Doel:€250.00
Donaties:€82.00

Per saldo:€-168.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:19:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 12:18:10
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 11:51:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 11:49:46
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door 1795
Vandaag om 11:43:54
NS stationsklok, secondenwijzers defect. door Menno
Vandaag om 11:34:23
Intellibox II door raymond erdtsieck
Vandaag om 11:31:14
Boek serie NS 2000 verschijnt eind juli door NS8714
Vandaag om 11:23:28
NS 8100 in 0 door Wim Vink
Vandaag om 10:59:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door brutus1
Vandaag om 10:35:53
Fleischmann Anna rijdt niet door oudebiels
Vandaag om 10:34:08
Loc- en wagonbouw spoor 1 & 0 door JaJo
Vandaag om 10:24:51
Artikeltje op nu.nl door lvbilderbeek
Vandaag om 09:46:03
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:53:19
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Den Zoeterdam
Vandaag om 08:03:08
T 09 001, Raar maar waar. door puntenglijder
Vandaag om 07:40:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:22:41
Projekt 083-338 door DE-II
Vandaag om 00:02:24
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
15 juni 2019, 23:02:37
Mauritsburg (H0) door phdirk
15 juni 2019, 22:51:10
Advies beste lijm voor bouwpakketten door phdirk
15 juni 2019, 22:47:31
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
15 juni 2019, 22:37:46
NS modelbaan Hoekdam H0 door Eric B
15 juni 2019, 22:23:30
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door St00mboy
15 juni 2019, 20:18:59
Raadplaatje door Willem1951
15 juni 2019, 19:23:09
Maffei lok in spoor 0 door FritsT
15 juni 2019, 18:56:44
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Floris
15 juni 2019, 18:32:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 72sonett
15 juni 2019, 18:17:38
Fleischmann stoomloc voor drierail terug te verbowuen naar DCC? door sneek
15 juni 2019, 18:03:08
Numansbaan, TT, 320x100 door eitreb
15 juni 2019, 17:33:34
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 15823 keer)

Henk Boshuyzen

  • Online Online
  • Berichten: 866
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #15 Gepost op: 17 augustus 2018, 15:11:59 »
Huibert, de gepolariseerde Tillig TT spoor wissels worden door mijn twee assers probleemloos doorlopen.
Dus er is geen enkele reden om bang te zijn voor een goede stroomafname
Het is natuurlijk wel zo dat afhankelijk van de rijrichting het metalen hartstuk omgepoold moet worden.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #16 Gepost op: 17 augustus 2018, 17:41:53 »
Ik rij inderdaad op Tillig tt en de wissels kunnen niet anders bereden wòrden dan met polarisatie. Ik ga een aandrijfsetje bestellen bij Halling. Als het niet bevalt, gaan we weer verder  :)

Paul, hoe komt het dat de schijfwielen zoveel beter presteren dan de spaakwielen?

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
    • skiptram
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #17 Gepost op: 18 augustus 2018, 10:41:49 »
Huibert,
De spaakwielen zijn van een ander materiaal en het plastic "binnenwiel" met alle spaken steekt soms iets uit t.o.v. de kleine overblijvende schijf waar door de stroomafnemers  als deze niet zeer secuur aan de rand van het wiel worden aangelegd of haken in de spaken/ gietrandjes  of niet goed contact maken.
Hierbij een afbeelding van een correct wielsetje



Gr.Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #18 Gepost op: 18 augustus 2018, 19:52:40 »
Aja, prima, duidelijk!

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #19 Gepost op: 23 augustus 2018, 12:36:47 »
Ben inmiddels bezig met een motorwagen van de tram Vlissingen Middelburg.
Ik neem er de tijd voor, en dat resulteert in een zijwand met werkende schuiframen.


« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2018, 23:14:08 door DE-II »

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #20 Gepost op: 30 augustus 2018, 09:41:45 »
Mark, je rijdt digitaal met Halling-aandrijvingen. hoe moeilijk is de ombouw van de units? Ik begrijp dat de motoren geïsoleerd moeten worden en dan opnieuw, geïsoleerd, vergrendeld op het chassis? Of begrijp ik dat verkeerd?

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #21 Gepost op: 30 augustus 2018, 11:58:29 »
Hoi Henk,

Nee hoor, het is zelfs super simpel. De motor zit op een plastic chassis en is met een stripje verbonden met de stroomafnamers van de wielen. Deze moet je doorknippen en daartussen de decoder zetten. De condensator kan je ook nog weghalen. Bij de Vario aandrijving hoef je niets te isoleren.
Duitse tramstad in H0 en smalspoor in 0e

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
    • skiptram
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #22 Gepost op: 30 augustus 2018, 12:46:14 »
Mark zegt het dus is het waar. Mijn beleving was anders omdat de motor vastgehouden wordt door de soldering en hij na het ombouwen wat losser zit in het chassis.
Bijgaand nog een filmpje met 3 motoren.

https://youtu.be/XAp6fLV-LOE

Daarbij zie je de verschillen analoog en de mooie doorloop van de SB aandrijving en de langzame loop van de PMT aandrijving.
Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #23 Gepost op: 30 augustus 2018, 12:58:37 »
Als de Halling digitaal net zo langzaam kan rijden als de pmt in het filmpje, ben ik er wel uit, denk ik ;-)

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #24 Gepost op: 26 september 2018, 21:12:35 »
Nu, een maand later, heeft de Vlissinger, een motorwagen uit de serie 1-10 van de Tramway Vlissingen Middelburg z'n eerste meters digitaal gereden.
Zoals op de foto is te zien, was het nog slechts een proefrit.
De motor is van Halling. Ik heb de motor op het cassis omgedraaid. Zo worden stroomafname en motorpolen effectief van elkaar gescheiden.
Omdat de tram demontabel moet blijven (prutsen is leuk, maar niet als het niet hoeft of, erger nog, hàd gehoeven), en omdat ik geen draadjes wil zien (die grafkist is wel genoeg), zijn er aan de motor en de stroomafnamepunten stripjes gesoldeerd, die via een messing contactpunt de spanning doorgeven aan stripjes die via de raamstijlen keurig naar het dak lopen. Op deze manier kan ik de motor uitnemen, de wagenkast afnemen en blijft het dak demontable, alsmede de lichtbak.
 In de lichtbak komt de decoder (locppilot) alsmede een verzameling van aansluitpunten.
Volgende stap is de verlichting, die ook met stripjes tot stand gaat komen. Frontverlichting en binnenverlichting, en ook apart schakelbaar, balkonverlichting.
Het wordt nog een klus, maar het zel me lukken!



Dank voor jullie hulp!
Zodra ik het al gemaakte filmpje van de draderige proefrit op jouwbuis heb staan, volgt hier nog een linkje.

Groet
Huibert.

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4093
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #25 Gepost op: 26 september 2018, 21:22:25 »
Gaaf.

Ben benieuwd als die af is. Dat met die stripjes is een interessant idee.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #26 Gepost op: 26 september 2018, 21:46:23 »
Video van een dradige Vlissinger.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #27 Gepost op: 07 oktober 2018, 20:08:24 »
Het zel me lukken! Ik zei het nog zo.....
Afijn, dat ging dus niet helemaal zoals ik me had voorgesteld: 1 lampje niet brandend, en de rest wel en natuurlijk keurig schakelbaar. Ha! Vrouwe Onfortuna!

De hele tram is nu digitaal: rijden, verlichting. Ze rijdt in beide richtingen, zoals eerder al gemeld. Maar dan: Er brandt dus 1 frontlamp. De rest doet nada. Niks.
Dus heb ik een proefopstellinkje gemaakt met de bijgaande tekening als basis. Die spreekt voor zich. Zelfde resultaat: 1 brandende frontlamp. Voor de duidelijkheid: in de proefopstelling worden andere lampjes gebruikt dan in de tram al aangebracht.
Ik weet niet veel van het digitale wereldje. Daar gaat het waarschijnlijk ook mis.
Kan iemand mij uitleggen wat er mis kan gaan?
Hoe stel ik bv de CV-waarden in van CV 35 en hoger, waar ik eerst moet kiezen waarvoor de CV geldt, om daarna een waarde toe te voegen? Na de keuze ben ik gelijk terug bij af... ;)

Groet
Huibert



________________________________________



________________________________________


« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2018, 20:12:29 door DE-II »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2907
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #28 Gepost op: 07 oktober 2018, 20:34:23 »
Alle lampen moeten aan blauw hangen, niet aan massa. En iets dunnere draadjes helpen je bij het wegwerken straks na het schilderen.

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #29 Gepost op: 07 oktober 2018, 21:09:02 »
Je bedoelt dat het geen twee aparte circuits moeten zijn, maar dat ik de blauwe draad die nu alleen aan de frontverlichting hangt, ook voor de coupé- en balkonverlichting moet gebruiken?