Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 06:28:29
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel  (gelezen 26123 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12328
    • sleutelspoor
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #105 Gepost op: 03 april 2019, 19:25:27 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #106 Gepost op: 03 april 2019, 19:45:18 »
Het zal allemaal utopie zijn, maar ik denk nog altijd dat een spoorlijn vanaf Amersfoort langs de A1 naar Hengelo, de beste optie zou zijn.

Waarschijnlijk kost het alleen te veel geld. Aan de andere kant, de HSL faciliteert meer dan 200 treinen per dag.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10570
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #107 Gepost op: 03 april 2019, 20:08:21 »
Amsterdam-Tubbergen-Berlijn  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Nieuwe Talgo
« Reactie #108 Gepost op: 16 juli 2019, 06:39:42 »
Wanneer we de IC Berlijn meerekenen nog een jaar of vijf.

Die nieuwe Talgo stammen worden trek/duw. Dus blijven rijtuigen met locomotief.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #109 Gepost op: 16 juli 2019, 06:45:15 »
Dat is niet zo bijzonder voor een treinstel. Een Koploper drietje is ook trek/duw. Maar toch een heus treinstel.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2019, 06:49:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #110 Gepost op: 16 juli 2019, 10:02:42 »
Talgo krijgt iig een losse loc.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #111 Gepost op: 16 juli 2019, 12:54:29 »
Klopt. Maar een Locomotief met een stam rijtuigen is niet echt een treinstel zoals een koploper  ::)

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #112 Gepost op: 16 juli 2019, 17:57:46 »
Dan is een ice1 of een Thalys ook geen treinstel.
Zeg maar als ik het verkeerd heb. Maar volgens mij worden de huidige Talgotreinen als een geheel ontworpen inclusief de trekkracht. Het is niet de bedoeling de trekkracht voor een ander type trein te zetten. De delen worden alleen gescheiden bij onderhoud of calamiteiten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #113 Gepost op: 16 juli 2019, 19:19:11 »
Dan is een DD-AR met 1700 ook een treinstel?

Die locomotief voor de talgo heeft 2 cabines volgens de renders die online staan.

Blijft een Locomotief met een stam rijtuigen met stuurstand.

Had die loc 1 cabine met doorloop naar de rijtuigen zou ik het als treinstel zien. Zoals MDDM TGV ICE 1 en 2
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #114 Gepost op: 16 juli 2019, 23:22:49 »
Dan is een ice1 of een Thalys ook geen treinstel.
Zeg maar als ik het verkeerd heb. Maar volgens mij worden de huidige Talgotreinen als een geheel ontworpen inclusief de trekkracht. Het is niet de bedoeling de trekkracht voor een ander type trein te zetten. De delen worden alleen gescheiden bij onderhoud of calamiteiten.
Dat zal men toch wel moeten gaan doen, want dezelfde stammen zullen ook gaan rijden naar Westerland, en daar heb je toch echt niets aan de E-lok die er door Talgo bijgeleverd word.


Een treinstel is een vaste combinatie rijtuigen waarvan je als regel zou kunnen houden dat deze buiten de werkplaats om niet eenvoudig van elkaar gescheiden kunnen en zullen worden en dat ook niet de bedoeling is voor de dienstuitvoering.

Een DDAR is geen treinstel, in de basis werden er namelijk nogweleens lokken of rijtuigen gewisseld bij een defect en werden er ook weleens stammen van een 3-wagencombinatie aangepast naar een 4-wagencombinatie of andersom. Daarom had men ook de treinstam nummers op een los koersbord staan wat daarvoor omgedraaid of verwisseld kon worden.

Dat men daar de laatste jaren afstand van genomen heeft is een ander verhaal, maar het blijft een lok met rijtuigen combinatie.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2019, 23:27:31 door Thom »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #115 Gepost op: 17 juli 2019, 06:42:15 »
Waarom zouden ze in westnederland niks aan die Talgo loc hebben?

Lijkt me dat dat gewoon een meer spannings loc wordt.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #116 Gepost op: 17 juli 2019, 07:07:33 »
Een treinstel is een vaste combinatie rijtuigen waarvan je als regel zou kunnen houden dat deze buiten de werkplaats om niet eenvoudig van elkaar gescheiden kunnen en zullen worden en dat ook niet de bedoeling is voor de dienstuitvoering.

Daar ben ik het mee eens. Maar hoe zit dat nu bij de bestelde Talgo? Bij de enige Talgo treinen die ik ooit heb gezien, leek het me geen een tweetje om de trekkracht te ontkoppelen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8061
  • Spoor N
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #117 Gepost op: 17 juli 2019, 08:07:49 »
Dat zal geen probleem zijn (Wiki).

Waarom zouden ze in westnederland niks aan die Talgo loc hebben?

Lijkt me dat dat gewoon een meer spannings loc wordt.
Westerland, niet West-Nederland, is spanningsloos.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #118 Gepost op: 17 juli 2019, 09:46:53 »
Voor de talgo zouden toch de vectrons ingezet gaan worden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: Nieuwe Talgo
« Reactie #119 Gepost op: 17 juli 2019, 09:49:55 »
Nee, die zouden voor de huidige treinen moeten.

Maar DB heeft dus die Talgotreinen besteld, compleet met purpose built locomotieven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.