Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:29:44
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Kent iemand een geschikte striptang door serie1200
Vandaag om 17:15:51
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 16:56:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:57:39
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Plan E - 2023 oplage door sneek
Vandaag om 14:49:47
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Ronald69
Vandaag om 14:47:16
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 103266 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8836
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #315 Gepost op: 13 July 2022, 20:50:43 »
Volgens mij is dat heel normaal bij trams: een Tramlijn?
;)

Groet,
Michel

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #316 Gepost op: 13 July 2022, 20:56:20 »
Vanavond de zaag in het interieur gezet. Waar ik op hoopte, een in het interieurvrijwelonzichtbare overbrenging, kwam bovenverwachting uit. Alleen een vloerdeel hoefde maar te sneuvelen. Alle bankjes blijven bewaard! Ik is blij!
Dan de motor. Da's andere koek. Vrijwel het hele middenbalkon zou er aan tenprooi vallen. Wel blijft de motor onder de vensters, maar toch, dat zinde me niet.
En aangezien ik toch door mn decoders heen ben, bij Sven een klein motortje besteld, naast twee decoders van Train-O-Matic. Een soortgelijke motor bewijst zich vrijwel dagelijks in mijn hippel, dus dat kan ook in de Allan. Omvangmaat is vrijwel de helft van de huidige motor.Zo blijft een groot deel van de vloer intakt, wat de stevigheid weer vergroot. Motor bordeaurood en dan zie je daar straks ook vrijwel niks meer van.
Wel ligt nu de ombouw vrijwel stil in afwachting van de bestelde zaken.
's kijken wat ik in de tussentijd kan doen.
Oja, de moestuin. De echte dan.....  :angel:






















Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 4335
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #317 Gepost op: 14 July 2022, 13:42:01 »
Leuk!  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

DH1-3104

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #318 Gepost op: 14 July 2022, 13:48:53 »
Huub,

Leuk project die RET vierasser  (y) (y).
Die siliconen slangetjes heb ik in het verleden ook gebruikt in N spoor locs en dat werkte heel goed.

Groet Ronald.
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #319 Gepost op: 17 July 2022, 13:28:55 »
Dat is mijn ervaring dus ook, Ronald.
Inmiddels de verlichting ingebouwd. Straalt naar onder nog uit, maar dat kan pas worden opgelost als ik de plek van de decoder weet, en dus de loop der draden.
Werken doet het wel. De lampgaten in de carrosserie zijn weer opgevuld met houtlijm.




Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #320 Gepost op: 17 July 2022, 19:13:02 »
En omdat ik wat tijd over had, de Vlissinger in de verf gezet. Daar moet nog het één en ander aan gebeuren 8) ;D 8), maar cute istie....
De bouw startte in 2018..... Van alle geplande verlichting blijft de frontverlichting over. Met led's. Lekker simpel.




« Laatst bewerkt op: 17 July 2022, 19:21:50 door Huup »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #321 Gepost op: 19 July 2022, 14:05:37 »
De Vlissinger nog een keer. Het is mn eerste volledige zelfbouw op spoorgebied. Wat leer je daar nou van? Ik kan best aardig bouwen in styreen, vind ik zelf. Toch is dit heel wat anders dan een huisje. Alles zit veel dichter op elkaar, komt er veel nauwer opaan bij het bouwen, en aangezien ik veel te veel wilde, is er een hoop misgegaan.
Zo wilde ik frontverlichting, balkonverlichting, binnenverlichting, bewegende schuiframen, en alles (op de ramen na  ;D) digitaal. En onzichtbare leidingen voor de bedrading en natuurlijk een niet zichtbare decoder, en waar mogelijk, een inrichting. En het moest klikkend demontabel blijven. En dat allemaal binnen een paar kubieke centimeters.....
Het was teveel.
Veel teveel.

Eigenlijk moet ik m opnieuw bouwen. Anders opbouwen en beter.

Een dikkere bodem bijvoorbeeld. Die zorgt dan voor een goede stevigheid, en zorgt ervoor dat de kopwanden niet naar binnen buigen. Best handig voor een goed uiterlijk. :P

De ruiten in de kopwanden moet ik er ook gelijk inzetten. Nu moet ik ze nog op maat maken en inzetten. Niet moeilijk, wel tijdvretend. En waarom ik dit zo heb gedaan? Geen idee. Bij mn huisjes doe ik dat ook niet. Beter plannen dus.
De kopwanden bestaan uit 1 achterwand en daarop gelijmd passende stukjes styreen die vervolgens in vorm zijn gevijld. Dat is een tijdrovende maar lonende methode. De basis voor de raamopbouw is meegenomen in de achterwand en aan de voorkant uit losse stukjes opgelijmd. Dat zorgt denk ik voor het kromtrekken (teveel lijm?), wat op de fotoos ook te zien is. Als iemand een goede tip heeft ter voorkoming, hoor ik het graag.

De zijwanden met de bewegende ruiten zijn kwa opbouw wel geslaagd. Alle ruiten kunnen zakken en ook weer omhoog. Het nut? Geen idee. Het regent hierbinnen nooit. Maar het is wel leuk!

Dan de motor. Die wil ik voortaan zonder vliegwielen. Dan is de bevestiging in de wagenbak simpeler. Nu zitten die dingen in de weg. Dat vliegwielgedrag vervalt bij digitaal sowieso, zeker met een toegevoegd krachtpakketje zijn ze overbodig.
Eigenlijk wil ik gewoon een kleinere  motor. Ook dat moet wel kunnen. Als het motortje voor de Allan binnen is, zal ik s kijken oftie de asafstand netjes overbrugt. Als, dan ben ik de volgende keer gauw klaar. Het zou mooi zijn wanneer Sven ook asjes met tandwielen zou verkopen. Dan is een hele aandrijving gewoon daar samen te stellen. Alles op 1 plek  :angel:

Ik zie nu pas dat de traptreden veel te hoog zitten. Afrossen en opnieuw maken dus.

En als dat voor elkaar is, alle losse onderdelen nog even monteren. Zoals de achterlichten op het dak, de route borden op voor, achter en zijkant, reclame voor de sigerenfabriek 'De Olifant' (ligt ook al jaren klaar), de stroomafnemer en bijbehorende lijnen, baanvegers, koppelingen, deurkrukken voor, wagennummer, bedrijfswapen, balkondeuren, handgrepen, beugels voorop, uh....... naja, dat soort dingen dus...  ;D





(Bron: NVBS)







« Laatst bewerkt op: 20 July 2022, 13:23:57 door Huup »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8291
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #322 Gepost op: 19 July 2022, 19:18:01 »
Doe ik ook. Tenshodo tandwiel en wormset. Daar heb ik een adaptertje voor zodat de zwarte tandwielen op de 1.5 mm as passen (niet zichtbaar in webshop). Alleen is dat natuurlijk wel een snelle aandrijving. De 13500 rpm motoren 0816D zorgen er wel weer voor dat het niet zo snel gaat als de klassieke Tenshodo aandrijvingen. Ik vind zo'n directe asaandrijving niet ideaal, maar het kan dus wel. René Krekelaar doet dat ook. Je zou hem trouwens eens kunnen vragen of hij gemotiveerd kan worden voor het ontwerpen van die tram van jou. Een ervaren 3D ontwerper bouwt die in een dag.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #323 Gepost op: 19 July 2022, 20:01:51 »
Er zijn er meer die dat doen inderdaad. Goed te weten, dank.
Het maken van het trammetje is natuurlijk ook leuk. Ik leer er veel van. Paul, van Skiptram, heeft een Hagenees in het assortiment die sprekend op de Vlissinger lijkt. Maar ja. Zelfbouw..... nee, echt, zelfbouw blijft toch leuker dan aankoop.

Inmiddels heb ik de trappetjes verwijderd en een extra bodemplaat ingelijmd. Met een Superior Exclusive Ventilator van een paar tientjes die hier de warme lucht verplaatst, is het net uit te houden en gaan we lustig verder..... 😇

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #324 Gepost op: 19 July 2022, 22:43:00 »




hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #325 Gepost op: 19 July 2022, 23:57:40 »
 :)
Mooi hoor.
Niet zeuren, men is vandaag de dag wel verwend met 3D printen...
Vroeger figuurzaagde, soleerde, etc. etc.  men messing tot trams en treinen...
Men was er na lang zwoegen content mee...
En waarom niet, het resultaat van anderen was navenant.

Ronald
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #326 Gepost op: 20 July 2022, 12:21:55 »
Messing? Blik! Heb me ooit sufgevijld op een machinistenhuisje voor een h0e stoomlocje. Nooit afgekomen.....

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #327 Gepost op: 20 July 2022, 14:37:19 »
Ik heb zeer veel waardering voor jouw eerlijke evaluatie van het bouwproces; niet alleen jijzelf maar ook wij/anderen kunnen hier wat van leren - en relativeren . Bedankt.

Gr. Frank

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #328 Gepost op: 20 July 2022, 17:11:00 »
Da's een mooi compliment, Frank, dank!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #329 Gepost op: 20 July 2022, 18:56:14 »