Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door Joost O
Vandaag om 01:30:25
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door laurent
Vandaag om 01:28:57
Het oude station Wageningen (versie 3) door Martin Hornis
Vandaag om 01:16:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bram S
Vandaag om 00:58:34
Zonder fouten een Arduino programmeren door Martin Hornis
Vandaag om 00:58:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dennie
Vandaag om 00:42:43
SBB Vectron met Nederlandse bestickering: wie brengt hem uit? door Rondje_HO
Vandaag om 00:37:52
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:15:44
Gemeentetram Eemstede door Willem1951
28 februari 2020, 23:55:46
Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel? door Duikeend
28 februari 2020, 23:40:09
Coöperatie de Eendracht door Edsko Hekman
28 februari 2020, 23:26:51
Projekt 083-338 door DE-II
28 februari 2020, 23:24:28
Waterstoftrein als alternatief voor diesel door AK952
28 februari 2020, 23:22:37
Kuehn WD10 programmeren, hoe schakeltijd instellen? door jerrytrein
28 februari 2020, 23:05:25
Raadplaatje door Twinkie
28 februari 2020, 23:03:19
Falcons Baan-Zonder-Naam door Remco_Nzo
28 februari 2020, 22:58:33
Rheinburgh, TP V/VI door martijn v m
28 februari 2020, 22:46:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 februari 2020, 22:46:15
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
28 februari 2020, 22:39:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
28 februari 2020, 22:34:29
Nederlandse Modelspoordagen in Rijswijk, jullie komen toch ook? door MOVisser
28 februari 2020, 21:52:31
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door iarnrod
28 februari 2020, 21:48:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Overet
28 februari 2020, 21:40:41
Helix teken in AnyRail door Frank 123
28 februari 2020, 21:34:38
Uhlenbrock 76320 decoder, kortsluiting? door heuvelbaan
28 februari 2020, 21:22:16
Schaduwstation Zevenheuvelenbaan door Wim Hesselink
28 februari 2020, 20:59:39
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
28 februari 2020, 20:54:35
Mardec, optocouplers raken defect. Suggesties? door NL-modelspoor
28 februari 2020, 20:18:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 februari 2020, 20:12:01
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
28 februari 2020, 19:46:35
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 17094 keer)

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #30 Gepost op: 02 juli 2019, 14:52:34 »
 (y) (y)
Marius

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10603
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #31 Gepost op: 06 juli 2019, 09:24:57 »


071+ D.E.J.V.M.
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2019, 13:49:49 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Floris Dilz

  • de giertijden voor 2020 zullen op de spielwarenmesse bekend worden gemaakt.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9307
    • belse roestkraam
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #32 Gepost op: 06 juli 2019, 10:09:29 »
E. J. A. M. V.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10603
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #33 Gepost op: 06 juli 2019, 14:07:02 »

071 Vandaag is het de grote dag. Publieksritten voor 1 euro heen en weer naar Bad Bentheim.


072 Ik was op tijd om de eerste rit mee te maken, althans dat dacht ik. Er waren nog wat parkeerplekjes vrij, dus geen probleem. Tijd genoeg om de 115 op de plaat te zetten


073 De volledige technische naam en nummer van het treinstel


074 En we noemen hem………..


075 Na dat de laatste passagiers de staanplaatsen hadden ingenomen, dat staan was de reden om niet mee te gaan, sloot de wagenvoerder de deuren en was het tijd voor Abfart.


076  Het sein staat op groen dus gaat het los.


077 Ik dacht tijd genoeg te hebben om op het gemakje de trein op Neuenhaus sud te platen, maar vandaag hield men zich niet zo strak aan de dienstregeling Jammer dan.


078 Na een half uurtje bij de overweg in de drukke B403 gewacht te hebben kwam de tegen trein er al weer aan


079 Wat mij opviel buiten het ontbreken van de hekken langs het spoor was het gedecideerde geluid van de overwegbellen. Je moet goed luisteren om deze te horen. De stoplichten waren duidelijk genoeg daar iedereen netjes en op tijd stopte.


080 Na de overweg gaat de trein parallel aan de B403 richting Neuenhaus Sud. Met een snelheid van over de 100km/h was de trein niet in te halen!


081 In Neuenhaus waren Japanse toestanden te zien. Ik denk dat de BE het vandaag te vervoeren passagiers aantal ruim onderschat heeft. De trein kwam vol uit Bad Bentheim en Nordhorn in Neuenhaus aan en daar wilde zo’n zelfde aantal ook nog eens instappen. Als haringen in een ton.


082 Nu hebben we te maken met nummer 112 Furst Alexis Carl zu Bentheim und Steinfurt


083 Het wagen nummer


084 Vandaag maar niet zo op letten!


085 Ik laat de trein in Neuenhaus achter en ga als een speer naar Neuenhaus Sud


086 Tot mijn verrassing was ik de enige die hier te vinden was. Onbekend maakt onbemind


087  Moderne tiptoets voor het kiezen en betalen van je kaartje


088 Vlak voor dat de trein op Sud arriveerde was er nog een gezin aangekomen die ook graag met de trein mee wilde gaan. Helaas moesten zij geweigerd worden om de dood eenvoudige reden dat zij er niet meer bij konden. De wagenvoerder verontschuldigde zich bij deze mensen en deelde wel mee dat de volgende trein, die over een klein half uurtje komt, uit een dubbelstel zal bestaan. Geeft wat meer lucht.


089 Hierna verdween het stel in de bocht naar Nordhorn


090 Liniennetzplan Niedersachsen waarin opgenomen de Bentheimer Eisenbahn
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5386
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #34 Gepost op: 06 juli 2019, 18:56:28 »
Leuke fotoserie, bedankt! Op die manier kunnen we allemaal meegenieten. Leuk voor de Bentheimer Eisenbahn dat de belangstelling zo groot is.

(Ik smokkel nog even de twee resterende DSO links erin: deel 2, treinstellen en deel3, dieselloks).

Toch wel heel mooi dat er op deze lijn weer personenvervoer plaats vindt. Ik weet niet hoe historisch bewust de Bentheimer Eisenbahn als bedrijf is, maar ik kan me voorstellen dat het een enorme kick geeft (als bedrijf) om na al die jaren weer met passagiertreinen te kunnen rijden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10603
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #35 Gepost op: 06 juli 2019, 20:24:49 »
Dank Reinout voor je mooie woorden en de welkome aanvullingen in dit draadje. 8) (y)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #36 Gepost op: 08 juli 2019, 15:15:57 »
https://www.youtube.com/watch?v=V_cEkDc0sRQ
2 vloggers hebben een reportage over lijn en treinstellen  gedaan

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
  • is met treintjes aan het spelen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #37 Gepost op: 08 juli 2019, 19:50:47 »
Gisteravond even met Bas in Nordhorn geweest, daar wisselen de treinen uit Bentheim en Neuenhaus.

vanaf het perron gezien richting Bentheim.

de VT114 richting Neuenhaus.

VT114 en VT113 aan het perron van Nordhorn.

de VT113 richting Bentheim.

nog niet alles is klaar de hekken rond het perron moet nog vervangen worden .

voor de gene die wil fotograferen in Nordhorn  de trein rijdt een uursdienst en op tussen 27 en 31 min over  wisselen hier de treinen.

mvgr Evert en Bas

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 318
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #38 Gepost op: 09 juli 2019, 13:03:53 »
Nooit geweten dat Nordhorn in Engeland ligt...

Groet, Raymond v/d Hoven

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10603
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #39 Gepost op: 09 juli 2019, 16:24:32 »
Dit ontgaat mij even?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Grasmaijer

  • Online Online
  • Berichten: 2036
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #40 Gepost op: 09 juli 2019, 16:43:42 »
Mij ook, maar misschien doelt Raymond op het links rijden van de treinstellen?

Mij valt iets anders op in de laatste foto: wat lelijk die blikken schoorsteen van de plaatselijke imbiss.
Zeker geen schoonheidscommissie daar.

Tschüss Genossen,

Hans

Je bent heer en meester van je treinenbaan,
maar als je vrouw je roept moet je het toch maar laten gaan.

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10603
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #41 Gepost op: 09 juli 2019, 17:42:46 »
Als je je passagiers ordentelijk wil laten in en uitstappen dan zal je in Neuenhaus wel van het linkerspoor gebruik moeten maken. Neuenhaus heeft n.l. maar een (1) perron. Voordeel is wel dat je voor de retoursreis gelijk goed staat ;D

Wat die afvoer aangaat, wegens de zeer scherpe veiligheidsvoorschriften mogen dis soort later bij geplaatste afvoeren niet, zoals in Nederland meestal de gewoonte is, door een stenenmantel gecamoufleerd worden. Dit gaat ook op voor bv de afvoer van een openhaard. Inderdaad een zeer lelijk gezicht.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 318
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #42 Gepost op: 10 juli 2019, 13:56:42 »
Er zijn tientallen, zoniet honderden stations met maar 1 middenperron. Waarom de trein dan in Nordhorn links moet rijden is mij een raadsel. Als hij rechts had gereden kon je ook gewoon instappen want er is maar 1 perron en aan beide zijden zitten deuren om in- en uit te stappen. En de trein heeft 2 cabines dus de richting waarin een trein rijdt heeft er ook niets mee te maken. Heb je op het vorige station de verkeerde trein gepakt, dan is een middenperron wel handig om meteen de juiste trein terug te kunnen nemen. Bij zijperrons lukt je dat vaak niet.

Hebben we in Nederland trouwens enkelsporige baanvakken met 1 middenperron waar gekruisd wordt? Winsum zeker, maar daar rijdt men rechts. Scheemda in de spitsuren nog misschien (toen de armseinen er nog stonden zeker, en ook toen werd rechts gereden). Vriezeveen heeft (nee dus, zie ik op Google Earth) had ook een middenperron en daar reden ze ook rechts. Vroomshoop nog wel maar daar heb ik geen ervaringen mee. Toen er nog plan U's langs Beesd reden, werd daar wel links gereden, tenminste de kruisingen die ik gezien heb. En dat perron was en is erg smal.

Als er 2 perrons zijn wordt er soms wel links gereden. Te Leerdam kwam de trein uit Geldermalsen op spoor 1 binnen en uit Gorichem op spoor 2 en daar zijn zelfs verschoven perrons. Mensen moesten dan vaak wel voor de gesloten overpad wachten als ze uit Gorichem kwamen. Ook in Gorichem en Sliedrecht met 2 perrons werd links gereden. Ik weet niet of de procedures op die lijn nu nog steeds zo zijn.

Groet, Raymond van den Hoven

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1774
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #43 Gepost op: 10 juli 2019, 14:08:43 »
In Waddinxveen ook enkelspoor met middenperron en kruising van spoorverkeer. Hier wordt ter plekke van het perron ook altijd links gereden (gekeken vanaf de rijrichting).
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3052
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #44 Gepost op: 10 juli 2019, 14:14:45 »
Het is heel eenvoudig: uit Neuenhaus rij je op spoor 1 recht binnen in Nordhorn, dan hoef je niet aftakkend binnen te rijden, scheelt meestal tijd bij het binnenrijden. Aan de andere kant vanuit nordhorn ligt voorzover ik kan zien een R500/1:12 wissel, waardoor er met 60 kan worden binnengereden. Of dat kan is afhankelijk van de snelheid op de brug van het kanaal en de spoorwegovergang die daar liggen. In ieder geval kiest men in het algemeen voor rechtdoor binnen rijden en aftakkend vertrekken (ondat de snelheid dan sowieso laag ligt)

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9