Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 09:23:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 09:16:47
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door RikM
Vandaag om 08:56:06
Het grote “Raad het gevonden onderdeel” topic. door Wies
Vandaag om 08:54:24
25 jaar geleden door RikM
Vandaag om 07:54:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 07:49:57
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:39:41
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door Miniature Holland
Vandaag om 06:03:25
Schaalmodellen met het grote voorbeeld. door Miniature Holland
Vandaag om 05:59:18
Roco 63123: TEE RAm 4 bak, sounddecoder problemen. door NS 7742
19 juni 2021, 23:57:48
NTM goederenwagens in Spoor-0 door RutgerSHM
19 juni 2021, 23:53:18
Je koopt een oud boek.... door MOVisser
19 juni 2021, 23:00:47
Cobalt probleem door Ronald Halma
19 juni 2021, 22:21:56
Bahnstrecke 5867 door Edsko Hekman
19 juni 2021, 21:34:35
LS Models / Models World 2021 door metpetergaathetbeter
19 juni 2021, 20:57:25
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
19 juni 2021, 20:45:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Rolando
19 juni 2021, 20:39:46
Messerschmitt Kabinenroller superen door Peter45
19 juni 2021, 20:36:11
Gezocht: onderdelenlijst Fleischmann 4897, BR 39105 door jerrytrein
19 juni 2021, 20:35:21
Zelf bomen en struiken maken door ronaldvd2000
19 juni 2021, 19:58:21
Van China naar Tilburg door Alexander
19 juni 2021, 19:30:26
VERPLAATST: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen? door Bert van Gelder
19 juni 2021, 19:29:51
VERPLAATST: Spoorwegbordje gezocht door Bert van Gelder
19 juni 2021, 19:29:38
VERPLAATST: Vraag over CorelDraw in combinatie met snijlab.nl door Bert van Gelder
19 juni 2021, 19:28:51
VERPLAATST: Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door Bert van Gelder
19 juni 2021, 19:28:20
VERPLAATST: Fleischmann Pendolino renoveren (N). door Bert van Gelder
19 juni 2021, 19:27:59
VERPLAATST: Spoorplannen van bestaande stations gezocht, NL en B door Bert van Gelder
19 juni 2021, 19:27:38
VERPLAATST: Je koopt een oud boek.... door Bert van Gelder
19 juni 2021, 19:26:22
VERPLAATST: Het grote “ raad het gevonden onderdeel” topic door Bert van Gelder
19 juni 2021, 19:25:22
Almrose koppelingen, waar verkrijgbaar? door Bert van Gelder
19 juni 2021, 19:23:01
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 41858 keer)

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3539
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #45 Gepost op: 10 juli 2019, 14:54:12 »
het gaat over Nordhorn, niet Neuenhaus

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6123
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #46 Gepost op: 10 juli 2019, 20:17:51 »
Als ik het goed zie ligt de overweg om bij het perron te komen aan de kant van spoor 1. Dan lijkt het me ook handig om een binnenkomende trein over die overweg te laten rijden. Dan heb je er geen last van dat er Hollanders onder de bomen door kruipen als de trein op het punt van vertrekken staat.

Tenminste, dat kan ook een overweging geweest zijn.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1301
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #47 Gepost op: 11 juli 2019, 11:07:42 »
Reinout op de foto zie je nog duidelijk uitrijsein staan dus trein moet sowieso voor bij dat punt staan.
Zijn er nog meer plannen op dit traject iets te reactiveren of wordt eerst dit proefbedrijf  afgewacht ?

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11190
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #48 Gepost op: 11 juli 2019, 11:27:01 »
Plannen genoeg, alleen de politiek moet het ook willen! Als de politiek welwillend is, dan zijn er weer ambtenaren en actiegroepen die de procedures willen/moeten volgen. Al met al je moet geen haast hebben :-\
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3135
  • is met treintjes aan het spelen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #49 Gepost op: 11 juli 2019, 11:48:04 »
Hier in ZO Drenthe zijn de plannen voor uitbreiden in de pers ruim bemeten, vanaf Neuenhaus door trekken naar Coevorden en later naar Emmen.

Ook de lijn vanaf Emmen verder doortrekken naar Stadskanaal, dit zou een impuls zijn voor de goederentreinen en personen vervoer, maar eerst Veendam naar Stadskanaal.

klinkt allemaal positief ,maar ben bang dat het financieel allemaal wat lastiger wordt, maar de tijd zal het leren.




mvgr Evert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11190
    • sleutelspoor
Re: "
« Reactie #50 Gepost op: 13 juli 2019, 12:31:14 »
Vandaag, zaterdag 13 juli, viel de gratis en huis aan huis "SonntagsZeitung" met een speciaal katern over de opening van het traject Bad Bentheim-Neuenhaus in de bus. Daar de titel van dit draadje "Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag" is dit wel erg toepassend. Ik kan maar tot A4 kopiëren, en daarom het hele katern maar gefotografeerd om jullie op de hoogte houden. Veel lees plezier.






Als het niet goed te lezen is, is dit de link naar de hele krant. Even zoeken en je hebt het.

https://issuu.com/gn-media/docs/sz_2019-07-14/1?e=4130840/71153415
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2019, 11:27:28 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3135
  • is met treintjes aan het spelen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #51 Gepost op: 17 juli 2019, 11:18:47 »
krijg regelmatig tips van spoorgerelateerde filmpjes op you tube , zoals deze .

https://www.youtube.com/watch?v=zlMlmxdUPfA&t=3s


mvgr Evert en Bas

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #52 Gepost op: 17 juli 2019, 13:01:53 »
Hoi, de nadruk ligt erg op het reactiveren van het passagiersvervoer ten noorden van Bad Bentheim. Ik heb nog wat winterse beelden van Bad Bentheim zelf.


Op een winterse dag stond dit stammetje op het station.


Vanuit het station loopt de lijn vrij snel omhoog om na het emplacement de lijn Hengelo- Bad Bentheim te kruisen met een spoorbrug. Hier kruisen een toegangsweg, de hoofdlijn en de lokaallijn elkaar, zou je dit in model namaken wordt je voor gek verklaard.


In het westelijke deel van het dorp vind je iets wat lijkt op een oude halte.


En voorbij het dorpje Gildehaus vind je deze insnijding, de lijn loopt vervolgens terug in de richting van Bad Bentheim. Volgens mij kent dit stuk geen railvervoer meer, maar toen ik er was lag de spoorlijn er nog onderhouden bij.

Groet, Gert-Jan

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9720
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #53 Gepost op: 17 juli 2019, 13:25:18 »
Die stalen dwarsliggers zijn ook wel erg gaaf. Die schreeuwen ook om in model gemaakt te worden.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 715
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #54 Gepost op: 17 juli 2019, 13:58:00 »
En voorbij het dorpje Gildehaus vind je deze insnijding, de lijn loopt vervolgens terug in de richting van Bad Bentheim. Volgens mij kent dit stuk geen railvervoer meer, maar toen ik er was lag de spoorlijn er nog onderhouden bij.

Is een verbinding naar een materiaaldepot van de Bundeswehr:
https://goo.gl/maps/hErVBvLX9U55sRs18

Of die lijn nog gebruikt wordt tegenwoordig, geen idee. Maar zou de goede onderhoudstoestand kunnen verklaren.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14897
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #55 Gepost op: 17 juli 2019, 15:13:31 »
In 1988 was ik met mijn gezinnetje op vakantie in een vakantiehuisje vlak bij Uelsen. Neuenhaus ligt niet zo heel ver van Uelsen af en op de fiets goed bereikbaar, dus ben ik daar ook een keertje wezen kijken. Vier foto's, september 1988:

1. Vond ik erg interessant destijds, trekdraadspanners:



2. Güterzugbegleitwagen:



3. Aan Güterzugbegleitwagen blijkbaar geen gebrek, nog eentje:



4. En een aardige graffittiboodschap van een enthousiast liefhebber:



Aan Hans de schone taak om op dezelfde locaties de situatie van nu vast te leggen  ;D

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11190
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #56 Gepost op: 17 juli 2019, 21:19:21 »
Kijk eens naar foto 13, 14, 15 op pagina 1 en dan verder. Ik heb in de loods van de Eisenbahnfreunde aan de haven in Nordhorn gekeken, maar daar staat niet veel bijzonders meer in. Ik dank dat het meeste museummateriaal ergens in een mij onbekende bergplaats staat. We gaan eerdaags eens op onderzoek uit!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14897
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #57 Gepost op: 17 juli 2019, 21:34:25 »
Dat sein "F" (van F uck) was volgens mij één van de inrijseinen van Neuenhaus. De rest zou ik zo niet meer weten. Na 31 jaar laat m'n geheugen het wat dat betreft een beetje afweten. Ik weet nog wel dat er op diverse plekken langs de wegen hele lekkere dikke bramen groeiden, waar m'n dochter en ik tijdens een fietstocht eens lekker van aan het smullen waren toen er een oud vrouwtje langskwam en (in het Duits) aan m'n dochtertje vroeg of ze de bramen lekker vond. Dochterlief antwoordde toen iets in het Nederlands, waarop het het humeur van het ouwe wijfje omsloeg als een blad aan de boom, ze hief haar stok en snauwde: "Ihr läßt die Brombeeren lieber in Ruhe, Ihr habt in den Krieg ja schon genug von uns geschenkt bekommen!"
Perplex als ik was stamelde ik nog iets over fietsen, zette m'n dochter weer in het zitje en ging maar ergens anders bramen zoeken.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11190
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #58 Gepost op: 17 juli 2019, 21:39:18 »
F staat toch voor Funk (telefoon) en is overal langs de baan aan te treffen.
Ik zal morgen eens een foto maken van het paaltje wat ik in de voortuin heb staan. Worden de Duitsers nu nog stil van ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14897
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #59 Gepost op: 17 juli 2019, 22:09:55 »
Ja, als er ergens een telefoon aanwezig is (in een kastje in de buurt van een (blok)sein of bijvoorbeeld in een baanwachtershuisje dan wordt zo'n kastje of gebouw gekenmerkt met een zwarte "F" op een wit veld.
Maar dat heeft in principe niks met een sein zelf van doen. Inrijseinen (en ook uitrijseinen) worden gekenmerkt met letters, zo heten ze.  Vanuit de (kilometer)telrichting heet het eerste sein (inrijsein) doorgaans "A", tegen de telrichting in heet het inrijsein dan "F", uitrijseinen resp. "N" en "P".

Het sein op de foto is dus het inrijsein aan de "F"-kant.
Als je begrijpt wat ik bedoel.