen en uitvoering van die plannen.
Ik hoop dat e.e.a vlot van de grond komt en niet weer verzand in de politieke schredder.
Want zoals is te lezen,is tussen elke poging met onderzoeken naar haalbaarheid en bouwkosten,gebleken,dat des te langer je wacht,je opvolgende "nieuwe " heronderzoek naar het totale kostenplaatje ,het weer duurder word als t gaat om de kosten om het te maken.  ::)
En we kunnen zelfs als buitenstaanders lezen dat de wens voor hernieuwd grensoverschrijdend reizigers vervoer niet van gisteren is  :)
Lijkt me tijd dat er knopen worden doorgehakt ,voordat de mensen met de kennis en info voor deze projecten, gebalsemd en wel in een museum liggen als mummie  :angel:  :-X
Telkens maar weer onderzoeken om te onderzoeken kost geld,en als je er na poging zoveel niet met zn alle uitkomt,heb dan de ballen en zeg,we gooien geen geld meer over de balk voor onderzoek X,want dat red t toch niet.
Dan kan je dat geld beter aan andere/zinnige zaken besteden  (y)

Ben benieuwd naar al de vervolgen hier 8)

weet iemand waar dat rijtuig uiteindelijk heen is gegaan,t lijkt me geen normaal iets wat je op die foto's ziet
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0