Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Railpassie
Vandaag om 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
Vandaag om 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:11:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
  

Auteur Topic: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel  (gelezen 28035 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #105 Gepost op: 03 April 2019, 19:25:27 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #106 Gepost op: 03 April 2019, 19:45:18 »
Het zal allemaal utopie zijn, maar ik denk nog altijd dat een spoorlijn vanaf Amersfoort langs de A1 naar Hengelo, de beste optie zou zijn.

Waarschijnlijk kost het alleen te veel geld. Aan de andere kant, de HSL faciliteert meer dan 200 treinen per dag.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #107 Gepost op: 03 April 2019, 20:08:21 »
Amsterdam-Tubbergen-Berlijn  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Nieuwe Talgo
« Reactie #108 Gepost op: 16 July 2019, 06:39:42 »
Wanneer we de IC Berlijn meerekenen nog een jaar of vijf.

Die nieuwe Talgo stammen worden trek/duw. Dus blijven rijtuigen met locomotief.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22496
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #109 Gepost op: 16 July 2019, 06:45:15 »
Dat is niet zo bijzonder voor een treinstel. Een Koploper drietje is ook trek/duw. Maar toch een heus treinstel.
« Laatst bewerkt op: 16 July 2019, 06:49:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #110 Gepost op: 16 July 2019, 10:02:42 »
Talgo krijgt iig een losse loc.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #111 Gepost op: 16 July 2019, 12:54:29 »
Klopt. Maar een Locomotief met een stam rijtuigen is niet echt een treinstel zoals een koploper  ::)

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22496
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #112 Gepost op: 16 July 2019, 17:57:46 »
Dan is een ice1 of een Thalys ook geen treinstel.
Zeg maar als ik het verkeerd heb. Maar volgens mij worden de huidige Talgotreinen als een geheel ontworpen inclusief de trekkracht. Het is niet de bedoeling de trekkracht voor een ander type trein te zetten. De delen worden alleen gescheiden bij onderhoud of calamiteiten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #113 Gepost op: 16 July 2019, 19:19:11 »
Dan is een DD-AR met 1700 ook een treinstel?

Die locomotief voor de talgo heeft 2 cabines volgens de renders die online staan.

Blijft een Locomotief met een stam rijtuigen met stuurstand.

Had die loc 1 cabine met doorloop naar de rijtuigen zou ik het als treinstel zien. Zoals MDDM TGV ICE 1 en 2
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #114 Gepost op: 16 July 2019, 23:22:49 »
Dan is een ice1 of een Thalys ook geen treinstel.
Zeg maar als ik het verkeerd heb. Maar volgens mij worden de huidige Talgotreinen als een geheel ontworpen inclusief de trekkracht. Het is niet de bedoeling de trekkracht voor een ander type trein te zetten. De delen worden alleen gescheiden bij onderhoud of calamiteiten.
Dat zal men toch wel moeten gaan doen, want dezelfde stammen zullen ook gaan rijden naar Westerland, en daar heb je toch echt niets aan de E-lok die er door Talgo bijgeleverd word.


Een treinstel is een vaste combinatie rijtuigen waarvan je als regel zou kunnen houden dat deze buiten de werkplaats om niet eenvoudig van elkaar gescheiden kunnen en zullen worden en dat ook niet de bedoeling is voor de dienstuitvoering.

Een DDAR is geen treinstel, in de basis werden er namelijk nogweleens lokken of rijtuigen gewisseld bij een defect en werden er ook weleens stammen van een 3-wagencombinatie aangepast naar een 4-wagencombinatie of andersom. Daarom had men ook de treinstam nummers op een los koersbord staan wat daarvoor omgedraaid of verwisseld kon worden.

Dat men daar de laatste jaren afstand van genomen heeft is een ander verhaal, maar het blijft een lok met rijtuigen combinatie.
« Laatst bewerkt op: 16 July 2019, 23:27:31 door Thom »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #115 Gepost op: 17 July 2019, 06:42:15 »
Waarom zouden ze in westnederland niks aan die Talgo loc hebben?

Lijkt me dat dat gewoon een meer spannings loc wordt.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22496
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #116 Gepost op: 17 July 2019, 07:07:33 »
Een treinstel is een vaste combinatie rijtuigen waarvan je als regel zou kunnen houden dat deze buiten de werkplaats om niet eenvoudig van elkaar gescheiden kunnen en zullen worden en dat ook niet de bedoeling is voor de dienstuitvoering.

Daar ben ik het mee eens. Maar hoe zit dat nu bij de bestelde Talgo? Bij de enige Talgo treinen die ik ooit heb gezien, leek het me geen een tweetje om de trekkracht te ontkoppelen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8469
  • Spoor N
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #117 Gepost op: 17 July 2019, 08:07:49 »
Dat zal geen probleem zijn (Wiki).

Waarom zouden ze in westnederland niks aan die Talgo loc hebben?

Lijkt me dat dat gewoon een meer spannings loc wordt.
Westerland, niet West-Nederland, is spanningsloos.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #118 Gepost op: 17 July 2019, 09:46:53 »
Voor de talgo zouden toch de vectrons ingezet gaan worden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22496
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #119 Gepost op: 17 July 2019, 09:49:55 »
Nee, die zouden voor de huidige treinen moeten.

Maar DB heeft dus die Talgotreinen besteld, compleet met purpose built locomotieven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.