Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 14:34:55
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:13:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
  

Auteur Topic: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel  (gelezen 26142 keer)

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #75 Gepost op: 25 maart 2019, 17:48:51 »
1700 wordt met noodgrepen rijdende gehouden. Mankeert nog wel het e.e.a aan hoor.
De kosten om ze in de vaart te houden weegt niet op tegen de kosten van de huur/lease van een moderne meerspanningsloc. Daarom rijden een aantal goederenvervoerders nog altijd met een aantal 16/17/1800'en, puur vanwege de kosten, niet omdat ze het zo leuk vinden.  Het gaat pas een beetje geld opleveren als je met zo'n loc door gaat rijden aan de grens, maar DB gaat dat pas doen als het nieuwe materieel er is en geef ze eens ongelijk.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2019, 17:52:15 door André82 »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #76 Gepost op: 25 maart 2019, 21:19:06 »
Huh, hoe oud zijn de IC-Berlijn rijtuigen momenteel? Heb niet echt het idee dat ze oud zijn? Voldoet gewoon, prettige stoelen, airco, rustige loop  ???
Nou, vanaf midden jaren tachtig ofzo?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #77 Gepost op: 26 maart 2019, 01:29:36 »
In de 70s/80s hadden ze de 1100/1200/1300 ook een grote opknapbeurt gegeven, en niet veel later kwam de 1600 toch bleef het tot eind 90s gewoon rond rijden.
Waarom kan de 1700 geen grote opknapbeurt krijgen?

Zie zat filmpjes waar de NS ICR(m) ICM(m) DDZ/VIR(m) dat materieel opknappen moderniseren veel goedkoper is dan nieuw materieel aanschaffen...
Omdat je voor het geld van die een revisie kost van een 1700 ook heel wat maandjes een Vectron kunt leasen  ;)

Je noemt nu materieel op wat een revisie gekregen heeft rond de helft van hun levensduur en een veel grotere seriehoeveelheid heeft.
Door die grote serie worden de engineringskosten verhoudingsgewijs een stuk minder omdat je die uitspreid over de gehele serie.
Ga je dat doen bij die paar lokken die nodig zijn voor de ICB, dat zijn er een stuk of 8 geloof ik, dan worden die kosten per lok enorm en over 2/3 jaar zijn die lokken ook nogeens werkloos, een investering die je dus nooit meer terug verdiend.

En buiten dat, het kost misschien niet de wereld om een 1700 een reguliere onderhoudsbeurt te geven maar dat maakt ze niet per definitie goedkoop.
Zijn de wielen 'op' dan kun je voor het bedrag wat dat kost ook een best leuke flat kopen en zo hebben we ook nog andere hoofdcomponenten als een compressor, een omzetter, een tractie motor etc, die allemaal weleens stuk gaan en flink geld kosten om te laten herstellen.

Iets wat bij een Vectron waarschijnlijk allemaal bij de huurprijs in zit en voor de konto van de lease-toko is ;)




André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #78 Gepost op: 26 maart 2019, 08:24:39 »
Ach, NS hoeft toch niet op de kosten te letten, de overheid betaald wel.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21675
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #79 Gepost op: 26 maart 2019, 08:39:52 »
 ???  Dacht het niet.

Hoeveel ritten en hoeveel kilometers maken die locs bij de goederenvervoerders per week?
Wat is de defectenstand?
Wat kost revisie?
Wat kost huren?

Ik lees een hoop speculaas, maar weinig informatie.
Voor het doel worden de locs geacht dag in dag uit hun baantjes in de dienstregelimg te trekken graag zonder veel defecten. Hoeveel kost het om een 1700 in de gewenste conditie te brengen?
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2019, 09:40:58 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7045
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #80 Gepost op: 26 maart 2019, 09:53:03 »
Ach, NS hoeft toch niet op de kosten te letten, de overheid betaald wel.

Onzin, zowel inhoudelijk als grammaticaal.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #81 Gepost op: 26 maart 2019, 11:44:43 »
Huh, hoe oud zijn de IC-Berlijn rijtuigen momenteel?
Heb niet echt het idee dat ze oud zijn? Voldoet gewoon, prettige stoelen, airco, rustige loop  ???
Nou, vanaf midden jaren tachtig ofzo?

De Avmz is een Eurofima, de seriebouw daarvan ligt halverwege de jaren zeventig. De seriewagens Bpmz stammen uit begin jaren tachtig, de Bvmz uit de tweede helft van de jaren tachtig.
De AR is een verbouwde ABm waarvan de bouwtijd zelfs teruggaat tot de jaren zestig. Deze wagens zijn tijdens een grondige verbouwing eind jaren tachtig omgebouwd tot Interregio-wagens.

In de jaren negentig en opnieuw sinds 2012 zijn de rijtuigen van binnen volledig gemoderniseerd. Sinds de laatste renovatie rijden de wagens rond met een extra "m" in de type-aanduiding, van IC Mod. Hierbij hebben de stoelen dezelfde bekleding als de ICE's gekregen, en zijn de wagens van buiten ook te herkennen aan een digitaal bestemmingsdisplay. Dus dat het interieur er behoorlijk nieuw uitziet, kan kloppen  ;)

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #82 Gepost op: 26 maart 2019, 12:46:30 »
???  Dacht het niet.

Hoeveel ritten en hoeveel kilometers maken die locs bij de goederenvervoerders per week?
Wat is de defectenstand?
Wat kost revisie?
Wat kost huren?
Bij de goederenvervoerders maken ze een hoop kilometers. Mooi voorbeeld is Tilburg naar Malaszewice in Polen aan de grens met Wit Rusland. Ook van Rotterdam van naar Basel is inmiddels heel normaal en daar is zo’n dure loc ook voor bedoeld. De defectenstand is redelijk laag. Bij de meeste leasecontracten zit onderhoud en revisie inbegrepen.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21675
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #83 Gepost op: 26 maart 2019, 13:30:02 »
De vraag ging over de 1600'en die in Nederland in de goederendienst rijden André. Was een reactie op je eerdere post. Ik denk dat die locs aanzienlijk minder kilometers per week maken dan verwacht wordt van de locs die de Berlijntreinen tot de grens trekken. Dat is voortdurend heen en weer pendelen.

De kosten om ze in de vaart te houden weegt niet op tegen de kosten van de huur/lease van een moderne meerspanningsloc. Daarom rijden een aantal goederenvervoerders nog altijd met een aantal 16/17/1800'en, puur vanwege de kosten, niet omdat ze het zo leuk vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #84 Gepost op: 26 maart 2019, 15:36:54 »
Onzin, zowel inhoudelijk als grammaticaal.

groeten
Hendrik Jan

Grammaticaal niets op aan te merken, taalkundig wel.

Dirk

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7045
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #85 Gepost op: 26 maart 2019, 15:58:46 »
De derde persoon enkelvoud is nog altijd met een t, niet met een d.
`De overheid betaald` is dus ook grammaticale onzin.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #86 Gepost op: 26 maart 2019, 16:49:52 »
De vraag ging over de 1600'en die in Nederland in de goederendienst rijden André. Was een reactie op je eerdere post. Ik denk dat die locs aanzienlijk minder kilometers per week maken dan verwacht wordt van de locs die de Berlijntreinen tot de grens trekken. Dat is voortdurend heen en weer pendelen.
Als er werk voor is, de kosten tussen een 1600 en een 193 zijn niet met elkaar te vergelijken. We gaan het allemaal zien, voorlopig is de inzet van de BR193 van de baan en zal de 1700 voorlopig moeten blijven rijden, tenzij er wat 186'ers vrij komen als de eerste ICNG stellen in dienst zijn gekomen.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #87 Gepost op: 26 maart 2019, 16:55:05 »
Waar baseer je dat nou op?

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #88 Gepost op: 26 maart 2019, 17:37:46 »
Ik heb andere bronnen, iets dichter bij het vuur. Tevens is het zo dat de BR193 met de huidige toelating geen reizigerstreinen mag rijden. Hoe ik dat weet? Ik werk alweer anderhalf jaar met de BR193.
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2019, 08:53:20 door Bert van Gelder »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #89 Gepost op: 26 maart 2019, 17:53:28 »
De BR 186 wordt het ook niet meer? Want daar werd de berlijntrein ook af en toe mee gereden.
Jeroen