Die kan daar al rijden hoor, er gaat een diesel mee
Zolang er geen ERTMS ligt overal, is elektrificeren niet van invloed op de hoeveelheid goederentreinen. Want er zijn en komen geen elocs met ATB-NG; veel te duur qua inbouw en toelating voor die ene lijn. En het gaat nog wel een paar decennia duren voor overal ERTMS ligt...
Het "excuus"van prorail vind ik toch wel origineel gevonden.Het hele project en traject waren nog niet volledig in beeld en berekend Hoe kan je dan een (on)kosten plaatje afgeven naar degene die dat project moeten financieren ?Je plant toch 1ste het volledige project incl alles wat nodig is alvorens je de berekening maakt.
En wat ik niet begrijp: in België elektrificeren ze voor pakweg €M 1 per kilometer (Mol-Hamont-grens NL). Daar heb je weliswaar natuurlijk geen dubbelspoor voor, maar de meerkosten zijn wel exorbitant hoog. Zeker, wanneer je bedenkt dat de Maaslijn bij de aanleg al op dubbelspoor is ingericht qua baanlichaam.
Wat gaat er allemaal gebeuren?Elektrificatie van de volledige Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen met 115 km nieuwe bovenleidingExtra of langere inhaalsporen bij Swalmen–Reuver, Tienray–Venray, Boxmeer en CuijkWaar mogelijk snelheidsverhoging tot 140 km/u, van 60-125 km/u nuAanpassing van de seinen zodat treinen voortaan kunnen keren op alle tussenstations, behalve in VierlingsbeekAanpassing van sommige perrons voor een betere in- en uitstap.
Dat klopt, aan het baanlichaam hoeft niet veel te worden gedaan omdat dubbelspoor al was voorzien. Tevens is wat jaren geleden de beveiliging vernieuwd, waarbij de competentie van ProRail ter discussie stond vanwege de eindeloze reeks storingen. Als overheid zou ik Infrabel om een offerte hebben gevraagd, maar er zullen ongetwijfeld regels zijn waardoor dit niet kan of mag. In 1950 was de mentaliteit gericht op wederopbouw en niet zwammen maar poetsen. Anno nu gaat het meeste geld en tijd zitten in vergaderen, onderzoeken en regelgeving.