Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:28:19
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Railpro 607 door Simon Stenneberg
Vandaag om 19:10:46
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 18:03:03
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:46:52
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 17:27:18
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorijzer
Vandaag om 16:29:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
  

Auteur Topic: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?  (gelezen 28285 keer)

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #75 Gepost op: 18 April 2021, 14:30:31 »
Nou ja met wel een knoeperd van een fout in de Drontenmeertunel.
Koste €90 miljoen om het op te lossen.
Dat vond men te duur...

Thijs

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26632
    • Pagina van klaas
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #76 Gepost op: 18 April 2021, 16:10:52 »
Dat is dan precies die 90 miljoen die ze overhielden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #77 Gepost op: 18 April 2021, 16:25:06 »
En waarom niet de oplossing uit het noorden? Alleen bovenleiding in de stations, voor het opladen van de accu's. Lijkt mij beduidend goedkoper.
Groet, Frank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26632
    • Pagina van klaas
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #78 Gepost op: 18 April 2021, 16:31:05 »
Daar moet je wel aangepaste treinen voor hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #79 Gepost op: 18 April 2021, 16:35:45 »
Het probleem van het elektrificeren van de Maaslijn gaat Venlo worden, want de Maaslijn kruist het gedeelte wat geëlektrificeerd met 15 kV Wisselstroom. Hoe ze dat willen gaan doen is volgens mij ook niet duidelijk. 

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8469
  • Spoor N
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #80 Gepost op: 18 April 2021, 16:42:12 »
spanningssluis tussen Kaldenkirchen en Venlo gebouwd moet worden in plaats van de schakelbare bovenleiding in Venlo.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #81 Gepost op: 18 April 2021, 17:40:09 »
Dan kunnen Duitse éénspanning-treinen niet meer bij de perrons in Venlo komen.
Ik zie meer in verlengde omschakelbare sporen 3 en 4 tot aan de overweg Broekestraat.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #82 Gepost op: 18 April 2021, 20:32:10 »
Een spanningssluis richting Kaldenkirchen is ook niet echt mogelijk omdat dat stuk te steil is. De tijd die het omschakelen kost, is te lang - dan staan ze al stil op de helling.

Meer goederentreinen over de Maaslijn wordt 'm trouwens niet want het blijft ATB NG dus je blijft aangewezen op dieseltractie - tot er ERTMS ligt.

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #83 Gepost op: 18 April 2021, 20:45:49 »
@Andre82, kruisingen van verschillend geëlectrificeerde trajecten zijn geen probleem, daar is ervaring mee, al heel lang. Leiden NS/NZH bij Lammenschans. NS/NBM bij Driebergen. En een handvol tram/treinkruisingen in het Ruhrgebiet.

Stroomloos passeren op rolsnelheid. En een seinstelsel waarin beide kruisende baanvakken zijn opgenomen.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #84 Gepost op: 19 April 2021, 14:39:26 »
Het is niet alleen kruisen, je moet vanaf de Maaslijn ook nog het goederen emplacement opkomen, want er is best heel wat verkeer wat via de Maaslijn naar het DSM in Geleen gaat.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8469
  • Spoor N
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #85 Gepost op: 19 April 2021, 15:20:17 »
Dat lijkt me makkelijker dan een goederentrein van het emplacement de helling bij Kaldenkirchen op krijgen terwijl je het eerste stuk moet rollen.

Dan kunnen Duitse éénspanning-treinen niet meer bij de perrons in Venlo komen.
Ik zie meer in verlengde omschakelbare sporen 3 en 4 tot aan de overweg Broekestraat.
Inderdaad, ik zou Venlo bereikbaar houden voor 15 kV-materieel.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #86 Gepost op: 19 April 2021, 16:06:26 »
Daar moet je wel aangepaste treinen voor hebben.
Ja, dat is natuurlijk wel zo. Maar ze moeten toch ook andere treinen kopen als je er wel overal waslijn boven hangt.
Groet, Frank

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4378
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #87 Gepost op: 19 April 2021, 16:31:25 »
Volgens mij zijn die al gekocht en dat is ook t punt.
Want het leasecontract van de diesels schijnt af te lopen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

ReneN

  • Gast
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #88 Gepost op: 19 April 2021, 16:40:47 »
Misschien is het juist vanwege de situatie in Venlo idd wel de moeite waard om waterstof- of accutreinen te overwegen, al zullen er weer kosten voor de extra voorzieningen zijn... maar het project loopt nu inmiddels zó lang dat ik er niet echt meer in geloof, want het uitstel wordt steeds weer ingehaald door kostenstijgingen. Dan kun je wel aan de gang blijven. Het onderzoek naar de calculatie van ProRail zal ook weer vertragend werken.

Het gedrag van ProRail is moeilijk of niet uit te leggen. Het is alsof je een nieuwe auto bestelt, je handtekening zet en hem na een maand komt ophalen. De dealer zegt dan: "Ja sorry, u krijgt hem wel mee maar u moet eerst een paar duizend euro bijleggen." Het lijkt erop dat bij de provincies ook niemand op het idee van een bindende prijsafspraak is gekomen. Een deadline voor zichzelf hebben ze al helemaal niet gesteld, want tja het is toch maar belastinggeld. Als de bestelling van de Flirts wel bindend is, wordt het een dure afkoop en hebben ze zich aardig in de nesten gewerkt.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2786
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #89 Gepost op: 20 April 2021, 12:44:13 »
Nee, dat is een foute vergelijking. Je kan het beter vergelijken dat je een exclusieve aanbieding krijgt van de dealer die tot eind van de maand geldig is en dan 3 maanden later komt, dat je toch nog gebruik wil maken van die aanbieding.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de