Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:17:40
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 01:25:17
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 01:22:37
Duits transport, waar in NL? door Spelfaut
Vandaag om 00:54:45
Rondom Charlois door ArjanB
Vandaag om 00:32:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
25 October 2025, 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
25 October 2025, 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
25 October 2025, 18:29:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 October 2025, 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
25 October 2025, 17:19:47
  

Auteur Topic: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel  (gelezen 29207 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
« Reactie #15 Gepost op: 06 February 2019, 23:19:21 »
Als je de artikelen gewoon leest, staat er dat het om het type Talgo 230 gaat. Met losse locs kunnen ze dan ook zonder draad rijden naar Westerland.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
« Reactie #16 Gepost op: 06 February 2019, 23:20:51 »
Is dat al een bestaand type van Talgo dan, want dat krijg ik zo 123 niet gegoogled?

Op hun website word 230 ook niet genoemd nog https://www.talgo.com/en/rolling-stock/products/

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4566
Re: Talgo naar Berlijn
« Reactie #17 Gepost op: 06 February 2019, 23:21:11 »
Dat staat gelukkig ook onder de foto in het artikel ;)

Alleen stonden er toen al meningen in de zin van "niet mooi, Fyra" of iets dergelijks. Vandaar.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
« Reactie #18 Gepost op: 06 February 2019, 23:22:08 »
Ik zie nu dat het eerste bericht aangepast is door een moderator hier ;)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
« Reactie #19 Gepost op: 06 February 2019, 23:29:14 »
Klopt, ik heb de titel aangepast (eerste bericht), en een paar onzinberichten verwijderd...

Gr, Bert
Team moderatoren

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
« Reactie #20 Gepost op: 07 February 2019, 10:33:37 »
Maar als dat dus van die lage talgo rijtuigen worden.
Zijn de Nederlandse perrons dan niet te hoog?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4295
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
« Reactie #21 Gepost op: 07 February 2019, 10:41:37 »
Aangezien de Duitse perrons ook niet allemaal verlaagd zullen worden, zullen ze er rekening mee houden denk ik zo...................
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
« Reactie #22 Gepost op: 07 February 2019, 12:42:56 »
Talgo voor de IC Berlijn ?
Is er ineens ergens spoorbreedte verschil op gedoken ??????
Of zouden ze ergens smalspoor gaan gebruiken om de verbinding korter af te steken  ;D

Mvg Johan

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
« Reactie #23 Gepost op: 07 February 2019, 12:54:59 »
Ja, dat probleem hadden ze in Duitsland ook.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
« Reactie #24 Gepost op: 07 February 2019, 15:49:59 »
Talgo heeft niets met verschillende spoorwijdtes te maken maar met de manier waarop het ding rijdt (lees maar even wat Google oplevert) en de bakken opgelegd zijn..
En verwijzingen naar de Fyra en buitenlandse ongevallen slaan in dit verband echt nergens op. Lijkt wel of de redactie van de Telegraaf hier actief is.
Waarom alles gelijk afkraken zonder dat er nog maar enig detail bekend is gemaakt?

Dirk

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
« Reactie #25 Gepost op: 08 February 2019, 00:21:30 »
Vroeger toch een paar keer de DB Talgo NachtZug/Intercity Night genomen tussen Munchen en Berlijn.
Het was een meer dan aangename beleving. Goeie service aan boord.
Waarom willen jullie nou eigenlijk problemen maken waar er geen zijn?
Het gelijkaardig model van "M" bestaat toch ook al vele jaren?

Het merk Talgo is wel degelijk. En over het Kanaal in het VK komt er zelfs een vestiging.
https://www.railwaygazette.com/news/business/single-view/view/talgo-shortlists-uk-factory-sites.html

En het Spaanse Talgo is ook niet te vergelijken met de treinen van het Italiaanse Ansaldo Breda.

Ansaldo Breda is nu het Aziatische Hitachi Rail, dat nu eveneens in het UK bedrijven en onderhoudsposten heeft.
Reeds jaren hebben die de 395 Class "Javalin" HST's, die vrolijk tussen de Eurostars doorsnellen van de havens in Kent naar Londen.
Dankzij die positieve ervaringen mochten zij de nieuwe Hybride HST's gaan ontwikkelen en produceren.
Van Londen richting Wales, Devon en Cornwall draaien ze nu al vrolijk hun diensten.
Kon ik zelf ondervinden tijdens m'n "Rail 'n Sail" trip een half jaar terug.
De problemen op de East Main Coast Line van Londen is gewoon de communicatie met het beveiligingssysteem die daar ligt.
Een deel van de produktie is aan de vroegere Ansaldo plant toegewezen.
https://www.railwaygazette.com/news/news/europe/single-view/view/great-western-at300-trainsets-to-be-built-in-italy.html

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Wel Belg, niet gek !
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
« Reactie #26 Gepost op: 08 February 2019, 06:39:56 »
't is gewoon dat de vorm van het voorste treinstel de zo hard op dat Fyra ding lijkt :)
Heb zelf de Nachtzug wagons hier thuis liggen van Marklin, en vindt het best fijne dingetjes.
Vindt het gewoon grappig dat men in een tijd van ICE en TGV/Eurostar a-like treinen opeens voor Talgo toestanden gaat op zulke lijn.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5403
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
« Reactie #27 Gepost op: 08 February 2019, 07:02:34 »
Maar als dat dus van die lage talgo rijtuigen worden.
Zijn de Nederlandse perrons dan niet te hoog?

Daarvoor zijn juist Europese normen afgesproken, namelijk 76cm bs (bovenkant spoorstaaf). De perrons in NL zijn allemaal op 76 cm bs gebracht. Nieuw materieel moet daar ook aan voldoen, zodat je een mooie gelijkvloerse instap krijgt.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
« Reactie #28 Gepost op: 09 February 2019, 02:07:01 »
't is gewoon dat de vorm van het voorste treinstel de zo hard op dat Fyra ding lijkt :)
Heb zelf de Nachtzug wagons hier thuis liggen van Marklin, en vindt het best fijne dingetjes.
Vindt het gewoon grappig dat men in een tijd van ICE en TGV/Eurostar a-like treinen opeens voor Talgo toestanden gaat op zulke lijn.
In de tweede post van dit topic staat al dat het design helemaal nog niet vast staat  ;)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1430
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
« Reactie #29 Gepost op: 13 March 2019, 16:05:04 »
Inmiddels is er wat meer duidelijk over het design:

https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/ECx-3763624

https://www.deutschebahn.com/de/presse/suche_Medienpakete/medienpaket_ECx-3932956?contentId=1204722

Dus inderdaad het klassieke Talgo-concept in een nieuw jasje, met bijpassende loc. Het stuurstandrijtuig heeft ook een draaistel in plaats van een enkele as.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2019, 16:11:44 door Quinzeedied »