Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lijnbaanassistent (1930-1945), wat houdt de functie in? door Tulpendaal
Vandaag om 06:07:31
NL baan: Frotterdam in h0 door AndrevdG
Vandaag om 04:28:31
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 04:23:27
beginnen met digitaal door coldforged
Vandaag om 01:55:32
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door ingenium
Vandaag om 00:25:28
Fremo module - Boerderij van Meurs door Henry Visser
03 augustus 2020, 23:39:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
03 augustus 2020, 23:38:40
MODELSPOOR 2020 by MTD - Ook wij zijn slachtoffer door Ronald Halma
03 augustus 2020, 23:20:48
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
03 augustus 2020, 23:19:37
Automatische koppeling door Freek Jonkers
03 augustus 2020, 23:07:49
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door FritsT
03 augustus 2020, 22:35:22
NAM oliewagons, wat is de juiste maat. door henk
03 augustus 2020, 22:33:33
Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan door Patrick Smout
03 augustus 2020, 22:26:14
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
03 augustus 2020, 22:13:59
Beginnersvragen ivm koppelingen, encyclopedie geeft geen duidelijkheid door wpinkhof
03 augustus 2020, 22:04:53
Mauritsburg (H0) door mcnjasper
03 augustus 2020, 21:47:20
Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt? door coldforged
03 augustus 2020, 21:44:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Twinkie
03 augustus 2020, 21:43:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
03 augustus 2020, 21:34:15
NS: NCS Kleuren toegepast door FritsT
03 augustus 2020, 20:38:10
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Erik Baas
03 augustus 2020, 18:54:09
Raadplaatje door eemstede
03 augustus 2020, 18:46:41
Projekt 083-338 door 44
03 augustus 2020, 18:45:28
ho baan 514 cm bij 262 door kimi07
03 augustus 2020, 18:17:32
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door barry1972
03 augustus 2020, 18:11:05
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door BartvD
03 augustus 2020, 18:06:25
Model Car World plant 100 nieuwe H0-auto's door barry1972
03 augustus 2020, 17:56:28
Deining in Dönsdorf door tijgernootje
03 augustus 2020, 17:28:52
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
03 augustus 2020, 17:03:53
EPCargo limestone trein naar Oss door Falcon10
03 augustus 2020, 16:37:56
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 21278 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #45 Gepost op: 10 juli 2019, 14:37:53 »
Zoals Hans schrijft en we die beelden zien, interpreteer ik als volgt:

Neuenhaus heeft 1 (zij) perron.
Dus er is maar 1 spoor wat langs het perron komt, en dat is waar de foto's zijn gemaakt in de kijkrichting links.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3180
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #46 Gepost op: 10 juli 2019, 14:54:12 »
het gaat over Nordhorn, niet Neuenhaus
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #47 Gepost op: 10 juli 2019, 20:17:51 »
Als ik het goed zie ligt de overweg om bij het perron te komen aan de kant van spoor 1. Dan lijkt het me ook handig om een binnenkomende trein over die overweg te laten rijden. Dan heb je er geen last van dat er Hollanders onder de bomen door kruipen als de trein op het punt van vertrekken staat.

Tenminste, dat kan ook een overweging geweest zijn.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1250
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #48 Gepost op: 11 juli 2019, 11:07:42 »
Reinout op de foto zie je nog duidelijk uitrijsein staan dus trein moet sowieso voor bij dat punt staan.
Zijn er nog meer plannen op dit traject iets te reactiveren of wordt eerst dit proefbedrijf  afgewacht ?

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #49 Gepost op: 11 juli 2019, 11:27:01 »
Plannen genoeg, alleen de politiek moet het ook willen! Als de politiek welwillend is, dan zijn er weer ambtenaren en actiegroepen die de procedures willen/moeten volgen. Al met al je moet geen haast hebben :-\
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2979
  • is met treintjes aan het spelen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #50 Gepost op: 11 juli 2019, 11:48:04 »
Hier in ZO Drenthe zijn de plannen voor uitbreiden in de pers ruim bemeten, vanaf Neuenhaus door trekken naar Coevorden en later naar Emmen.

Ook de lijn vanaf Emmen verder doortrekken naar Stadskanaal, dit zou een impuls zijn voor de goederentreinen en personen vervoer, maar eerst Veendam naar Stadskanaal.

klinkt allemaal positief ,maar ben bang dat het financieel allemaal wat lastiger wordt, maar de tijd zal het leren.




mvgr Evert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
    • sleutelspoor
Re: "
« Reactie #51 Gepost op: 13 juli 2019, 12:31:14 »
Vandaag, zaterdag 13 juli, viel de gratis en huis aan huis "SonntagsZeitung" met een speciaal katern over de opening van het traject Bad Bentheim-Neuenhaus in de bus. Daar de titel van dit draadje "Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag" is dit wel erg toepassend. Ik kan maar tot A4 kopiëren, en daarom het hele katern maar gefotografeerd om jullie op de hoogte houden. Veel lees plezier.






Als het niet goed te lezen is, is dit de link naar de hele krant. Even zoeken en je hebt het.

https://issuu.com/gn-media/docs/sz_2019-07-14/1?e=4130840/71153415
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2019, 11:27:28 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2979
  • is met treintjes aan het spelen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #52 Gepost op: 17 juli 2019, 11:18:47 »
krijg regelmatig tips van spoorgerelateerde filmpjes op you tube , zoals deze .

https://www.youtube.com/watch?v=zlMlmxdUPfA&t=3s


mvgr Evert en Bas

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #53 Gepost op: 17 juli 2019, 13:01:53 »
Hoi, de nadruk ligt erg op het reactiveren van het passagiersvervoer ten noorden van Bad Bentheim. Ik heb nog wat winterse beelden van Bad Bentheim zelf.


Op een winterse dag stond dit stammetje op het station.


Vanuit het station loopt de lijn vrij snel omhoog om na het emplacement de lijn Hengelo- Bad Bentheim te kruisen met een spoorbrug. Hier kruisen een toegangsweg, de hoofdlijn en de lokaallijn elkaar, zou je dit in model namaken wordt je voor gek verklaard.


In het westelijke deel van het dorp vind je iets wat lijkt op een oude halte.


En voorbij het dorpje Gildehaus vind je deze insnijding, de lijn loopt vervolgens terug in de richting van Bad Bentheim. Volgens mij kent dit stuk geen railvervoer meer, maar toen ik er was lag de spoorlijn er nog onderhouden bij.

Groet, Gert-Jan

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9153
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #54 Gepost op: 17 juli 2019, 13:25:18 »
Die stalen dwarsliggers zijn ook wel erg gaaf. Die schreeuwen ook om in model gemaakt te worden.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 568
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #55 Gepost op: 17 juli 2019, 13:58:00 »
En voorbij het dorpje Gildehaus vind je deze insnijding, de lijn loopt vervolgens terug in de richting van Bad Bentheim. Volgens mij kent dit stuk geen railvervoer meer, maar toen ik er was lag de spoorlijn er nog onderhouden bij.

Is een verbinding naar een materiaaldepot van de Bundeswehr:
https://goo.gl/maps/hErVBvLX9U55sRs18

Of die lijn nog gebruikt wordt tegenwoordig, geen idee. Maar zou de goede onderhoudstoestand kunnen verklaren.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14186
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #56 Gepost op: 17 juli 2019, 15:13:31 »
In 1988 was ik met mijn gezinnetje op vakantie in een vakantiehuisje vlak bij Uelsen. Neuenhaus ligt niet zo heel ver van Uelsen af en op de fiets goed bereikbaar, dus ben ik daar ook een keertje wezen kijken. Vier foto's, september 1988:

1. Vond ik erg interessant destijds, trekdraadspanners:



2. Güterzugbegleitwagen:



3. Aan Güterzugbegleitwagen blijkbaar geen gebrek, nog eentje:



4. En een aardige graffittiboodschap van een enthousiast liefhebber:



Aan Hans de schone taak om op dezelfde locaties de situatie van nu vast te leggen  ;D

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #57 Gepost op: 17 juli 2019, 21:19:21 »
Kijk eens naar foto 13, 14, 15 op pagina 1 en dan verder. Ik heb in de loods van de Eisenbahnfreunde aan de haven in Nordhorn gekeken, maar daar staat niet veel bijzonders meer in. Ik dank dat het meeste museummateriaal ergens in een mij onbekende bergplaats staat. We gaan eerdaags eens op onderzoek uit!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14186
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #58 Gepost op: 17 juli 2019, 21:34:25 »
Dat sein "F" (van F uck) was volgens mij één van de inrijseinen van Neuenhaus. De rest zou ik zo niet meer weten. Na 31 jaar laat m'n geheugen het wat dat betreft een beetje afweten. Ik weet nog wel dat er op diverse plekken langs de wegen hele lekkere dikke bramen groeiden, waar m'n dochter en ik tijdens een fietstocht eens lekker van aan het smullen waren toen er een oud vrouwtje langskwam en (in het Duits) aan m'n dochtertje vroeg of ze de bramen lekker vond. Dochterlief antwoordde toen iets in het Nederlands, waarop het het humeur van het ouwe wijfje omsloeg als een blad aan de boom, ze hief haar stok en snauwde: "Ihr läßt die Brombeeren lieber in Ruhe, Ihr habt in den Krieg ja schon genug von uns geschenkt bekommen!"
Perplex als ik was stamelde ik nog iets over fietsen, zette m'n dochter weer in het zitje en ging maar ergens anders bramen zoeken.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #59 Gepost op: 17 juli 2019, 21:39:18 »
F staat toch voor Funk (telefoon) en is overal langs de baan aan te treffen.
Ik zal morgen eens een foto maken van het paaltje wat ik in de voortuin heb staan. Worden de Duitsers nu nog stil van ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.